Kan niet gamen zonder vsync

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Dag Tweakers,

Ik heb een "probleem" wat mij al jarenlang bezig houdt. Tot nu toe het probleem niet kunnen vinden. Het probleem is dat ik geen enkele game normaal kan spelen zonder gebruik van vsync.

Zodra ik geen vsync gebruik heb ik enorm last van tearing. In elke game op elke mogelijke framerate. Of ik nu 20 fps of 100 fps heb maakt niet uit. Het is gewoon niet speelbaar met zoveel tearing.

Enige optie die ik heb is vsync aanzetten. En dat werkt als een zonnetje, zolang ik 60 fps haal...

Als ik ook maar 1 fps onder de 60 drop dan loopt elke game houterig. Alsof ik op een lagere fps speel. Dit is direct verdwenen zodra ik weer op 60 fps zit.

Ik speel op 1440p vaak op max settings op een rtx 2070 super. Helaas haal ik niet altijd 60 fps dus bovenstaande is best vaak nog een probleem.

Ik kan dus simpelweg niet normaal spelen onder de 60 fps met vsync. En zonder vsync al helemaal niet.

Heb ook al een aantal g-sync schermen gehad. Dit is een flinke verbetering maar dan loopt het onder de 60 fps nog steeds houterig. Op een of andere manier is bij mij 60fps een magische grens. Maar de huidige g-sync schermen zijn helemaal een drama met extreme BL bleeding etc.

Ik vraag mij echt af of dit normaal is of dat het aan mij ligt. Ik hoor vrij weinig mensen over de magische 60 fps. En veel gamers raden ook aan om vsync uit te zetten i.v.m. input lag. Ik kan echter zonder gewoon niet spelen.

Het ligt ook niet aan de hardware of drivers. Deze heb ik de afgelopen jaren al zo vaak vervangen. Dus een compleet nieuwe pc qua hard en software, exact hetzelfde probleem.

Voor nu maar wachten op een betaalbare high end GPU en een normaal IPS g-sync scherm zonder backlight bleed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 16:49
Dat is vrij makkelijk op te zoeken

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tearing
https://www.reddit.com/r/...at_causes_screen_tearing/

Als je spel meer frames haalt dan je max refreshrate is krijg je tearing, maar ook als je minder frames hebt dan je refreshrate kun je tearing zien (al valt dat nog te maskeren), 1 van de redenen waarom veel 120/144/240hz schermen Freesync of G-Sync gebruiken omdat je vaak bij lange na niet die hoge refreshrates gaat halen.

Opzich heel normaal dus dat je tearing ziet.

dat je tearing ziet met een G-Sync of Freesync monitor onder 60fps zou ook aan je framerate kunnen liggen, er zijn schermen waarbij Freesync pas vanaf 48hz=48fps wat doet, je wilt dus dan ruim erboven blijven van wat jouw scherm als minimum aangeeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Mizgala28 op 13-01-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:51
Is dit in alle games zo?

je hebt alles al een keer vervangen, dus ram, cpu ,moederbord, schone OS en het is dus nog steeds een probleem,

voeding dus ook

heb je de pc wel geaard aangesloten en het liefst op een aparte groep, of iig niet alle rand apparaten ook op dezelfde stekkerdoos.
Heb je je ram al eens nagekeken op fouten met een memtest, staan ze bij ook op de QVL van je moederbord, welke onderdelen heb je allemaal, voeding is ook heel belangrijk, welke heb je? heb je de bios up to date, misschien zijn daar updates van, welke cpu?

aha, ja dat wat @Mizgala28 zegt. heb ik het verkeerd gelezen/begrepen :z

[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 13-01-2020 09:06 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je kan nog fast sync proberen, die werkt uit mijn hoofd alleen op >60 fps, waardoor je dan geen tearing hebt, en onder de 60fps geen vsync stutters hebt (maar wel tearing).

