4K Blu-rayspeler aan oudere receiver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag beste,

Binnenkort zal ik van mijn huidige 2.1 setup overgaan op mijn eerste 5.1, waar ik erg veel zin in heb. Deze zit (en zal) aangesloten (worden) op mijn Pioneer VSX-422 (2012 versterker). Omdat deze versterker vrij oud is, maar voor mij nog meer dan goed genoeg is, support deze geen 4K output, maar bijvoorbeeld wel DTS HD Master Audio en best aardig wat Dolby formaten. Ik wil echter bij mijn nieuwe setup de Sony XBP-700 (4K blu-ray speler) gaan gebruiken voor optimale beeldkwaliteit op mijn 4K televisie (SAMSUNG UE40MU6100).

Mijn vraag is, hoe kan ik deze drie componenten het meest optimaal op elkaar aansluiten? De blu-ray speler heeft een dual HMDI output, namelijk een video/audio en een apart audio output. Kan ik dan de video/audio rechtstreek in mijn tv prikken en de audio in de BD port van mijn versterker, zodat ik zowel de optimale audio alswel video kwaliteit behoud? Zo ja, hoe moet ik daarnaast dan de versterker verbinden met de tv (voor tv kijken etc.), gewoon de HDMI out van de versterker rechtstreeks in de tv?

Sorry voor het lange verhaal, maar hopelijk kan iemand mij wat op weg helpen haha. Ik ben redelijk nieuw in de home cinema scene maar wil graag het maximale eruit halen wat erin zit (met mijn huidige hardware). Alvast super bedankt! :)

Groetjes uit Zeeland

Beste antwoord (via FeaR op 14-01-2020 10:33)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:47

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:58:
Kan ik dan de video/audio rechtstreek in mijn tv prikken en de audio in de BD port van mijn versterker, zodat ik zowel de optimale audio alswel video kwaliteit behoud?
Audio naar de receiver en video rechtstreeks op de TV. Dat is ook de reden waarom sommige Blu-rayspeler de dubbele HDMI Out hebben.
...moet ik daarnaast dan de versterker verbinden met de tv (voor tv kijken etc.), gewoon de HDMI out van de versterker rechtstreeks in de tv?
Die kabel zou ik sowieso aansluiten. Anders wordt de receiver instellen een stuk lastiger. Via de HDMI Out van de receiver kan je een OSD/GUI op de TV tonen. Tevens beschikt de receiver wel over HDMI ARC en daar zal je deze kabel ook voor nodig hebben. Al is het de vraag of je HDMI ARC wilt gebruiken of S/PDIF Out. HDMI ARC wil in de praktijk (net als HDMI CEC) niet altijd even lekker werken.

Die kabel heb je sowieso nodig als je bronnen voor audio én video (dus bronnen die bijvoorbeeld geen 4K aan kunnen) op de receiver aansluit. Als je alle bronnen rechtstreeks op de TV aansluit heeft het al een stuk minder waarde op de hierboven genoemde na.

Het hangt dus vooral af van de rest van de bronnen die je aan wilt sluiten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:47

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:58:
Kan ik dan de video/audio rechtstreek in mijn tv prikken en de audio in de BD port van mijn versterker, zodat ik zowel de optimale audio alswel video kwaliteit behoud?
Audio naar de receiver en video rechtstreeks op de TV. Dat is ook de reden waarom sommige Blu-rayspeler de dubbele HDMI Out hebben.
...moet ik daarnaast dan de versterker verbinden met de tv (voor tv kijken etc.), gewoon de HDMI out van de versterker rechtstreeks in de tv?
Die kabel zou ik sowieso aansluiten. Anders wordt de receiver instellen een stuk lastiger. Via de HDMI Out van de receiver kan je een OSD/GUI op de TV tonen. Tevens beschikt de receiver wel over HDMI ARC en daar zal je deze kabel ook voor nodig hebben. Al is het de vraag of je HDMI ARC wilt gebruiken of S/PDIF Out. HDMI ARC wil in de praktijk (net als HDMI CEC) niet altijd even lekker werken.

Die kabel heb je sowieso nodig als je bronnen voor audio én video (dus bronnen die bijvoorbeeld geen 4K aan kunnen) op de receiver aansluit. Als je alle bronnen rechtstreeks op de TV aansluit heeft het al een stuk minder waarde op de hierboven genoemde na.

Het hangt dus vooral af van de rest van de bronnen die je aan wilt sluiten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi FeaR,

Dank je wel voor je reactie! Voorlopig ga ik nog geen andere bronnen aansluiten anders dan de blu-ray speler. Ik heb nu inderdaad gewoon de versterker aan de ARC van de tv (geen andere bronnen) maar vind dit toch niet per se heel prettig. Ik bedien de versterker net zo lief met de daarvoor bestemde afstandbediening.

Greetz