Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-09 13:05
Ik ben op zoek naar een camera om fotografie serieuzer als hobby te nemen.

Aanleiding is mijn eerste grote reis, dit dus ook waar in eerste instantie de camera voor bedoeld is, in het begin veel landschap foto's dus, zoom is dan ook wel handig.

Het plan is wel om voor en na de reis ook te gaan fotograferen als hobby en dan wellicht ook lenzen aan te schaffen voor mee specifieke doeleinden. Er zal sporadisch gefilmd mee worden, dus dat is van ondergeschikt belang.

Ik ben dus op zoek naar een systeemcamera (of wellicht DSLR).
Vooralsnog heeft een systeemcamera de voorkeur vanwege het kleinere formaat, tevens zijn er ondertussen voldoende betaalbare lenzen voor te krijgen (correct me if i'm wrong). Ook lijkt hier de toekomst te liggen

Het budget is ongeveer €1000 inclusief één all-round lens.

Omdat ik nu een Sony Cyber-shot RX100 heb kan ik zonder problemen in elk ecosysteem instappen.

De Olympus OM-D E-M10 Mark II lijkt erg veel bang for the buck te geven, voor nog geen 600 euro een goede camera en ook belangrijk voor de toekomst betaalbare lenzen.
Wat ik zover heb gelezen wordt deze ook meestal aangeraden ten opzichte van de Sony A6000. De Sony A6400 lijkt ook een goede camera te zijn maar ik twijfel over de meerwaarde. Wat ik tevens heb gelezen is de Sony E lenzen ook duurder zijn dan de Micro Four Thirds.

Het mag best wat duurder zijn dan de Olympus OM-D E-M10 Mark II, maar dan moet dat het wel waard zijn. Als je dan bij iets uitkomt dat het net niet is, dan koop ik liever de goedkopere om in de toekomst een significantie upgrade te doen.

Ik zit ook met de vraag met de toekomstbestendigheid van de lenzen. Sony lijkt voor mijn leider te zijn op het gebied van systeemcamera's. Mocht ik in de toekomst willen upgraden naar iets in de trant van Panasonic Lumix S1 of de Sony A7 III, wat kan ik dan het beste hebben? Dit is natuurlijk wel koffiedik kijken, maar wellicht van belang voor mijn keuze nu.

Wat raden jullie aan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Het is altijd lastig om een camera aan te raden als we niet weten wat je zoekt. Waarom vind je de RX100 niet goed genoeg meer? Welke beperking van die camera heeft jou doen besluiten om wat anders te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De vraag is of je de foto's van een grote reis wilt maken met een camera die helemaal nieuw voor je is.
In die zin kan een upgrade ook een optie zijn:
pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 VI Zwart

Hoe zeker weet je dat je later voor meer lenzen zult gaan? Zo zijn bijvoorbeeld de genoemde A6000 en A6400 crop en de A7III full frame. Mocht je die stap later willen maken dan moet je waarschijnlijk weer lenzen vervangen. Dus de vraag is hoe het je vooruit moet kijken.

@Arumes zit er al wat naar te vissen, wat zijn je achterliggende overwegingen? Dat helpt ons om mee te redeneren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:34
De kitlenzen van de OM-D EM10 zijn niet heel geweldig.

Je kan binnen budget ondertussen ook een OM-D EM5 Mark II kopen met een 14-150mm zoomlens erbij.
Voordeel van die combi is dat zowel de zoomlens als de body weatherproof zijn.

Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.kamera-expres...mm-f-4-5-6-ed-msc-ii-m-zu
https://www.kamera-expres...mark-ii-grip-ecg-2-occasi

Overweeg een 25mm F1.8 erbij te kopen, daarmee kan je ook bij weinig licht uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
RobbieT schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:11:
De kitlenzen van de OM-D EM10 zijn niet heel geweldig.

Je kan binnen budget ondertussen ook een OM-D EM5 Mark II kopen met een 14-150mm zoomlens erbij.
Voordeel van die combi is dat zowel de zoomlens als de body weatherproof zijn.

Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.kamera-expres...mm-f-4-5-6-ed-msc-ii-m-zu
De 14-150 die jij adviseert is precies dezelfde als de kitlens die je afraadt.

Ik ben het er overigens mee eens dat die 14-150 niet goed presteert. Tot zo'n 50mm is hij mooi scherp, daarboven is het niks meer. Je kan veel beter een kit met 14-42 en een 40-150 kopen.

Maar we lopen op de zaken vooruit. Laat de TS eerst maar aangeven wat hij bij z'n RX100 mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
De kitlens bij de OM-D EM10 is meestal de 40-150mm, niet de 14-150mm.

Maar goed, een RX100 is inderdaad ook een prima camera, pas als je met de hand dingen wilt instellen ga je daar wat aan missen denk ik.

[ Voor 50% gewijzigd door RobbieT op 12-01-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
RobbieT schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:26:
De kitlens bij de OM-D EM10 is meestal de 40-150mm, niet de 14-150mm.
Ik zie een ander beeld. De kit waar de TS zelf naar linkt heeft ook een 14-150. En als je de 40-150 slecht vindt, zou ik wel een onderbouwing willen zien. Het is een heerlijk scherp, supergoedkoop, compact lensje. De 14-150 is juist duidelijk minder scherp, dus dan snap ik helemaal niet waarom je die 14-150 aanraadt.

