Hoe 3 PV systemen te verdelen over 3 fasen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:16

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
Momenteel beschikt onze woning over een 1 fase 40A aansluiting en drie lis van elkaar werkende PV systemen met elk hun eigen omvormer. Al deze omvormers zijn dus 1 fase.
Nu wil onze aansluiting laten verzwaren, enerzijds omdat we voorbereid willen zijn op bijv. plaatsing warmtepomp maar met name omdat we nu tegen de max. aanlopen van de aansluiting. Op zich heeft het in 8 jaar tijd er nooit uitgelegen maar met de plaatsing van het derde PV systeem kan het het in de lente/zomer leiden tot teveel levering van electriciteit binnen de groepenkast waardoor het kan gebeuren dat de hoofdzekering er niet uitklapt ondanks te hoog verbruik.

Aangezien ik niet de omvormers en bekabeling wil vervangen door 3 fase varianten moet ik de PV systemen verdelen over de fasen. Wat is nu de beste manier om hier naar te kijken? Als de salderingsregeling ooit vervalt wil ik niet dat we op 1 fase terugleveren aan het net (tegen bijv. kale prijs van 6 cent) terwijl op een andere fase we de wasmachine hebben draaien met stroom van het net (tegen een prijs van bijv. 20 cent).

Ik heb gelezen over het aansluiten van een PV systeem op de fase waarop met name continuverbruikers zijn aangesloten (bijv. koelkast, diepvries, vloerverwarmingspomp, ventilatiebix etc) zodat de meeste opgewekte stroom direct binnenshuis wordt verbruikt. Met drie PV systemen wordt dat echter lastig.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met inzicht te krijgen over de variabelen waar ik verder aan moet denken bij het maken van de onderverdeling. Welke voor- en nadelen zijn er potentieel voor de onderverdelingen?

Beste antwoord (via buzzlightyear op 14-01-2020 22:15)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:09
buzzlightyear schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:28:
[...]

Stel dat ik een 10A aansluiting heb, dan ik 2.300 watt beschikbaar. Stel, mijn wasmachine, oven en inductieplaat verbruiken ieder 1.000 watt. Als ik de wasmachine en oven aanzet werkt het maar als ik dan de inductieplaat erbij aanzet dan klapt de hoofdzekering eruit. Als er achter de hoofdzekering 1000 watt ingevoerd wordt vanuit het PV systeem zal de hoofdzekering echter niet eruit klappen want de stroom wordt achter de zekering verbruikt. Hierdoor kan overbelasting plaatsvinden zonder dat de zekering eruit klapt.
Ik zit tegen de grens aan van maximaal verbruik met onze reguliere apparatuur en wil voorkomen dat we in de genoemde situatie terechtkomen. Vandaar mijn vraag over verdeling over de drie fasen om daar een zelfde scenario te voorkomen.
De kasten zijn doorgaans geschikt voor 3x40A. Wat er achter de eindgroepen zit is eigenlijk niet interessant. Voor de veiligheid moet je er gewoon vanuit gaan dat een eindgroep(en) maximaal belast kan worden.
Dus je krijgt een 3x25A begrijp ik, dit betekend dat je zonder problemen 15A kan invoeden op elke fase. Wil je meer invoeden op een fase zul je je of moeten beperken tot maximaal 2 eindgroepen achter een 2P 40A aardlekschakelaar of je moet gaan naar 2P 63A aardlekschakelaars met 10mm2 bekabeling. Als je elke omvormer op een eigen fase zet kom je niet boven die 15A, dus heb je dit probleem niet. Waarschijnlijk voldoet je kast nu al niet, immers mag je met een 40A automaat als hoofdzekering eigenlijk helemaal niet invoeden, tenzij je max. 2 eindgroepen per 40A aardlekschakelaar hebt of alamats.
Xander schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:54:
[...]De zwaarste set (3500Wp) kan 15,2A invoeden
3500Wp voedt natuurlijk geen 15,2A in, eerder 12-13A, dus dat gaat makkelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 14-01-2020 21:57 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

De slimme meter hoort te salderen over de SOM van de fases.
Je ziet dus een probleem dat er niet is.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
FD2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:59:
Als dat waar is dan is er inderdaad geen probleem. Heb je wellicht een referentie voor waar ik dit kan nalezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

Ik kom nu even niet verder dan dit:

https://www.zelfenergiepr...n-of-1-fase-slimme-meter/
"Ik heb Enexis gebeld, met de vraag of ik terug kan naar een 1-fase aansluiting. Dat kan, maar maximaal 1x35A en dat is in onze situatie waarschijnlijk niet voldoende.
Ik werd doorverbonden met een medewerker van Enexis Duurzaam. Hij heeft mij verzekerd dat de 3-fasen slimme meters die zij nu installeren nooit tegelijk leveren en terugleveren registreren. In de meter wordt het verschil berekend en dat wordt geregistreerd als alleen leveren of alleen terugleveren.
Hij gaf aan dat Enexis in het verleden wel meters heeft geïnstalleerd die apart registreren, maar Enexis is nu bezig met het verwijderen van die meters. Ze willen niet dat consumenten moeten betalen voor het fase-probleem."

