Materiaal ombouw inbouwreservoir

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowRide
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-02 11:47
Ik ben thuis bezig met de renovatie van de WC. Hierbij heb ik een nieuw inbouwreservoir geplaatst waar een nieuwe ombouw omheen komt.
Zelf zag ik in de bouwmarkt OSB3 platen (watervast verlijmd), echter kan ik op internet zeer weinig hier over vinden. Zouden jullie dit materiaal ook durven te gebruiken?
Op internet lees ik vooral dat mensen 18mm multiplex of Q-board/Wedi platen gebruiken maar deze platen kosten het veelvoud van OSB3.
Graag ook aan geven waarom wel/niet.

[ Voor 4% gewijzigd door SnowRide op 13-01-2020 15:07 ]

Beste antwoord (via SnowRide op 13-01-2020 19:17)

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:45
Voornamelijk omdat hout werkt (krimpen en uitzetten). Dit resulteert in het loskomen van voegen of zelfs tegels.
Op deze osb plaat moet je dus eerst (groene) gipsplaat monteren, waar vervolgens weer de tegels op kunnen. Hierdoor wordt de constructie dikker dan noodzakelijk, wat met name in kleine ruimtes niet wenselijk is. Ook ben je dan een groot deel van je voordeel weer kwijt.
Ik heb zelf 1 cm Q-board direct op mijn reservoir frame en tegen balken aan de muur geschroefd.

Ook is hout ondanks watervaste verlijming niet 100% vocht bestendig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Nope, ikke niet.

Geef liever iets meer uit aan een goede ombouw, dan dat ik over 2 jaar weer aan de slag moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowRide
Anoniem: 320788 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:05:
Nope, ikke niet.

Geef liever iets meer uit aan een goede ombouw, dan dat ik over 2 jaar weer aan de slag moet.
Zou je aan kunnen geven waarom je deze plaat niet zou gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Omdat ik het risico niet wil lopen wanneer ik een ombouw maak en die voorzie van tegels, de plaat binnen 5 jaar uitelkaar valt.(

Dan zet ik er liever een goede okoume watervast multiplex 18mm tegen aan als ombouw...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:45
Voornamelijk omdat hout werkt (krimpen en uitzetten). Dit resulteert in het loskomen van voegen of zelfs tegels.
Op deze osb plaat moet je dus eerst (groene) gipsplaat monteren, waar vervolgens weer de tegels op kunnen. Hierdoor wordt de constructie dikker dan noodzakelijk, wat met name in kleine ruimtes niet wenselijk is. Ook ben je dan een groot deel van je voordeel weer kwijt.
Ik heb zelf 1 cm Q-board direct op mijn reservoir frame en tegen balken aan de muur geschroefd.

Ook is hout ondanks watervaste verlijming niet 100% vocht bestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 09:49

EMP

Krulloos!

Ik heb van die vezelversterkte gipsplaat gebruikt (Fermacell oid). Kost je ook de kop niet.

In ieder geval geen spul nemen wat water opneemt.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
18mm Watervast multiplex kan ook prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhaverkamp123
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-05-2020
heb zelf: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/6010509/artikel.html gebruikt. Is al op maat gemaakt en kan je direct op tegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-04 07:29
Wat Robhaverkamp zegt, niet tobben maar deze kant en klaar kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 22:37

AMDFreak

Intel is zo..

Idd.. je praat over 10 a 15 euro duurder.. valt toch reuze mee?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowRide
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga inderdaad niet het risico lopen en ga er nu Q-board platen voor gebruiken.
Pagina: 1