In principe is het verder normaal dat je zonder vsync tearing krijgt. Persoonlijk kan ik me lastig voorstellen dat je er last van hebt, gezien ik het werkelijk waar nog nooit tearing in een spel heb gezien. Sterker nog, ik heb Freesync capable alles en dat werkt meestal niet, maar ik merk er niks van want tearing valt me toch niet op. In speciale demo applicaties zie ik het wel, dus het is niet alsof er geen tearing is bij mijn support, maar in een spel merk ik er absoluut niks van. Goed, dat het lastig voor mij voor te stellen is veranderd natuurlijk weinig aan jouw probleem :P. Fast sync + boven de 60 fps blijven moet helpen, of inderdaad gsync.

En dan komen we op het volgende punt. Alle Gsync schermen hebben backlight bleeding? Er zijn 64 Gsync schermen in de pricewatch, nog eens 36 Gsync compatible, en waarschijnlijk nog tientallen tot 100+ schermen die niet gecertificeerd zijn, maar wel Gsync compatible zijn in de praktijk. En geen één daarvan voldoet aan jouw standaarden qua backlight bleeding? Wat heb je nu dan voor een scherm?

Ik heb zelf overigens een 144Hz scherm, en een 5700XT, en zet gewoon instellingen lager zodat ik niet onder de 80FPS kom. Vaak is er toch verrekte weinig verschil tussen high en ultra, en heb liever hogere FPS met soepel beeld dan iets meer eye candy. (Niet omdat ik daarmee magisch beter zou spelen, maar puur omdat ik het mooier vind op die manier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 15:14
Dit probleem zou je dus niet meer hebben met Freesync/ G-sync omdat je dus een grotere bereik hebt voor je refresh rate.
Met de klassieke v-sync is dit een probleem omdat je daarvoor minimaal de refresh rate van je monitor moet behalen.
Als dit echt een probleem is dan zou je je grafische instellingen omlaag moeten schroeven om de gewenste FPS te kunnen behalen.

Dit is ook een gevalletje verwennerij. Net als dat je 144hz gewend bent je nooit meer terug wilt op 60/75.
Ik kwam van 60hz VA paneel vandaan waar ik zonder vsync mee ging gamen naar een IPS 75hz ultrawide freesync scherm en wil ook niet minder dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
biggydeen2 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:52:

Voor nu maar wachten op een betaalbare high end GPU en een normaal IPS g-sync scherm zonder backlight bleed...
G-sync is wel een beetje over. nVidia ondersteund tegenwoordig ook Adaptive Sync en dus hoef je geen meerprijs van zo'n 150/200 euro meer te betalen om hetzelfde te bereiken. Daarnaast zou je ook naar schermen met VA paneel kunnen kijken. VA heeft ook betere zwartwaardes dan IPS.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Adaptive Sync aanzetten in de nVidia settings gaat dit oplossen denk ik. Dan kan je gewoon meer dan 60 FPS halen zonder dat vSync aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Brummetje schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:22:
Adaptive Sync aanzetten in de nVidia settings gaat dit oplossen denk ik. Dan kan je gewoon meer dan 60 FPS halen zonder dat vSync aanstaat.
Dat is geen Adaptive Sync maar Fast Sync.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

-The_Mask- schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:26:
[...]

Dat is geen Adaptive Sync maar Fast Sync.
Dat heet bij mij toch echt Adaptive Sync in de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Brummetje schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:27:
[...]

Dat heet bij mij toch echt Adaptive Sync in de settings.
Adaptive Sync is de Vesa standaard gebaseerd op FreeSync en wat nVidia tegenwoordig ook gebruikt voor G-sync.

Of je bedoeld Adaptive Vsync dat kan ook nog.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 13-01-2020 09:31 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26

Nemesizz

Untouchable

Adaptieve vsync in de driver opties aanzetten.

Dan capped die de framerate als die boven je refreshrate komt (soort vsync, alleen dan zonder de input lag), en als die onder de refreshrate komt gaat vsync (of framecap) uit, zodat die niet meteen de framerate halveert (wat vsync wel doet, dus als je met vsync 60 fps niet haalt kapt die het meteen af naar 30, wat in de meeste gevallen behoorlijk vervelend aanvoelt in een game).

