Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Dionysiou
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 11:42
Per 1 oktober 2019 ben ik aan de slag gegaan bij een grote detacheerder (niet ICT gerelateerd).
Na de introductiedag en slechts één dag op de bank gezeten, direct een opdracht gekregen waar ik inmiddels ben verlengd en nog steeds zit.

De opdracht waar ik nu zit (de Rijksoverheid) heeft permanente posities openstaan en heeft interesse om mij over te nemen. Daarnaast is het vaste team dat hier zit tevreden met mij. Er heeft een informeel verkennend gesprek plaats gevonden over wat het aanbod kan gaan worden.
Het aanbod klinkt erg interessant (als je alleen naar de cijfers kijkt), maar ik had met een reden voor detachering gekozen. Lekker makkelijk met een leaseauto, een prima -geen super- salaris, veel ervaring op doen bij verschillende bedrijven, een eigen trainingsacademie en een vakinhoudelijke opleiding doen.
En dan met de kennis dat ik die salarisgroei wel weer goed maak over een paar jaar als ik geen zin meer heb in detachering.

Mijn detacheerder zet mij op dit moment zonder problemen weg tegen een uurtarief van € 75,=.

Ik ben nu 27 en werk nu zo'n 2.5 jaar fulltime, ik ben ingeschaald als medior binnen mijn vakgebied. Aan de ene kant denk ik, wil ik op deze leeftijd nu voor de overheid gaan werken? Ga ik daar blij van worden? Zal er nog wel voldoende groei en uitdaging blijven dan? Moet ik nu voor het geld kiezen of nog even niet? Ik ben nu ook wel tevreden waar ik nu zit, salaris had wellicht beter gekund op mijn leeftijd (zeker nu ik weet wat ze voor mij vangen en het aanbod dat ik nu krijg) - maar die leaseauto is wel lekker eigenlijk. Aan de andere kant denk ik, het aanbod is best wel goed voor de korte termijn. Ik kan bijna ~€ 800 netto meer per maand vangen en daardoor mijn studieschuld extra snel aflossen. Maar daar staat wel tegenover dat ik wel mijn eigen vervoer moet regelen (privé) en ga in leveren op mijn mobiliteit. Dus ik moet mijzelf niet direct rijk rekenen. Ik moet sowieso kosten gaan maken voor een privé auto met alle bijkomende kosten. Nu zijn al die kosten voor mij op dit moment vast (bijtelling), straks gaat dat variabel worden omdat ik elke liter benzine zelf moet gaan bekostigen.

* De vakinhoudelijke opleiding die ik wil gaan volgen kan ik zowel bij mijn huidige werkgever als nieuwe volgen;
* Ik reis nu deur tot deur met de leaseauto (ca. 50/60 minuten) en mijn detacheerder zorgt vaak voor een parkeerkaart of het kan gedeclareerd worden. Straks moet alles met de trein/ het OV met een reistijd van minimaal 1 uur en 20 minuten deur tot deur. Reistijd kan ik wel weer als werktijd laten meetellen als ik in de trein ga werken;
* Als ik zou blijven kan ik bij mijn huidige werkgever een salarisverhoging van 7 tot 10% verwachten per 1 oktober 2020.

Huidige situatie:
Brutosalaris: € 2.875,00
Contracturen: 40 uur
Leasebudget: € 570,00 (excl. brandstof)
Reiskosten: € 0
Bonus: € 2.875,00 (wel met wat haken en ogen - targets)

Mogelijke situatie:
Brutosalaris: € 4.000,00
Contracturen: 36 uur
Leasebudget: € 0 (nvt)
Reiskosten: € 0 (Mobiliteitskaart, enkel voor zakelijk gebruik)
13e maand: € 4.000,00

Basissalaris: € 2.875,00 vs € 4.000,00
Jaarsalaris: € 37.375,00 vs € 52.000,00
----------------------------------------------------
Vakantiegeld: € 2.875,00 vs € 4.000,00
Bonus: € 2.875,00 vs € 0
13e Maand: € 0 vs € 4.000,00
BYOD: € 540,00 vs € 0
Leasebudget: € 6.840,00 vs € 0

Totaal pakket: € 50.505,00 vs € 60.000,00

Ik weet dat in bovenstaand plaatje afdrachten niet is meegenomen. Het leasebudget zie ik als een soort verkapt salaris, dus heb ik meegeteld in het jaarsalaris.

Wat is jullie advies? Wat zouden jullie doen? Waar moet ik rekening mee houden?
Is het aanbod dusdanig goed dat ik het zou moeten overwegen? Of niet bijzonder genoeg om de overstap op dit moment te gaan maken?

