Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurrie79
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-08 02:52
Nu de ondersteuning voor Windows 7 stopt moeten mensen overstappen naar Windows 10.
Als je nu een computer hebt met 2 GB RAM is het dan aan te raden om de 32 bits versie van Windows 10 te installeren, of kan je net zo goed de 64 bits versie gebruiken?

Mijn vraag is eigenlijk of iemand weet of 32 bits Windows 10 met 2 GB RAM (significant) sneller draait dan de 64 bits versie? Met 4 GB RAM kan je in ieder geval prima 64 bits versie gebruiken, naar mijn ervaring.

Ik weet dat praktisch elke computer of laptop processor uit tijd van Vista en Windows 7 of 8 geschikt is voor 64 bits, alleen sommige pc's uit de tijd van XP kunnen nog wel eens een processor hebben die daar niet voor geschikt is.

Microsoft zegt dat de minimale systeem eis voor Windows 10 32 bits 1 GB is en voor 64 bits 2 GB.
Maar betekent dit ook dat 64 bits in de praktijk meer RAM resources gebruikt?

Waar ligt het omslag punt voor de keuze voor 64 bits? Bij 2 GB, 3 GB of 4 GB?

Zo ver ik weet zijn er meer drivers en programma's beschikbaar voor 64 bits, en met 64 bits kan je ook gewoon 32 bits software gebruiken, maar andersom natuurlijk niet.

Weet iemand van performance testen die zijn uitgevoerd met gemiddelde computers uit de tijd van Windows 7 met 2 GB aan RAM, waaruit blijkt dat 32 bits Windows 10 daar daadwerkelijk sneller op draait dan de 64 bits versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:31
welke cpu heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrie79
Is een algemene vraag, als iemand mij zo vragen of hij voor 32 bits of voor 64 bits moet kiezen. Als hij of zij van Windows 7 naar Windows 10 gaat. Zo ver ik weet zijn praktisch alle processors in computers die gemaakt zijn in de tijd van Vista en Windows 7, waarmee je nu naar Windows 10 moet overgaan, geschikt voor 64 bits architectuur. Maakt het dan nog uit om welke 64 bits processor het precies gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Jurrie79 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 01:20:
[...]

Is een algemene vraag, als iemand mij zo vragen of hij voor 32 bits of voor 64 bits moet kiezen. Als hij of zij van Windows 7 naar Windows 10 gaat. Zo ver ik weet zijn praktisch alle processors in computers die gemaakt zijn in de tijd van Vista en Windows 7, waarmee je nu naar Windows 10 moet overgaan, geschikt voor 64 bits architectuur. Maakt het dan nog uit om welke 64 bits processor het precies gaat?
geschikt wil niet zeggen dat de performance ook goed is
het is vaak een afweging van het totaal plaatje

ik zou ook de lan en audio chipset niet zo maar uitvlakken

dat geeft regelmatig problemen als er geen drivers te vinden zijn

op x32 zit je altijd safe

[ Voor 13% gewijzigd door boyette op 14-01-2020 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrie79
boyette schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 01:31:
[...]

geschikt wil niet zeggen dat de performance ook goed is
het is vaak een afweging van het totaal plaatje
Ik snap dat de performance van Windows 10 met oude hardware en weinig geheugen nogal matig kan zijn, en het altijd een afweging van het totaal plaatje is. Maar probeer er achter te komen of het dan wezenlijk uit maakt of je voor 32 bits of 64 bits Windows 10 kiest.

Bedoel je dat je met RAM 2 GB tot 4 GB aan RAM, met bepaalde (oude) 64 bits processors en overig oude hardware toch beter voor 32 bits kan kiezen. Omdat de (oude) 64 bits processor en overige hardware het met 32 bits Windows routines een betere performance geeft, omdat de 32 bits versie minder van de systeem resources vraagt?

Maar dat je met betere 64 bits processors wel met 2 GB tot 4 GB aan RAM Windows 64 bits wel even snel zou kunnen draaien als 32 bits?

Of is het zo dat in alle gevallen met 2 GB tot 4 GB RAM 32 bits sneller draait?

Ik probeer er achter te komen of 64 bits zwaarder zou zijn dan 32 bits? En of dit geld voor alle computers met minder dan 4 GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrie79
boyette schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 01:31:
[...]

ik zou ook de lan en audio chipset niet zo maar uitvlakken

dat geeft regelmatig problemen als er geen drivers te vinden zijn

op x32 zit je altijd safe
Je hebt gelijk, had ik even niet aan gedacht. Las net ergens dat 32 bits software het ook gewoon doet op 64 bits Windows, maar niet andersom. Maar dat geld natuurlijk niet voor drivers. Dus als je computer afhankelijk is van drivers die er alleen maar zijn voor 32 bits, dan heb je natuurlijk wel een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Jurrie79 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 01:53:
[...]

