Zwarte vlekjes plafond?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21-03 13:23
Op mijn werk viel mij het volgende op.

Ik werk namelijk hele dagen in deze omgeving. Het is een heel oud pand rond 1930 en mijn werk bevindt zich in de kelder. Mijn baas zei dat ik mij geen zorgen hoefde te maken omdat ik zelf dacht aan zwarte schimmel. Wat is het dan wel?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RNCZ4x0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FFnJFHX.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat ziet er uit als schimmel. Is het ook vochtig in de kelder?

En waarom wil je eigenlijk werken in een kelder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:29
Ik denk dat je behoorlijk juist zit met de gedachte dat dit schimmel is, vooral gezien het patroon.
Heb je al eens gekeken of dit schimmel is die vanuit ruimte op verf zit, of vanuit beton komt?
Als het vanuit de muur komt loopt het nog ver in het beton door, dus is het een stukje erger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heel simpel: spuit aan het einde van de dag een klein stukje in met HG schimmelreiniger. Kijk wat er de volgende dag met dat stukje gebeurd is. Desnoods de volgende dag met een vochtig doekje het ingespoten stukje afnemen. Is het weg dan weet je genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Sethro schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:57:
Dat ziet er uit als schimmel. Is het ook vochtig in de kelder?

En waarom wil je eigenlijk werken in een kelder?
Nee, er liggen veel goederen en dat blijft droog. In het kelder bevindt zich het magazijn. Er was een inspecteur lang geleden geweest. Maar verder heb ik er niet uitvoerig over gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:36
Voor we naar conclusies springen: de 'witte' houders van de TL armatuur zit ik vol met zwarte vlekjes. De kans dat dat schimmel is is klein. Een waarschijnlijker uitleg is vliegenpoepjes (of andere insecten). Is ook wel te checken want die kun je wegpoetsen en schimmel niet zomaar.

Ik zou dus eerst eens wat rproberen te reinigen en dan nog eens kijken. Dat het een vieze werkomgeving betreft lijkt me evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
sypie schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:03:
Heel simpel: spuit aan het einde van de dag een klein stukje in met HG schimmelreiniger. Kijk wat er de volgende dag met dat stukje gebeurd is. Desnoods de volgende dag met een vochtig doekje het ingespoten stukje afnemen. Is het weg dan weet je genoeg...
In het tweede geval wel de dag ervoor ook een baseline stellen door een vochtig doekje zonder HG te gebruiken. Anders zou het ook verwijderd kunnen zijn door het vochtige doekje ipv de HG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Rukapul schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:13:
Voor we naar conclusies springen: de 'witte' houders van de TL armatuur zit ik vol met zwarte vlekjes. De kans dat dat schimmel is is klein. Een waarschijnlijker uitleg is vliegenpoepjes (of andere insecten). Is ook wel te checken want die kun je wegpoetsen en schimmel niet zomaar.

Ik zou dus eerst eens wat rproberen te reinigen en dan nog eens kijken. Dat het een vieze werkomgeving betreft lijkt me evident.
Ik had in de douche achter een kast schimmel en ik kan je verzekeren dat die op metaal of plstic gewoon doorgroeit... Sluit het dus zeker niet uit!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:16

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

sypie schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:03:
Want als het geen schimmel is laat HG reiniger het zitten? :?

de hoofdbestanddelen zijn toch gewoon natriumhypochloriet natriumhydroxide?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:29
Vind het ook wel op een spetter patroon lijken van olie of vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tens schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:20:
[...]

Want als het geen schimmel is laat HG reiniger het zitten? :?

de hoofdbestanddelen zijn toch gewoon natriumhypochloriet natriumhydroxide?
Klopt. HG Schimmelreiniger is gewoon een sterke chloorbleekoplossing in een spuitfles. Dat kan dus van alles bleken/afbreken behalve alleen schimmel.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 16:30
Het kan ook een gesprongen leiding van een C.V. o.i.d. zijn geweest. Of een mobiele machine als een generator of compressor die iets onder hoge druk heeft gesloosd tijdens werkzaamheden.

Schimmelvorming gaat meestal gepaard met een muffe iets vochtige lucht waardoor je al snel overtuigd raakt dat dit een oorzaak kan zijn. In een krukdroge kelder (zeldzaam maar mogelijk) lijkt dit hier minder plausibel.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
martijnr17 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:25:
Vind het ook wel op een spetter patroon lijken van olie of vet.
Dat vond ik dus ook al. Met Google afbeeldingen ziet zwarte schimmel kwa structuur er heel anders uit. Het pand is ook van 1930 en weet dus ook niet wat dat voor gevolgen kan hebben.

Veel doorluchting is er niet, alleen via de trappenhuis naar de werkvloer en de lift die ook uitkomt in het magazijn.