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:13

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Ligt deels bij jezelf. Bijna 3 uur per dag kwijt zijn aan reistijd, is dat je het waard tegenover de loonsverhoging? Heb je plezier? Nog meer randvoorwaarden? Wil je bijvoorbeeld groter huis kopen of grotere aankopen komende tijd waardoor dat loon invloed heeft etc.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Je gaat 4 uur minder werken, hoeft geen bijtelling meer te betalen, mag reistijd schrijven als werktijd (als je dat kan) waardoor je eigenlijk geen reistijd meer hoeft te hebben en er alsnog 9.5k op vooruit aan salaris.

Weet niet of die 50/60 minuten enkel is? Zo ja, dan bespaar je dus 10 uur per week aan reistijd, plus de 4 uur per week minder werken. Oftewel, je bent 14 uur per week minder van huis en krijgt er 9.5k extra beloning voor.

Ik wist het wel.

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat je die 800 euro netto in de maand weer kwijt bent aan je eigen mobiliteit: auto, verzekeringen en dat soort klets waar je je nu niet druk om hoeft te maken. OV zou ik echt niet vrolijk van worden. Het verschil is uiteindelijk niet zo heel erg groot, qua totaal pakket want je rekent je denk ik een beetje rijk.

Leg je detacheerder het verhaal voor, wellicht willen ze nog wat aan je salaris doen als jouw kennis redelijk uniek is, of toezeggingen voor oktober?

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB R9 290/2x8096MB Crucial Ballistix DDR3-1600/Crucial MX200 500GB/25" Dell 2515H

• Fanman
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 12:58
TS: Ik ben twee jaar geleden van commercie naar (lokale)overheid overgestapt, en nog geen dag spijt van.
Geen uren woon/werk meer, geen stress over waar ik nu weer naar toe moet, en ik mag met een collectie apparatuur spelen welke je zelden in de commercie tegen gaat komen.
Elke dag op het fietsje naar het werk, en die leasebak, die kan me gestolen worden.

Ambtenaar zijn heeft een stoffige imago, echter valt dit in de praktijk reuze mee.

• Euler212
  • Niet online
redfoxert schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:59:
Persoonlijk denk ik dat je die 800 euro netto in de maand weer kwijt bent aan je eigen mobiliteit: auto, verzekeringen en dat soort klets waar je je nu niet druk om hoeft te maken. OV zou ik echt niet vrolijk van worden. Het verschil is uiteindelijk niet zo heel erg groot, qua totaal pakket want je rekent je denk ik een beetje rijk.

Leg je detacheerder het verhaal voor, wellicht willen ze nog wat aan je salaris doen als jouw kennis redelijk uniek is, of toezeggingen voor oktober?
Hij mag dan wel in de trein werken. Is geen feest, maar 50/60 minuten in de auto (al dan niet in de file) is ook geen feest. Zou ik graag inruilen voor wat werken in de trein. Als je dat 800 euro netto in de maand bespaart plus bijna 2 uur per dag is het bijna dom te noemen zelf met de auto te gaan.

Plus, als je ergens vast in dienst bent waar het bevalt is verhuizen ook te overwegen. Als detachaarder is dat niet slim.

Euler212 wijzigde deze reactie 13-01-2020 10:03 (6%)

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19:48
Sorry als ik er zo snel overheen heb gelezen, maar zit je niet met een relatie-beding als je vanuit een detacheerder bij hun klant in dienst zou gaan? Dat hoeft niet altijd in de weg te zitten maar is wel iets om rekening mee te houden.

Piet_Piraat7 wijzigde deze reactie 13-01-2020 10:15 (22%)

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19:19
Even afgezien van het salaris. Uit je post zie ik eigenlijk dat je zegt dat je het goed naar je zin hebt bij de detacheerder en ik zie niet terug dat je het werk ook leuk vindt bij je opdracht (potentiële nieuwe werkgever). Ik zou dat als belangrijkste criteria zien; vind je het leuk om bij de de rijksoverheid te werken op dit moment. Als je nu al zoiets hebt van 'mwa.. het is ok.' dan zou ik het niet doen.

• Dionysiou
LuckyLuke schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:53:
Ligt deels bij jezelf. Bijna 3 uur per dag kwijt zijn aan reistijd, is dat je het waard tegenover de loonsverhoging? Heb je plezier? Nog meer randvoorwaarden? Wil je bijvoorbeeld groter huis kopen of grotere aankopen komende tijd waardoor dat loon invloed heeft etc.
Ja, dat zie ik ook als een mogelijk struikelblok. De reistijd en dan met name met de trein, rennen voor de overstap, uitval van treinen. Dat gedoe en dan moet ik ook nog een eigen auto aanschaffen voor privé gebruik.

