Windows 10 op oude laptop 100% cpu (Dell Inspiron 6400)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Onlangs heb ik mijn Dell Inspiron 6400 geupdate van Windows 7 naar Windows 10. De installatie ging perfect en Windows 10 start snel op. Nu loop ik tegen het probleem dat de CPU langere tijd op 100% draait wanneer ik simpel aan het browsen ben met Chrome.

Nu heb ik het vermoeden dat dit door de videokaart drivers komt. Wanneer ik gebruik maak van de driver "Microsoft basic display adapter" dan kan ik prima browsen en alle dingen vlot uitvoeren die ik wil. Het enige probleem is dat ik beperkt ben ik de keuze van resolutie (1024x768) terwijl mijn laptop een veel hogere resolutie aan kan.

Zodra ik de benodigde drivers voor de videokaart installeer (mobile intel(R) 945GM Express Chipset Family), dan schiet mijn cpu constant in de 100% als ik simpel aan het browsen ben en word de laptop onwerkbaar. Dit wordt veroorzaakt door Desktop Windows Manager. Nu heb ik alle tips omtrent de zoekopdracht "100%cpu + desktop windows manager + windows 10" inmiddels al uitgevoerd zonder verbetering.

Ik raak nu uit opties. Heeft iemand wellicht een idee om hogere resoluties te behalen met de microsoft basic display adapter en/of een idee om de 100%cpu usage icm desktop windows manager te tackelen?

Ik nijg naar een andere videokaart a X1300/X1400/Geforce Go 7600 in de hoop dat de drivers wel vloeiend werken maar voor oudere hardware is prijs economisch gezien niet heel interessant waardoor ik dat het liefst zo lang mogelijk uit stel

[ Voor 9% gewijzigd door AOC op 13-01-2020 09:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 12:59
Levert het nog een verschil als je de Intel driver tool gebruikt om de nieuwste driver versie te installeren?
https://downloadmirror.in...t-Assistant-Installer.exe

Zakt het CPU gebruik wanneer je bij "instellingen voor prestaties" kiest voor "beste prestaties" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
@Vinny1994 de intel driver tool heb ik nog niet gebruikt. Deze zal ik ook even proberen.
De instellingen voor prestaties heb ik eerder al aangepast, helaas zonder enig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Waterkoker schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:07:
Ik nijg naar een andere videokaart a X1300/X1400/Geforce Go 7600 in de hoop dat de drivers wel vloeiend werken maar voor oudere hardware is prijs economisch gezien niet heel interessant waardoor ik dat het liefst zo lang mogelijk uit stel
Die videokaarten zijn dusdanig oud dat die ook niet meer ondersteund worden. Het is economischer een andere laptop te nemen. Voor rond de €100-150 heb je een gebruikte zakelijke notebook als een Latitude E6420 / Elitebook 8460p / Thinkpad T420 die met een SSD nog perfect W10 kan draaien.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een Dell Inpirion 6400 is een 13 jaar oude laptop die ooit nog nieuw geleverd is met Windows Vista. Het ding heeft slechts een Pentium Dual Core processor, dus dat je daar uberhaupt nog een moderne browser op wil gebruiken verbaast me enigszins. Mijn advies:

Laat het los laat het gaan
Het roer moet om ja dat moet
Laat het los laat het gaan
Sluit de deuren nu voorgoed

En zoek voor weinig een laptop uit het afgelopen decennium die iets beter mee kan.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Mwaa, dan installeer ik liever Windows 7 of in het uiterste geval Ubuntu :). Laptop is snel genoeg voor mijn eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waterkoker schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:27:
Mwaa, dan installeer ik liever Windows 7 of in het uiterste geval Ubuntu :). Laptop is snel genoeg voor mijn eisen.
Ubuntu dan, aangezien Windows 7 na morgen geen security updates meer gaat krijgen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:22
redfoxert schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:30:
[...]

Ubuntu dan, aangezien Windows 7 na morgen geen security updates meer gaat krijgen.
BypassESU tool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Zonder door kennis gehinderd te worden zou ik zeggen dat het de grafische tierlantijnen van Windows zijn die aangezet worden nadat de videokaartdrivers geïnstalleerd zijn.

