Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

VPS en losse domeinen Strato

Pagina: 1
Acties:

• rmulder89
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 18-01 09:55
Geachte tweakers,

Ik heb me dus zojuist aangemeld op dit forum aangezien ik veel negativiteit heb gelezen over Strato.
Te beginnen over het feit dat er dus geen subdomeinen zo even makkelijk gemaakt kunnen worden?

Ik heb dus een VPS genomen bij Strato samen met een losse domein, A record aangemaakt, domein toegevoegd aan PLESK, domein (root) draait perfect maar wanneer ik bijvoorbeeld ook maar naar webmail.domein.nl wil dan krijg ik al de melding kan ip adres niet vinden, beetje bizar?

Ook de standaard domein die je krijgt.. servernaam123.stratoserver.net daar werkt geen webmail op, lijkt me toch wel een standaard iets wat zou moeten werken... als ik kijk naar andere providers is dit geen enkel probleem.

Verder stuit ik op het feit dat de hele config gedeelte voor de VPS duits is? Dit is echter ook nergens aangegeven.

Ik denk dat ik hier dus ook niet verder in kom ben ik bang en als ik de reviews lees van jaren terug dan zal dit ook niks worden?

Kan ik hier eventueel wat aan veranderen of iets wel werkend krijgen of zal ik me moeten beroepen op de 30 dagen 'proberen' ook al is er een contract voor een jaar?

• Centurius
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18:51
Heb je een A record voor webmail gemaakt? Waneer je de dns van je domein zelf instelt moet je ook zelf alle records aanmaken.

• rmulder89
Je kan enkel maar 1 A record aanmaken, verder niet...Dus puur voor hoofddomein, subs zijn niet mogelijk!

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:08
In het voorbeeld van Versio zelf zie ik gewoon meerdere A-records:

https://www.versio.nl/assets/faq//1474981737-versiodns.PNG

https://www.versio.nl/art...cords-van-mijn-domeinnaam (even naar beneden scrollen.

Je zou anders een CNAME kunnen proberen.

Dat het standaard domein niet werkt voor webmail is vrij logisch. Je webmail "domein" is gekoppeld aan je eigen domein (vHost). Anders zou het niet mogelijk zijn meerdere domeinen te koppelen aan een IP.

• rmulder89
Toch bedankt dat je wilt helpen @BlackMonkey maar we hebben het hier over Strato :P niet over Versio haha.. wat dus echt beperkt is...

Eergisteren trouwens een mail gedaan naar Strato... tot op heden nog geen reactie

[Voor 33% gewijzigd door rmulder89 op 14-01-2020 21:42]

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:05
rmulder89 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:41:
Toch bedankt dat je wilt helpen @BlackMonkey maar we hebben het hier over Strato :P niet over Versio haha.. wat dus echt beperkt is...

Eergisteren trouwens een mail gedaan naar Strato... tot op heden nog geen reactie
Ik snap je reactie niet. Zijn voorbeeld is hoe je de default dns records moet instellen. Dat heeft niks met versio te maken.

• rmulder89
Dat klopt inderdaad maar bij Strato is het dus heel anders, wat ik al aangaf dat je maar enkel bijvoorbeeld 1 A dns kunt aanmaken..

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:08
rmulder89 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:41:

Haha, om eerlijk te zijn zie ik al die partijen als dezelfde .... Het lijkt soms wel of ze simpelweg niet begrijpen hoe het internet werkt. Ondanks dat ze blijkbaar wel mensen hebben die de infra draaiende kan houden waar dit soort kennis de basis van is, maken ze van de meeste basis dingen een onmogelijke opgave.

Je zal in dit geval toch echt je echt nameserver moeten gaan draaien. Vaak zit deze bij de meeste hosting panels al ingebakken. Gezien je een VPS hebt kun je dit door wat tutorials te volgen wel redelijk regelen. Handig is het alleen niet.