Je hebt gelijk, had ik even niet aan gedacht. Las net ergens dat 32 bits software het ook gewoon doet op 64 bits Windows, maar niet andersom. Maar dat geld natuurlijk niet voor drivers. Dus als je computer afhankelijk is van drivers die er alleen maar zijn voor 32 bits, dan heb je natuurlijk wel een probleem!
juist

over het algemeen zou ik niet zo snel naar 64 bit overschakelen voor oude systemen juist omdat er dan vaak gekke dingen gebeuren

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 14-01-2020 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrie79
boyette schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 01:55:
[...]

juist

over het algemeen zou ik niet zo snel naar 64 bit overschakelen voor oude systemen juist omdat er dan vaak gekke dingen gebeuren
Bedankt! De meer cruciale afweging is dus eigenlijk of er voor al je oude hardware wel 64 bits drivers beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Jurrie79 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 02:00:
[...]

Bedankt! De meer cruciale afweging is dus eigenlijk of er voor al je oude hardware wel 64 bits drivers beschikbaar zijn.
ja
het systeem kan er ook trager door worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Het geheugengebruik van 64 bit is wat hoger omdat voor 64 bit zowel 32 bit als 64 bit libraries geladen moet worden en voor 32 bit alleen 32 bit. En aangezien je met 2GB zwaar Ram-gelimiteerd bent zou ik er dus de 32 bit variant op zetten. Dan is de 100 MB verschil die ik vond 5% en dat is dan best veel.

Volgens deze site maakt het niet/nauwelijks uit: https://4sysops.com/archi...t-memory-and-performance/

Ik vraag me overigens af welke systemen wel 64 bit ondersteunen, maar niet uitgerust kunnen worden met meer dan 2GB ram.
Dan zou ik denken aan Atom-systeempjes met vastgesoldeerd geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:24
Heb zelf tijd geleden op een oude pc van een kennis Windows 10 64Bit er op gegooid, deze had 4GB ram. Vondt het geheel wat traag aanvoelen en geheugen gebruik standaard best hoog. 32Bit er op gegooid en dat liep op dat oude gebakje een stuk fijner. Ik zou je aanraden om 32bit er op te gooien ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenBatt op 14-01-2020 03:23 . Reden: Gebruikte hoeveelheid ram vermeld ]

Specs!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48

D4NG3R

kiwi

:)

boyette schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 01:55:
[...]
Onzin, zolang de CPU braaf de x86-64 instructieset kent en (samen met de rest van het systeem) aan de minimumeisen van Windows 10 voldoet werkt deze gewoon prima.

@Jurrie79 Het verschil in performance zal minimaal zijn, op papier kan 64 bit software sneller (ook bij lagere hoveelheden RAM) zijn maar in de praktijk ga je dat bij 2GB RAM niet merken. Gezien nog weinig software exclusief als 32b word uitgegeven, en de kans groot is dat in de toekomst 32b support zelfs compleet stopt (zie bijv steeds meer driver ontwikkelaars) is er bar weinig reden voor consumenten om nog voor een 32b installatie te gaan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:31

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik zou gewoon kijken welke versie van Win7 erop staat en daarbij blijven. Is dat een 32bit? Ga dan ook naar W10 32bit. Is dat 64, dan blijf je bij 64. En ja, 64bit zal meer resources en geheugen gebruiken daar deze bepaalde bibliotheken 2 keer in geheugen moet laden. 1x voor 32bit en 1x voor 64bit.

[ Voor 33% gewijzigd door Blokker_1999 op 14-01-2020 07:37 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 08:04

mr.paaJ

generatie cmd+z

Kijk of je er gelijk wat extra RAM in kunt stoppen, dat is nog de tijd dat alles los zat.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurrie79
Blokker_1999 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 07:36:
Ik zou gewoon kijken welke versie van Win7 erop staat en daarbij blijven. Is dat een 32bit? Ga dan ook naar W10 32bit. Is dat 64, dan blijf je bij 64. En ja, 64bit zal meer resources en geheugen gebruiken daar deze bepaalde bibliotheken 2 keer in geheugen moet laden. 1x voor 32bit en 1x voor 64bit.
Ok dat lijkt natuurlijk logisch. Toch geeft Microsoft zelf hierover misleidende informatie.

