Nieuw systeem hapert bij Sketchup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus94
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-05 17:43
Ik heb onlangs een nieuw systeem aangeschafd voor 3D-modelling en rendering (zie post: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/61062232)
Samenstelling nieuw systeem: Asus X570-P/Ryzen 7 3700X/32Gb Ram/RTX2070 Super.

Inmiddels heb ik het systeem enkele dagen in huis, maar ik heb een probleem: Sketchup 2019 draait niet zo soepel en vloeiend als op m'n oude systeem! Specs oude systeem: i5-4670/16Gb Ram/GTX950.

Basis-handeling als rotate en move gaan heel schokkerig. Als ik dezelfde handelingen in hetzelfde bestand op m'n oude pc doe, is er geen enkele hapering.

Bij grafische toepassingen waar de videokaart wordt gebruikt lijkt er niets aan de hand.
Ik vermoed dan ook dat het iets anders te maken heeft dan de grafische kaart.

Alle drivers en windows-updates zijn up-to-date.

Graag jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Precies welke Windows versie, drivers, Sketchup versie, Nvidia driver (studio?), Nvidia instellingen?

Je kunt drivers van Microsoft en van hardware leveranciers hebben. Die zijn vaak niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:35

Umbrah

The Incredible MapMan

Zie je ook wat zaken rondom CPU/GPU load gebeuren? Is er mogelijk resource stall op de storage? Hoe werken algemene grafische benchmarks? Een beetje vergelijkbaar met... euh... vergelijkbare configuraties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus94
Sorry voor de late reactie. Inmiddels is het moederbord en processor aangepast naar een Intel configuratie (i7 9700k) helaas heeft dit het probleem niet opgelost.

Ik draai op Windows 10 pro met sketchup 2019 pro.

Wanneer ik (complexere) objecten roteer in sketchup hapert het object. De muiscursus draait wel gewoon vloeiend door.

Enerzijds neig ik naar de videokaart aangezien die het grafisch moet weergeven, maar omdat de cursor wel draait vraag ik mij toch ook af of het iets met het werkgeheugen is?

Mijn gevoel zegt dat de ssd er niet zoveel mee te maken heeft, maar mijn kennis reikt niet ver genoeg om dat uit te sluiten... Wederom alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Eerst je downgrade naar de 9700K terugdraaien, daarna weer verder testen.

Ook graag dan weer andere grafische benchmarks testen, om te bepalen of je hardware wel presteert zoals het moet buiten Sketchup. Zo sluit je uit dat het aan de hardware ligt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus94
@nelizmastr het moet haast wel aan de hardware liggen. Ik draai exact dezelfde versie van Sketchup op m'n oude systeem (i5-4670/16gb ram/GTX 950) zonder haperingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:36
Je Sketchup Pro licentie kan je op 2 systemen tegelijk gebruiken? Denk dat je eerst je oude systeem moet afmelden bij je licentie voordat het nieuwe systeem de volledige functionaliteit kan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hoogstwaarschijnlijk is het ergens een instelling die niet goed staat in Sketchup waardoor je GPU niet goed gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus94
Uszka schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:22:
Je Sketchup Pro licentie kan je op 2 systemen tegelijk gebruiken? Denk dat je eerst je oude systeem moet afmelden bij je licentie voordat het nieuwe systeem de volledige functionaliteit kan benutten.
Getest met 'license-swap'. Geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus94
Ernemmer schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:28:
Hoogstwaarschijnlijk is het ergens een instelling die niet goed staat in Sketchup waardoor je GPU niet goed gebruikt wordt.
Dit vermoedde ik ook, echter alle settings 1-voor-1 nagelopen maar zonder resultaat... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus94
Als aanvulling: bij bijvoorbeeld roteren, hapert het object, maar de muiscursor blijft vloeiend bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinus94
Om een goed beeld te krijgen van het probleem, zie deze video: YouTube: i5-4670 vs i7-9700K Sketchup

[ Voor 18% gewijzigd door tinus94 op 19-01-2020 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:09
Je zou als test de GTX 950 erin kunnen zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus94
MEN-O schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:26:
Je zou als test de GTX 950 erin kunnen zetten..
@MEN-O daar zat ik ook aan te denken, maar ik weet niet of dat kwaad kan naast de huidige RTX2070 Super (conflicten?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:36
RTX 2070 er even uit halen is toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus94
Nog een 'vondst': hetzelfde bestand openen via Sketchup Free (online) werkt wel gewoon soepel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus94
Uszka schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:36:
RTX 2070 er even uit halen is toch geen probleem?
Vanavond videokaart gewisseld. Oude Geforce GTX950 erin. Nog steeds zelfde (haperende) resultaat :( :'(

Nu viel mijn oog nog op het volgende: https://imgshare.io/image/geheugen-vergelijk.kEHrn
Zou het kunnen dat het nieuwe systeem niet voldoende z'n werkgeheugen kan benutten?

Het viel mij ook op dat de 'reepjes' werkgeheugen om-en-om waren geplaatst, is dat gebruikelijk?

Wederom dank voor jullie meedenken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:23
Plaatsing geheugenmodules staat in de handleiding van het MB. A2 en B2 voor 2 modules.
Heb je in de bios de (juiste) snelheid van het geheugen gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@tinus94 heb je anti aliasing aanstaan op je nieuwe pc, ipv op 0x? (bij window>preferences>opengl)

over hoeveel edges en faces hebben we het eigenlijk, en hoe staan je viewports ingesteld? Fog/shadow? edge/face style?

[ Voor 37% gewijzigd door maratropa op 20-01-2020 22:47 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@tinus94
Je hebt twee computers, de een werkt goed, de ander niet. Wat je kan doen is de disk van de oude computer in de nieuwe computer plaatsen en de andere disk verwijderen.

Doet het probleem zich dan niet meer voor dan is het een instelling of softwarematige kwestie. Doet het probleem zich wel voor dan is het mogelijk een hardware of driverprobleem.

Maak eventueel een image backup van je oude hard disk. Doe de test terwijl de computer offline is. Dit voorkomt dat Windows de licentiedata gebaseerd op andere hardware doorgeeft aan Microsoft.
Pagina: 1