Unraid - Docker - Webserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-08 17:08
Allen,

vorige week overgeschakeld op unraid (Ik kom van ubuntu server 16.04).
Mijn kennis daar was al via google en bij unraid is dat niet anders.

Nu tracht ik dus een webserver op te zetten die verschillende site's kan hosten.
Bij Ubuntu had ik Apache + phpmyadmin draaien en via virtual hosts kon ik verschillende website's verwijzen naar andere folders. (Na veel googlen werkte dat toch goed en vlot voor jaren...)

Nu wil ik dit dus ook op mijn unraid machine. Via dockers dus... Verschillende template's geprobeerd geen geluk.

Dan maar zelf beginnen 'klooien'.
Ik heb ondertussen mariaDB up & running en kan via phpmyadmin databases toevoegen en beheren. Alles via Dockers.

Nu heb ik eerst via de Apache docker getracht een website up te krijgen, dat lukt mij, ik kan ook zelf een folder toewijzen. Prachtig, echter daar werken geen php files... Na veel googlen lukt het mij dus niet php actief te krijgen op apache, ik beland steeds bij linuxserver docker templates en deze wordt niet meer ondersteund dus geen zin deze te installeren.

Daar het zoeken stop gezet...

Nginx dan maar proberen te installeren. En daar raak ik alleen tot de Welcome to nginx! pagina... Ook al top. Maar nu werkt Nginx iets anders dan Apache en lukt het mij daar niet om een folder op mijn cache toe te wijzen als zijnde www folder laat staan verder te gaan en php actief te krijgen.

Als ik een php docker start dan wil mijn nginx zelf niet meer opstarten.

Ik heb nog geen zin in reversed proxies en dergelijk ik wil gewoon plain and simple een webserver hebben die verschillende website's kan behandelen (Via virtual hosts) en die php kan lezen (+ css en .htacces files enzo)

Iemand die me verder kan schoppen? Onthou wel dat ik een leek ben in terminal het meeste krijg ik werkende via copy paste maar al mijn huidige dockers heb ik werkende gekregen via de gui van unraid.

Mijn laatste redmiddel zal een ubuntu server VM op te starten en het dan maar zo proberen... Maar ik zou het graag in dockers werkende krijgen, is zo handig...

Alvast bedankt voor enige schoppen in de juiste richting!

[ Voor 4% gewijzigd door Amarog op 13-01-2020 19:48 ]

Beste antwoord (via Amarog op 23-01-2020 21:32)

• dikkehein
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-05-2024
De Nginx container van LinuxServer ondersteunt PHP out of the box :). T staat nergens duidelijk aangegeven behalve in de changelog (of de Dockerfile zelf, maar wie heeft er nou zin om daar in te gaan zitten kijken..) docker hub linkje. Dus daar zou je verder niets speciaals voor hoeven doen. Nginx configuratie is wel een vak apart. Daar loop ik ook soms nog mee te goochelen. Unraid mapt automatisch (met de meeste templates) je config folder naar de “appdata” share. Daar kan je dus vervolgens al je configuratie wijzigen. Zet je appdata share op public en je kan m bereiken via je eigen pc en t daar editen als je geen zin hebt in terminal werk :).

Goed vervolgens moet je dus aan de slag met verschillende configs. Als ik het goed heb, bestaat er een map “sites-enabled”. Daar zou je een bestand aan kunnen maken eindigend op de extensie “.conf” die de configuratie voor de website bevat. Gebruikelijk is om 1 configuratie bestand aan te maken voor 1 website. Vervolgens als je de webserver herstart, wordt je configuratie automatisch opgepakt :). Dus t is ook niet nodig om voor elke website een docker container op te starten. Je kan websites op basis van poort nummer of op basis van domein naam serveren. Er zijn zo veel mogelijkheden haha.

Laat t even weten als je meer hulp nodig hebt. Ik denk dat ik je wel een eind op weg kan helpen :)

[ Voor 0% gewijzigd door dikkehein op 20-01-2020 09:10 . Reden: BB-code... ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
op het gebied van webhost etc. kan ik je niet helpen, met unRAID wat meer (gebruik het al een aantal jaar) mocht je de Community Applications plugin nog niet hebben geïnstalleerd, zou ik daar mee beginnen.

https://forums.unraid.net...n-community-applications/

dit is een soort "app store" voor plugins en docker templates. deze zijn dan ook grotendeels al ingevuld.
zo heb ik o.a. Nextcloud met mariaDB (beide aparte docker containers) werkend gekregen, Ik snap van webhosting momenteel niet veel ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Deze heb ik inderdaad reeds geïnstalleerd. Al heb ik al mijn dockers werkende gekregen zonder die plugin. Pas een beetje later stootte ik op dat gegeven :)

