NAD T758v3, zone 2 backspeakers, digitale source

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartGH
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-06 21:55
Mijn vraag
Sinds kort heb ik een NAD T758v3 en heb een vraag openstaan bij NAD en de leverancier die niet erg willen reageren.
Ik heb nu nog de kans om het terug te brengen en een andere keuze te maken.

Ik wil de gekozen bron (bv source2) horen als stereosignaal in de keuken waar de back-speakers (bedraad) hangen.
Source 2 is bij mij Apple TV waar ik mijn muziek dmv Airplay naar toe stream.

Omdat er in de NAD maar 1 DAC zit is waarschijnlijk de beperking om alleen het analoge signaal door te zetten naar zone 2. Dit heb ik getest en werkt! Maar ik heb eigenlijk geen analoog signaal meer.

Is er iemand met een kwalitatieve goede oplossing?
BV.....andere speakers in de keuken (met versterker)?
Is een Cambridge Audio DAC iets, maar hoe zet ik deze ertussen. Wil uiteraard geen looptijdverschil tussen woonkamer en open-keuken?

Ik hoop dat er iemand is die een goede oplossing heeft...

Mart

Beste antwoord (via FeaR op 19-01-2020 15:57)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

RobbieT schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:55:
Ik verwacht dat je met een ander merk receiver tegen dezelfde beperking aan loopt. De meesten hebben maar één DAC aan boord.

Dus of een andere receiver de oplossing bied is nog maar de vraag.
Genoeg andere receivers die wel digitale bronnen door kunnen zetten naar Zone 2 (of 3 of 4, etc). Veel mensen zien alleen verschil in vermogen tussen de diverse series receivers (binnen hetzelfde merk). Sommigen valt eventueel een andere versie van Room EQ op (Audyssey). Wat velen niet zien zijn de mogelijkheden voor Zone 2. Trend die je veelal ziet is dat de lagere series naast netwerk/USB alleen analoge ingangen doorzetten naar Zone 2. Serie hoger en ook S/PDIF wordt doorgezet waar de hogere series dan ook HDMI doen.

Niet elk merk doet dat overigens meer. Zo doet de Xx600 serie van Denon alles tot en met HDMI. Ook de instapper de AVR-X1600:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/opYj9BWpoyzZVqK68km0ByOI/full.jpg

Nadeel is dat het niet altijd even makkelijk te vinden is. Sommige merken moet je echt de handleiding induiken en specifiek zoeken op Zone 2 om een antwoord te krijgen over deze functie. Onkyo repte vroeger nergens over Zone 2 beperkingen in de handleiding op één hele kleine regel na bij Trouble Shooting.

Soms kan je met een lagere serie receiver (die alleen analoog doorzet naar Zone 2) een work-around toepassen door bijvoorbeeld de bron via HDMI aan te sluiten voor Main Zone en analoog voor Zone 2. Moet de bron natuurlijk wel over die uitgangen beschikken én ze tegelijkertijd aan kunnen sturen.

NAD is ook duidelijk in de handleiding over de beperkingen van Zone 2. Pagina 16 van de Nederlandse handleiding:
  • Alleen analoge audio die is aangesloten via de analoge audio-ingang van een Bron kan worden ingeschakeld als een audiobron voor Zone 2.
  • Digitale audiobronnen die zijn aangesloten via HDMI-ingangen en digitale optische en digitale coaxiale ingangen kunnen niet gedownmixed en kunnen niet worden gebruikt als een Zone 2-audiobron.
  • BluOS-audio kan ook niet worden toegepast als een Zone 2-audiobron.
MartGH schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:18:
Zolang je de NAD als middelpunt van de Home Cinema gebruikt ga je altijd tegen deze beperking aanlopen. Het maakt niet uit of je de versterkte uitgang voor Zone 2 gebruikt (speaker terminals) of de Pre Out voor Zone 2.
Is een Cambridge Audio DAC iets, maar hoe zet ik deze ertussen. Wil uiteraard geen looptijdverschil tussen woonkamer en open-keuken?
Apple TV heeft zo te zien alleen HDMI Out? Dan zou je daar een HDMI Audio Extractor tussen moeten zetten die het audio deel er af haalt en ook door stuurt over HDMI. Dan kan je audio via HDMI de NAD insturen voor Main Zone, vanaf de Audio Out van de HDMI Extractor zou je dan - wellicht met nog een DAC - naar analoog kunnen voor Anloge Audio in op de NAD. Toegegeven, veel verloopjes en zeker geen mooie optie.

