Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:46
Ik heb een paar maanden geleden de computer uit mijn signature gekocht en deze altijd zonder problemen gebruikt. Ik heb toen ik mijn computer kocht een set van 2x8GB geplaatst (pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 Het enige wat ik gedaan heb is in de UEFI het XMP-profiel van het geheugen geselecteerd zodat deze daadwerkelijk op 3200MHz draait met de correcte timings.

Omdat geheugen zo goedkoop was heb ik recent daar precies hetzelfde setje (dus 2 x 8GB) erbij gekocht. Met dit geheugen erbij was het systeem extreem onstabiel, ondanks dat dit precies dezelfde set was en ik verder alleen maar het XMP-profiel in de bios gekozen heb. Ik dacht dat het geheugen simpelweg kapot was en deze is zonder problemen omgeruild bij Azerty.

Een opmerking die geplaatst is bij het omruilen is 'dat het voltage mogelijk hoger moest zijn met 4 modules'. Ook met de nieuwe set is de computer extreem onstabiel. Ik dacht dat ik vergeten was om het voltage handmatig te verhogen, dus voor de zekerheid heb ik het voltage van het geheugen verhoogd naar 1.35V, zoals het geheugen voorschrijft. Maar nog steeds is het systeem onstabiel. Aan de hand van de opmerking van Azerty ben ik het voltage verder gaan verhogen.

Het is overduidelijk dat het systeem met elke verhoging van het geheugen stabieler gaat lopen. Op 1.35V kwam ik Windows amper in met bluescreens, met 1.36V ging dit al een stuk beter. Nog een stap hoger en ik kon GTA V opstarten en 1 minuut spelen. Nog een stap hoger en GTA V doet het meerdere minuten etc.

Ondanks dat het werkt, is het normaal dat je met meer geheugenmodules het voltage moet verhogen? het lijkt zo onlogisch. Daarnaast; ik zit nu al op 1.40V en ik ben er nog steeds niet. Ik snap dat geheugen niet zomaar gefrituurd wordt, maar ergens vind ik het ook wel tricky dat het al een stuk hoger is dan de 1.35V die het zou moeten zijn. Kan dit geen kwaad?

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Beste antwoord (via Luuk1983 op 23-01-2020 19:12)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:18
Die timings werken niet. Je kan beter de timings uit Ryzen master aanhouden.
Met een zelfde set op 16-17-17-30-75 draaiende en de rest op auto.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:56

Ravefiend

Carpe diem!

Lees even deze thread door, want dat lijkt me wel ongeveer hetzelfde probleem te zijn als dat van jou:

https://linustechtips.com...us-elite-xmp-doesnt-work/

Whatever you do, probeer niet je geheugen meer voltage te geven tenzij je het stuk wilt maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat zijn de specs van de rest van je systeem? Is dat de Enterprise-C in je inventaris? :p
Zo ja kun je ook eens testen met een goede voeding i.p.v. die Seasonic :p
Ryzen houdt niet van 4 geheugen modules en draait vaker niet dan wel stabiel met alle rambankjes gevuld...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Ravefiend schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:35:
Lees even deze thread door, want dat lijkt me wel ongeveer hetzelfde probleem te zijn als dat van jou:

https://linustechtips.com...us-elite-xmp-doesnt-work/

Whatever you do, probeer niet je geheugen meer voltage te geven tenzij je het stuk wilt maken. ;)
Alle geheugen word getest op 1.8 volt, je geheugen gaat niet zo maar stuk dus als jij met 1.5 v of zo lekker 32 G kan draaien gewoon doen.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer je de snelheid terugzet naar 2933 Mhz werkt het waarschijnlijk wel stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Luuk1983 wie zegt dat dit RAM wordt ondersteund in 4 dimms op hoger snelheid ?
wie zegt dat je exact dezelfde versie hebt gekregen(Corsait staat bekend om verschillende versies binnen typenummer, met kans op verschillende chips) Ryzen is daar nogal gevoelig voor en kun je beter 2x16GB modules kopen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:14

DataGhost

iPL dev

Wintervacht schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:37:
Ryzen houdt niet van 4 geheugen modules en draait vaker niet dan wel stabiel met alle rambankjes gevuld...
Heb je zelf een Ryzen 3xxx? Echt behoorlijke onzin wat je hier zegt, ik heb een Crucial 4x16GB 3200c16 setje met een 3900X wat out of the box al rete-stabiel was, en die draait nu heerlijk op 3733c16 en is nog steeds enorm stabiel, en dat op een daisychain-mobo. Ik heb ook al verschillende andere machines gezien met 4 bankjes gevuld en dat is echt geen issue meer. Het enige verschil is misschien dat ik het XMP-profiel nooit echt actief gebruikt heb maar de timings handmatig ingevoerd had, ook op stock.
Voor eerdere series heb je wel gelijk, ik kreeg die set niet aan de gang op een Ryzen 1xxx, maar de geheugencontroller van de 3xxx is echt dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:56

