Ms Access goed voor een beginner?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dayhmian
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-10-2024
Goedendag,

Ik wil graag beginnen met het leren van sql databases( ontwerpen maken en beheren) alleen als ik ga zoeken krijg ik heel veel informatie op mij af en is het moeilijk alles op een rij te zetten.

Sql Server Management Studio.
Microsoft Acces.

Beide hebben zo hun verschillen ten opzichte van elkaar. Zo is smss geschikt voor grote bedrijven en ms access weer voor kleine.

Mijn vraag is of het een goede basis is om ms access te leren?
Of raden de experts dit af?
De database zal ik bijvoorbeeld gebruiken voor een klantenbestand.

@RobIII
Ik hoop dat je dit bedoelt met het onnodig omhoog schoppen. Was op mijn telefoon.

@Anoniem: 106933
Dank allemaal voor jullie duidelijke antwoorden.
Access gaan we denk ik links laten liggen en ik ga even kijken naar de smss en postgresql.
Voor de UI gebruik ik c# en zal ees kijken welke van deze 2 het lekkerste werkt hiermee.

Alvast bedankt,
Groet.

[ Voor 22% gewijzigd door Dayhmian op 13-01-2020 15:36 ]

Beste antwoord (via Dayhmian op 13-01-2020 15:42)

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-07 15:23
Als je databases wilt ontwerpen en beheren zou ik dat vooral met SQL doen (niet met Access) en kiezen voor of MsSQL of PostgreSQL. Beiden gebruiken (netjes/ strict) de SQL standaarden en houden zich ook aan regels die gebruikt worden bij het ophalen van gegevens. Dit helpt (enorm) om het netjes aan te leren. Het is altijd gemakkelijker iets weg te kunnen laten later wanneer je met MySQL in aanraking komt, dan iets toe te moeten voegen wanneer je van een losse (MySQL) omgeving naar een stricte omgeving gaat.

MySQL zou ik daarnaast overslaan omdat die zijn eigen interpretaties er soms op nahoudt, waardoor je gewend kunt raken aan dingen die niet standaard zijn, maar op een bepaalde manier werken in MySQL.
MsAccess heeft ook zijn/ haar eigen nukken en gekkigheden, maar is niet erg geschikt om met grote hoeveelheden data (en ingewikkelde constructies) te werken.

Als je SQL wil leren zou ik ook kijken naar het opzetten van een database met (hele) grote hoeveelheden data, zodat je ook (naast theorie) in praktijk goed kan leren wat indexes doen op performance (en geheugengebruik), maar ook snapt hoe je query's kunt opbouwen zodat die zo efficiënt mogelijk werken en juist niet allerlei onnodige data ophalen om die later uit te filteren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Heb je een eis dat het MSSQL of Sql Server moet zijn?

Zo niet zou ik lekker beginnen met MySQL, op Windows kun je simpel XAMPP installeren en dan kun je in elk geval heel simpel beginnen en leren.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dayhmian
@Wintervacht

Nee, dat maakt niet uit.
Er zijn veel verschillende opties om te leren, en mij gaat het meer om welke een goede basis geeft.

MySQL zal er eens induiken. Deze heb ik ook langs zien komen net zoals postgresql en de rest.

Groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dayhmian schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:24:
Ik zou MS Access overslaan en meteen MS SQL Server gebruiken. De SSMS (SQL Server Management Studio) is gratis evenals SQL Server Express (de database zelf).
Wintervacht schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:25:
Zo niet zou ik lekker beginnen met MySQL, op Windows kun je simpel XAMPP installeren en dan kun je in elk geval heel simpel beginnen en leren.
MySQL heeft veel te veel nukken / eigenaardigheden out-of-the box waardoor je slechte gewoontes aanleert. Als je toch Windows draait kun je veel beter MSSQL gebruiken (en dat kan tegenwoordig ook op Linux, MacOS, maar daar is MySQL wel een gangbaar(der) alternatief).
Dayhmian schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:30:
MySQL zal er eens induiken. Deze heb ik ook langs zien komen net zoals postgresql en de rest.
Postgres is ook een prima optie, maar, IMHO is de tooling daarvoor dan weer niet zo lekker. Maar dat is een geval van persoonlijke voorkeur.