Ik zou de receiver inwisselen voor een model met meer functies, dus Digitale Ingangen door kunnen zetten naar Zone 2. Of een nieuwe receiver/versterker in de keuken zodat je voor de keuken de NAD niet meer nodig hebt. Heb je alleen wel weer een bron nodig voor de keuken om als ingang voor de versterker aldaar te dienen. Wederom, geen idee of Apple een bron heeft die je kan koppelen aan de Apple TV van de woonkamer om zo één te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 13-01-2020 14:56 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:15
Ik verwacht dat je met een ander merk receiver tegen dezelfde beperking aan loopt. De meesten hebben maar één DAC aan boord.

Als je ervoor kiest om te streamen via de bijgeleverde BluOS module, dan zou je in de keuken één of meerdere BlueSound speakers op kunnen hangen.
.
Met andere merken heb je die mogelijkheid ook binnen hun eco systeem. (Denon => Heos speakers, Yamaha => MusicCast speakers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:30
Je zou de vraag hier nog kunnen stellen, misschien heeft iemand een idee :) Al denk ik dat @RobbieT je vraag al heeft beantwoord.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20

FeaR

In GoT we trust

Genoeg andere receivers die wel digitale bronnen door kunnen zetten naar Zone 2 (of 3 of 4, etc). Veel mensen zien alleen verschil in vermogen tussen de diverse series receivers (binnen hetzelfde merk). Sommigen valt eventueel een andere versie van Room EQ op (Audyssey). Wat velen niet zien zijn de mogelijkheden voor Zone 2. Trend die je veelal ziet is dat de lagere series naast netwerk/USB alleen analoge ingangen doorzetten naar Zone 2. Serie hoger en ook S/PDIF wordt doorgezet waar de hogere series dan ook HDMI doen.

Niet elk merk doet dat overigens meer. Zo doet de Xx600 serie van Denon alles tot en met HDMI. Ook de instapper de AVR-X1600:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/opYj9BWpoyzZVqK68km0ByOI/full.jpg

Nadeel is dat het niet altijd even makkelijk te vinden is. Sommige merken moet je echt de handleiding induiken en specifiek zoeken op Zone 2 om een antwoord te krijgen over deze functie. Onkyo repte vroeger nergens over Zone 2 beperkingen in de handleiding op één hele kleine regel na bij Trouble Shooting.

Soms kan je met een lagere serie receiver (die alleen analoog doorzet naar Zone 2) een work-around toepassen door bijvoorbeeld de bron via HDMI aan te sluiten voor Main Zone en analoog voor Zone 2. Moet de bron natuurlijk wel over die uitgangen beschikken én ze tegelijkertijd aan kunnen sturen.

NAD is ook duidelijk in de handleiding over de beperkingen van Zone 2. Pagina 16 van de Nederlandse handleiding:
  • Alleen analoge audio die is aangesloten via de analoge audio-ingang van een Bron kan worden ingeschakeld als een audiobron voor Zone 2.
  • Digitale audiobronnen die zijn aangesloten via HDMI-ingangen en digitale optische en digitale coaxiale ingangen kunnen niet gedownmixed en kunnen niet worden gebruikt als een Zone 2-audiobron.
  • BluOS-audio kan ook niet worden toegepast als een Zone 2-audiobron.
MartGH schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:18:
Zolang je de NAD als middelpunt van de Home Cinema gebruikt ga je altijd tegen deze beperking aanlopen. Het maakt niet uit of je de versterkte uitgang voor Zone 2 gebruikt (speaker terminals) of de Pre Out voor Zone 2.
Apple TV heeft zo te zien alleen HDMI Out? Dan zou je daar een HDMI Audio Extractor tussen moeten zetten die het audio deel er af haalt en ook door stuurt over HDMI. Dan kan je audio via HDMI de NAD insturen voor Main Zone, vanaf de Audio Out van de HDMI Extractor zou je dan - wellicht met nog een DAC - naar analoog kunnen voor Anloge Audio in op de NAD. Toegegeven, veel verloopjes en zeker geen mooie optie.

