Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-10 21:45
Gisterenavond viel plotseling de monitor uit https://tweakers.net/pric...unt-g-hl205dpb-zwart.html, geen beeld meer. Zowel niet via VGA als DVI-D en ook niet met een andere computer. Het aan-uit lampje brandt nog wel en met de aan-uit knop kan ik de monitor wel aan en uit zetten. Het geluid doet het ook niet. Ook bij het aan zetten komt er niets op het scherm als 'geen signaal'.
De monitor is niet heel speciaal, maar openmaken om te kijken of er een los draadje zit kan geen kwaad. Nauwkeurige inspectie laat alleen een iets bolle condensator zien (zie foto).
condensator kapot?

Ik heb maar zeer beperkt ervaring met electronica. Vandaar een paar vragen:
-kan die condensator inderdaad de oorzaak zijn van uitvallend beeld?
-heeft het zin die condensator te vervangen?
-ik heb toevallig voor een ander project (LED strip) condensators besteld van 1000uf 6,3V, maakt dat uit, of moet ik toch een 1000 uF 10V bestellen hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Er is een zeer grote waarschijnlijkheid dat het aan de condensator ligt. Dit was ook een tijd lang een bekend probleem bij Samsung. Zelfde symptomen, ook kapotte elco's.

Ik weet niet zeker of je een Elco van 1000uF 6,3V kunt gebruiken. Volgens mij niet, maar google gewoon even. Op het internet is er voldoende te vinden over bolle elco's en hoe ze te vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:07

g0tanks

Moderator CSA
Een kapotte condensator zou heel goed de reden kunnen zijn van het probleem. Het beste is om het te vervangen met eentje die precies dezelfde waardes heeft. Mocht je die niet kunnen vinden dan kan een condensator met iets hoger voltage (maar dezelfde capaciteit) wel, maar lager is niet aan te raden.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 14:39
Dit is zeker het probleem en komt vaak voor. Kijk op de elco welk type en voltage en bestel op Aliexpress danwel Conrad, afhankelijk hoe lang je wilt wachten en wat je wilt betalen.

Voltage is te laag van die je hebt, die staan zo weer bol.

http://nl.aliexpress.com/...Text=10v-1000uf-capacitor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
pennywiser schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:44:
Dit is zeker het probleem en komt vaak voor. Kijk op de elco welk type en voltage en bestel op Aliexpress danwel Conrad, afhankelijk hoe lang je wilt wachten en wat je wilt betalen.

Voltage is te laag van die je hebt, die staan zo weer bol.

http://nl.aliexpress.com/...Text=10v-1000uf-capacitor
Conrad vind ik persoonlijk erg duur. Je betaalt vrij veel verzendkosten op een elco van hoogstens krap een euro. Ali zou ik niet doen vanwege de lange levertijd, daarnaast heb ik slechte ervaringen met de verzending. Ik heb al eens gehad dat ik een lege gesealde verpakking gehad en ik heb ook al eens een kabeltje gehad dat kapot was, was dan wel bij banggood maar daar doen ze heel moeilijk. In eerste instantie wijzen ze naar postNL moet ik formulieren invullen die postNL niet wilt geven, omdat ik eerst formulieren van de verzender moet invullen, maar banggood wil alleen de juiste formulieren verstrekken, als ik de formulieren van postNL invul. Na 8 weken wel geld terug gehad, maar alsnog. Kabeltje mocht ik terug zenden, maar wel op eigen kosten (lees duurder dan aankoopprijs). Ja, banggood is geen ali, maar in NL weet je dat je garantie hebt. In China ben je overgeleverd aan de verkoper en dat om een paar cent winst te maken. Daarbovenop komt dat ik die Chinezen gewoon niet vertrouw. Veel namaak en gevaarlijke rotzooi.

Ik zou gewoon naar een lokale elektronicawinkel gaan. In Arnhem heb je bijvoorbeeld Radio Piet. Erg fijne winkel. Moest laatst wat spullen hebben voor een diy trackIR en alles op voorraad, direct mee kunnen nemen en 4 euro goedkoper uit dan bij sossolutions. Bovendien kreeg ik ook nog goed advies. Bij sossolutions hebben ze gewoon niet op mijn mail gereageerd. Oja, nog een funfact: radiopiet is goedkoper dan diverse partijen op eBay.

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 12-01-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
Bijzonder veel dank voor de adviezen! Ik fiets van de week even langs het lokale electronica winkeltje en eens kijken wat er van komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klie2003
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 11:51
Ik heb ook een dergelijk probleem. Het toont even beeld en dan valt het weg.
Ik ga het ook maar uit elkaar schroeven en binnen kijken.
Aan/Uit knop doet het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klie2003
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 11:51
Helaas bij mij was dit niet het geval, mijn monitor gaat eventjes aan en schakelt gelijk weer uit(standby mode). Hardware/voeding met weerstanden zag er goed uit..
Iemand idee waar ik nog meer naar kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
klie2003 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:34:
Helaas bij mij was dit niet het geval, mijn monitor gaat eventjes aan en schakelt gelijk weer uit(standby mode). Hardware/voeding met weerstanden zag er goed uit..
Iemand idee waar ik nog meer naar kan kijken?
inverter? Tenminste als het een monitor met CCFL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger1977
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-10-2021
Hi,

Condensator vervangen met soldeerboutje.
Wel zelfde waarde nieuwe condensator erop, in ieder geval zelfde voltage microfaren waarde uF mag wat hoger zijn....

Heb zelf ook al wat condensatoren vervangen op monitor printplaten en andere printplaten en zou je probleem op moeten lossen,

Heb ooit eens een Dell 32" monitor gehad waar de mosfet vervangen moest worden, die ik vakkundig uit een gitaar versteker heb gedesoldeerd.

Electronica valt ook door te meten maar vergt het nodige verstand ervan...

Succes ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:58

Cheezus

Luiaard

Rutger1977 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:00:
Hi,

...
Wel zelfde waarde nieuwe condensator erop, in ieder geval zelfde voltage microfaren waarde uF mag wat hoger zijn....
...
Voltage waarde mag hoger zijn (niet lager!). uF waarde gelijk houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisV
Ik heb de condensator vervangen voor een 1000 uF 35V condensator. Was passen en meten, want die is veel groter dan de orginele. Helaas nog steeds geen beeld. Zou het zin hebben alsnog een 10V condensator te proberen of is er gewoon meer stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:46
10V gaat geen verschil maken, gaat enkel om de maximale spanning die de condensator aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
JorisV schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:20:
Ik heb de condensator vervangen voor een 1000 uF 35V condensator. Was passen en meten, want die is veel groter dan de orginele. Helaas nog steeds geen beeld. Zou het zin hebben alsnog een 10V condensator te proberen of is er gewoon meer stuk?
Wat gebeurt er als je met een zaklamp tegen het LCD schijnt? Zie je dan wel iets? Dan is je backlight kapot.
Pagina: 1