Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdn1997
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-02-2021
Goeieavond!

Ik zit nu al een tijdje met een probleem, en ik kom er zelf niet echt meer uit. Ik heb van alles geprobeerd maar ik hoop dat een van jullie nog een goed idee heeft van iets dat ik over het hoofd heb gezien!

Ik heb een iiyama g2530hsu-b1 monitor, een 75hz monitor die FreeSync zou supporten.
Daarnaast heb ik een AMD r9 280 videokaart (beetje oud maar hij doet het) die dus ook Freesync zou moeten supporten.

Nu staat er in mijn Radeon settings dat Freesync niet supported is, en als ik een demo voor freesync start staat daar ook dat de monitor geen Freesync support. In de OSD van mijn monitor kan ik wel gewoon freesync aanzetten maar ik ga er dus vanuit dat dat alleen niet genoeg is. Ook is het misschien belangrijk te vermelden dat de monitor over een HDMI kabel is aangesloten.

Ik heb de volgende dingen geprobeerd:
-update driver GPU
-monitor drivers
-overdrive/ blur reduction uit
-kabels opnieuw in en uit

Nu blijf ik dus over met 1 optie: nieuwe (displayport) kabel kopen. Maar google zegt over het algemeen dat FreeSync gewoon moet werken met HDMI en ik vindt het zonde om 25 euro uit te geven aan DP kabel om er dan achter te komen dat het nog niet werkt.

Ik hoop heel erg dat een van jullie ervaring of ideeen hebben om mij verder op weg te helpen, of iemand die kan bevestigen dat freesync inderdaad niet werkt op bepaalde HDMI kabels

Alvast heel erg bedankt!

Beste antwoord (via dvdn1997 op 13-01-2020 20:58)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

dvdn1997 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:20:
Was al bang voor dat soort reacties, maar bedankt voor de hulp.
Er wordt gezegd dat de 280 alleen freesync support heeft voor video, niet voor 3d applicaties. Vanaf AMDs GNC1.1 wordt het breder ondersteund, de 280 is nog GNC1.0, de 260 en 285 en 290 dan weer niet...? Kennelijk.

De HD7000/Rx200 kaarten waren altijd al een beetje hit & miss, met rebrands van rebrands, wel of geen vernieuwde architectuur, matige batches chips en kaarten die soms, niet altijd, erg picky waren over driver versies.

Gelukkig heb je tegenwoordig voor een paar tientjes een degelijke kaart uit de 400 of 500 serie, die iets beter presteert als een 280 maar wel wat nieuwere dingen ondersteunt :)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:25
R9 280 ondersteunt geen Freesync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdn1997
Heb je hier iets van een referentie voor? Op de pagina van AMD staat namelijk dat alles vanaf HD 7000 freesync support!

https://www.amd.com/en/te...eSync%E2%84%A2-technology?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:07
dvdn1997 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:52:
Heb je hier iets van een referentie voor? Op de pagina van AMD staat namelijk dat alles vanaf HD 7000 freesync support!

https://www.amd.com/en/te...eSync%E2%84%A2-technology?
Google al geprobeerd? Je kaart ondersteund het inderdaad niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Electromonkey op 13-01-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdn1997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:07
Komt misschien wat lullig over maar ik heb het antwoord letterlijk binnen 20 seconden gevonden, vandaar :).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Er wordt gezegd dat de 280 alleen freesync support heeft voor video, niet voor 3d applicaties. Vanaf AMDs GNC1.1 wordt het breder ondersteund, de 280 is nog GNC1.0, de 260 en 285 en 290 dan weer niet...? Kennelijk.

De HD7000/Rx200 kaarten waren altijd al een beetje hit & miss, met rebrands van rebrands, wel of geen vernieuwde architectuur, matige batches chips en kaarten die soms, niet altijd, erg picky waren over driver versies.

Gelukkig heb je tegenwoordig voor een paar tientjes een degelijke kaart uit de 400 of 500 serie, die iets beter presteert als een 280 maar wel wat nieuwere dingen ondersteunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdn1997
Bedankt voor je reactie Wintervacht! Ik vond dat Google verwarrende resultaten gaf, daarom besloot ik om hier (met risico op reacties zoals hierboven) toch nog even advies te vragen. Bedankt voor je uitleg in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

dvdn1997 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:03:
Bedankt voor je reactie Wintervacht! Ik vond dat Google verwarrende resultaten gaf, daarom besloot ik om hier (met risico op reacties zoals hierboven) toch nog even advies te vragen. Bedankt voor je uitleg in ieder geval!
Ik zal je een geheimpje verklappen, de 2e alinea in mijn post is info uit de link van @Electromonkey :p

Komt wel bij dat ik 4.. nee 5 gpu's uit de 7000/200 serie heb gehad en ze waren bijna allemaal zo.. Alleen de 270X die ik nu nog in mijn desktop heb zitten wilde lekker meespelen :p

Ben het wel met je eens dat de marketing omtrent Freesync, met name de eerste modellen, nogal verwarrend overkomt en het helpt ook niet dat ze in dezelfde serie verschillende architecturen gebruiken die weer een rebrand zijn van de vorige serie... De helft van de modellen van de 7000 t/m de 300 serie zijn gewoon dezelfde chip maar met andere firmware of ander geheugen :p

Pagina: 1