Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Full frame en aps-c
Een jaar geleden heb ik mijn Sony A7mk1 voor een A7R2 verruild. De 28-70 kitlens en 50mm 1.8 daarbij gebruik ik zelden, meestal zit er een verscheidenheid van oude mf-lenzen op, soms ook een Metabones adapter met een Canon Ef-lens - vooral een 20-35mm 3.5-4.5 of de Tamron 90mm 2.8 macro kf (kruipfocus).

Voor gemaksfotografie - onderweg met zo min mogelijk spul en zoveel mogelijk opties - had ik de Fuji X-E1, inmiddels vervangen door de X-T10, met Fuji 18-55mm en 50-230mm kitlenzen. Maar sinds ik de Sony 18-135mm croplens heb gekocht merk ik dat de X-T10 steeds vaker thuis blijft In plaats daarvan gaat de A7Rii met de croplens mee op uitstapjes en dergelijke.

Een breed inzetbare cropbody
Daarom vraag ik me af of ik dat niet logischer aan kan pakken: een aps-c cropcamera met een (ca)18-135 voor compacte draagbaarheid waarbij ik ook kan profiteren van de voordelen van crop bij tele en macro.
De A7Rii blijft voor mijn oude glas, landschappen enzovoorts.
Mijn nog niet verkochte A7Mk1 en/of de Fuji-set zouden voor het nodige geld kunnen zorgen - maar het budget voor een extra body en eventueel wat tele en groothoek zal de €1000 niet overschrijden.

Optie 1: Sony A6300
De meest logische stap lijkt dan een (gebruikte) A6300 als betaalbare optie om de rol van de X-T10 over te nemen. De 18-135 als prima rondlooplens, een tele- en groothoekzoom (eventueel van Canon als betaalbaarder alternatief, de adapter heb ik al) en ik kan alle kanten op. Met de A7Rii als back-up, die dezelfde lenzen slikt. Voordelen: licht, compact, crop telebereik, macro scherptedieptebereik.

Over de bedienbaarheid van de A6300 heb ik twijfels. Twee wieltjes en wat programmeerbare knoppen zijn een enorm verschil vergeleken bih de aparte wieltjes voor diafragma, sluitertijd en belichtingscompensatie van de A7 (en de X-T10). Daarom hoef ik zelden of nooit naar de menu's (een drama bij Sony). Zelfde geldt voor de EVF en de detailvergroting waarin ik direct mijn belichting en histogram kan beoordelen: is dat ook maar bij benadering vergelijkbaar met wat de A6300 biedt?

Optie 2: Eos M als alternatief
Als alternatief vanwege die twijfels denk ik aan de Canon M5. Zelfde bedieningsvoordelen als de A7Rii, maar een walkaround als mijn 18-135 van Sony is er niet. Daarvoor zou de (zwaardere, grotere) Ef-s 18-135mm STM van Canon moeten dienen (de 18-150 Ef-m zou stukken minder zijn). Macro, tele en groothoek zijn met een Ef-m adapter geen probleem, maar de sensor van de Canon zou wel een paar stappen achter lopen bij die van Sony en Fuji. Vandaar mijn twijfels bij de Canon M5.

Optie 3: toch Fuji, maar met beperkingen
Het derde (onlogische) alternatief is Fuji: de bediening van de Fuji's vind ik superieur, en ik heb twee behoorlijke lenzen. De kleine zoeker van de X-T10, de niet perfecte 16Mp opnamen en de mindere mogelijkheden tot scherpstelling op details vormen de grootste handicap, maar een X-T2 body zou dat kunnen compenseren. Alleen een betaalbare goede walkaround zoals de Sony 18-135 en extra groothoek kan ik vergeten: ik zou het moeten houden bij de lenzen die ik heb, met hooguit een tweederangs adapter voor de Tamron macro.

Samenvattend
Dus: wat is wijsheid? Ik hoef niet de laatste en nieuwste, scherpstelsnufjes als eye af en supersnelle af-c. Ik zoek een wat oudere, betaal- en betrouwbare spiegelloze cropbody die als aanvulling kan dienen op mijn A7Rii en lenzenpakket.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Beste antwoord (via bobcom op 12-01-2020 22:00)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wat is je hoofdreden voor de tweede camra, dat die compacter is of dat hij als crop extra reach geeft?

Want uiteindelijk heeft aps-c alleen extra reach als de pixeldichtheid significant hoger ligt, en met een 42mp fullframe sensor zit je op iets van 18 a 19mp crop sensor...een 24mp crop sensor gaat je dus amper meer informatie geven en je dus geen extra reach geven. Je huidige fullframe kan dus zowel de aps-c crop functie vervullen als een fullframe camera zijn. Vanwege je hoge resolutie sensor kan een aps-c sensor daar niet merkbare winst in geven.

Kortom, je zou het dan puur doen vanwege compactheid van je camera. En dan moet je vooral kijken naar het totaal plaatje. Welke lens/bereik wil je meenemen op de wandeltochtjes dat je zo licht mogelijk wilt reizen....en vergeet eerst even of het wel niet matcht/past op je Sony A7rII.
Wat zou je ideaal zijn, is dat een Eos M formaat met lens...want zoals je terecht zegt is die 18-135 niet klein...alle winst is dan wel weg qua formaat wmb (inclusief rare ergenomie met grote lens en kleine camera).