Hoe houdt de laptop zich als je alle grafische poespas uit zet? (zie hier hoe)

Mocht dat niet helpen, kijk dan ook eens naar Linux Mint. Ook in low-spec varianten te kijken, en qua interface best wel gelijkend op Windows, dus makkelijker overstappen dan naar Ubuntu.

[ Voor 12% gewijzigd door EMP op 13-01-2020 10:37 . Reden: linkje toegevoegd ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat houdt ook een keer op :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Of je accepteert dat het na 10 jaar een keer klaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:22
nelizmastr schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:49:
[...]

Als de laptop nog voldoet aan de eisen en er kunnen nog een aantal jaren aangeplakt worden qua security updates wat let 'm... Zonde om weg te gooien, er is al genoeg rotzooi en afval op de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

vj_slof schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:54:
[...]

Als de laptop nog voldoet aan de eisen en er kunnen nog een aantal jaren aangeplakt worden qua security updates wat let 'm... Zonde om weg te gooien, er is al genoeg rotzooi en afval op de wereld.
Betekent niet dat deze laptop niet op de schroothoop terecht komt. En vergeet bovendien niet dat hedendaagse PC's en laptops een stuk beter te hergebruiken zijn dan 13 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:11
En anders Windows 10 opnieuw installeren?

Er heeft sowieso een bug in Windows 10 gezeten waardoor je CPU en/of je HDD naar 100% load ging, of je nu met een oude duo core of met de nieuwste i9 opgescheept zit, het werd een ramp om het systeem te gebruiken. De bug zat volgens mij ergens in de Windows Search optie.

Daarnaast kan het uiteraard simpelweg komen door de ondersteuning/drivers die niet meer lekker lopen op Windows 10. Dan krijg je ''oplossingen'' zoals je grafische deel uitzetten of terug naar Windows 7 of inderdaad een Ubuntu variant (met voor de meeste de bijkomende beperkingen, hoewel zo'n laptop veelal voor de echte basis gebruikt wordt en dat lijkt mij ook gewoon met Ubuntu mogelijk).
Zelf heb ik nog een hele oude MSI laptop liggen, maar Mint en Ubuntu (GUI) lopen hier ontiegelijk traag op met een SSD, hier heb ik dus alsnog Windows 10 opgezet want die lijkt veel lichter (is het niet?) te zijn dan Ubuntu.

Oftewel; installeer even Windows 10 vers met een nieuwe ISO afkomstig van de microsoft.com site. Het kan ook zijn dat de update/upgrade van windows 7 naar windows 10 voor dit probleem gezorgd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waterkoker schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:07:
...
Hûh? Heb je nu de illusie dat je in een laptop een andere videokaart kunt plaatsen?
LopendeVogel schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:59:
En anders Windows 10 opnieuw installeren?
...
Precies! Ik type dit op een vostro 1710 uit 2007 met W10; alleen de SD card reader deed moeilijk, de rest draaide OOB

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:21:
[...]

Hûh? Heb je nu de illusie dat je in een laptop een andere videokaart kunt plaatsen?
Er zijn mobo's te koop voor de Inspiron 6400 waar je een andere videokaart/processor in kan steken :) de huidige die ik heb niet overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:30

MsG

Forumzwerver

Wat als je alle hippe visuals uitzet onder Windows 10? https://www.thewindowsclu...le-visual-effects-windows

Het lijkt me dat de laptop met de basic driver van Windows wellicht al minder grafische zaken aan zet, terwijl hij mèt de driver dat wel probeert te draaien. DWM is namelijk het visuele renderingsproces van precies dit soort dingen, zie: https://www.howtogeek.com...xe-and-why-is-it-running/

Dus probeer eens al die grafische hipheid uit te zetten met de eerste link.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
@MsG @EMP de visuele zaken heb ik allemaal uitgeschakeld. Dat doe ik overigens met elke Windows pc's. Beetje een gewoonte die ik heb meegenomen over de jaren heen.