Ik heb zelf geen G of Freesync scherm en krijg ook enorme tearing als ik boven de 60 fps kom. Voorheen altijd Vsync gebruikt maar gaf dus input lag en in veel games als je even de 60 fps niet haald kakte het meteen in naar 30 fps. Adaptieve vsync lost dat probleem grotendeels op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Sissors schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:11:
Je kan nog fast sync proberen, die werkt uit mijn hoofd alleen op >60 fps, waardoor je dan geen tearing hebt, en onder de 60fps geen vsync stutters hebt (maar wel tearing).

In principe is het verder normaal dat je zonder vsync tearing krijgt. Persoonlijk kan ik me lastig voorstellen dat je er last van hebt, gezien ik het werkelijk waar nog nooit tearing in een spel heb gezien. Sterker nog, ik heb Freesync capable alles en dat werkt meestal niet, maar ik merk er niks van want tearing valt me toch niet op. In speciale demo applicaties zie ik het wel, dus het is niet alsof er geen tearing is bij mijn support, maar in een spel merk ik er absoluut niks van. Goed, dat het lastig voor mij voor te stellen is veranderd natuurlijk weinig aan jouw probleem :P. Fast sync + boven de 60 fps blijven moet helpen, of inderdaad gsync.

En dan komen we op het volgende punt. Alle Gsync schermen hebben backlight bleeding? Er zijn 64 Gsync schermen in de pricewatch, nog eens 36 Gsync compatible, en waarschijnlijk nog tientallen tot 100+ schermen die niet gecertificeerd zijn, maar wel Gsync compatible zijn in de praktijk. En geen één daarvan voldoet aan jouw standaarden qua backlight bleeding? Wat heb je nu dan voor een scherm?

Ik heb zelf overigens een 144Hz scherm, en een 5700XT, en zet gewoon instellingen lager zodat ik niet onder de 80FPS kom. Vaak is er toch verrekte weinig verschil tussen high en ultra, en heb liever hogere FPS met soepel beeld dan iets meer eye candy. (Niet omdat ik daarmee magisch beter zou spelen, maar puur omdat ik het mooier vind op die manier).
Het is bij mij echt extreem goed zichtbaar. Wereld van verschil tussen vsync aan en uit. Kan me niet voorstellen dat je dat niet ziet (vooral in FPS games) :)

Alle high end 144hz IPS g-sync monitoren hebben inderdaad last van extreme BL bleeding. Heb de Acer,ASUS en Viewsonic gehad. Allemaal weer geretourneerd. Dan hebben we het over schermen van 700-800 euro.

Zijn vast wel andere goedkopere schermen maar die zijn dan geen 144hz met g-sync. Of ze hebben een ander paneel. VA paneel lijkt niet echt geschikt voor gaming.
Nemesizz schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:44:
Adaptieve vsync in de driver opties aanzetten.

Dan capped die de framerate als die boven je refreshrate komt (soort vsync, alleen dan zonder de input lag), en als die onder de refreshrate komt gaat vsync (of framecap) uit, zodat die niet meteen de framerate halveert (wat vsync wel doet, dus als je met vsync 60 fps niet haalt kapt die het meteen af naar 30, wat in de meeste gevallen behoorlijk vervelend aanvoelt in een game).

Ik heb zelf geen G of Freesync scherm en krijg ook enorme tearing als ik boven de 60 fps kom. Voorheen altijd Vsync gebruikt maar gaf dus input lag en in veel games als je even de 60 fps niet haald kakte het meteen in naar 30 fps. Adaptieve vsync lost dat probleem grotendeels op.
Adaptive vsync heb ik ook al eens geprobeerd maar dat loste bij mij niet zoveel op naar mijn gevoel. Dan heb je nog steeds last van tearing Ik zal dit nog eens proberen, wellicht werkt het nu beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Zoals gezegd heb je geen G-sync scherm meer nodig, G-sync heeft geen toegevoegde waarde meer.

