Op zoek naar koopadvies voor audiosysteem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebdhaese
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-08-2024
Hi,

Ik plan dus om een audiosysteem te kopen voor bij de tv en eetkamer, maar ik heb een beetje te veel "audiophile" content binnengekregen en zie door het bos de bomen niet meer.

Eerst dacht ik een Sonos systeem: soundbar, subwoofer en 2x play:5 in de woonkamer en 2x play:5 in de eetkamer. Zou mij zo'n €3900 kosten.

Na wat opzoekwerk, dacht ik dan dat een receiver met speakers toch beter moet zijn dan Sonos, dus: Marantz SR5014 met een Elac C5.2 center, 2x Elac SUB 3010 subwoofers, 2x Elac F5.2 zuilen, 2x Elac B5.2 boekenplak voor bij tv en 2x Elac F5.2 zuilen voor eetkamer. Zou mij €3700 kosten. (€700 voor receiver en €3000 voor speakers)

Nu mijn vragen:
- Zou deze setup effectief beter zijn dan Sonos?
- Als deze setup beter is dan Sonos, hoe verhoudt deze zicht tegen over setup die 2 keer zoveel kost? Zal het verschil tussen deze installatie en één van €8000 groter zijn dan tussen Sonos?
- Houdt de setup, die ik voorstel, steek? Receiver tegen over speakers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt compleet de verkeerde aanpak. Bepaal eerst wat je wilt qua geluid. Wil je films en bioscoopervaring, of puur muziek, en indien beide wat is ongeveer de verhouding. Bepaal voor jezelf een prijsrange. Kijk welke apparaten je aan wilt sluiten als bron.
Ga qua geluid luisteren met je favoriete muziek in een hifi winkel in de buurt. Speakers moet je horen en niet op specs uitkiezen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 11:45
Eens met het bovenstaande.

Ik had zelf een Sonos set-up van een Playbse + Sub + 2x Play:1's voor de 'ultieme' muziek- en film beleving.
Voor muziek is het een pracht systeem, maar voor film kwam het niet in de buurt van wat ik zocht.

Uiteindelijk de set verkocht (ook mede vanwege de vendor lock-in) en heb vervolgens de volgende set gekocht:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversOnkyo TX-NR686 Zwart€ 319,-€ 319,-
1SpeakersKlipsch R-52C (Zwart)€ 204,-€ 204,-
1SpeakersKlipsch R-100SW (Zwart)€ 329,-€ 329,-
1SpeakersKlipsch RP-500M ebbenhout (Zwart)€ 429,-€ 429,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.281,-

Hier missen nog twee rears bij, maar deze worden later aangeschaft. Voor nu ben ik weer helemaal blij, vooral ook omdat het stemgeluid velen malen duidelijker is dan wat er uit de Playbar kwam. Ik moest dat ding kneppel hard zetten om maar goed de dialogen te horen. Bij een explosie in de volgende scene hoorde ik het vooral het stemgeluid van m'n buren of het wat zachter kon... :+

Dus om antwoord te geven:

Nu mijn vragen:
Persoonlijk zou ik zeggen dat je meer plezier hebt aan de reciever set. Sonos is mooi spul, maar bv het ontbreken van de DTS licentie kan problemen geven als je in DTS formaat wilt luisteren. Ik denk dat Sonos vooral uitblink in eenvoud en een soort 'status symbool' naar anderen is (beetje de Vespa onder de audio ;) )

- Als deze setup beter is dan Sonos, hoe verhoudt deze zicht tegen over setup die 2 keer zoveel kost? Zal het verschil tussen deze installatie en één van €8000 groter zijn dan tussen Sonos?
Iemand die het voor thuisgebruik koopt, zal na een bepaalde prijsrange het verschil niet meer horen. Net zoals dat bepaalde audio kabels gesmeden bij maanlicht (topic hier op Tweakers) beter zijn dan een rol van €15 per 10 meter. Let erop dat je wel voor een OFC kabel gaat ivm 'betere' geleiding (ook hier zijn de meningen zwaar over verdeeld).