Ik stap nu elke ochtend om 6 uur in de auto zodat ik voor de file bij de klant ben en in de middag weer voor de file thuis ben.
redfoxert schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:59:

Ik heb inderdaad hetzelfde gevoel. Hoe kan ik dit mijn detacheerder voorleggen zonder mijn eigen glazen in te gooien? Hoe gooi ik zo'n balletje op? Ik ben nog maar 5 maanden in dienst. En om dan al om extra salaris te vragen?

Ik hoef inderdaad niet per direct een verhoging maar een toezegging per 1 oktober zou ook prima zijn.
Fanman schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:01:
TS: Ik ben twee jaar geleden van commercie naar (lokale)overheid overgestapt, en nog geen dag spijt van.
Geen uren woon/werk meer, geen stress over waar ik nu weer naar toe moet, en ik mag met een collectie apparatuur spelen welke je zelden in de commercie tegen gaat komen.
Elke dag op het fietsje naar het werk, en die leasebak, die kan me gestolen worden.

Ambtenaar zijn heeft een stoffige imago, echter valt dit in de praktijk reuze mee.
Ons verschil is wel dat ik ver blijf wonen van mijn potentiële nieuwe werkgever (75 km enkele reis). Jij woont zo te zien om de hoek.
Piet_Piraat7 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:14:
Sorry als ik er zo snel overheen heb gelezen, maar zit je niet met een relatie-beding als je vanuit een detacheerder bij hun klant in dienst zou gaan? Dat hoeft niet altijd in de weg te zitten maar is wel iets om rekening mee te houden.
Uiteraard heb ik zo'n beding, en dat zou onderling geregeld worden met een fee of nog een X aantal maanden in dienst als inhuurkracht.

Het idee was eerst om er onderling uit te komen en dan om beide partijen (potentiële werkgever en detacheerder) samen te brengen.
Milo85 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:18:
Even afgezien van het salaris. Uit je post zie ik eigenlijk dat je zegt dat je het goed naar je zin hebt bij de detacheerder en ik zie niet terug dat je het werk ook leuk vindt bij je opdracht (potentiële nieuwe werkgever). Ik zou dat als belangrijkste criteria zien; vind je het leuk om bij de de rijksoverheid te werken op dit moment. Als je nu al zoiets hebt van 'mwa.. het is ok.' dan zou ik het niet doen.
Klopt wel ja. Ik heb het goed naar mijn zin bij de huidige werkgever/ detacheerder. Ik zou hier nog wel jaren kunnen zitten. Ik had ook niet het idee weg te willen tot dat ik dit aanbod kreeg. Het lijkt me leuk om bij de Rijksoverheid te werken, ik ben alleen bang dat ik na een jaar uitgekeken raak op de werkzaamheden.

Het liefst zou ik met dit aanbod dat ik heb willen verkennen of ik er iets bij kan krijgen bij mijn detacheerder. De vraag is (zoals ik in een eerdere reactie aangaf), of zoiets wel ok is om te doen en hoe je dat aanpakt?

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:49

Zebby

Gamed

Slikken ze dat ja, werken in de trein als echt werktijd? Dat zou mooi zijn, de keren dat ik in de trein heb gezeten was daar amper mogelijkheid tot fatsoenlijk werken.

De reistijd alleen zou me toch al te gortig zijn eigenlijk. Je kan dat echter wel gebruiken als argument 't niet te doen om te kijken of er nog wat meer rek in 't salaris zit. Ik vind het ergens wel erg vroeg, maar aan de andere kant, waarom niet? Het is daar politiek wat lastiger te groeien, maar het kan wel.

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:48
Stel dat je werkgever je binnenkort een salarisverhoging zou geven zodat het aanbod redelijk gelijk is met wat de overheid je biedt. Hoe zou je dan in de kwestie staan?

Het is misschien een lastige, maar ik ben benieuwd of deze kwestie nu speelt vanwege het geld dat de overheid biedt, of de werkervaring die detachering kan bieden. Wat salaris in de detachering betreft, het is lastig oordelen zo zonder verdere info over je opleidingsniveau en dergelijke, maar ik vind het niet heel hoog. Maar goed - elke dag drie uur in de trein... zie je het al voor je? Dat ga je toch geen jaren volhouden?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Dionysiou
Widow schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:07:
Stel dat je werkgever je binnenkort een salarisverhoging zou geven zodat het aanbod redelijk gelijk is met wat de overheid je biedt. Hoe zou je dan in de kwestie staan?

