Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke18
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-08 15:14
Beste mede tweakers, ik heb mijn PC nu al een tijdje maar sinds de zomer heeft hij last van uitvallen op willekeurige momenten tijdens het gamen.

dit gebeurt bij verschillende games, de speeltijd is ook elke keer anders voor hij uit valt binnen de zelfde game. de ene keer is het binnen 5 min en de andere keer pas na 3 uur. als de PC uit valt blijft hij wel gewoon aan maar wordt het beeld zwart en blijft het geluid hangen, de enige manier om hem dan weer aan te krijgen is door de reset knop in te duwen of de power supply uit te schakelen en weer in te schakelen.

De temperaturen van de verschillende componenten bij uitval waren max:
CPU: 40 graden (water gekoeld)
GPU: 65 graden
South bridge: 45 graden
HDD/SSD: 40/42 graden

Mijn PC draait op de laatste versie van Windows 10 met alle drivers up to date.

zelf heb ik al het volgende geprobeerd:
Stress test CPU: Viel niet uit en temperatuur ging ook niet hoog
Stress test GPU: Viel niet uit, geen aparte dingen geconstateerd

Zelf gaat mijn vermoeden op dit moment uit naar een probleem bij de power supply maar kan ik dit op een of andere manier testen?

Beste antwoord (via ikke18 op 14-01-2020 20:11)

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
NLMaca schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:19:
Ik ben geneigd te zeggen dat het aan je voeding ligt. Wat je nog kan proberen is je geheugen te testen en anders kijken of je ergens een voeding kan lenen.
Wat is je setup nu qua specificaties?
Ik heb Hetzelfde probleem gehad! en het was bij mij inderdaad de voeding! Spanning op de 12V rail zakte bij een load onder de 10.5V waardoor de protectie erin vloog en alles uitgeschakeld wordt.

@ikke18 Je zou een andere voeding kunnen proberen om het probleem uit te sluiten. Of, mits je dat kan, een scope aan de voeding hangen en de spanning meten en kijken of die onder de 11V zakt.

Meow, meow I'm a cow

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:44
Ik ben geneigd te zeggen dat het aan je voeding ligt. Wat je nog kan proberen is je geheugen te testen en anders kijken of je ergens een voeding kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke18
moederbord: GIGABYTE 970A-DS3P
CPU: AMD FX-8350
ram: 2x set van 8 GB (totaal 16) Corsair CMZ8GX3M2A1600C9
Video Card: MSI RX 480 ARMOR OC
PSU: cooler master G750M
daarnaast zitten er 8 fans in totaal in het systeem die aangestuurd worden door een Gelid Solutions SpeedTouch 6 Fan Controller
SSD: Samsung SSD 840 EVO 120GB
HDD: WDC WD2500AAKS-00L9A0
HDD: WDC WD10EZEX-00WN4A0
Waterkoeling pomp: Alphacool Laing DDC310
en als laatste zit er een led strip in.

bij deze staat ook alles al ingevuld in een PSU calculator: http://outervision.com/b/LYtmo8

[ Voor 9% gewijzigd door ikke18 op 13-01-2020 17:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RobinKuijp
NLMaca schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:19:
Ik heb Hetzelfde probleem gehad! en het was bij mij inderdaad de voeding! Spanning op de 12V rail zakte bij een load onder de 10.5V waardoor de protectie erin vloog en alles uitgeschakeld wordt.

@ikke18 Je zou een andere voeding kunnen proberen om het probleem uit te sluiten. Of, mits je dat kan, een scope aan de voeding hangen en de spanning meten en kijken of die onder de 11V zakt.

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke18
@RobinKuijp heb wel een multimeter en zal vanavond eens kijken of ik wat kan achterhalen. ik laat de resultaten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met een multimeter zal je geen spanningsdipjes meten maar een mogelijke lage spanning wel.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinKuijp
ikke18 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:58:
@RobinKuijp heb wel een multimeter en zal vanavond eens kijken of ik wat kan achterhalen. ik laat de resultaten weten.
Wat @memphis zegt. met een multimeter is dit moeilijk te constateren. Het is makkelijker om een andere voeding te proberen :) Veiliger ook, omdat je dan geen kans hebt iets kort te sluiten perrongelijk }:O

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke18
heb net even gekeken met mijn multimeter. (zonder kortsluiting te maken) en zag op mijn 12v lijn het volgende gebeuren.
start 11,77
na een half uur in een game stond hij op 19,99 Volt.
de voltage liep tijdens het half uur de hele tijd langzaam omhoog.
op het moment dat de game afgesloten was ging de voltage direct terug naar de start waarde van 11,77

en ik heb het vermoeden dat dat eigenlijk niet de bedoeling is op de 12v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nee, 19v is niet goed, schommelen tussen 11.5 en 12.5 zou mogen maar 19v is is gewoon echt buiten specs.Tijd voor een nieuwe voeding denk ik....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinKuijp
Nee dat klopt inderdaad niet. Lijkt of het regelsysteem van je voeding kapot is. Dus terug sturen als het nog kan, garantie? Of nieuwe voeding kopen.
Zal de voeding als ik jou was even gewon niet meer gebruiken ( een te hoge spanning kan nooit goed zijn voor je computer :)

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke18
Dankjewel voor alle reacties, ga de voeding inderdaad niet meer gebruiken en ga een nieuwe bestellen.

Dankjewel voor alle tips en hulp.
Pagina: 1