Zoveel meer keuze nu: categorie: Monitoren

[ Voor 57% gewijzigd door -The_Mask- op 13-01-2020 11:12 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Waarom zou een VA paneel niet geschikt zijn voor gaming? En tja, ik heb een Asus IPS 144Hz scherm. Heeft die backlight bleeding? Ja. Dat merk ik duidelijk, als ik er een zwart scherm op toon en verder niks ermee doe. In een regulier spel valt het me echt totaal niet op. Speel je graag donkere horror spellen bijvoorbeeld dan snap ik wel dat dat niet geweldig is. Dan moet je gewoon geen IPS scherm willen, want zo goed als alle IPS schermen hebben slechte zwart waardes. Maar tja, desnoods ga je voor een TN paneel. Natuurlijk de kijkhoeken zijn slecht, maar je zit er toch recht voor, en TN panelen hebben tegenwoordig best goede kleuren.

Overigens helpt het in zijn algemeen ook om de helderheid van je monitor behoorlijk terug te schroeven. Gebaseerd op aanbevolen waardes van rtings.com heb ik mijn helderheid op 30% gezet. Wel in stapjes teruggegaan, want het is toch wel wennen aan het begin. Maar daarna is het veel rustiger voor de ogen, en je zwart waardes zijn automatisch ook beter :P.

@-The_Mask- eens, maar zit er gemiddeld genomen echt verschillen tussen de IPS panelen van Gsync scherm en andere schermen? Als hij vindt dat die IPS panelen teveel backlight bleeding hebben, dan vindt hij dat waarschijnlijk ook van Freesync IPS panelen (en is de conclusie dus gewoon dat hij geen IPS paneel moet nemen).

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 13-01-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 16:49
@biggydeen2 even voor de zekerheid, je weet het zeker dat het backlight bleeding is en geen IPS glow?

Dat laatste komt vaak voor bij IPS, ik vraag het aangezien ik iemand ken die het ook backlight bleeding noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Mizgala28 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:26:
@biggydeen2 even voor de zekerheid, je weet het zeker dat het backlight bleeding is en geen IPS glow?

Dat laatste komt vaak voor bij IPS, ik vraag het aangezien ik iemand ken die het ook backlight bleeding noemde.
Klopt, ik bedoel inderdaad IPS glow. Beetje glow is niet erg, heeft mijn huidige scherm ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
-The_Mask- schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:09:
Zoals gezegd heb je geen G-sync scherm meer nodig, G-sync heeft geen toegevoegde waarde meer.

Zoveel meer keuze nu: categorie: Monitoren
Dat vraag ik mij nog steeds af. Heb hier veel over gelezen. Vooral met lagere FPS (onder 90) schijnt Gsync compatible/freesync minder goed mee overweg te kunnen ( i.v.m. overdrive). Met G-sync heb je dat niet omdat simpelweg de refreshrate van de monitor wordt aangepast.

Heb je dit zelf in de praktijk getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Refresh rate van monitor aanpassen doen ze allemaal. Enige verschil is dat Gsync monitoren ook hun overdrive instellingen kunnen aanpassen (al zie ik geen technische reden waarom Freesync schermen dat niet zouden kunnen, ze doen het alleen niet) aan de framerate. Maar dat is nou niet een heel significant iets waar ik me druk over zou maken.

Overigens nogmaals, wat voor een scherm heb je nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Sissors schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:33:
Refresh rate van monitor aanpassen doen ze allemaal. Enige verschil is dat Gsync monitoren ook hun overdrive instellingen kunnen aanpassen (al zie ik geen technische reden waarom Freesync schermen dat niet zouden kunnen, ze doen het alleen niet) aan de framerate. Maar dat is nou niet een heel significant iets waar ik me druk over zou maken.

Overigens nogmaals, wat voor een scherm heb je nu dan?
Klopt, dat bedoel ik ook inderdaad. Beide passen de refreshrate aan de frames. Ik heb ook geen idee maar ik lees wel dat de meeste mensen liever g-sync gebruiken. Wellicht moet ik het eens in de praktijk bekijken.