Toch bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
check anders ook ff het forum van unRAID, daar worden de docker/plugin ook behandeld. Ik gebruik veel dockers van linuxserver.io ook die hebben ook een eigen forum (zowel op unraid forum als een op hun website), met een beetje zoekwerk kom je ver met apach/ngix/letsencrypt/webhost ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Jup, deze heb ik ook gevonden. Het zal nog wat zoeken worden vrees ik. Ik lees dat de gui vrij beperkt is om Dockers deftig up & running te krijgen. Dus maar even zoeken hoe we het via de terminal werkende gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
klopt, dockers via de gui heeft zijn beperkingen, maar je kan via de nerdtools plugin docker-compose installeren. tevens kan je via de gui zo de console van de betreffende docker container openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Nerdtools, zegt me niets, bedoel je deze https://raw.githubusercon...aster/plugin/NerdPack.plg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
die ja.

probeer anders ook de discord van unraid. daar krijg je vaak ook wel goeie pointers waar je moet zoeken.
https://discord.gg/qWPbc8R

Voor iedere website een docker maken ZONDER reverse proxy gaat volgens mij zoiezo niet werken.

Maar had gisteren al ff gekeken maar kon inderdaad geen docker vinden welke nog PHP ondersteunt.. (vrij bijzonder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
Ik heb het ondertussen werkende gekregen voor 1 site. Die Docker Compose was een grote hulp (Via Nerdtools geïnstalleerd). Dus veel dank daarvoor.

Ik moet nog eens uitzoeken om meerdere site's te maken maar dat zal wel lukken :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dikkehein
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-05-2024
De Nginx container van LinuxServer ondersteunt PHP out of the box :). T staat nergens duidelijk aangegeven behalve in de changelog (of de Dockerfile zelf, maar wie heeft er nou zin om daar in te gaan zitten kijken..) docker hub linkje. Dus daar zou je verder niets speciaals voor hoeven doen. Nginx configuratie is wel een vak apart. Daar loop ik ook soms nog mee te goochelen. Unraid mapt automatisch (met de meeste templates) je config folder naar de “appdata” share. Daar kan je dus vervolgens al je configuratie wijzigen. Zet je appdata share op public en je kan m bereiken via je eigen pc en t daar editen als je geen zin hebt in terminal werk :).

Goed vervolgens moet je dus aan de slag met verschillende configs. Als ik het goed heb, bestaat er een map “sites-enabled”. Daar zou je een bestand aan kunnen maken eindigend op de extensie “.conf” die de configuratie voor de website bevat. Gebruikelijk is om 1 configuratie bestand aan te maken voor 1 website. Vervolgens als je de webserver herstart, wordt je configuratie automatisch opgepakt :). Dus t is ook niet nodig om voor elke website een docker container op te starten. Je kan websites op basis van poort nummer of op basis van domein naam serveren. Er zijn zo veel mogelijkheden haha.

Laat t even weten als je meer hulp nodig hebt. Ik denk dat ik je wel een eind op weg kan helpen :)

[ Voor 0% gewijzigd door dikkehein op 20-01-2020 09:10 . Reden: BB-code... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amarog
Jup @dikkehein dat somt zowat op wat ik allemaal heb gedaan. Werkt soepel nu. Op naar de volgende docker. God I love Unraid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 08:17
Ik weet niet of hier nog gelezen word...
Maar misschien heb je wat aan de video's van deze dude...

YouTube: How to Use DNS Verification with your Reverse Proxy & use a Wildcard...

Heb een hoop van hem geleerd en hij is een groot aandeel in Unraid...

Succes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-12-2024
Welke versie van PHP ondersteunt het? Ik ben ook op zoek naar een webserver. (zeker om te testen), ik heb altijd xampp gebruikt op mijn pc, om sites te programmeren, vooraleer ze effectief online te zetten...

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Broesie schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:27:
Welke versie van PHP ondersteunt het? Ik ben ook op zoek naar een webserver. (zeker om te testen), ik heb altijd xampp gebruikt op mijn pc, om sites te programmeren, vooraleer ze effectief online te zetten...
de docker heet inmiddels "swag" en niet "lets encrypt".
En ik zou niet op je reverse proxy je web server draaien.

Pak gewoon een webserver die je wilt gebruiken. en map die webserver dmv je reverse proxy. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broesie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-12-2024
Heb het ondertussen opgelost, door gewoon een VM van ubuntu op te zetten (apache + php + mysql + phpmyadmin + SMB), zodat ik zelf een aparte webserver draaien heb... Andere apps, draaien wel in docker.
Pagina: 1