Voordat ik wéér naar mijn baas ga wou ik deels zelfonderzoek doen wat het zou kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Sowieso lijkt me dit geen goede ruimte om te werken.
Gezien het een kelder is, is doorluchting niet mogelijk (tenzij er mechanische ventilatie is) of een kiepraampje.
Daarnaast is er waarschijnlijk geen raamkozijn waardoor je geen daglicht hebt. Volgens mij is dat tegen de arbo regels...
Zou inderdaad eens proberen met een schimmelreiniger, of kijken of je een monster van zo'n vlekje op een stuk papier kan leggen oid, om te zien of het verder groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
kevlar01 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:11:
Sowieso lijkt me dit geen goede ruimte om te werken.
Gezien het een kelder is, is doorluchting niet mogelijk (tenzij er mechanische ventilatie is) of een kiepraampje.
Daarnaast is er waarschijnlijk geen raamkozijn waardoor je geen daglicht hebt. Volgens mij is dat tegen de arbo regels...
Zou inderdaad eens proberen met een schimmelreiniger, of kijken of je een monster van zo'n vlekje op een stuk papier kan leggen oid, om te zien of het verder groeit.
Klopt, helaas is doorluchting op die manier geen optie. Dan zou ik ontslag moeten nemen en dat gaat ook wat ver. De werkruimte is niet ideaal maar goed ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

rutgergron schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:24:
[...]

Klopt, helaas is doorluchting op die manier geen optie. Dan zou ik ontslag moeten nemen en dat gaat ook wat ver. De werkruimte is niet ideaal maar goed ....
Nou ja, ligt eraan hoe ongezond dat het daadwerkelijk is. In principe is het wel reden genoeg om een andere baan te zoeken als ik jou was. Werk je er tijdelijk of ga je er nog jaren werken? Werk je met meerdere mensen daar of ben je de enige die er is weggestopt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-04 08:21
Compizfox schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:29:
[...]

Klopt. HG Schimmelreiniger is gewoon een sterke chloorbleekoplossing in een spuitfles. Dat kan dus van alles bleken/afbreken behalve alleen schimmel.
Zelfs m'n hoornvlies kon het afbreken! :'(
Doe alsjeblieft voorzichtig met dat spul

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:18
Zwarte vlekjes zijn *dode* schimmel. Die kunnen nieuw zijn, maar ze kunnen er ook al een kleine 90 jaar zitten.

Hier is een alternatieve test: Maak een stukje schoon, markeer dat schone stuk met een krijtje of potlood ofzo. Als na een paar weken de schimmel weer in dat vakje zit heb je *nu* een schimmelprobleem, en daar zou ik echt actie op ondernemen. Goed schoonmaken, en dan extra ventileren en stoken, ook als mensen niet in het gebouw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Er is of valt moeilijk te ventileren, er zijn wel extra 'gaten' gemaakt voor lucht circulatie. De goederen die er staan blijft intact ook wat er allang staat dus lijkt mij niet dat er nu een vocht probleem is. De vraag is dan ook of de huidige vlekjes voor de veranderde situatie was. De voorstel van jou zou dan alleen voor het huidige zijn en niet wat ervoor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:56
is het niet de ondergrond die er door heen komt, lijkt me dat er al tijden niet gewit is daar. op de armatuur is insectenstront maar dat is maar minimaal vergeleken met het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:59
Anatidae schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:53:
[...]

Dat staat ook gewoon op de fles. Als je vlekken in je ogen hebt, dan zou ik gewoon water gebruiken, in plaats van HG schimmelreiniger. ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Update:

Vanochtend er met een vochtige doek over heen geweest en kan het er zo afvegen met en paar keer wrijven. Nog steeds een raadsel wat het dan is.

Als ik het tussen mijn vingers wrijf lijkt het wel een roet achtige substantie.

[ Voor 21% gewijzigd door rutgergron op 14-01-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Wat is de relatieve luchtvochtigheid? Je kan redelijk goedkoop een metertje kopen bij bijv. de Gamma.
https://www.gamma.nl/asso...o-en-hygrometer/p/B618335

Als deze boven de 60-70% ligt dan is het te vochtig en is het hoogstwaarschijnlijk een schimmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anatidae schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:53:
[...]

Ik heb het ook al eens boven mijn hoofd gebruikt. Niet aan te raden inderdaad, de nevel kreeg ik richting mijn gezicht en dat prikt heftig in je ogen.

Heb er niets aan overgehouden voor zover ik weet... Paar keer knipperen was het weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 14-01-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fairy schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:24:
[...]

Ik heb het ook al eens boven mijn hoofd gebruikt. Niet aan te raden inderdaad, de nevel kreeg ik richting mijn gezicht en dat prikt heftig in je ogen.

Heb er niets aan overgehouden voor zover ik weet... Paar keer knipperen was het weg.
Duur spul, ik heb gewoon wat chloorbleek verdund in een verstuiver gedan, masker voor en skibril op en spuiten maar. Schimmel verdween als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 63072 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:05:
[...]

Duur spul, ik heb gewoon wat chloorbleek verdund in een verstuiver gedan, masker voor en skibril op en spuiten maar. Schimmel verdween als sneeuw voor de zon.
Ik moet toch zeggen, ik heb dat ook geprobeerd, maar op de een of andere manier werkte de HG schimmelreiniger toch een stuk beter. Uiteindelijk, als het goed genoeg is, is het goed....