Zelf vind ik de A7rII niet een grote camera, mits gematcht met een compact lensje. Ik denk dat je qua beeldkwaliteit en brede inzetbaarheid in die hoek veel meer resultaat gaat vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 12-01-2020 15:15 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wat is je hoofdreden voor de tweede camra, dat die compacter is of dat hij als crop extra reach geeft?

Want uiteindelijk heeft aps-c alleen extra reach als de pixeldichtheid significant hoger ligt, en met een 42mp fullframe sensor zit je op iets van 18 a 19mp crop sensor...een 24mp crop sensor gaat je dus amper meer informatie geven en je dus geen extra reach geven. Je huidige fullframe kan dus zowel de aps-c crop functie vervullen als een fullframe camera zijn. Vanwege je hoge resolutie sensor kan een aps-c sensor daar niet merkbare winst in geven.

Kortom, je zou het dan puur doen vanwege compactheid van je camera. En dan moet je vooral kijken naar het totaal plaatje. Welke lens/bereik wil je meenemen op de wandeltochtjes dat je zo licht mogelijk wilt reizen....en vergeet eerst even of het wel niet matcht/past op je Sony A7rII.
Wat zou je ideaal zijn, is dat een Eos M formaat met lens...want zoals je terecht zegt is die 18-135 niet klein...alle winst is dan wel weg qua formaat wmb (inclusief rare ergenomie met grote lens en kleine camera).

Zelf vind ik de A7rII niet een grote camera, mits gematcht met een compact lensje. Ik denk dat je qua beeldkwaliteit en brede inzetbaarheid in die hoek veel meer resultaat gaat vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 12-01-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@Nomad Ik denk dat compactheid de belangrijkste factor is - en met de Sony 18-135 voldoet de A7Rii daar prima aan, gezien het feit dat ik hem steeds vaker als gemakscamera gebruik. Voor een dagje dierentuin zou ik nu bijv. de X-T10 nemen, vooral vanwege de 50-230mm - maar dat brandpunt zou ik idd. ook op de Sony kunnen zetten, eventueel op de Metabones. Beter in balans dan op een M5.

Goed beschouwd is de rol van de tweede camera eigenlijk vooral tweede camera zijn - voor als de Sony wat overkomt, om gauw even te pakken, desnoods met de pop-up flitser wat te schieten (of grotere flitsers aan te sturen). En dan is de match met mijn inderdaad A7rii minder belangrijk.

Voor mijn gevoel zou een iets betere X-T10 met meer walkaround bereik ideaal zijn: geen twijfels over kwaliteiten (beeld en lens), compactheid en makkelijke hanteerbaarheid. Het ideale walkaround bereik geeft mijn A7Rii met croplens me nu, bij de X-T10 mis ik het blijkbaar. Een Sony aps-c zou eraan kunnen voldoen maar ik twijfel over het bedieningsgemak, bij Canon M twijfel ik over beeldkwaliteit en de juiste lenzen.

Lastig dat al mijn (voor)oordelen tweedehands zijn: ik ga af op wat ik hoor en lees, want geen van de shortlist-camera's kan ik even vasthouden of proberen. Ik zou hier binnen een straal van 300 km geen winkel weten of persoon die oudere modellen standaard in de kast heeft liggen, dus ben afhankelijk van "been there, done that"-adviezen - waarvoor bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
En het is ook niet dat je om de hoek zit om even bij een meet aan te haken. :P

Maar als het puur gaat om het zijn van een reservecamera, want dat haal ik er nu uit, dan kan je toch net zo goed je A7 houden?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@Gonadan Twee keer geprobeerd, twee keer mislukt: toen de meet er was, was ik er niet en omgekeerd :'(

Nadeel van het houden van de A7 is dat die me geen "cropbonus" biedt: geen extra bereik met een walkaround lens, geen lichte croptele op 24 Mp. Dan kan ik de A7 beter ruilen voor een X-T(stapje hoger), dan ga ik in elk geval vooruit t.o.v. mijn X-T10 (die ik qua i.q. toch een beetje tekort vind schieten - verwend, maar ja). Alleen heeft de X-T20 heeft de kleine zoeker van de X-T10, en de X-T2 de grotere zoeker maar geen pop-up flitsertje. Wether you do or you don't, you're damned :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mja, maar dan hink je ook een beetje op twee gedachten. Wil je primair de A7RII gebruiken en is je tweede echt puur als reserve? Of wil je die toch wel af en toe nog in zetten ook al is je A7RII niet stuk, want dan is het meer dan een reserve camera. Maar wat moet 'ie echt bieden dan wat de A7RII niet waar kan maken?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Klinkt alsof je eigenlijk een tweede A7rII wilt. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 10:43
Je A7R2 is al een 18,7MP aps-c camera... Dus ik vraag me af wat de winst is van een extra aps-c camera.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@Gonadan Niets wat de A7Rii niet waar kan maken - misschien nog wat lichter en compacter, ook qua lenzen, en met het extra bereik en de grotere scherptediepte van een cropcamera. Niet voor andere of betere foto's maar voor anders fotograferen. Ongeveer zoals je een klokje hebt dat de tijd prima aangeeft, maar toch nog een ander klokje wil - omdat je het anders draagt, je er anders op kijkt, whatever.

