Binnenmuur slopen: asbestinventarisatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:35
Hoi allen, niet echt een ervaren verbouwer, maar wil toch proberen steeds meer klusjes zelf te doen.

In april krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis (bouwjaar 1984). De badkamer gaat komend jaar ergens gebeuren en laten we doen door mensen met verstand van badkamers. Wat we wel zelf willen doen is een tussenmuur verwijderen om van 2 kamers 1 grote slaapkamer te maken.

We zijn nu druk met de voorbereidingen, zoals eventuele vergunningen en afvalcontainers. Alleen kom ik overal meldingen tegen over 'mogelijk asbest', verplichte asbestinventarisaties en dergelijke. Naar ik begrijp is het risico vrij laag bij een binnenmuur uit '84, maar kan er toch asbest in gebruikt zijn. Pas na 94 wordt het helemaal niet gebruikt dacht ik? Nou voelt een inventarisatie uit laten voeren (400 euro) een beetje overkill, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat nou handig is.

Hebben jullie suggesties?

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 23:39

KDL

Waar kom je de meldingen tegen? In de woningbrochure, op een stickertje, online etc?

Heb je al een gat in de muur, bijv schade of stopcontact waar je kunt kijken hoe het is opgebouwd?

Hebben je buren of buurtgenoten ook zo'n zelfde type woning? Zo ja, hoe hebben zij verbouwingen uitgevoerd?

Maak een foto, vergelijk het evt met foto's die je op internet kunt vinden van mogelijke bronnen van asbest in jouw type woning.

[ Voor 14% gewijzigd door KDL op 12-01-2020 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, zoek of er redenen zijn om aan te nemen dat de kans enigszins reeel is dat er asbest in je muur zit. Bepaal daarna zelf welke mate van zekerheid je wilt hebben. Gezien je er al een topic over opent, houdt het je bezig.

Ik heb in elk geval de tussenmuren van mijn huis uit 1910 en god weet wanneer de muren geplaatst zijn (was soort gasbeton) gewoon weggemept en afgevoerd.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 12-01-2020 14:39 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
KDL schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:39:
Waar kom je de meldingen tegen? In de woningbrochure, op een stickertje, online etc?

Heb je al een gat in de muur, bijv schade of stopcontact waar je kunt kijken hoe het is opgebouwd?

Maak een foto, vergelijk het evt met foto's die je op internet kunt vinden van mogelijke bronnen van asbest in jouw type woning.
Ik kom de meldingen tegen bij een vergunningcheck (of ik überhaupt een vergunning nodig heb voor het slopen van een tussenmuur) en bij de huur van een bouwcontainer, maar daar in de vorm van een waarschuwing dat ze geen asbestafval mogen afvoeren.

Er zit nu nog geen gat in de muur, omdat ik het huis nog niet in kan, pas over 2,5 maand de sleutel!
JvS schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:39:
Ja, zoek of er redenen zijn om aan te nemen dat de kans enigszins reeel is dat er asbest in je muur zit. Bepaal daarna zelf welke mate van zekerheid je wilt hebben. Gezien je er al een topic over opent, houdt het je bezig.

Ik heb in elk geval de tussenmuren van mijn huis uit 1910 en god weet wanneer de muren geplaatst zijn (was soort gasbeton) gewoon weggemept en afgevoerd.
Dank, goed idee :) Maar: het houdt me inderdaad bezig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 19:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Unigo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:42:
[...]

Dank, goed idee :) Maar: het houdt me inderdaad bezig!
Tja, zoek naar een specifieke reden of je het moet laten invetariseren. Als je een schouw die in de jaren 60 is aangelegd weghaalt, dan is dit een aardige reden om het te laten onderzoeken. Maar generieke waarschuwingen zijn dat niet.

Een vergunning heb je ook niet nodig neem ik aan voor een (niet dragende) binnenmuur mag ik hopen :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
JvS schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:44:
[...]

Tja, zoek naar een specifieke reden of je het moet laten invetariseren. Als je een schouw die in de jaren 60 is aangelegd weghaalt, dan is dit een aardige reden om het te laten onderzoeken. Maar generieke waarschuwingen zijn dat niet.