In het artikel dat je al snel vind:
"
32-bits en 64-bits Windows: Veelgestelde vragen:

Welke versie van Windows moet ik installeren: de 32-bits versie of de 64-bits versie?
Voor het installeren van een 64-bits-versie van Windows hebt u een CPU nodig waarmee een 64-bits versie van Windows kan worden uitgevoerd. De voordelen van een 64-bits besturingssysteem worden het duidelijkst wanneer op uw computer een grote hoeveelheid RAM-geheugen (RAM) is geïnstalleerd, doorgaans 4 GB RAM of meer.

Hoe weet ik of mijn computer een 64-bits versie van Windows kan uitvoeren?
Als u een 64-bits versie van Windows wilt uitvoeren, moet uw computer uitgerust zijn met een processor die geschikt is voor 64-bits gebruik. Als u wilt weten of uw processor geschikt is voor gebruik met de 64-bits versie, gaat u als volgt te werk: ..."
https://support.microsoft...056/windows-32-64-bit-faq

Microsoft lijkt te suggereren dat enige belangrijke factor in de overweging is of je processor 64 bits ondersteund. Als je een pc hebt gekocht in de tijd van Windows 7 of zelf Windows Vista, dan is de processor praktisch altijd geschikt zijn voor 64 bits.

Microsoft zegt nergens pas op met drivers voor je overige hardware en onboard apparaten, daar kunnen soms geen 64 bits drivers voor beschikbaar zijn. Ook staat er niet dat 64 bits trager zou zijn met 2 GB geheugen. M.a.w. Microsoft stuurt je met dit artikel in bijna elk geval naar 64 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 20:33
32 bit zal vaak sneller zijn op systemen met weinig geheugen. Waar het omslagpunt ligt weet ik niet, maar ik ben er vrij zeker van dat als het 2 GB of minder is, je beter op 32 bit kan blijven.

Op een 64-bit Windows-systeem is er vaak al 2-3 GB in gebruik en daarvoor hoef je echt geen zware toepassingen te draaien. Gezien bij jou 2 GB het maximum is, zou ik bij 32 bit blijven.

Ik heb zonet een test gedaan op Linux virtuele machine met 512 MB RAM. Dat is uiteraard een ander besturingssysteem, maar ook Linux gebruikt meer geheugen bij 64 bit dan bij 32 bit. Hieronder vind je de resultaten.

Resultaat 32 bit Debian command line interface: 38 MB RAM
Resultaat 64 bit Debian command line interface: 54 MB RAM (+42%)

En met een eenvoudige window manager:
Resultaat 32 bit Debian graphical user interface (JWM): 62 MB RAM
Resultaat 64 bit Debian graphical user interface (JWM): 85 MB RAM (+37%)

Dus zoals je ziet gebruikt 64 bit zo'n 40% extra geheugen. Dat zal bij Windows wellicht vergelijkbaar zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door LievenD op 17-01-2020 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jofrie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-06 19:57
Late reactie, hoop wel iemand hier wat aan heeft
Edit: is voor windows pro en enterprise edition)

Blijkt dat windows Help redelijk wat RAM verbruikt, binnenkort ga PC'tje installen en deze trukje proberen op lichte pc.
Maar bij me main pc (i7 980 12GIG ram) ging me ram usage van 40% naar 24% (Idle, gewoonlijke boot)
Dus hoe zetten we Windows help uit.

Source google _/-\o_
(De windows 10 hier zelfde O-) )
Type "Edit Group Policy" (without the quotation marks) from the Windows 8.1 Start screen and press "Enter."
Select "Edit group policy" and then click "User Configuration" from the left pane.
Open "Administrative Templates" and then open "Windows Components."
Click "Edge UI" and then double-click "Disable help tips."
(En dan mischien reboot denk)

Beste RAM efficenty for you gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jofrie schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:34:
Late reactie, hoop wel iemand hier wat aan heeft

Blijkt dat windows Help redelijk wat RAM verbruikt, binnenkort ga PC'tje installen en deze trukje proberen op lichte pc.
Maar bij me main pc (i7 980 12GIG ram) ging me ram usage van 40% naar 24% (Idle, gewoonlijke boot)
Dus hoe zetten we Windows help uit.

Source google _/-\o_
(De windows 10 hier zelfde O-) )
Type "Edit Group Policy" (without the quotation marks) from the Windows 8.1 Start screen and press "Enter."
Select "Edit group policy" and then click "User Configuration" from the left pane.
Open "Administrative Templates" and then open "Windows Components."
Click "Edge UI" and then double-click "Disable help tips."
(En dan mischien reboot denk)

Beste RAM efficenty for you gewenst!
Yess! Dank u! Weg met de hulp! Ehh... Help :+
Pagina: 1