Het is misschien een lastige, maar ik ben benieuwd of deze kwestie nu speelt vanwege het geld dat de overheid biedt, of de werkervaring die detachering kan bieden. Wat salaris in de detachering betreft, het is lastig oordelen zo zonder verdere info over je opleidingsniveau en dergelijke, maar ik vind het niet heel hoog. Maar goed - elke dag drie uur in de trein... zie je het al voor je? Dat ga je toch geen jaren volhouden?
Inderdaad, elke dag drie uur in de trein is wel heftig.

Ja, de ideale situatie zou een salarisverhoging zijn bij mijn huidige werkgever. Nu knaagt het toch een beetje aan me.
Maar de vraag is, hoe pak je dat aan en hoe geef je dat initieel aan? Hoe gooi je dat balletje op?

• Euler212
  • Niet online
Dionysiou schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:20:
[...]

Ja, de ideale situatie zou een salarisverhoging zijn bij mijn huidige werkgever. Nu knaagt het toch een beetje aan me.
Maar de vraag is, hoe pak je dat aan en hoe geef je dat initieel aan? Hoe gooi je dat balletje op?
Kun je geen eerste klas krijgen?

Dan wordt 3 uur treinen opeens 2 uur eerder thuis zijn.

Daarnaast 4x9 geen optie? Extra dag thuis, voor zo'n 15% extra salaris.

Het gemak waarmee ze hier op Tweakers 10k meer salaris en 14 uur vrije tijd weggooien omdat men uit principe niet in de trein wil zitten verbaasd me keer op keer.

• Dionysiou
Euler212 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:24:
[...]

Kun je geen eerste klas krijgen?

Dan wordt 3 uur treinen opeens 2 uur eerder thuis zijn.

Daarnaast 4x9 geen optie? Extra dag thuis, voor zo'n 15% extra salaris.

Het gemak waarmee ze hier op Tweakers 10k meer salaris en 14 uur vrije tijd weggooien omdat men uit principe niet in de trein wil zitten verbaasd me keer op keer.
Eerste klas kan, maar dan moet ik het verschil tussen 1e en 2e klas zelf betalen. Standaard heb je recht op 2e klas.

Ik denk dat 4 x 9 wel een optie is. Sowieso heb ik heb nu ook vrijdag als standaard thuiswerkdag. Ze zijn hier best open-minded als het aan komt op thuiswerken en/of op afstand. De manager en directeur doen het zelf ook veelvuldig.

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 09:07
[...]

Een gesprek aanvragen met je leidinggevende en daar aangeven dat de klant je een aanbod heeft gedaan en waarom je dat een interessant aanbod vindt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:48
[...]
Elke detacheringsclub bestaat in essentie uit drie onderdelen: acquisitie van personeel, acquisitie van opdrachten, en een financiële administratie om te factureren en salarissen te betalen. Als je een verhoging wilt, kijk of je kan bijdragen aan één van deze onderdelen. Misschien nieuwe klanten aanbrengen, jezelf scholen zodat je beter matcht op toekomstige opdrachten, of bijvoorbeeld verbeteringen in het factureringsproces doorbrengen. En zorg dat je bekend bent op kantoor, dat men weet wie je bent. Met detachering is het makkelijk om maanden (of zelfs jaren) bij een klant te zitten en niet op kantoor te komen. Je hoeft echt niet elke week langs te komen maar laat iig eens in de zoveel tijd je gezicht zien.

Als je dan over een verhoging gaat praten moet je natuurlijk wel hebben nagedacht over de argumenten waarom. Grote kans dat je baas zegt "waarom zou dat moeten" of "waar had je aan gedacht" en dan moet je niet met een mond vol tanden staan :p met argumenten als "het is marktconform" ga je een hele discussie krijgen over de taken die je nu doet en hoe zich dat verhoudt tot de markt. Daar ga je misschien een kleine stap mee zetten maar niet het verschil dat je nu hebt met de overheid. Of "ik doe mn werk en ben netjes op tijd" dat doet de rest ook, krijgen die ook allemaal verhoging dan? Dus als je grote stappen wilt zetten, kijk wat je kan verbeteren in het bedrijf zelf.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Euler212
  • Niet online
Dionysiou schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:37:
[...]

Eerste klas kan, maar dan moet ik het verschil tussen 1e en 2e klas zelf betalen. Standaard heb je recht op 2e klas.

Ik denk dat 4 x 9 wel een optie is. Sowieso heb ik heb nu ook vrijdag als standaard thuiswerkdag. Ze zijn hier best open-minded als het aan komt op thuiswerken en/of op afstand. De manager en directeur doen het zelf ook veelvuldig.
Dan wordt het een nog groter verschil (IMHO).