[ Voor 19% gewijzigd door Arumes op 12-01-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Mijn reden voor die keuze heeft meer te maken met het feit dat de 14-150mm weatherproof is, wat ik in ieder geval voor een reis set wel prettig vind.

Dat was ook de reden om een 2e hands EM5 Mark II i.p.v. van een EM10 aan te raden.

Geef je niks om het feit dat het weatherproof is dan kan je beter bij ING in de rentenpuntenshop bijvoorbeeld de EM10 set aanschaffen met de lenzen erbij die jij noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Arumes schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:56:
Het is altijd lastig om een camera aan te raden als we niet weten wat je zoekt. Waarom vind je de RX100 niet goed genoeg meer? Welke beperking van die camera heeft jou doen besluiten om wat anders te zoeken?
De RX100 is een fijne compacte camera en makkelijk mee te nemen. Maar het nadeel is dat het vrij lastig is om de camera stil te houden en de juiste positie vast te houden. Ook mis ik wel een zoeker, deels om dezelfde reden en ook is het scherm lastig af te lezen in de zon.

Kwalitatief zijn het prima foto’s, maar ik zou wel graag wat meer kunnen spelen met scherpte diepte in bijvoorbeeld portret fotografie en wellicht ook sportfotografie oppakken. Ik wil wat meer met fotografie en dus ook een camera met de mogelijkheden waaronder ook zoom.
Gonadan schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:09:
De vraag is of je de foto's van een grote reis wilt maken met een camera die helemaal nieuw voor je is.
In die zin kan een upgrade ook een optie zijn:
pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 VI Zwart

Hoe zeker weet je dat je later voor meer lenzen zult gaan? Zo zijn bijvoorbeeld de genoemde A6000 en A6400 crop en de A7III full frame. Mocht je die stap later willen maken dan moet je waarschijnlijk weer lenzen vervangen. Dus de vraag is hoe het je vooruit moet kijken.

@Arumes zit er al wat naar te vissen, wat zijn je achterliggende overwegingen? Dat helpt ons om mee te redeneren.
Bedankt voor de input, het duurt nog wel een tijd voor de reis gaat plaatsvinden, tegen die tijd zal de camera niet helemaal nieuw meer zijn voor mij. Goede tip over de eventuele toekomstige upgrade, dan laat ik mijn keuze daar niet echt door bepalen. Voor de laatste vraag zie hierboven.

@RobbieT en @Gonadan Bedankt voor de tips over de lenzen. Omdat de reis naar een zonnig land gaat, en ik toch meer een mooi weer fotograaf ben hoeft het niet per se weatherproof te zijn.

Ik hoop dat mijn vraag nu wat duidelijker is en jullie mij met mijn keuze kunnen helpen.

Ik zit niet vast aan de genoemde modellen en het zou ook een DSLR mogen zijn, daar hoeven jullie je ook niet op vast te pinnen. Als ik eigenlijk 'de beste' keuze heb gemist, of een van mijn aannames is fout hoor ik dat erg graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-09 10:19
Kijk eens naar de Canon m50 systeemcamera met een 11-22 en 55-200 zoomkit heb je een zeer goede start met de hobby. Wil je je meer verdiepen dan doe je er een adapter bij en alle canon ef en ef-s lenzen kan je gebruiken voor verdere verdieping van je hobby (ruime 2de hands markt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
De OM-D E-M10 Mark II is dan een goede optie. Nogmaals, ik zou wel een kit met aparte 14-42 en 40-150 lenzen nemen. Dan hou je binnen je budget nog geld over voor een derde lens. Als je je zoombereik compleet wilt krijgen is de 9-18 nog een leuke optie (€549, dus wel iets boven het totaalbudget), als je alvast wat meer met scherptediepte wil spelen kan je de 25mm F/1.8 erbij nemen, en als je meer van de insecten en bloemetjes bent is een macrolens ook een leuke aanvulling.

Als je de macrolens neemt is een statief echter ook onmisbaar, dus dan zou je ook iets door het budget heen gaan. Je hebt geen duur statief nodig voor zo'n licht systeem, deze bijvoorbeeld is al stevig genoeg, en door de kleine snelkoppelingsplaat blijft je batterijklepje gewoon toegankelijk.

En vergeet niet om direct een tweede accu te kopen, mijn ervaring met systeemcamera's is dat een tweede accu eigenlijk onmisbaar is. Maar al met al kan je met die €1000 een leuke beginnersset samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Gaat een beetje de kant op van kiezen tussen een APS (Canon) of een MFT (Olympus) sensor camera.

Waarbij de MFT als voordeel heeft dat vooral de lenzen lichter zijn en de hele set niet meer dan een kilo hoeft te wegen.

Bij APS zal je lange zoom dat al met gemak wegen.

APS zal in weinig licht wat beter presteren.

Is even de vraag wat je voorkeuren zijn.