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Ik ga morgen bellen met Liander, eens kijken hoe zij erin staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24
FD2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:59:
Dat is inderdaad zo. Er wordt een som gemaakt van de 3 metingen, en die som wordt geregistreerd als verbruik of opwekking. Je kunt dus niet tegelijkertijd een oplopend opwekking- en verbruiktelwerk hebben.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Over wat voor omvormers gaat het qua vermogen (los / opgeteld)?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
BlueTooth76 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:20:
Over wat voor omvormers gaat het qua vermogen (los / opgeteld)?
Ruwweg praten we over 1* 2480wp, 1*3500wp en 1* 1250wp.

Aangezien het dus niet uitmaakt op welke fase er wordt teruggeleverd is het volgende vraagstuk meer over het voorkomen van interne overbelasting.
Mijn redenering is om het PV systeem met de hoogste opbrengst op de fase te zetten met het praktische laagste verbruik. Dus bijvoorbeeld waar oven en wasmachine op zitten, grote verbruikers maar niet continu en niet vaak gelijktijdig gebruikte verbruikers. En andersom het PV systeem met laagste opbrengst op de fase waar meer continu verbruik en lage verbruikers op zitten.

Snijdt deze aanpak hout?

PS: vanwege de oost en west oriëntatie leveren de systemen niet de max capaciteit.

[ Voor 5% gewijzigd door buzzlightyear op 13-01-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Niet echt. Welke interne overbelasting spreek je eigenlijk over?
Tot 2023 maakt het overigens niet uit wat je doet, alles wordt gesaldeerd. Daarna is het zaak je eigenverbruik zoveel mogelijk af te dekken, dus je opwek en afname zoveel mogelijk matchen. Dit staat verder los van op welke fase een apparaat of PV-omvormer zit. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je nieuwe groepenkast in staat is om niet alleen de 25A van het net te verwerken maar ook de gelijktijdige PV-stroom. Gezien de vermogens waar je over spreekt zal dat met een standaard 40A componentenkast wel loslopen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Jim423 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:18:
Niet echt. Welke interne overbelasting spreek je eigenlijk over?
Stel dat ik een 10A aansluiting heb, dan ik 2.300 watt beschikbaar. Stel, mijn wasmachine, oven en inductieplaat verbruiken ieder 1.000 watt. Als ik de wasmachine en oven aanzet werkt het maar als ik dan de inductieplaat erbij aanzet dan klapt de hoofdzekering eruit. Als er achter de hoofdzekering 1000 watt ingevoerd wordt vanuit het PV systeem zal de hoofdzekering echter niet eruit klappen want de stroom wordt achter de zekering verbruikt. Hierdoor kan overbelasting plaatsvinden zonder dat de zekering eruit klapt.
Ik zit tegen de grens aan van maximaal verbruik met onze reguliere apparatuur en wil voorkomen dat we in de genoemde situatie terechtkomen. Vandaar mijn vraag over verdeling over de drie fasen om daar een zelfde scenario te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@buzzlightyear

Ik heb ook 3 enkelfase omvormers op een 3 fase aansluiting en kan bevestigen dat de slimme meter saldeert.
Ik heb ook de verdeling gemaakt met de verbruikers zoals de 7kW warmtepomp (1500W) de boilers (2400W) oven keuken (3200W) fase 1-2-3 en de rest zoals een kokend waterkraan (2000W) wasmachine (1900W) en de wp droger (900W) combi magnetron (1900W) vaatwasser (2000W) verdeeld, de kookplaat zit ook nog op 2 van de 3 fase.
Beetje verdelen dus ;)

Pv heeft eigen groep, aardlek, meter.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pq1u56.jpeg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:41
Nee ik zou juist het systeem met de hoogste opbrengst op de zwaarst belastte fase zetten. Dat er geen probleem is met de saldering hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je bewust het net onnodig moet gaan belasten.

De zwaarste set (3500Wp) kan 15,2A invoeden, de hoofdzekering is straks 25A en de verdeler zal geschikt zijn voor max 40A. 25A+15,2A=40,2A. Ik zou me niet zo'n zorgen maken over overbelasting van de verdeler.

Met 40A+15,2A+10,8A+5,4A=71,4A welke je nu aan potentiele voedingsbronnen hebt loop je daar natuurlijk wel tegen aan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
buzzlightyear schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:28:
[...]

De kasten zijn doorgaans geschikt voor 3x40A. Wat er achter de eindgroepen zit is eigenlijk niet interessant. Voor de veiligheid moet je er gewoon vanuit gaan dat een eindgroep(en) maximaal belast kan worden.
Dus je krijgt een 3x25A begrijp ik, dit betekend dat je zonder problemen 15A kan invoeden op elke fase. Wil je meer invoeden op een fase zul je je of moeten beperken tot maximaal 2 eindgroepen achter een 2P 40A aardlekschakelaar of je moet gaan naar 2P 63A aardlekschakelaars met 10mm2 bekabeling. Als je elke omvormer op een eigen fase zet kom je niet boven die 15A, dus heb je dit probleem niet. Waarschijnlijk voldoet je kast nu al niet, immers mag je met een 40A automaat als hoofdzekering eigenlijk helemaal niet invoeden, tenzij je max. 2 eindgroepen per 40A aardlekschakelaar hebt of alamats.
Xander schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:54:
[...]De zwaarste set (3500Wp) kan 15,2A invoeden
3500Wp voedt natuurlijk geen 15,2A in, eerder 12-13A, dus dat gaat makkelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 14-01-2020 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Dank voor de input, e.e.a. is duidelijk geworden
Pagina: 1