Ik zou de receiver inwisselen voor een model met meer functies, dus Digitale Ingangen door kunnen zetten naar Zone 2. Of een nieuwe receiver/versterker in de keuken zodat je voor de keuken de NAD niet meer nodig hebt. Heb je alleen wel weer een bron nodig voor de keuken om als ingang voor de versterker aldaar te dienen. Wederom, geen idee of Apple een bron heeft die je kan koppelen aan de Apple TV van de woonkamer om zo één te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 13-01-2020 14:56 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ik kan iig bevestigen dat mijn Denon X3100W ook HDMI-in op zone 2 ondersteunt. Ik denk dus dat alle opvolgers in de 3XXX serie dit ook zullen hebben. Zoals @FeaR hierboven al zegt, misschien zelfs de 2XXX serie ook.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sluuz schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:55:
Ik kan iig bevestigen dat mijn Denon X3100W ook HDMI-in op zone 2 ondersteunt. Ik denk dus dat alle opvolgers in de 3XXX serie dit ook zullen hebben. Zoals @FeaR hierboven al zegt, misschien zelfs de 2XXX serie ook.
Ik heb een denon x2000 en daar kun je geen HDMI bronnen op zone 2 weergeven (Althans niet tegelijk met zone1). Vreemd genoeg werkt De ingebouwde netwerkradio/spotify client dan weer wel op beide zones.

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 13-01-2020 14:27 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
NAD koop je voor het geluid, niet voor de features.

Mijn persoonlijke ervaring is dat veel receivers nogal tegenvallen als je NAD gewend bent.

Ik denk dat de weg met een multi-room systeem (BlueSound, MusicCast, Heos) het meest flexibel is en de weg van de minste weerstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartGH

Als je ervoor kiest om te streamen via de bijgeleverde BluOS module, dan zou je in de keuken één of meerdere BlueSound speakers op kunnen hangen.
.
Met andere merken heb je die mogelijkheid ook binnen hun eco systeem. (Denon => Heos speakers, Yamaha => MusicCast speakers)
Het vreemde is dat ik een Denon HVR X4000 gehad heb die wel kon wat ik wilde. Maar omdat deze Denog niet een goed 4k-signaal kon doorgeven en de dynamiek erg vond tegenvallen koos ik voor mijn oude NAD gevoel. Niet uit de specs of hel geeft hierover uitsluitsel. Tot ik eindelijk gisteren het antwoord van NAD kreeg dat het niet kon.
Op mijn wens voor een alternatief werd niet ingegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartGH
FeaR schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:50:
[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]

[...]

Bedankt voor je uitvoerige antwoord!
Ik vind het heel spijtig dat de leverancier mocht NAD geen oplossing heeft voor een in mijn ogen een eenvoudige en redelijke vraag. Wanneer ik bv ook zou moeten streamen naar bl bluetooth speakers oud in de keuken had ik lig een optie gehad. Maar ik denk dat ik komend weekend de versterker terug breng en nogmaals vraag om een GOED alternatief. Anders het geld maar terug....
Het is tenslotte toch een boel geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartGH
RobbieT schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:13:
NAD koop je voor het geluid, niet voor de features.

Mijn persoonlijke ervaring is dat veel receivers nogal tegenvallen als je NAD gewend bent.

Ik denk dat de weg met een multi-room systeem (BlueSound, MusicCast, Heos) het meest flexibel is en de weg van de minste weerstand is.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar een beetje geluid in de keuken is soms ook best aardig.
Zo was ik op zoek naar een alternatief en/of uitbreiding,....evt met nieuwe speakers om toch de digitale bron door te zetten naar de twee speakers in de keuken!

Het geluid is en blijft super van de nas en ook het goede 4k signaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartGH
Beste allemaal,
Ik heb het opgelost om een BluOs-speaker in de keuken te plaatsen waarna ik nu ook kan streamen naar beide zones!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Mooie oplossing, en die BluOs speaker kan ook nog eens mee de tuin in bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas.kb
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 23:35

bas.kb

BI'er :P

Dit vind ik persoonlijk een mooie oplossing.

Schaf een PowerNode2i aan voor elke extra ruimte die je wilt opnemen in je BluOS multiroom streaming oplossing. Sommige leveranciers hebben nog versie zonder HDMI (die iets goedkoper zijn). Dat heb je toch niet nodig als je streamt vanaf smartphone. Dat werkt ook samen met NAD T758v3. Moet je wel even USB Ethernet adapter kopen.
Pagina: 1