Drie dagen treinen een dag thuis. Die drie dagen moet je dan drie uur in de trein werken (ik zou bijbetalen voor eerste klas, verschil is minimaal). Daarvoor krijg je 10k meer salaris, geen bijtelling meer betalen, je kosten voor je prive auto dalen significant (minder werkkilometers is minder onderhoud en afschrijving) en je bent 12 uur in de week extra thuis!

Waar kan ik tekenen?

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:10

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Aangezien je een lease-auto hebt: hoe is dat contractueel geregeld? In veel gevallen moet je zelf het lease-contract afkopen en dat kan een aardig bedrag worden aangezien je die auto pas 5 maanden hebt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Je wordt eigenlijk geen ambtenaar meer, dat was een aanstelling voor het leven, en je kon alleen een verzoek indienen om je aanstelling te beëindigen (wat eigenlijk altijd wel verleend werd). Sinds 1 januari dit jaar is het een normale werknemer - werkgever relatie, zie https://www.wnra.nl/wat-verandert-er/aanstelling en https://www.wnra.nl/wat-v...itieregeling-naar-een-cao

Bij de rijksoverheid is 4x9 wel vaak mogelijk, of je werkt elke volle werkweek (5x8) dan 4 uur over die je weer op kan nemen als vrije tijd.

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Torn-City

• Dionysiou
Euler212 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:44:
[...]

Dan wordt het een nog groter verschil (IMHO).

Drie dagen treinen een dag thuis. Die drie dagen moet je dan drie uur in de trein werken (ik zou bijbetalen voor eerste klas, verschil is minimaal). Daarvoor krijg je 10k meer salaris, geen bijtelling meer betalen, je kosten voor je prive auto dalen significant (minder werkkilometers is minder onderhoud en afschrijving) en je bent 12 uur in de week extra thuis!

Waar kan ik tekenen?
Je hebt ook zeker een punt. ;) Er is van beide wat te zeggen.
Standeman schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:48:
Aangezien je een lease-auto hebt: hoe is dat contractueel geregeld? In veel gevallen moet je zelf het lease-contract afkopen en dat kan een aardig bedrag worden aangezien je die auto pas 5 maanden hebt.
Ik heb nog een voorloopauto en had nog geen auto in bestelling staan. :P

Wat ik ga doen is in ieder geval om de tafel met de klant om hun aanbod te concretiseren en vervolgens goed naast elkaar te leggen, altijd prima om even een kop koffie te drinken. Vervolgens zal ik een afspraak maken met mijn manager om daarin te vertellen wat er speelt, maar dat doe ik alleen als het aanbod van de klant concreet en definitief is.

Ik denk dat ik voor nu voldoende input heb van jullie (waarvoor dank). Als ik meer weet dat zal ik dat hier updaten.

• RzrBck
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17:52
Is het een eerste aanbod van de klant?
Vergeet dan ook niet dat er daar mogelijk nog wat ruimte omhoog zit (zeker met argumenten als dat je zelf een auto moet aanschaffen in hun deal met de extra kosten van dien). Niet dat het aanbod nu slecht is of het een prioriteit is, maar jammer om over het hoofd te zien ;)

PS: Ik zou er ook voor kiezen. Persoonlijk is mij reistijd verkorting/minder uren met werk-gerelateerde zaken kwijt zijn & geen files heel wat waard.

Hoe zit de pensioen regeling bij beiden? Overheid is meestal wat ruimer dan detachering

RzrBck wijzigde deze reactie 13-01-2020 13:33 (27%)

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19:56
Mjah, ik zie je vooral de finianciele kant uitzetten...

Wat is voor jou het belangrijkst? Wat is, naast het geld, een drijfveer om daar in dienst te gaan?

Zoals al eerder gezegd, reistijd... 3 uur per dag is niet mis. Nu kan je natuurlijk bij je huidige werk ook op minder prettige (of juist prettigere) plekken terecht komen qua afstand. Is thuiswerken (1 dag in de week bijv) een optie? Dat zou al een stuk schelen, daarnaast natuurlijk 36 ipv 40 uur.

Je noemt in je opening post dat je juist voor detachering hebt gekozen voor ervaring, testen verschillende omgevingen, dat een ok salaris prima voor je is... Wat zou (naast salaris) de reden zijn om hier bij de overheid te gaan werken (naast dat het blijkbaar wel bevalt daar, wat een prima reden kan zijn)?