Ik zal Windows 10 opnieuw installeren. Eerder had ik een update gedaan vanuit 7 naar 10. Wie weet dat dan het een en ander uitgesloten wordt.

Overigens draait de laptop gewoon soepel als ik geen drivers installeer voor de GPU en dus gewoon de basic windows driver gebruik. Wat er op de driver na veranderd durf ik niet te zeggen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:30

MsG

Forumzwerver

De ironie is vaak dat systemen soms soepeler voelen wanneer de animaties uitgeschakeld zijn (wat je dus hebt als je de boel op basisdriver draait), omdat er minder vertraging opspeelt omdat er dus niet gewacht hoeft te worden op animaties.

Andere invalshoek. Een custom resolutie inschieten zodat je met de basisdriver wèl de andere resoluties kan gebruiken?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Two Ways to Add or Edit a Custom Resolution Manually on Windows 10 any GPU 2019 Tutorial

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Waterkoker Nieuwe versie installatie. vraagt men om code neem je die van je W7 nu. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 wanneer je met huidige laptop download en brand, kun je aanvinken 'voor deze pc'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
nelizmastr schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:49:
[...]

Hoezo? Ik heb meerdere laptops die 9 jaar oud zijn en beter lopen dan een hoop die nu te koop zijn. Ik kan er ook gewoon even een nieuw moederbord, beeldscherm, processor etc.. inzetten mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Je kunt het zaak je tweaken. Bijvoorbeeld bij Chrome eerst eens een addblocker installeren en in settings kijken of er nog wat veranderd kan worden. Je kunt bij services kijken daar staat misschien een Chrome updater, die kun je uitzetten. Sowieso je kunt bij blackvipercom kijken welke services je uit kunt zetten.

In taakbeheer(processen) kun je zien waar het hoge gebruik vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Windows 10 zojuist volledig geinstalleerd op een lege SSD. Nog steeds met browsen dat de Desktop Window Manager veel CPU inneemt. Ook al doe ik niks noemenswaardig, of gewoon idle, dan pop window manager boveaan qua cpu usage

Hier een screenshot van het CPU gebruik als ik bijvoorbeeld dumpert.nl bezoekt. De gehele computer wordt onbruikbaak voor meerdere minuten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cpSslQARCGSwwv3MgdqXuuKB/thumb.jpg

Lijkt mij niet dat met 4gb geheugen, 1.8ghz cpu en een SSD dit wel soepel moet gaan. Ik ga nog eens spelen met diverse versies van de videokaart drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb hier een pricewatch: HP 650 (C1M98EA) laptop met Celeron B cpu en igp. Met 2 GB geleverd en er later 4 GB aan toegevoegd. Windows 10 met de laatste updates en Firefox loopt best soepel. Zeker gezien de HDD die er in zit. Dus toch een driver probleem in mijn ogen.

[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 13-01-2020 19:28 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
@PcDealer

Zojuist in plaats van Edge en Chrome nu Brave geïnstalleerd. Enorm verschil! Zelfs Dumpert laad nu binnen enkele seconden zonder dat desktop window manager op 50% cpu blijft hangen. Binnen 1 seconden geladen. Toch wel vreemd dat Brave zo goed werkt omdat het toch een chromium basis heeft

Een andere browser maakt al veel verschil dus :).

[ Voor 12% gewijzigd door AOC op 13-01-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Tot slot,

de laptop werkt naar behoren. Iets minder vlot dan met Windows 7 maar zeker acceptabel voor browsen, office en wordpress sites bewerken.

- Schone installatie van windows 10
- Alle visuele aspecten uitgezet
- Gebruik makend van Brave browser
- Windows 10 debloater uitgevoerd

En verschillende videodrivers geprobeerd en geeindigd met eentje waarbij 'desktop windows manger' het minst de cpu belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:41
Je kunt een schone installatie van Chrome overwegen. Heb je het profiel van Chrome meegenomen van Windows 7 naar Windows 10?
Pagina: 1