Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Desktop upgrade: Moederbord chipsets??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dynion
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 02-03 18:42
Hallo,

Het is tijd voor de (ongeveer) 5 jaarlijkse desktop upgrade! En het is ook tijd om een hoop van het oudere spul er uit te halen.

Huidige pc
  • ASUS Z-97K
  • I7 4770 @ 3.4 Ghz
  • Scythe Mugen 4 PCGH
  • 16GB ddr3 geheugen
  • ZOTAC GTX 1070
  • Opslag 1: Samsung 970 EVO 500GB
  • Opslag 2: Seagate ST1000Dm010
  • Opslag 3: Samsung HD103 SJ (Uit 2010?)
  • Corsair Carbide 330R
  • Corsair GS800 (uit 2010?)
Wat wil ik meenemen
  • Zotax GTX 1070
  • Scythe Mugen 4 PCGH (Kan dat?)
  • Samsung 970 EVO
  • Eventueel:
  • Seagata 1TB St1000DM010
  • Corsair GS800 (is dat realistisch na al die jaren?)
Dat is de info vooraf van mijn kant. Wat heb ik verder in gedachten

Uit een beetje rekenen kwam ik erachter dat een Ryzen 2600X of een 3600 het beste paste. Ik neig daarbij naar de 3600. Ook neig ik er naar om (na een tijdje) de 1tb HDD te vervangen door een Intel 660P 1TB. Een 16GB set DDR4 moet voldoen - de serie lijkt daarbij prima te voldoen

Wat moet ik nog weten?

1. Ik vind moederborden kiezen lastig - Er zijn nogal wat chipsets. X470? B450? X570? Etc. M'n setup zal 1 GPU blijven, maar de 1070 gaat nog 2 upgrades krijgen voor dit moederbord veravangen wordt. Eerst vermoedelijk naar een 2070 Super, en daarna waarschijnlijk naar iets 2 series verder. Het moederbord moet daarmee om kunnen gaan. Voldoet PCIE 3.0 daarvoor?

Verdere eisen moederbord:
- 4x DDR4 slot (mocht ik naar 32GB willen)
- 2x M2 slot (1x moet snel genoeg zijn voor de evo, de andere mag wat trager)
- Niet groter dan ATX
- Ik ben geen (of nauwelijks) een overklokker. Hier bespaar ik liever geld.

2. M'n GS800 voeding is al aardig op leeftijd. Zal die nog even mee gaan, of moet ik die (preventief) vervangen? Wat gaat er allemaal stuk als de voeding er mee ophoud? (Een nieuwe voeding is ook best interessant vanuit 't oogpunt van efficiëntie en modulair zijn)

3. Kan M'n Mugen 4 mee naar een Ryzen moederbord? Past dat?

4. Verder, (een nice to have) overweeg ik een nieuwe kast. Stilte, functionaliteit, koeling en simpelheid zijn denk ik de belangrijkste dingen voor mij. De Fractal design Define R5 of R6 lijkt daar aan te voldoen, hebben jullie nog andere ingevingen?

M'n huidige idee:

Hier is nog geen eventuele nieuwe voeding, intel P660 of nieuwe behuizing aanwezig, aangezien die allemaal optioneel zijn wat mij betreft.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus€ 115,-€ 115,-
1VideokaartenZotac GeForce GTX 1070 AMP Core Edition€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 38,15€ 38,15
1BehuizingenCorsair Carbide 330R Blackout Edition€ 117,55€ 117,55
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4 PCGH Edition€ 87,55€ 87,55
1Geheugen internCorsair LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 71,80€ 71,80
1VoedingenCorsair Gaming GS800 (CMPSU-800G)€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 94,06€ 94,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 719,16

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

[Voor 46% gewijzigd door Dynion op 13-01-2020 21:27]

Alle reacties

• DanDGT
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 11:11
1. Een 2070 super werkt zelfs nog prima op pcie 2.0, dus zou me geen zorgen maken over pcie 4.0. Het moederbord dat je hebt is prima, alleen je hebt een kleine kans dat er nog een oude bios op staat waar de 3600 niet mee werkt. De max versie werkt wel gegarandeerd.

2. Een nieuwe voeding is aan te raden, je Corsair is inmiddels wel bejaard en nieuwe hardware heeft er wel baat bij dat de voeding met recente ATX standaarden werkt.

3. Helaas niet, je hebt een koeler nodig met AM4 bevestiging.

4. De R6 is top, maar wel aan de grote kant. Je zou ook een Define C kunnen overwegen als je het wat compacter wilt houden.

Bouwt computers @ Danmetic

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:38
Er is voor de Mugen 4 een AM4 bracket te krijgen: http://www.scythe-eu.com/...es-am4-mounting-kits.html

• Cyriel85
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 14:47
Maakt dat echt nog wat uit? Lijkt mij het beste een 10 jaar oude voeding altijd te vervangen?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - ASrock 5700XT Challenger - 16 GB Hyperx Predator

• Dynion
Dankje! Heb Scythe een mailtje gestuurd. De Mugen 4 voldoet subliem dus ik hoop dat ie nog niet weg hoeft :-)
DanDGT schreef op maandag 13 januari 2020 @ 23:44:
1. Een 2070 super werkt zelfs nog prima op pcie 2.0, dus zou me geen zorgen maken over pcie 4.0. Het moederbord dat je hebt is prima, alleen je hebt een kleine kans dat er nog een oude bios op staat waar de 3600 niet mee werkt. De max versie werkt wel gegarandeerd.