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 13-01-2020 14:32 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dayhmian
@RobIII

Aangezien ik het office pakket heb zit access er ook bij. Weliswaar niet gratis maar heb hem toch al.

Maar zal een vinkje bij smss zetten.
Als je de 2 met elkaar zou moeten vergelijken afgezien van kosten. Zou je dan alsnog voor smss gaan?

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dayhmian
@RobIII

Duidelijk antwoord kwam later binnen bij mij dus had het niet helemaal gelezen.

Groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dayhmian schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:33:
Als je de 2 met elkaar zou moeten vergelijken afgezien van kosten. Zou je dan alsnog voor smss gaan?
Ja. MS Access is echt aller-, allerlaatste keus. Dat is gewoon rommel. Daar hoeven we niet moeilijk over te doen.
Dayhmian schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:33:
Maar zal een vinkje bij smss zetten.
SSMS is een management tool, een GUI, voor SQL Server Express. SSMS is het programma waarmee je de database(server), SQL Server (Express) dus, beheert. Dus even opletten; dat zijn 2 verschillende dingen.

Verder: Gebruik a.u.b. de wijzig-link (rechtsbovenaan je post) als je iets toe te voegen hebt; je topic herhaaldelijk omhoogschoppen is niet nodig en die melding staat er niet voor niets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rViZSDpQ5n2TpYCcyrDz83Jf/full.png

;)

[ Voor 58% gewijzigd door RobIII op 13-01-2020 14:42 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:28

hellknight

Medieval Nerd

Access kun je evt gebruiken als je bijv. grote hoeveelheden data uit CSV files, etc, wilt analyseren.
Voor multi-user gebruik, of wat voor situatie dan ook waar er behoefte is aan een RDMS, is Access no-go

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dayhmian
@RobIII

😅
Nou duidelijk.
Zetten we erbij.

Even kijken of er meerdere zijn die er zo over denken en dan kan ik een keuze maken waar ik mijn pijlen op ga richten.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dayhmian schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:24:

Ik wil graag beginnen met het leren van sql databases( ontwerpen maken en beheren) alleen als ik ga zoeken krijg ik heel veel informatie op mij af en is het moeilijk alles op een rij te zetten.

Sql Server Management Studio.
Microsoft Acces.

Beide hebben zo hun verschillen ten opzichte van elkaar. Zo is smss geschikt voor grote bedrijven en ms access weer voor kleine.

De database zal ik bijvoorbeeld gebruiken voor een klantenbestand.
MS Access is prima voor een doorsnee Office user die voor persoonlijk gebruik een database gaat opzetten. Maar het schaalt slecht dus als een tweede gebruiker die database wil gebruiken dan beginnen de problemen al. En die worden groter naarmate meer mensen meer met het pakket willen doen. Access is op zichzelf prima maar heeft een slechte naam gekregen door al die oplossingen die klein zijn begonnen maar uit hun voegen zijn gegroeid.

Als je wilt kunnen schalen dan kun je beter Access overslaan en direct voor een “echt” databasepakket als MSSQL gaan. Maar met die schaalbaarheid komt wel wat meer complexiteit.

Let ook op waar je zit: in Devschuur ga je andere antwoorden op die vraag krijgen dan in het Client Software forum omdat daar gebruikers met andere ervaringen en behoeftes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MS Access is prima voor de ledenadministratie van een vereniging of binnen een eenmanszaak. Echter geen enkele professionele omgeving hoort MS Access te gebruiken. Ik zou er lekker van weg blijven, ga gewoon met SQL Server aan de slag.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-07 15:23
Als je databases wilt ontwerpen en beheren zou ik dat vooral met SQL doen (niet met Access) en kiezen voor of MsSQL of PostgreSQL. Beiden gebruiken (netjes/ strict) de SQL standaarden en houden zich ook aan regels die gebruikt worden bij het ophalen van gegevens. Dit helpt (enorm) om het netjes aan te leren. Het is altijd gemakkelijker iets weg te kunnen laten later wanneer je met MySQL in aanraking komt, dan iets toe te moeten voegen wanneer je van een losse (MySQL) omgeving naar een stricte omgeving gaat.