Al met al zal het finiancieel door reizen en gebrek aan lease-auto misschien helemaal zo'n verbetering niet zijn en dan zit je nog wel al die extra uren die je kwijt bent. 3 uur per dag, zeg 15 uur in de week... dat zijn gewoon 2 volle werkdagen.

Voor mij is tijd belangrijker dan geld overigens, vooral zolang je op zich ook tevreden bent over je huidige loon.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:42
Dionysiou schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:51:
Ja, dat zie ik ook als een mogelijk struikelblok. De reistijd en dan met name met de trein, rennen voor de overstap, uitval van treinen. Dat gedoe en dan moet ik ook nog een eigen auto aanschaffen voor privé gebruik.
En nu even reëel. Hoe vaak zit je daadwerkelijk in de trein? Ik zit er dagelijks in en zo veel vertraging als jij schetst, heb ik niet. Vorige week was een beetje een drama met 3x, maar dat was buitengewoon veel. Gemiddelde collega staat vaker in de file dan dat mijn trein vertraagd is. Op mijn traject is de trein gewoonweg erg ongunstig. Zou ik een stadje verder wonen, dan neemt de reistijd per trein af doordat er een IC rijdt, terwijl de reistijd per auto met ca. 10 minuten toe zou nemen.
Dionysiou schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:37:
Als je niet in een sprinter zit, maar in een intericty: Doen. Period.

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Deze gegevens kan je natuurlijk ook presenteren bij je detacheerder. Geef aan dat je het aantrekkelijk vindt en dat je ook inziet dat jouw marktwaarde hoger is dan wat zij bieden. Onderhandel een salarisverhoging, en vraag om + €750 per maand bruto. Onderbouw dat met je lijst aan cijfers. Dan volgen één van de volgende twee situaties:
  1. Ze gaan met jou onderhandelen. Stel voor jezelf een minimum salarisverhoging vast (bijvoorbeeld, minimaal + €500) waarvoor je zou blijven.
  2. Of ze wensen je veel succes met je keuze. Dan ben je weer terug bij af en moet je kiezen waar je voorkeur naar uitgaat. Ik zou persoonlijk kiezen voor een switch. Detachering is leerzaam maar de overheid is dat ook op z'n eigen manier.
Hoe dan ook lijkt het erop dat jouw huidige werkgever je sowieso te weinig betaalt. Dus daar moet je in ieder geval werk van maken, los van dit hele verhaal.

• Joey117
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16:19
Als de detachering je bevalt, dan zou ik daar nog even blijven zitten. Mits je dat ook 4 jaar wilt volhouden in verband met een eventuele lease-auto.

- Bij een andere werkgever is het maar de vraag of je ook je certificaten mag gaan halen. Bij detachering is dit vaak zelfs verplicht
- Meer certificaten is vaak ook meer salaris bij een detacheerder.
- Als je de werkzaamheden toch zat bent, is er met je detacheerder te regelen dat je een opdracht dichter bij huis krijgt.
- In geval van huisje/boompje/beestje is er met je detacheerder te regelen dat je een opdracht dichter bij huis krijgt.
- Als je eenmaal een opdracht dichter bij huis hebt, wil je vaak niet meer terug naar langere reistijd.

Ik zou er ook voor waken om niet 4 jaar lang op dezelfde plek gedetacheerd te worden. Zorg dat je een aantal bedrijven van binnen ziet en probeer veel te leren. Dan kun je over 4 jaar (als je 31 bent) alsnog in vaste dienst met meer ervaring en ongetwijfeld ook een stap in salaris.

• rikislief
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17:21
Ik ga met de trein naar het werk, en doe het vervoer van en naar het station met de fiets. Ik heb een reistijd van 70 minuten enkele reis, waarvan 38 minuten treintijd is. In mijn geval zou de "werktijd" in de trein dus max een half uurtje zijn op een reis van meer dan een uur. Dat is een negatief puntje.

Een positief puntje is, dat ik in een jaar tijd twee keer een vertraging heb gehad van meer dan een half uur. In dat jaar ben ik ongeveer tien keer met de auto gegaan, en in die tien keer heb ik al vaker een vertraging gehad van meer dan een half uur, dan in het hele jaar treinen.

Op mijn traject lijkt het met de stiptheid van de NS dus best mee te vallen. Hopelijk geldt dat voor jou ook.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
In hoeverre past de omgeving van de klant echt bij je? Ik heb bij een aantal klanten gewerkt waar ik echt niet intern wilde worden, veel te veel politiek geneuzel en een management waar ik niet achter kon staan. Als externe in een leuk team heb je daar amper last van maar als interne krijg je daar veel meer van mee en val je dus echt onder dat management.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Dionysiou schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:51:
[...]