Een vergunning heb je ook niet nodig neem ik aan voor een (niet dragende) binnenmuur mag ik hopen :o.
Hij is inderdaad niet dragend! Maar daar komt precies de twijfel vandaan. Als ik alles rondom mijn ketel en afvoerpijpen zou slopen ligt het voor de hand om 't te doen. voor 1 binnenmuur uit 84 lijkt het een beetje overkill...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:20
De oude bewoner vragen en voor de zekerheid nog buren in de straat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-04 10:14
Zolang je elk materiaal van de muur kan duiden (baksteen, specie, stucwerk, papieren behang etc) en al die zaken bevatten geen asbest, dan zit je goed. Zodra je een gekke plaat of een stugge zeilachtige vloerbedekking ziet, heb je een kenner nodig.

Het herkennen van asbest is nog best wel een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:46
Unigo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:46:
[...]

Hij is inderdaad niet dragend! Maar daar komt precies de twijfel vandaan. Als ik alles rondom mijn ketel en afvoerpijpen zou slopen ligt het voor de hand om 't te doen. voor 1 binnenmuur uit 84 lijkt het een beetje overkill...
Bij ons zat er zelfs asbest in de blinde stukken van de kozijnen, naast de voordeur bijvoorbeeld. Maar dat was een huis uit de jaren 70 misschien dat daar nog verschil in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Tussenmuur die niet dragend is, heb je geen vergunning voor nodig en de kans op asbest is kleiner dan het winnen van de staatsloterij. Wanneer je niets aan de constructie van het huis aanpast zou ik me geen zorgen maken. Tussenmuurtjes zijn er om te slopen, aanpassen en dergelijke. En daar zit geen Asbest in, zou wat zijn dat je een vergunning moet hebben om een schilderij op te hangen omdat er bij boren asbest vrij zou komen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:00

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een vergunning voor het verwijderen van een tussenmuur lijkt mij alleen noodzakelijk als het een draagmuur is. Dus bespaar jezelf het geld en de moeite.

Ik kan mij niet voorstellen dat er asbest in die muur zit. Meestal zijn binnenmuren gemaakt van gipsblokken, welke bij het plafond (en wellicht de vloer) in zo'n kunstof profiel zitten.
Stel je voor dat je even een gaatje in de muur boort, en dan door een asbestplaat heen gaat...

Bij een woning van pakweg vóór 1970 zou er een kleine kans kunnen zijn, maar bij een woning uit 1984....?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unigo
Dank voor alle reacties! Na wat extra research inderdaad geen vergunning nodig. Betreft asbest: ik ga er maar van uit dat 't er niet in zit. Bij het afbreken van de muur zien we wel waar 'ie van gemaakt is :) Mocht ik over 3 maanden toch een milieudelict aan m'n broek hebben laat ik het ff weten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Sowieso is asbest uiteraard niet heel gezond voor je maar zo panisch hoef je er ook niet over te doen. Een keer een beetje asbest aanraken ga je heus niet direct dood aan dus zelfs als je het tegen mocht komen is het niet het einde van de wereld.

Ik zou me geen zorgen maken en gewoon gezond verstand gebruiken. Zie je platen die er erg bijzonder uit zien en je niet kan identificeren, laat het dan onderzoeken. Zolang je alle materialen kan herkennen zit je goed :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 20:09

franssie

Save the albatross

Asbest in een woning van bouwjaar 1984 - hoe dan?
Toen was dat spul niet toegestaan in de bouw.

Bij slopen altijd een stofmasker (dus niet een mondkapje) dragen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

1984, ik gok ook op gipsblokken in kunststof profielen.

Geen vergunning nodig en zoals hierboven al gezegd: kans op asbest is zeer klein.

Voor je container heb je een ontheffing nodig voor "oneigenlijk gebruik openbare ruimte". Dat kost niks en heb je zo geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

Ik heb tijdens werk het enige met asbest(beleid) te maken gehad. Asbest zit vaak in "secundaire" bouwmaterialen. Ondervloeren, vuurstoppen bij doorgangen in muren, luchtkanalen, vuurbestendige platen.

Asbest is onwenselijk maar de veiligheidscultuur er omheen is niet altijd effectief. Mensen verdenken te snel dat ergens asbest in zit of negeren het bewust omdat officieel aanmelden en afvoeren enorm veel rompslomp is.