Ravefiend

Carpe diem!

undeepdiver schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:50:
[...]
Alle geheugen word getest op 1.8 volt, je geheugen gaat niet zo maar stuk dus als jij met 1.5 v of zo lekker 32 G kan draaien gewoon doen.
Tuurlijk wordt geheugen getest op hogere voltage, en daarom ook dat het zo expliciet staat vermeld bij Corsair op de site:
https://www.corsair.com/u...M2B3200C16#tab-tech-specs

Tested Voltage: 1.35V :+ (pun intended)

My point being, hoger voltage betekend dat je aan het overclocken bent en dat is niet wat TS zijn intenties zijn. Volgens de link die ik aangaf heeft het waarschijnlijk meer te maken met het moederbord dat het XMP profile niet op elk moment respecteert en dat resulteert in de instabiliteit die TS ervaart. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Hackus schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:57:
@Luuk1983 wie zegt dat dit RAM wordt ondersteund in 4 dimms op hoger snelheid ?
wie zegt dat je exact dezelfde versie hebt gekregen(Corsait staat bekend om verschillende versies binnen typenummer, met kans op verschillende chips) Ryzen is daar nogal gevoelig voor en kun je beter 2x16GB modules kopen
Naja kijk, misschien ben ik hierin dan heel naïef, maar ik ga er vanuit dat geheugen dat verkocht wordt als 3200MHz op bepaalde timings en voltage, dat dat geheugen erop getest is. Misschien dat inderdaad onderscheid zit in de chips, maar ik blijf al die problemen met geheugencompatibiliteit vreemd vinden. Waarom wel perfect draaien op twee banks, maar niet op 4. Waar zit het verschil. En ja, achteraf had ik beter 2 modules kunnen kopen, maar ik had al 2 x 8 en daar heb ik dus 2 x 8 bij gedaan.

PS op 1.45V geeft memtest nog steeds fouten, dus ik ben bang dat het inderdaad niet goed gaat werken.
Ravefiend schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:31:
[...]

Tuurlijk wordt geheugen getest op hogere voltage, en daarom ook dat het zo expliciet staat vermeld bij Corsair op de site:

My point being, hoger voltage betekend dat je aan het overclocken bent en dat is niet wat TS zijn intenties zijn. Volgens de link die ik aangaf heeft het waarschijnlijk meer te maken met het moederbord dat het XMP profile niet op elk moment respecteert en dat resulteert in de instabiliteit die TS ervaart. ;)
Ik heb nu XMP uit gezet en handmatig de timings en voltage aangepast, even kijken wat dat oplevert. Op dit moment lijkt het op 1.35V in ieder geval al stabieler dan het was met het XMP profiel aan.

[ Voor 30% gewijzigd door Luuk1983 op 12-01-2020 19:45 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Ravefiend schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:31:
[...]

Dat is het geteste voltage zoals het verkocht word. Als ze bij corsair of welke andere club dan ook testen is dat op 1.8 volt om te binnen ( het uitzoeken of de chips op een bepaalde latancy kunnen draaien )

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Ik heb het geheugen nu op 1.35V ingesteld, een multiplier van 32.00 (x 100) en de timings aangehouden die het moeten zijn:

CL 16
tRCD 18
tRP 18
tRAS 36

Alleen de tRC zou 54 moeten zijn, maar deze heb ik op auto laten staan, wat volgens CPU-Z 75 is (dit lijkt de default voor Ryzen processors te zijn). Met deze instellingen lijkt het allemaal tot nu toe behoorlijk stabiel te lopen. Volgens dit artikel heeft deze timing in potentie een aardige impact op de performance, zo ik ga eens kijken hoe ver ik daar mee kan komen: https://www.overclock3d.n...e_effect_of_trc_timings/2.

EDIT:
Het wordt al snel instabiel. Ik denk dat ik het geheugen ga terugsturen. Om eerlijk te zijn is dit soort gezeik wel een beetje waar ik bang voor was toen ik van Intel naar AMD ging. Hoewel Intel vast weer z'n eigen eigenaardigheden heeft heb ik echt nog nooit problemen gehad met Intel en geheugen...

[ Voor 19% gewijzigd door Luuk1983 op 12-01-2020 21:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• D-dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
D-dark schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:32:
Nou ja, met 2 modules werken die timings (16-18-18-36-54) prima. Op zich kan ik jouw timings natuurlijk wel eens proberen. Het voelt alleen wel alsof je niet eruit haalt wat erin zit. Merk je in de praktijk waarschijnlijk niet, maar toch he...