Uiteraard heb ik zo'n beding, en dat zou onderling geregeld worden met een fee of nog een X aantal maanden in dienst als inhuurkracht.

Het idee was eerst om er onderling uit te komen en dan om beide partijen (potentiële werkgever en detacheerder) samen te brengen.

[...]
Persoonlijk vind ik dit een vreemde aanpak. Stuur de opdrachtgever maar door naar je werkgever, pas als zij eruit zijn weten ze wat ze jou kunnen bieden. Hierna sta jijzelf ná dit akkoord ook veel sterker in je schoenen om te onderhandelen. Voor je werkgever komt het verzoek dan ook niet uit het niets, want als jij uit onderhandeld bent heb je eigen de keuze al gemaakt.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• Dionysiou
Blue-eagle schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:37:
Deze gegevens kan je natuurlijk ook presenteren bij je detacheerder. Geef aan dat je het aantrekkelijk vindt en dat je ook inziet dat jouw marktwaarde hoger is dan wat zij bieden. Onderhandel een salarisverhoging, en vraag om + €750 per maand bruto. Onderbouw dat met je lijst aan cijfers. Dan volgen één van de volgende twee situaties:
  1. Ze gaan met jou onderhandelen. Stel voor jezelf een minimum salarisverhoging vast (bijvoorbeeld, minimaal + €500) waarvoor je zou blijven.
  2. Of ze wensen je veel succes met je keuze. Dan ben je weer terug bij af en moet je kiezen waar je voorkeur naar uitgaat. Ik zou persoonlijk kiezen voor een switch. Detachering is leerzaam maar de overheid is dat ook op z'n eigen manier.
Hoe dan ook lijkt het erop dat jouw huidige werkgever je sowieso te weinig betaalt. Dus daar moet je in ieder geval werk van maken, los van dit hele verhaal.
Uiteindelijk heb ik vanmiddag inderdaad maar mijn manager gebeld en de situatie eerlijk uitgelegd (wat er speelt). Ik heb bewust geen bedragen genoemd aan de telefoon, ik heb het gewoon oppervlakkig gehouden en gezegd dat ik graag met hem in gesprek wil. Het is niet alleen de huidige klant die me wil overnemen, maar heb elders (ook publieke sector) een gelijkwaardig aanbod gekregen. Dus ik weet nu wel wat ik ongeveer waard ben en dat het geen incident was.

Morgen ben ik toevallig 's avonds op kantoor bij mijn detacheerder. Ik kom wat eerder op zijn verzoek en we gaan samen overleggen en vergelijken en tot een oplossing komen (waren zijn woorden). Volgens mij komt het wel goed.
Ik hoef niet 100% gecompenseerd te worden, maar wil er wel graag wat bij. En dan zien we bij het beoordelingsgesprek in oktober wel weer.

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@Dionysiou
Ik lees Het lijkt me leuk om bij de Rijksoverheid te werken, ik ben alleen bang dat ik na een jaar uitgekeken raak op de werkzaamheden.
Mijn ervaring: ik ben 20 jaar geleden vanuit de detachering overgestapt naar een grote gemeente. Afspraak was 3 grote projecten, waarbij ik aangaf dat de kans groot was dat ik binnen 2 tot 3 jaar zou gaan solliciteren.
Alle drie de projecten werden binnen een jaar afgeschoten. Maar ondertussen kwamen er zoveel andere dingen op mijn pad, dat ik uiteindelijk 19 jaar ben blijven hangen.
De overheid is behoorlijk dynamisch, en als je een open mind hebt, niet bang bent om te leren (en op je smoel te gaan), en hands-on mentaliteit hebt kun je daar heel veel leuke dingen doen.
Natuurlijk is het niet allemaal hosanna: discussies over geld (gaan we de afgeschreven computers vervangen of wordt er toch een ijsbaan aangelegd voor het publiek) zijn af en toe tenenkrommend, er is met grote regelmaat wisseling van management (ik geloof dat ik in die 19 jaar zeker 14 verschillende teamleiders heb gehad en ben zelf ook een tijdje waarnemend teamleider geweest).

Geld is 1 ding: een groot salaris is natuurlijk leuk, maar als daar tegenover staat dat je met je eigen tandenborstel de wc's op Centraal Station moet schoonmaken is de lol er snel vanaf. Staar je daar dus niet blind op: kijk naar de mogelijkheden op korte en langere termijn en wat jij zelf wil in je ontwikkeling en carrière.
Misschien is het leuker om naast dat zakje geld een extra training of opleiding te vragen die niet in je studieovereenkomst opgenomen wordt?