• mrFoce
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16:48
Waarom verhuis je je domein niet naar TransIP of iets dergelijks? Kan je de VPS daar laten en via TransIP kan je wel de DNS aanpassen? Of een andere club die dat toelaat.

Het enige wat ik niet begrijp waarom je dit probleem uberhaupt hebt. Waarom draai je niet de DNS via je Plesk server? Je kan verschillende 3e partijen vinden die eventueel je slave DNS servers willen hosten. Zelf zit ik bij DnsUnlimited, maar DigitalOcean biedt het volgens mij gratis aan.

[Voor 47% gewijzigd door mrFoce op 15-01-2020 04:19]

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:53

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

BlackMonkey schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 03:53:
[...]

Haha, om eerlijk te zijn zie ik al die partijen als dezelfde .... Het lijkt soms wel of ze simpelweg niet begrijpen hoe het internet werkt. Ondanks dat ze blijkbaar wel mensen hebben die de infra draaiende kan houden waar dit soort kennis de basis van is, maken ze van de meeste basis dingen een onmogelijke opgave.

Je zal in dit geval toch echt je echt nameserver moeten gaan draaien. Vaak zit deze bij de meeste hosting panels al ingebakken. Gezien je een VPS hebt kun je dit door wat tutorials te volgen wel redelijk regelen. Handig is het alleen niet.
Het is ook vooral niet nodig.
(Het is ook onpraktisch en een hoop gedoe. Als die VPS plat ligt, ben je je DNS kwijt bijvoorbeeld. Terwijl JUIST een externe nameserver handig is om snel een record om te kunnen zetten naar een andere server waar bijvoorbeeld een tijdelijke out-of-service pagina gehost word.)

Als het echt niet kan bij Strato, kan het zeker door zoals @mrFoce zegt, door het domein elders onder te brengen.

Maar, als ik even Google, zegt Strato zelf dat je gewoon subdomeinen aan kunt maken:
https://www.strato.nl/faq...-bij-STRATO-configureren/

Hoe kan ik niet zo snel vinden, zelf heb ik mijn domeinen bij TransIP staan, maar volgens dat overzicht moet je gewoon subdomeinen kunnen aanmaken.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• mrFoce
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16:48
unezra schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:05:
[...]
Het is ook vooral niet nodig.
(Het is ook onpraktisch en een hoop gedoe. Als die VPS plat ligt, ben je je DNS kwijt bijvoorbeeld. Terwijl JUIST een externe nameserver handig is om snel een record om te kunnen zetten naar een andere server waar bijvoorbeeld een tijdelijke out-of-service pagina gehost word.)
Daar is de secondaire DNS voor in mijn post. Je kan als tegenargument geven, ja maar je primaire nameserver is niet bereikbaar. Dat klopt, maar tenzij jij meerdere servers hebt die 'mirrored' zijn, is dat helemaal niet interessant. Gewoon Plesk de DNS laten afhandelen als je maar een server hebt :)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:53

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

mrFoce schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:19:
[...]
Daar is de secondaire DNS voor in mijn post. Je kan als tegenargument geven, ja maar je primaire nameserver is niet bereikbaar. Dat klopt, maar tenzij jij meerdere servers hebt die 'mirrored' zijn, is dat helemaal niet interessant. Gewoon Plesk de DNS laten afhandelen als je maar een server hebt :)
Zit je met een authorative nameserver op je machine. Lekkere attack surface. Hoop extra werk.

Áls je dit al op deze manier doet, maak je van de VPS een hidden master, zet je buiten je VPS 2 slaves op en maak je die primary en secundary nameserver.

Maar het blijft een hoop gedoe om niets. Makkelijkste is in veel gevallen gewoon het controlepaneel van de domeinboer te gebruiken. (Of je domeinen te verhuizen naar een waar het wél kan, als het écht niet kan bij je huidige.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• BAJansen
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21:33
OP, kun je een screenshot maken van het DNS gedeelte van het strato controlepaneel? Misschien dat er toch ergens een knop verstopt zit waarmee je extra records kunt toevoegen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True