Ik realiseer me nu dat de vraag naar rationele argumenten voor een irrationele wens geen antwoorden kent. Wat dat betreft zou @Kwintessens wel eens gelijk kunnen hebben: misschien wil ik inderdaad een tweede A7Rii, maar dan wel met de look-feel en het gewicht van mijn X-T10.

Dus, @Universal Creations echte winst levert een extra aps-c camera me niet op. Logische argumenten voor een A6300, een M5 of een Fuji-achtige zijn er niet, en ik kan dus volstaan een keus te maken - of niet.

@Verwijderd :bedankt voor de reacties. Als er weer het een en ander verandert meld ik het in het daarvoor bestemde topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
bobcom schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:57:
....
Optie 2: Eos M als alternatief
Als alternatief vanwege die twijfels denk ik aan de Canon M5. Zelfde bedieningsvoordelen als de A7Rii, maar een walkaround als mijn 18-135 van Sony is er niet. Daarvoor zou de (zwaardere, grotere) Ef-s 18-135mm STM van Canon moeten dienen (de 18-150 Ef-m zou stukken minder zijn). Macro, tele en groothoek zijn met een Ef-m adapter geen probleem, maar de sensor van de Canon zou wel een paar stappen achter lopen bij die van Sony en Fuji. Vandaar mijn twijfels bij de Canon M5.
...
Om even terug te komen op bovenstaand: Er zijn inderdaad gebruikers die zeggen dat de EF-M 18-150mm iets slechter is dan de EF-S 18-135mm STM, maar er zijn ook gebruikers die zeggen dat de 18-150mm beter is. Van alle reacties die ik heb gelezen bespeur ik een meerderheid die lovend is over de 18-150mm.

In ieder geval, in de review van the-digital-picture vinden ze de 18-150 weer beter (je kan ook de vergelijkende foto's bekijken in hun vergelijkingstool. De Canon EF-M 18-150 heeft een betere MTF grafiek, dus volgens Canon hoort hij scherper te zijn dan de EF_S 18-135mm. Misschien dat dit helpt om de M5 weer te overwegen? Verder is er ook een native EF-M Tamron 18-200 beschikbaar. Wel iets groter natuurlijk, maar als je van superzooms houdt, dan is die wellicht ook interessant.

Dat gezegd te hebben, misschien wil je wel iets nóg compacter en weathersealed hebben, zoals een Olympus EM5 mark ii, niet APS-C, maar misschien interessant als je toch 'iets anders' wilt..

[ Voor 3% gewijzigd door guillaumemay op 13-01-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@guillaumemay Bedankt voor de update. Wat ik zelf over de Ef-m 18-150 vond varieerde van "mwah" tot "beuh", van de Tamron wist ik het bestaan maar die leek me teveel een superzoom met alle nadelen van dien. Ik zal in elk geval de referenties nog maar eens doorrennen - dank zij dit topic liggen alle opties weer wijd open.

De Olympus en zijn mft-gezellen duiken ook regelmatig in mijn gedachten op als zeer compact erbij-syteem. Voornaamste bezwaar is voor mij de beeldverhouding - ik ben mijn hele leven lang geconditioneerd op 2:3, en terugcroppen naar 4:3 kost ook al Mp, die op dat formaat sowieso schaars zijn. Ook hier weer: overwegend irrationele argumenten, want zo'n 10 jaar geleden was ik zonder meer content met de 12 Mp van mijn 40d. Een hartig tweegesprek tussen ik en mezelf zou dus zeker de moeite waard kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En een compact met 1 inch sensor met een vaste 28mm lens bijvoorbeeld? Als je iets anders zoekt om je te stimuleren en uit te dagen op creatief vlak, dan is juist iets compacts wat toch goede kwaliteit heeft en lichtsterk wel een optie....je kan alsnog spelen met DoF, je kan het makkelijk meenemen en het dwingt je toch ook na te denken. Dan heb je een wezenlijk andere camera als aanvulling op wat je hebt, ipv nog eens ongeveer hetzelfde te nemen.

https://www.cameranu.nl/n...-iii-compact-camera-zwart zoiets dus, eventueel een voorganger etc, maar dit is het idee.

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 13-01-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@Nomad Die uitdaging heb ik me al een paar jaar geleden gesteld, door een tijd lang op pad te gaan met m'n X-E1 en alleen een 35mm 2.0 (mf) lens. Dat kan ik zò weer doen, aan spullen geen gebrek. Echt stukken kleiner hoeft niet, en voor de rest van het verlanglijstje zal ik echt even het resultaat van mijn tweegesprek met mezelf moeten afwachten.

Pagina: 1