MySQL zou ik daarnaast overslaan omdat die zijn eigen interpretaties er soms op nahoudt, waardoor je gewend kunt raken aan dingen die niet standaard zijn, maar op een bepaalde manier werken in MySQL.
MsAccess heeft ook zijn/ haar eigen nukken en gekkigheden, maar is niet erg geschikt om met grote hoeveelheden data (en ingewikkelde constructies) te werken.

Als je SQL wil leren zou ik ook kijken naar het opzetten van een database met (hele) grote hoeveelheden data, zodat je ook (naast theorie) in praktijk goed kan leren wat indexes doen op performance (en geheugengebruik), maar ook snapt hoe je query's kunt opbouwen zodat die zo efficiënt mogelijk werken en juist niet allerlei onnodige data ophalen om die later uit te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:48:
MS Access is prima voor de ledenadministratie van een vereniging of binnen een eenmanszaak.
Zelfs dat is niet aan te raden (beveiliging, distributie, corrupte data, etc. etc.).
Je persoonlijke huishoudboekje is meer de richting van Access, dan maakt het niet uit als die stuk is.

Maar eerlijk is eerlijk. Er ligt hier een MS Access database van een software bedrijf die het verkoopt aan heel veel bedrijven in de muziek industrie.
Ik was in shock dat het software bedrijf voor Access heeft gekozen.
De klant voor wie ik het migreer naar een echte RDB was ook niet te spreken over die software...

@Dayhmian ga voor MS SQL of één van de anderen (FirebirdSQL, MariaDB, MySQL, PostgreSQL, etc.)

MySQL/MariaDB is tegenwoordig ook Strict. Maar het is niet erg om de sql_mode sowieso aan te passen in:
code:
1
TRADITIONAL,ONLY_FULL_GROUP_BY,NO_AUTO_VALUE_ON_ZERO,PIPES_AS_CONCAT

https://dev.mysql.com/doc....html#sqlmode_traditional

[ Voor 50% gewijzigd door DJMaze op 13-01-2020 15:19 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:58

Cyphax

Moderator LNX
RobIII schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:38:
[...]

Ja. MS Access is echt aller-, allerlaatste keus. Dat is gewoon rommel. Daar hoeven we niet moeilijk over te doen.
Heb je het dan over de database-engine, die inderdaad niet zo heel volwassen is, of de rest van het pakket? Je kunt overwegen om Access te gebruiken voor een stukje UI en SQL Server als DB gebruiken. Sowieso moet je iets hebben om die database ook bruikbaar te maken, qua GUI.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Cyphax schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:15:
[...]

Heb je het dan over de database-engine, die inderdaad niet zo heel volwassen is
Jep. Het schaalt niet verder dan een "ik heb hier mijn persoonlijke CD collectie / visitekaartjes collectie en die wil ik graag bijhouden". Multi-user is ellende en dus wil je 't ook niet als backend voor je website (om zo maar even wat te nomen)
of de rest van het pakket? Je kunt overwegen om Access te gebruiken voor een stukje UI en SQL Server als DB gebruiken.
De UI is la-la. I've seen worse ;) I've seen better ;)
Sowieso moet je iets hebben om die database ook bruikbaar te maken, qua GUI.
Hence de tip voor SSMS :) Als je een userinterface wil gaan bouwen voor je klant wordt 't een ander verhaal; die kun je natuurlijk geen SSMS in de schoot gooien en roepen "veel plezier ermee". Maar dan heb je 't over applicatieontwikkeling en niet (meer) over "het leren van sql databases( ontwerpen maken en beheren)" waar TS om vroeg ;) Sowieso, als TS dit wil leren om z'n CV aan te vullen dan kun je veel beter SQL Server (of Postgres of desnoods MySQL) op je CV hebben staan dan MS Access. Als je één van deze beheerst dan beheers je MS Access ook.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 13-01-2020 15:21 ]

Over mij

Pagina: 1