Ik kreeg er last van toen mijn afzuiging in de douche een poosje stuk was. Toen ik dat had gefixt met een nieuwe installatie en het weg heb gehaald, was het probleem ook meteen weg en kwam niet meer terug.

Ventilatie is mega belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fairy schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:20:
[...]

Ik moet toch zeggen, ik heb dat ook geprobeerd, maar op de een of andere manier werkte de HG schimmelreiniger toch een stuk beter. Uiteindelijk, als het goed genoeg is, is het goed....

Ik kreeg er last van toen mijn afzuiging in de douche een poosje stuk was. Toen ik dat had gefixt met een nieuwe installatie en het weg heb gehaald, was het probleem ook meteen weg en kwam niet meer terug.

Ventilatie is mega belangrijk.
Ongetwijfeld zijn er verschillende schimmels die al dan niet makkelijk weg gaan met chloorbleek. Gezien de prijs van een fles bleek vs HG en het feit dat de meeste mensen waarschijnlijk wel bleek in huis hebben kan je het best een stukje proberen met bleek.

Bij mij is de ventilatie niet beter te krijgen en dat gaat vooral achter de kast fout. Het blijft tijden weg en opeens is het er weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 63072 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:07:
[...]

Ongetwijfeld zijn er verschillende schimmels die al dan niet makkelijk weg gaan met chloorbleek. Gezien de prijs van een fles bleek vs HG en het feit dat de meeste mensen waarschijnlijk wel bleek in huis hebben kan je het best een stukje proberen met bleek.

Bij mij is de ventilatie niet beter te krijgen en dat gaat vooral achter de kast fout. Het blijft tijden weg en opeens is het er weer.
Toch even benieuwd, waarom kan de ventilatie niet beter? Als er schimmel ontstaat is dat een teken dat er iets fundamenteel niet in orde is met de ventilatie. Ik heb zelf dit probleem opgelost middels een sensor op de warmwateraanvoer naar de douche. Zodra je de douche aanzet gaat de ventilatie draaien en deze draait door tot de buis is afgekoeld naar x temperatuur. Hierdoor blijft de afzuiging aan tot de ruimte weer droog is, meestal iets van 20 minuten.

Is een kant en klaar kastje voor. Iets van Tercal meen ik.

Edit: Ah hier https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html

Nee ik heb geen aandelen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 15-01-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fairy schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:33:
[...]
Toch even benieuwd, waarom kan de ventilatie niet beter? Als er schimmel ontstaat is dat een teken dat er iets fundamenteel niet in orde is met de ventilatie. Ik heb zelf dit probleem opgelost middels een sensor op de warmwateraanvoer naar de douche. Zodra je de douche aanzet gaat de ventilatie draaien en deze draait door tot de buis is afgekoeld naar x temperatuur. Hierdoor blijft de afzuiging aan tot de ruimte weer droog is, meestal iets van 20 minuten.

Is een kant en klaar kastje voor. Iets van Tercal meen ik.

Edit: Ah hier https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html

Nee ik heb geen aandelen ;)
Geen raam of andere toegang naar buiten aanwezig. Het ventilatiekanaal is gedeeld met andere appartementen, een sterkere afzuiginstallatie installeren als nu aanwezig is mag niet van VVE :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 63072 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:42:
[...]

Geen raam of andere toegang naar buiten aanwezig. Het ventilatiekanaal is gedeeld met andere appartementen, een sterkere afzuiginstallatie installeren als nu aanwezig is mag niet van VVE :(
Kun je ook niet met een doucheventilator er wat kracht achter zetten tijden het douchen, zodat je er wat meer doorheen drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fairy schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:52:
[...]

Kun je ook niet met een doucheventilator er wat kracht achter zetten tijden het douchen, zodat je er wat meer doorheen drukt?
Het mag niet, aan de andere kant denk ik ook niet dat men het merkt als ik dat ding niet de hele dag aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 63072 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:56:
[...]

Het mag niet, aan de andere kant denk ik ook niet dat men het merkt als ik dat ding niet de hele dag aanzet.
Ja dat wilde ik er nog bij zetten. Ik weet dat het niet mag, maar niemand die in je huis mag om dat na te kijken en als men jou met de ellende laat zitten zal je toch iéts moeten doen.

Een woning met schimmel in de lucht is per definitie heel ongezond. Moet je voor de grap eens die uitzending van Dr. Phil opzoeken. Die mevrouw was helemaal kierewiet en schizofreen. Bleek dat in haar huis allerlei 'airborne' schimmels in de lucht zaten die haar hersenen al zaten op te vreten.

Schimmels klinken heel ongevaarlijk voor veel mensen, omdat ze associatie oproepen met blauwe kaas enzo, maar schimmels zijn heel gevaarlijk als je de variant in huis hebt die gek is op mensen.

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 15-01-2020 12:05 ]

Pagina: 1