Dit durf ik niet te beantwoorden. Ik vond mijn eigen setup al een klap geld, laat staan dat ik het drie dubbele zou uitgeven.

[ Voor 26% gewijzigd door CuBras op 12-01-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:47
Voor dat geld zijn zulke Uber gave vintage versterkers en speakers te koop....

Zelf prefereer ik Sony ES versterkers in Dynaudio speakers ...

Houd je nog geld over ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
sebdhaese schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:07:
Nu mijn vragen:
* Definieer "beter"? Het ene is met een minimaal aantal kabels, terwijl de andere set aardig wat kabels heeft. Het is ook een heel andere categorie speakers, dus niet vergelijkbaar op papier.

* Ga luisteren. En luisteren. En luisteren... En dan niet naar ons op dit forum maar naar je favoriete nummers, liefst van verschillende genres en bands op verschillende apparatuur. Bepaal dan wat je geld waard is. Je kunt heel mooi op papier bekijken wat het een en ander kan produceren maar in jouw oren klinkt het anders dan in een boekje. Dus zoek een winkel op die een luisterruimte heeft en waar je een paar uurtjes even kunt zitten luisteren. Vraag vooraf een paar vergelijkbare speakers als die je op papier hebt uitgezocht in combinatie met de versterker die jij voor ogen hebt. Een beetje dealer wil je daar graag bij helpen en heeft daar ruimte voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:09

FeaR

In GoT we trust

sebdhaese schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:07:
...2x Elac F5.2 zuilen voor eetkamer.
Dus je wilt met meerdere zones gaan werken? Let dan op dat niet elke receiver alle bronnen door zet naar Zone 2. Trend die je veelal ziet is dat de lagere series alleen naast netwerk/USB alleen analoge ingangen doorzetten naar Zone 2. Serie hoger en ook S/PDIF wordt doorgezet waar de hogere series dan ook HDMI doen. Niet elk merk doet dat overigens. Zo doet de X2600 van Denon geloof ik alles tot en met HDMI. Maar let goed op als je deze functie wilt gebruiken. Nadeel is dat het niet altijd even makkelijk te vinden is. Sommige merken moet je echt de handleiding induiken en zoeken op Zone 2 om een antwoord te krijgen over deze functie.

Verder valt dit onder aankoopadvies dus ik verhuis dit topic naar Consumentenelektronica Aankoopadvies, AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebdhaese
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-08-2024
The Eagle schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:25:
Je hebt compleet de verkeerde aanpak. Bepaal eerst wat je wilt qua geluid. Wil je films en bioscoopervaring, of puur muziek, en indien beide wat is ongeveer de verhouding. Bepaal voor jezelf een prijsrange. Kijk welke apparaten je aan wilt sluiten als bron.
Ga qua geluid luisteren met je favoriete muziek in een hifi winkel in de buurt. Speakers moet je horen en niet op specs uitkiezen.
De installatie zou voor 80% voor achtergrondmuziek/tv, 10% film, 5% feestjes en 5% muziek luisteren. Het probleem dat ik heb om naar een audiowinkel te stappen is dat het mij 1000 tot 2000 euro duurder gaat uitkomen, dan de prijzen die ik heb in sommige webshops. De voornaamste rede voor mijn vraag is dat ik mijn geld niet wil wegsmijten aan sonos, als ik voor hetzelfde geld een betere installatie kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waar baseer je op dat een hifiwinkel je zoveel duurder gaat uitkomen?
Sowieso, er is best wel bang for buck te krijgen. Maar je oren moeten het werk doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Toch zou ik aanraden om naar een winkel te gaan . Een goede receiver met passieve speakers klinken beter als een Sonos speaker.
Zelf heb ik een stereo setup voor de muziek .
Een Sonos connect en losse Sonos play voor in de keuken .
Achtergrond muziek is prima.
Als ik ga zitten om te luisteren dan zet ik de versterker aan.
Heb ook nog een versterker staan met zone 2 functie maar de kabels leggen naar de keuken en elke keer de versterker aanzetten en van kanaal veranderen vond ik vervelend.
Nu kan ik gewoon met de telefoon iets aan zetten waar ik ook sta of zit.
Pagina: 1