Aan-knop desktop levert niet genoeg stroom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 11:08
Ik heb een (voor mij) vreemd probleem, waarvan ik even niet weet in welke richting ik moet zoeken, dus.... elke suggestie is welkom.

Ik heb een klein towertje met een ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac met 32Gb geheugen, een mSSD en een Silverstone sst-st30sf 300W voeding.

Als ik de Aan-knop indruk, gaat keurig de verlichting daarvan branden en lichten de geheugenbanken op. Mijn conclusie is derhalve dat het mobo stroom krijgt (toch?). Voor de rest gebeurt er niets, de ventilatoren gaan niet aan en hij start niet door.

Zet ik vervolgens even de voeding uit en weer aan, dan start hij wel door en draait ie voor de rest als een zonnetje.

Ik heb het mobo al een keer vrijgemaakt en gecontroleerd of alle kabeltjes er goed in zaten en of er geen kromme pinnetjes op zaten, maar dat lijkt allemaal goed te zitten.

Ik ben een beetje lost, dus ik hoop dat iemand met meer hardware verstand dan ik een goeie tip heeft!

Is mijn voeding te zwak? Zou het kabeltje van de Aan-knop stuk kunnen zijn?

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:21
klinkt alsof de voeding versleten is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:43
De aan/uit knop zit aangesloten op je moederbord en dient enkel om een signaal te geven. Je moederbord geeft dat signaal door aan die voeding, welke daadwerkelijk de rails inschakelt.

Kortom, de aan knop is vrijwel zeker goed, immers, je ziet een reactie. De voeding is in dit geval de meest waarschijnlijke oorzaak, zoals @boyette al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
Thx voor snelle reacties!

Maar geldt voor de voeding: als ie het doet, dan is ie goed? Of kan een voeding ook "minder" worden?

Want de voeding doet het op zich wel. En als hij niet "minder" kan worden, dan is hij simpelweg niet krachtig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een voeding is een onderdeel vol elektronica. Daar hoeft maar 1 onderdeeltje het van te begeven en je voeding is defect. Dat is dus een mogelijkheid.

Je schakelaar zal het in ieder geval niet zijn, anders doen je LED's het ook niet. De schakelaar verbruikt geen energie maar maakt alleen contact tussen 2 punten op het moederbord. Die regelt de zaak verder wel.

Wat je in ieder geval kunt doen is alle overbodige ballast zoals LED-verlichting en andere randzaken die niet nodig zijn voor de werking van je computer af te koppelen zodat je misschien het kale systeem op kunt starten. Wanneer dat wel lukt weet je dat de voeding niet te zwaar belast kan worden door slijtage of dat je te veel vraagt van je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 09:37
sypie schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:05:

Wat je in ieder geval kunt doen is alle overbodige ballast zoals LED-verlichting en andere randzaken die niet nodig zijn voor de werking van je computer af te koppelen zodat je misschien het kale systeem op kunt starten. Wanneer dat wel lukt weet je dat de voeding niet te zwaar belast kan worden door slijtage of dat je te veel vraagt van je voeding.
@connectcase, als verduidelijking/aanvulling hierop; probeer te starten zonder video kaart en sluit je scherm aan op de interne GPU als je die hebt. Start de boel netjes op sluit dan één voor het weer aan.

[ Voor 6% gewijzigd door CuBras op 12-01-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
Dus een voeding kan slijten, begrijp ik hieruit? M.a.w. hij leverde ooit 300W, maar nu niet meer?

Want hij is niet defect, anders zou hij helemaal niet meer aan gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door connectcase op 12-01-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Het kan zijn dat een voeding verminderde belasting aan kan omdat er onderdelen niet meer 100% in orde zijn.

Wat ook kan, wat wij niet weten, is dat je zelf een heleboel hebt veranderd in de tijd dat je de betreffende voeding hebt en dat je nu boven het maximale vermogen uit komt wat de voeding kan leveren. Dat zijn wel belangrijke punten om duidelijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
Ik heb het systeem ooit van een andere Tweaker gekocht (die beweerde dat er nooit problemen mee waren) en enige wat er niet in zat was m.SSD. Die heb ik erbij gezet en verder niets toegevoegd.

Anyway, ik begrijp dat ik simpelweg het beste mijn voeding kan vervangen voor een zwaardere jongen.