Asbest vaststellen is trouwens geen raketwetenschap. Monster nemen, eigenschappen onder matige vergroting bekijken, monster wordt onder immersieolie bekeken met hogere vergroting en gepolariseerd licht. Een redelijk getraind oog kan dan vaststellen of iets asbest bevat of niet.
Maar dit is met alle vereiste trainingen, certificeringen, faciliteiten, veiligheidsprotocollen en westerse loonniveaus al snel kostenintensief.

Asbestveiligheid is zeker wenselijk maar helaas ook een voorbeeld van doorgeschoten veiligheidscultuur waar een goede boterham mee wordt verdiend.

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Klopt. Asbest is vooral big business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:09
Maar je kan dat toch als particulier gratis wegbrengen naar de gemeente? Of heb ik dan weer een bijzondere gemeente dat ik dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Pizza_Boom schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:30:
Maar je kan dat toch als particulier gratis wegbrengen naar de gemeente? Of heb ik dan weer een bijzondere gemeente dat ik dat kan?
Dat kan inderdaad maar meestal tot 35m2 en vaak heb je dan een sloopvergunning nodig..

Dat verschilt per gemeente...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:39
cactusman schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:39:
[...]

Dat kan inderdaad maar meestal tot 35m2 en vaak heb je dan een sloopvergunning nodig..

Dat verschilt per gemeente...
35 m2 per perceel in totaal. Dus ook wat een eventuele vorige bewoner heeft weggehaald telt mee. Mits de gemeente het natuurlijk bijhoudt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:53
Rustig, beheerst slopen. Mocht je iets tegenkomen wat je niet herkent als geen asbest, stoppen. Kijken hoe groot het is en nadenken of en hoe je het eventueel zelf mag afvoeren. Houd er rekening mee dat tijdens het weghalen/afvoeren van kleine stukken asbest geen ingehuurde mensen aanwezig mogen zijn. Die moeten namelijk in de witte pakken.

Bij een verbouwing bij mijn ouders kwamen we een verdacht plaatje tegen in een muur (houtskelet). Mijn zwager was met zijn bedrijf aanwezig dus verdere sloop stop gezet. Zaterdags met mijn vader, mondkapje op etc en het stuk plaatmateriaal ZONDER te breken verwijderd. Meeste gemeentes mag je idd gratis inleveren. Wel van tevoren nagaan of je een sloopvergunning moet hebben. Sloop vergunning kregen wij per ommegaande.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:34
franssie schreef op maandag 13 januari 2020 @ 02:57:
Asbest in een woning van bouwjaar 1984 - hoe dan?
Toen was dat spul niet toegestaan in de bouw.
Het verbod op het verwerken van asbest is 1993 pas van kracht geworden :)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Je hoeft alleen een sloopmelding te doen als je meer dan 10 m3 sloopafval hebt of als er asbest in zit.
Je kan bij de gemeente de bouwtekeningen opvragen. Zijn het stenen wanden, niks aan de hand. Is het houtskeletbouw, dan even opletten op de bouw details.

In een huis van 1984 zit het mogelijk in afvoerpijpen, plaatmateriaal, mogelijk dakbeschot of schoorstenen.

Let wel op: als het een dragende binnenmuur is, dan heb je een vergunning nodig om deze weg te halen!

Edit: de reacties verder nagelezen, maar alles was eigenlijk al gezegd ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Hsb-3 op 16-01-2020 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unigo
Even een mini-update: gisteren sleutel overdracht gehad en die middag de muur al weggehaald. Waren alleen gipsblokken, niks wat ook maar in de buurt komt van asbest. Dank voor al 't advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Unigo schreef op donderdag 2 april 2020 @ 06:56:
Even een mini-update: gisteren sleutel overdracht gehad en die middag de muur al weggehaald. Waren alleen gipsblokken, niks wat ook maar in de buurt komt van asbest. Dank voor al 't advies!
Dat hoopte ik al voor je. In onze wijk (jaren 80 ook) zijn alle tussenmuren ook van die gipsblokken. Volgens mij heeft ons huis niet eens een ander soort binnenmuur (geen dragende binnenmuren ook). Je zou zo het hele huis leeg kunnen trekken en zelf helemaal opnieuw in kunnen delen. Volgens mij wordt het pas een beetje spannend als je dingen rond je CV ketel of de verticale leidingen wil gaan doen, meterkast misschien...

Heb hier in huis echt al behoorlijk wat gedaan, maar ben echt nog niets geks (als in asbest) tegengekomen.
Pagina: 1