Ik ben er wel achter gekomen dat dit geheugen in de geheugenlijst van Gigabyte staat en dat 4 modules niet ondersteund worden... Dus het klopt in die zin dat het niet werkt. Omdat ik 32GB niet echt nodig heb en het meer voor de lage prijs gedaan heb, overweeg ik daarom wel het geheugen terug te sturen en het bij 16GB te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Luuk1983 op 12-01-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Luuk1983 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:30:
[...]

Nou ja, met 2 modules werken die timings (16-18-18-36-54) prima. Op zich kan ik jouw timings natuurlijk wel eens proberen. Het voelt alleen wel alsof je niet eruit haalt wat erin zit. Merk je in de praktijk waarschijnlijk niet, maar toch he...
Komt meer doordat het brakke B-die is. AFR. Ryzen heeft net iets andere timings nodig dan Intel.
Met Taiphoon burner kan je wel uitlezen wat er in je modules zit. Vervolgens in Ryzen DRAM calculator uitrekenen wat de waardes zijn. Eerste 5 invullen is vaak voldoende. Anders via Ryzen Master de gehele lijst in windows ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Luuk1983 leden geven je hier iets aan, maar jij zegt allen na ja, waarom dit en dat. je moet RAM kiezen die compatible is op 4 dimms, anders werkt het niet stabiel. alleen op 2400MT/s of 2133 ipv 3200.

alleen ryzen master gebruiken, en verder geen andere tools
DataGhost schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:59:
[...]

Heb je zelf een Ryzen 3xxx? Echt behoorlijke onzin wat je hier zegt, ik heb een Crucial 4x16GB 3200c16 setje met een 3900X wat out of the box al rete-stabiel was, en die draait nu heerlijk op 3733c16 en is nog steeds enorm stabiel, en dat op een daisychain-mobo. Ik heb ook al verschillende andere machines gezien met 4 bankjes gevuld en dat is echt geen issue meer. Het enige verschil is misschien dat ik het XMP-profiel nooit echt actief gebruikt heb maar de timings handmatig ingevoerd had, ook op stock.
Voor eerdere series heb je wel gelijk, ik kreeg die set niet aan de gang op een Ryzen 1xxx, maar de geheugencontroller van de 3xxx is echt dikke prima.
het gaat om 4 modules van Corsair. dat jij het geluk hebt dat je wel de juiste ram hebt zegt niets.
niet elke 4x8gb werkt op elk moederbord op hoge snelheid.

[ Voor 77% gewijzigd door Hackus op 12-01-2020 22:53 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Hackus schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:48:
@Luuk1983 leden geven je hier iets aan, maar jij zegt allen na ja, waarom dit en dat. je moet RAM kiezen die compatible is op 4 dimms, anders werkt het niet stabiel. alleen op 2400MT/s of 2133 ipv 3200.

alleen ryzen master gebruiken, en verder geen andere tools
Ik heb weer een hoop nieuwe dingen geleerd. Wat je zegt klopt wel, het is ook gewoon wat frustratie. Frustratie omdat ik niet eerder heb gezien dat 4 modules niet ondersteund worden met dit geheugen, maar ook frustratie waarom geheugen toch zo vaak problemen oplevert. Wat ik niet wist, is dat er blijkbaar behoorlijk verschil zit in 2 of 4 geheugenmodules. Ik vond het in eerste instantie vooral onbegrijpelijk dat als 2 modules perfect werken, waarom het met 2 dezelfde modules dan ineens niet werkt.

Bedankt iedereen met jullie input. Ik ga de andere timings nog even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zet de snelheid maar eens omlaag naar 2933 - 2666 - 2400. kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
D-dark schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:32:
Ik heb deze timings geprobeerd. Ik heb niet zoveel tijd gehad de laatste weken, maar nu eindelijk weer eens de mogelijkheid te gaan spelen met het geheugen.

Met jouw timings lijkt het geheugen stabiel te werken op 3200MHz en 1.36V. MemTest heeft 3 uur gedraaid zonder fouten, wat was voorheen kansloos. Klasse zo ver :D Ik ga nu kijken of ik die 75 nog iets omlaag kan brengen zonder problemen.
D-dark schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:44:
[...]

Komt meer doordat het brakke B-die is. AFR. Ryzen heeft net iets andere timings nodig dan Intel.
Met Taiphoon burner kan je wel uitlezen wat er in je modules zit. Vervolgens in Ryzen DRAM calculator uitrekenen wat de waardes zijn. Eerste 5 invullen is vaak voldoende. Anders via Ryzen Master de gehele lijst in windows ingeven.
Ik denk dat ik die Ryzen DRAM calculator nog niet helemaal door heb. Ik heb volgens mij alle zaken correct ingevuld, maar ik krijg OF nog strakkere timings dan die al niet eens werkten (CAS 14 ipv 16), of juist veel hoger (CAS 22 ofzo).

Pagina: 1