Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen - Advies nieuwe installatie en schaampanelen

Pagina: 1
Acties:

• Harro1985
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 10:29
Afgelopen oktober is ons nieuwbouw opgeleverd met 5x Longi Solar LR6-60 275 Wp zonnepanelen + GoodWe GW1500-NS omvormer (1 fase).

Deze installatie willen vervangen en het dak (in ieder geval de zuidzijde) volledig benutten. Een aantal buren hebben tijdens de bouw de installatie laten uitbreiden naar in totaal 14 panelen (a 620 euro per paneel extra 8)7 ). Volgens mij zijn 14 panelen ook ongeveer het maximum wat erop past (zuidzijde).

De groepenkast en meter zijn 3 fasen. De huidige aansluiting van de zonnepaneelinstallatie is 1 fase 16A.

Ligging dag: Zuid
Hellingshoek: 39 graden
Opstelling panelen: 2, 3, 4, 5 (portret en van boven naar beneden) (op basis wat er al bij de buren ligt)

Ik heb de volgende vragen:
* Kies ik voor een 1 fase of 3 fase omvormer bij 14 panelen (bijv. 14 x 330 Wp = 4620 Wp met een SMA SB 3.6)?
* Wat zijn de opties voor de bestaande installatie? Heeft het zin om deze aan de oostzijde te plaatsen (hellingshoek 59 graden, buren hebben echter wel een zadeldak)? Indien niet, levert zoiets nog iets op op marktplaats of kan het ingeruild worden bij een installateur?

Huidige situatie (rechterzijde van de tweekapper):
Huidige situatie

Oostzijde dak (hellingshoek 39 graden):
Oostzijde dak

Opstelling buren (aantal deuren verder):
Voorbeeld opstelling

Tekening opstelling (panelen 1650 x 1000 mm):
Tekening opstelling

4760 Wp (14×340) Z 39º

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Even snel gekeken.
De bestaande panelen kan je wel op Oost kwijt, incl omvormer.
Probleem is een beetje dat de huidige panelen langer en/of breder zijn dan 165x100.

Ik zal straks proberen wat legplannen te maken. 14 stuks is een beetje weinig voor 3 fases.
Misschien past er meer op.

Edit:

Gebaseerd op deze panelen:
https://www.winkelman-zon...25wp/51950/?display=tiles

2 legplannen, maar ik moet er bijzeggen, het legplan dat jij al hebt (14 panelen) vind ik persoonlijk mooier.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/746zli33oudxrkb/Harro1965-001.jpg?raw=1

Ik denk wel dat je jouw buurman even moet polsen wat zijn plannen zijn.
Het lijkt me een beetje onhandig wanneer jullie allebij net even iets anders doen.

[ Voor 48% gewijzigd door FD2 op 12-01-2020 22:38 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Harro1985
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 10:29
Ik heb de volgende aanbieding van solar bouwmarkt ontvangen:
Aanbieding Solar Bouwmarkt

Zij bieden 14x Q Cells Duo 325WP Full Black met een 3 fase omvormer (Goodwe GW4000-dt) aan. Er wordt niet in gegaan op de vragen mbt mijn bestaande panelen (inruilen, herplaatsen, verwijderen, etc.)

@FD2, is er een minimale afstand tot de dakrand met zonnepanelen? Aan de voorzijde van de woning hebben we vrij uitzicht (weiland). Het kan er dus behoorlijk hard waaien vanuit die richting.

Ik heb zelf nog wat gespeeld met de panasonic HIT panelen (1590 bij 1050 mm). Deze krijg ik er waarschijnlijk wel op in 3, 3, 4 en 5.

Alternatieve opstelling

ik ga vanavond even overleggen of de buurman plannen heeft om de schaampaneeltjes te vervangen/uitbreiden. Er zit verder nogal wat variatie in het legpatroon van de zonnepanelen in de straat. Sommige in landschap, andere in portret, ene set ligt wat hoger dan bij het andere blok, etc.

4760 Wp (14×340) Z 39º

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Algemeen wordt 1 dakpan van de nok (of zijdelingse dakrand) wegblijven geadviseerd.
Maar dat is dan ook erg veilig.
Het is juist de wind van de achterkant van het huis die jouw panelen kan bedreigen, en wind op de zijkanten.
De schuine zijde is blootgesteld aan Zuid-Oost winden. Die zijn bijna nooit stormachtig.
De rechte kant (voor de kijker links :-)) van het panelenveld wordt beschermd door de panelen van de buurman. Zijn probleem !
De Zuid-Westelijke winden zijn wel vaak krachtig tot hard, maar volgens mij heb je daar weinig van te vrezen.

Ik zal nog even de HIT-panelen op schaal in de tekening zetten. Gewoon ter verificatie van jouw plan.

Ik denk dat jouw setje Longi-Solar panelen heel weinig waard is op de 2e hands markt.
Je kan ze voor het legloon op Oost leggen. Dat kost een klein beetje, en levert een klein beetje op.
Met micro-omvormers er op gaat het rendement van de panelen omhoog, maar ik betwijfel of het financiele rendement dan omhoog gaat.

De meeste webshops geven incl. BTW prijzen af, en daar zijn we aan gewend.
Jouw offerte telt de BTW er pas later bij ....
Denk er om dat jouw buurman en jij de panelen vermoedelijk op doorlopende rails hebben liggen.
Je moet dus die rails hergebruiken, of gaan zagen.

Edit:
Met panelen 159x105.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/8viud25afcx56cu/Harro1965-002.jpg?raw=1

en

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/p05wlrm66h9rfft/Harro1965-003.jpg?raw=1

[ Voor 7% gewijzigd door FD2 op 13-01-2020 14:55 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M