Ik heb nu een viewsonic vp2770. Zeer tevreden mee. Alleen zit ik helaas altijd vast aan 60 hz/fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 12:03

WCA

Heb je een FPS counter aanstaan? Ik heb minder last van lagere framerates op mijn freesync display als er geen frameratecounter aanstaat. Puur psychologisch. Ben ook liever met de game bezig dan met de performance van de game.

Mocht je echt minimaal 60 willen met G/Freesync, dan zul je gewoonweg een snellere videokaart moeten kopen of je settings lager moeten zetten. 't is het een of het ander.

Qua scherm heb ik overigens een Samsung CHG70 in 27 inch 1440p uitvoering (VA paneel, 144Hz). Mooi beeldje, zeer weinig backlight bleed. Niet geschikt voor competitive shooters wellicht, maar prima voor al het andere.

[ Voor 21% gewijzigd door WCA op 13-01-2020 15:45 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireFrl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 07:19
Je hebt nu dus een 60Hz monitor, waarom dan meer dan 60 FPS laten renderen door een game? Je krijgt toch niet meer dan die 60 te zien en het levert blijkbaar enorme tearing op. Ik zou gewoon een FPS limiet instellen van 60 (en vsync uit), dan ben je meteen van een deel van de problemen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
WCA schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:44:
Heb je een FPS counter aanstaan? Ik heb minder last van lagere framerates op mijn freesync display als er geen frameratecounter aanstaat. Puur psychologisch. Ben ook liever met de game bezig dan met de performance van de game.

Mocht je echt minimaal 60 willen met G/Freesync, dan zul je gewoonweg een snellere videokaart moeten kopen of je settings lager moeten zetten. 't is het een of het ander.

Qua scherm heb ik overigens een Samsung CHG70 in 27 inch 1440p uitvoering (VA paneel, 144Hz). Mooi beeldje, zeer weinig backlight bleed. Niet geschikt voor competitive shooters wellicht, maar prima voor al het andere.
Die heb ik inderdaad aanstaan om te kijken naar de performance als ik dips in framerate denk te zien. Maar dit zorgt er inderdaad voor dat je er steeds op let.

Een 2070s (OC) zou 1440p makkelijk moeten trekken. Over het algemeen doet deze kaart dat ook alleen soms niet (dipjes onder de 60). Daarnaast benut ik ook niet de volle potentie omdat ik steeds op 60 fps vast zit (hoger ga ik nooit i.v.m. tearing). Heeft nu ook niet zoveel zin maar met g-sync/freesync wel. Toch maar eens kijken naar een adaptive sync scherm. LG lijkt het wel goed voorelkaar te hebben met overdrive.
SpitfireFrl schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:45:
Je hebt nu dus een 60Hz monitor, waarom dan meer dan 60 FPS laten renderen door een game? Je krijgt toch niet meer dan die 60 te zien en het levert blijkbaar enorme tearing op. Ik zou gewoon een FPS limiet instellen van 60 (en vsync uit), dan ben je meteen van een deel van de problemen af.
Ik hoef ook geen meer FPS op mijn huidige scherm (heb ik niet zoveel aan). Het is echter een probleem als ik onder de 60fps kom. Ook al is het maar 1 fps minder dan speelt het niet lekker meer.

Vsync synchroniseerd frametimes met de refreshrate van het scherm. Een FPS limiet doet daar niks aan en zie je dus nog steeds tearing.

Ik denk dat tearing mij extra goed opvalt ofzo. Ik merk het direct en dan is de fun er ook direct vanaf. Dan heb ik dus drie opties:

- Nieuwe, betere GPU
- Nieuw beeldscherm
- Settings aanpassen voor hogere FPS.

Gezien ik nu een 2070s heb en daar ook de volle potentie van wil gebruiken is een nieuw beeldscherm de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 12:03

WCA

Uberhaupt een scherm met een hogere refresh rate, zelfs zonder adaptive sync, helpt al enorm met tearing overigens.

Share and Enjoy!

Pagina: 1