Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:06
Zit met een redelijk "idioot" dilemma, maar toch eens mening vragen. Heb de luxe van zowel een XT3 als A7III te hebben. Vertrek binnen paar weken naar Japan en vraag me echt grondig af welke camera ik mee zou nemen. Ik gebruik de XT3 gewoonweg 'liever' maar de A7III is dan weer FF en heeft sowieso betere AF/beeldkwaliteit. Maar de XT3 is dan weer heel licht, leuk om te gebruiken maar is dan wel iets minder sterk in beeldkwaliteit (tov de Sony) en AF.

Voor de A7III heb ik de 28-75/2.8 (Tamron) en 55/1.8, bij de Fuji heb ik de kitlens, een 23/1.4, 35/2 en 55/200. Bedoeling is toch niet met al te veel lenzen te gaan rondsleuren, is reis georganiseerd door werknemer waar ik klanten moet 'begeleiden' (mag gewoon mee eigenlijk maar kan dus ook niet continu mijn zin doen).

Overweging is voor de XT3 ofwel kitlens mee te nemen, samen met een 16/2.8 (moet ik nog kopen) en de 35/2 voor 's avonds. Ofwel de 16-80 aan te schaffen en de 23/1.4 of 35/2 voor 's avonds. Voor de A7III lijkt de Tamron me nét wat tekort te komen qua range, dus zou die eventueel koppelen met de 24-105/4 maar dan heb ik enkel de 55/1.8 voor 's avonds, of ik neem de Tamron mee en schaf me een 24/1.4 aan voor 's avonds.

Dus keuze is XT3 + lens kopen (16-80 of 16/2.8) ofwel A7III + lens kopen (24-105 of 24/1.4).

Jullie idee?

[ Voor 2% gewijzigd door Gonadan op 13-01-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Crossposten is nog steeds niet de bedoeling.
De vraag daarom even afgesplitst naar een eigen topic. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 13-01-2020 20:12 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Welke kitlens heb je bij de X-T3? Als dat de 18-55/2.8-4 is, zie ik geen reden om nog een 16/2.8 te kopen. Voor die 2 mm extra?

Wat voor fotografie wil je daar gaan doen? Straat, architectuur, documentair, en/of wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ik heb de 18-55/2.8-4 inderdaad, maar soms toch gevoel dat 27mm (equivalent) niet wijd genoeg is, idem voor mijn Tamron 28-75, een 24mm vs 28mm is toch behoorlijk wat verschil. Zal vooral 'reisfotografie' zijn, dus bezienswaardigheden, landschappen, straatfotografie (steden) en 'environmental portraits' zoals dat heet :)

[ Voor 4% gewijzigd door lapino op 14-01-2020 06:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je kent beide camera's al en geeft aan meer plezier te beleven aan de X-T3. Lijkt mij een no-brainer om dan voor de X-T3 te gaan toch?

Waarom heb je beide camera's als ik vragen mag? Gebruik je de Sony professioneel en de Fujifilm voor vrije tijd?

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Misschien lullig om te zeggen, maar volgens mij heb je gewoon last van GAS. 😜

Ik heb dat ook altijd kort voor een trip. Ineens vraag je je af of je wel alles kunt fotograferen met het spul dat je hebt. Relax, het antwoord op die vraag is simpelweg ‘nee’. En dat blijft altijd zo. 😉

Je hebt mooi en goed spul waar je prima mee uit de voeten kunt. Dat je keuzestress hebt, komt doordat je eigenlijk al teveel gear hebt. Neem de XT3 mee, want die vind je fijner dan de A7II. Neem de kitlens mee of dwing jezelf helemaal tot creativiteit en neem alleen de 23mm mee zodat je jezelf niet ter plekke kunt vermoeien met keuzestress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@lapino ga je dan ook met statief aan de gang voor je landschappen of schiet je het gewoon uit de hand?
In dat laatste geval kan je ook overwegen om eens te oefenen met panorama's.
Lock je focus en belichting en schiet gewoon een serie overlappende foto's uit de hand. Met een programma als Lightroom plak je dat thuis dan volautomatisch naadloos aan elkaar en heb je feitelijk gewoon een groothoek gesimuleerd maar dan hoge resolutie en misschien zelfs nog veel wijder. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Neen geen statief, gebruik ik eigenlijk nooit en is doorgaans eerder run&gun fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Na wat opzoekwerk, ben ik vrij zeker dat ik de Tamron 17-28 ga kopen, ideal partner voor mijn 28-75 en daarbij de 55/1.8 als prime. Enige wat ik voor mijn Sony dan nog eens moet aanschaffen is de 24/1.4 maar dat wordt sparen. Dus toch de Sony. En uiteraard kan je met huidig materiaal ook al veel, weet alleen dat de omstandigheden in die reis me niet zullen toelaten al te creatief te zijn en dan is juiste lens/juiste plaats wel degelijk een ding. Tempels enz bezoeken > UW, meer actiegerichte zaken waarbij ik vooral mensen zal fotograferen > 2875, en 's avonds een prime.

Hierboven zeker zinnig commentaar, en ik heb nu eenmaal graag 2 systemen. Tot anderhalf jaar terug ook wat professioneel werk gedaan maar mee gestopt. Eigenlijk gebruik ik de XT3 gewoon héél graag voor dagdagelijkse zaken, familietrips, straatfotografie enz maar mijn Sony heeft als FF natuurlijk ook wel iets speciaals.

Ga de Sony meenemen op (grote/dure) reis omdat ik toch denk dat ik het meeste ga hebben aan maximale beeldkwaliteit, en de Sony is nu eenmaal op dat vlak héél sterk. De Fuji ga ik meer en meer gebruiken met heel kleine/lichte primes om overal mee te nemen.

[ Voor 73% gewijzigd door lapino op 16-01-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat is het nu geworden? Want ik lees ook ergens dat je misschien helemaal stopt met Fuji.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1