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 10:45
Dionysiou schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:49:
Morgen ben ik toevallig 's avonds op kantoor bij mijn detacheerder.
Toevallig, of ben je dat wel vaker? Want daarom ben ik uiteindelijk een keer weggegaan bij een detacheerder, de vele niet betaalde maar wel verplichte bijeenkomsten in de avond. Weeg dat soort zaken ook mee, sommige dingen zijn niet direct in geld uit te drukken maar wel heel wat waard.

• DjoeC
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 25-02 11:48
Overheid: 36 urige werkweek. Als je je standaard 40 urig rooster aanhoud zoals je dat nu vast hebt is dat ~26 extra vrije dagen per jaar ofwel in totaal zo'n 50 vrije dagen per jaar. Wel betaald, niet werken.

Rekening houden met: Je bent nu medior en komt in een salarisschaal met trede. Doorgroeien naar senior kan, is afhankelijk van formatieruimte en daarmee moeilijk -> gunfactor meer dan kwaliteiten. Senior werk doen vanuit een medior functie is geen probleem. Tzt weggaan en na een paar jaar terugkomen in een hogere schaal werkt soms wel.

Veel, ontzettend veel, opleidingsmogelijkheden. Goeie secundaire arbeidsvoorwaarden. Enneh: reisafstand - da's een keuze. Ga je voor een vaste baan (je zit er al een tijdje en dus kun je om een vaste aanstelling vragen) dan is verhuizen misschien een aantrekkelijke optie want - waarom zou je niet verhuizen....

De afweging draait niet alleen om geld maar om veel meer factoren. En die leasebak? Als je al een auto wilt dan koop je een ex leasebak en doe je daar een jaar of 10 mee. Alles draait om keuzes en kwaliteit van leven. Als het niet bevalt kun je altijd weer ergens anders naar toe al ben je dan vast een jaar of 3-5 verder.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Qwerty-273 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:49:
Je wordt eigenlijk geen ambtenaar meer, dat was een aanstelling voor het leven, en je kon alleen een verzoek indienen om je aanstelling te beëindigen (wat eigenlijk altijd wel verleend werd). Sinds 1 januari dit jaar is het een normale werknemer - werkgever relatie, zie https://www.wnra.nl/wat-verandert-er/aanstelling en https://www.wnra.nl/wat-v...itieregeling-naar-een-cao

Bij de rijksoverheid is 4x9 wel vaak mogelijk, of je werkt elke volle werkweek (5x8) dan 4 uur over die je weer op kan nemen als vrije tijd.
Dat van de contracten klopt inderdaad. Maar dat van het geen ambtenaar zijn, dat klopt niet. Dezelfde rechten en plichten zijn nog steeds van toepassing. Met de nieuwe contractvorm is het ook nog verplicht om een eed of belofte af te leggen. Dan ben je officieel ambtenaar.

• Dionysiou
Ok, met jullie adviezen heb ik even goed nagedacht. Wat wil ik precies?

Mijn gevoel gaf toch wel aan dat ik het erg naar mijn zin heb waar ik nu zit en dat ik de leaseauto ook veelvuldig privé gebruik. Ondanks de leaseauto vond ik het verschil in wat ik nu verdien en wat ik kon verdienen té groot om dat te verantwoorden richting mijzelf. Ik had inmiddels al twee aanbiedingen elders.

Ik heb vorige week een heel fijn en open gesprek gehad met mijn detacheerder en eerlijk uitgelegd wat er speelt; ik heb het ontzettend naar mijn zin hier en wil graag blijven, maar ik krijg dusdanig goede aanbiedingen, dat ik het wel moet gaan overwegen. Op een gegeven moment kwamen we op een punt dat hij vroeg: Waar zou je mee tevreden zijn? Aangeven wat ik er bij wil hebben en onderbouwd dat mijn marktwaarde hoger is dan wat ik op dit moment verdien.

Vandaag kreeg ik een reactie terug. Mijn salaris gaat per 1 april van € 2875,= naar € 3250,= en daarnaast zal ik in oktober mijn eerste reguliere salarisverhoging krijgen na het beoordelingsgesprek.

Voor mijn gevoel ben ik zo weer tevreden en is het gat/ verschil dusdanig gematcht dat ik voorlopig lekker blijf waar ik zit. Misschien dat er zelfs nog meer in zat, maar ik ben tevreden zo, zeker met de komende salarisverhoging in oktober.

Iedereen bedankt voor de tips en adviezen! Uiteindelijk hebben jullie mij geholpen en heb ik nu een betere deal voor mijzelf onderhandeld. Ik ga er toch weer zo'n € 200 netto op vooruit per maand! ;-)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True