Thanks allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 09:37
Dat klopt. Na verloop van tijd kan het niet altijd meer de gewenste spanning leveren.

Als je bv je video kaart heb vervangen wat een piek vermogen van 250 watt heeft, kan het zijn dat je bij het opstarten net te weinig spanning geleverd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
Duidelijk. Fijn dat ik dit even kon dubbelchecken!

Kan ik gewoon eenzelfde voeding met dezelfde afmetingen nemen, maar dan met een hoger wattage? Of moet ik nog ergens anders op letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
connectcase schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:15:
Anyway, ik begrijp dat ik simpelweg het beste mijn voeding kan vervangen voor een zwaardere jongen.
Nee, dan begrijpen we elkaar verkeerd...

Zoals ik eerder schreef: koppel eerst af wat het systeem niet nodig heeft. Dus verlaag het aantal gebruikers in je computer. Probeer op te starten met een basissysteem zonder LED-strips etc.

Daarna kun je misschien met een andere voeding proberen of je computer wel opstart. Als dat zo is dan kun je de schuld bij de voeding leggen. Wanneer de computer ook niet opstart met een andere voeding (die je misschien van iemand kunt lenen) dan ligt het niet aan de voeding maar aan je systeem. Dan moet je dus verder zoeken.

Het is geen garantie dat je PC weer vlekkeloos wil starten door er een andere voeding in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:36
connectcase schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:19:
Duidelijk. Fijn dat ik dit even kon dubbelchecken!

Kan ik gewoon eenzelfde voeding met dezelfde afmetingen nemen, maar dan met een hoger wattage? Of moet ik nog ergens anders op letten?
Welke cpu heb je?
Heb je een aparte videokaart of haal je beeld uit het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:32
Klinkt als een voedingsprobleem dat ik ooit met mijn pc had.
PC reageerde op startknop, lampjes (geen RGB) gingen aan+ ventilatoren, maar wilde niet starten.
Pas na 5-10 minuten soms ging de PC echt aan, BIOS piep+ Windows, en het draaide verder als een zonnetje. Uiteindelijk deed die het helemaal niet meer. Wat bleek: De voeding had 2 voltages, de hoogvoltage werkte niet goed meer (als ik het goed heb), waardoor hij wel kon starten maar niet in BIOS kon. Voeding vervangen en het werkte als een zonnetje.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo'n gevoel dat de voeding de boosdoener is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Denkende uit een andere hoek. Staan je Windows Settings goed (er vanuit gaande dat er Windows 10 geinstalleerd staat).
Dit probleem heb ik vaker gehoord en wat een mogelijke oplossing kan zijn is Fast Startup uitschakelen. https://www.windowscentra...e-windows-10-fast-startup

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18
Het is ook mogelijk dat je ergens een kabel gebruikt die niet helemaal goed is, kortsluiting in bijv. een displayport of usb kabel kan soms ook voor rare opstartproblemen zorgen. Probeer eens zo min mogelijk aan te sluiten en zover mogelijk andere randapparatuur te gebruiken of met andere kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
Uszka schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:37:
[...]

Welke cpu heb je?
Heb je een aparte videokaart of haal je beeld uit het moederbord?
SAMSUNG 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB
Intel Core i7-6700K
ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac
Noctua NH-L9i
Noctua NF-A9 PWM, 92mm
Noctua NF-S12A PWM, 120mm
Corsair Vengeance LED CMU32GX4M2C3200C16R
Silverstone SFX Series ST30SF V1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
Web-Brielle schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:50:
Denkende uit een andere hoek. Staan je Windows Settings goed (er vanuit gaande dat er Windows 10 geinstalleerd staat).
Dit probleem heb ik vaker gehoord en wat een mogelijke oplossing kan zijn is Fast Startup uitschakelen. https://www.windowscentra...e-windows-10-fast-startup
Maar als hij niet doorstart, dan kom ik toch nooit bij Windows uit? Of denk ik te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
connectcase schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:34:
[...]

Maar als hij niet doorstart, dan kom ik toch nooit bij Windows uit? Of denk ik te simpel?
Als je de eerste keer opstart (de voeding uit zoals in je eerste post) dan kan je de instellingen wijzigen?

[ Voor 8% gewijzigd door Web-Brielle op 14-01-2020 08:01 ]

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Pagina: 1