2. Een nieuwe voeding is aan te raden, je Corsair is inmiddels wel bejaard en nieuwe hardware heeft er wel baat bij dat de voeding met recente ATX standaarden werkt.

3. Helaas niet, je hebt een koeler nodig met AM4 bevestiging.

4. De R6 is top, maar wel aan de grote kant. Je zou ook een Define C kunnen overwegen als je het wat compacter wilt houden.
Bedankt voor alle antwoorden!

Ik zal de define C eens verder bekijken. Ik heb gisteravond nog even wat onderzoek gedaan, maar het lijkt er op dat m'n Carbide 330 nog behoolijk bijdetijds is.

Op vraag 1 & 2 had ik nog wel wat vervolgvragen.

1. Je geeft aan dat PCI E3.0 lang genoeg zal voldoen, waar ik best blij mee ben :-) Ik vraag me alsnog wel af wat een chipset uitmaakt. Zou een B450 chipset ook voldoen? Die zijn vaak aanzienlijk goedkoper.

2. Wat bedoel je met recente ATX standaarden? Zijn de standaardwaarden voor voedingen veranderd in de afgelopen X jaar?

Ter idee (mogen winkel linkjes?) lijkt mij een goed aanbod (ik woon in Londen). Het zou wel betekenen dat ik direct een 32GB DDR4 er in zou moeten zetten en een SATA 600 SSD zou nemen voor opslag, maar dat is beiden geen heel groot probleem.
Klopt! Weet niet of 't uitmaakt, hij is hoe dan ook flink op leeftijd.

Wat is 't gevaar als een voeding stuk gaat? Ik vermoed dat ie 't moederbord met zich meeneemt het graf in?

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Dynion schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:19:
[...]

Klopt! Weet niet of 't uitmaakt, hij is hoe dan ook flink op leeftijd.
De tweede versie is nog niet zo oud en is beter. Meer modern design ook gebaseerd op het PUG-B design van Channel Well, terwijl de eerste versie een ouder PSHII design van Channel Well.
Wat is 't gevaar als een voeding stuk gaat? Ik vermoed dat ie 't moederbord met zich meeneemt het graf in?
In principe kan alles stuk. Maar het CWT PSHII design is ook minder geschikt voor een moderne PC, naast de leeftijd van 10 jaar maakt dat wel een goede reden om hem te vervangen door een moderne goede voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Dynion GS800 2013 editie
CP-9020065-EU

is sowieso al geen hoogvlieger, en na 6.5j wel aan vervangen toe. GS800: CMPSU-800G.. is slechter en zeer zeker vervangen waardig

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• DanDGT
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 11:11
Dynion schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:19:
[...]

Op vraag 1 & 2 had ik nog wel wat vervolgvragen.

1. Je geeft aan dat PCI E3.0 lang genoeg zal voldoen, waar ik best blij mee ben :-) Ik vraag me alsnog wel af wat een chipset uitmaakt. Zou een B450 chipset ook voldoen? Die zijn vaak aanzienlijk goedkoper.

2. Wat bedoel je met recente ATX standaarden? Zijn de standaardwaarden voor voedingen veranderd in de afgelopen X jaar?

Ter idee (mogen winkel linkjes?) lijkt mij een goed aanbod (ik woon in Londen). Het zou wel betekenen dat ik direct een 32GB DDR4 er in zou moeten zetten en een SATA 600 SSD zou nemen voor opslag, maar dat is beiden geen heel groot probleem.
1. De chipset bepaald de functionaliteit van het moederbord, bv het aantal sata-poorten en of je al dan niet SLI kan draaien. In de meeste gevallen is een B450 bord voldoende.

2. Ik bedoel de laatste ATX standaard inderdaad, ook al is die niet heel recent te noemen lees ik nu :p (komt uit 2013 blijkbaar).

En zo te zien kun je gewoon een nvme in dat bord prikken van dat linkje, of bedoel je dat niet?

Bouwt computers @ Danmetic

• Dynion
Super - Hartstikke bedankt allen :-)

Als ik 't samenvat:
  • Over 't algemeen geen klachten over de configuratie
  • Chipset hoef ik me niet heel erg zorgen over te maken, aangezien ik met max 2 HDD/SSD en een flinke videokaart (en een zooi USB dingen) zal werken
  • PCI-E3.0 is voldoende
  • Behuizing is nog niet echt een rede om die te vervangen
  • Iedereen is 't eens dat de voeding vervangen zou moeten worden (Nooit geweten dat dit uitmaakte... Stroom=stroom? :P)
  • Mugen 4 kan mee na een aanpassingskit
Als ik nog iets mis, laat het weten :-) Het is een beetje lastig een beste antwoord te selecteren aangezien veel verschillende mensen zinvolle input hebben gegeven. Ik zal in elk geval een stapel duimpjes uitdelen!

Nogmaals hartstikke bedankt :-)

Ik zal binnenkort (hopelijk vanavond) de inventaris nog even updaten naar jullie advies en hem hier posten.

[Voor 4% gewijzigd door Dynion op 15-01-2020 11:58]

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True