Voor de Olympus vind ik zelf een grip wel een must, anders lastig om vast te houden. (Ik heb een FotoDiox grip)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Niet dat je je moet blind staren op specificaties alleen maar deze tool van dpreview is wel super handig om er snel een paar naast elkaar te zetten: https://www.dpreview.com/products/compare/cameras

Wil je ook kunnen filmen of alleen fotograferen? Indien filmen niet belangrijk is is elke systeemcamera een goede optie.

Elk merk heeft goede lenzen maar vaak zijn de betere lenzen dan ook wel een stuk duurder. Canon en Nikon hebben het grote voordeel dat ze van elke lens wel al een 3-4 tal versies hebben en dus ook goedkopere.

Ook bij FujiFilm heb je betaalbare (denk 400 EUR) compact prime lenzen van f2 naast de duurdere f1.4 primes (denk 800 EUR). Maar bij standaard zoomlenzen is het ook daar nog altijd kiezen tussen heel goedkoop & plastiek (XC 16-55mm f3.5-5.6), goed en vaak in kit (XF 18-55 f2/8-4) of zeer goed en duur (XF 16-55mm f2.8).

Voor zoom gaan is niet mis mee, maar kijk dan wel voor een typische standaard zoom. Het heeft geen zin te beginnen met een 55-200mm. En liever een standaard zoom + een standaard prime. Want met die prime zul je veel meer leren zoeken naar de juiste compositie (oftewel werken voor je foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:00

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik raad de 14-42 af, maar de pancake variant aan. De pancake is compact, werkt met een automatische lensdop en heeft niet zo'n dom knopje nodig om m in te klappen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Ik raad de Fujifilm XE3 met 18-55mm aan. Goede sensor, mooie camera om mee te leren fotograferen, en de beste kitlens op de markt. En Fujifilm heeft het meest volwassen APS-C-systeem op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaNS1443
Bedankt voor alle adviezen. Op basis hiervan heb ik de Olympus OM-D E-M10 Mark II + 14-42mm f/3.5-5.6 + 40-150mm f/4.0-5.6 Zwart besteld.

Ik ben hier uiteindelijk voor gegaan omdat het een erg goede prijs kwaliteit verhouding heeft, in ieder geval volgens de reviews. Ik ben niet gegaan voor een wat duurdere camera omdat ik dat voor nu liever in een lens steek.

Ik kan niet wachten om er mee aan de slag te gaan, nogmaals dank voor jullie adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03
Arumes schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:45:
Als je de macrolens neemt is een statief echter ook onmisbaar, dus dan zou je ook iets door het budget heen gaan. Je hebt geen duur statief nodig voor zo'n licht systeem, deze bijvoorbeeld is al stevig genoeg, en door de kleine snelkoppelingsplaat blijft je batterijklepje gewoon toegankelijk.
Onmisbaar wil ik het niet noemen, het hangt maar net van de omstandigheden af. Buiten kun je vaak prima resultaten uit de hand krijgen, ook bij stacking. Binnen is een statief wel handig en zeker wanneer je je onderwerp gaat "designen".

Neemt niet weg dat een statief altijd wel eens van pas komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kwintessens schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:23:
Ik raad de Fujifilm XE3 met 18-55mm aan. Goede sensor, mooie camera om mee te leren fotograferen, en de beste kitlens op de markt. En Fujifilm heeft het meest volwassen APS-C-systeem op de markt.
En als extra heb je op deze camera ook letterlijk een aanduiding van sluitertijd op een enkele knop die alleen daarvoor werkt + een diafragma ring met getallen op bijna alle lenzen (XF, die met R in de naam). Gaat allemaal net zoals bij de concurrentie via elektronica verder maar de knop & interactie is er nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
Echt een krachtige set, geweldig!
Ik ben niet gegaan voor een wat duurdere camera omdat ik dat voor nu liever in een lens steek.
Dat zouden meer mensen moeten doen. Teveel mensen kijken vooral naar het kastje met de knopjes. Terwijl echt de lens het verschil maakt.
Hoe kom jij zo verstandig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cameradeals.be
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 24-01-2022
Over het algemeen is het zo dat fotografen inderdaad zeggen dat het beter is om een minder goede camera te hebben met een geweldige lens, dan andersom. Men vergeet vak dat de lens de zwakste schakel van de camera kan zijn. Dus wanneer je een systeemcamera aan wil schaffen denk dan ook aan het soort vatting dat de camera heeft en hoe duur de lenzen zijn. Het promoten van je eigen site is niet de bedoeling. Zie ook Het algemeen beleid #verbodenspam
Sony is nu inderdaad de leider op het gebied van full-frame systeemcamera's, maar met de nieuwe EOS R full-frame camera's die eraan komen, is het wellicht verstandig daar op te wachten, zodat je er canon lenzen op kan zetten. Voor beide geld dat je een grote range aan lenzen ter je beschikking hebt. Persoonlijk ben ik een Panasonic fan, maar ik doe ook meer met film.

Hoop dat dit helpt. Laat het vooral weten!

[ Voor 19% gewijzigd door Wormaap op 12-02-2020 18:39 ]

Pagina: 1