Verbeteren bovenlicht van hout : het gaat om 2 plaatsen.
1. Boven een achterdeur
2. Boven een uitzetraam van glas elders in huis.
De verbetering zit hem vooral in de isolatie. Zo'n plankje van 18-20 mm doet dat niet zo best. Het zijn weliswaar niet zulke grote oppervlakken, maar als er voor een redelijke prijs wat aan te doe valt is het een quick win, zeker als het zelf gemaakt wordt.
Ze zitten beiden via een simpel scharnier in het kozijn opgehangen en met een simpele raamuitzetter, zie foto, kun je ze een klein stuk open zetten (wil mijn familielid zo houden).
Ik heb al een aantal opties op een rij gezet en me wat verdiept in de kosten. Het zijn maar kleine oppervlakken dus de energiewinst is maar beperkt, dus honderden euro's uitgeven wordt het niet...zeker om dat op die plaatsen al jaren rolluiken zitten die bij donker de cold chill agv regen/wind/vorst etc van het directe hout al weg halen. Maar tegen een lage prijs een quick win, waarom niet.
1. Boven een achterdeur
2. Boven een uitzetraam van glas elders in huis.
De verbetering zit hem vooral in de isolatie. Zo'n plankje van 18-20 mm doet dat niet zo best. Het zijn weliswaar niet zulke grote oppervlakken, maar als er voor een redelijke prijs wat aan te doe valt is het een quick win, zeker als het zelf gemaakt wordt.
Ze zitten beiden via een simpel scharnier in het kozijn opgehangen en met een simpele raamuitzetter, zie foto, kun je ze een klein stuk open zetten (wil mijn familielid zo houden).
Ik heb al een aantal opties op een rij gezet en me wat verdiept in de kosten. Het zijn maar kleine oppervlakken dus de energiewinst is maar beperkt, dus honderden euro's uitgeven wordt het niet...zeker om dat op die plaatsen al jaren rolluiken zitten die bij donker de cold chill agv regen/wind/vorst etc van het directe hout al weg halen. Maar tegen een lage prijs een quick win, waarom niet.
- Gehard dubbel glas: een paar sites geven calculatie aan dat dit zeker enkele honderden euros per raam gaat worden. NOK, valt af.
- Zelf nieuw kozijn met dubbel glas maken: Heb nog nooit een kozijn gemaakt, heb er geen apparaten voor. Dubbel glas inzetten heb ik al eens gedaan. Tis een optie..... mits..... ben er nog echt niet uit of ik dat kozijn kan fixen, laten maken is vrij prijzig
- Voorzetraam:binnen of buiten? Dan verliezen we de open zet optie. Aan de buitenzijde zit ook nog het rolluik, maakt schoonmaken lastig.
- Aluminiumfolie aan de binnen zijde? Met daarachter een EPS-plaat van ca 2 cm? Folie overschilderbaar? Hoe omgaan met de raamuitzetter? Die zit nu rechtstreeks op de houten plaat (erom heen vrij laten ziet er wrs niet uit... Buiten, te lastig ivm rolluik.
- .... andere suggesties welkom

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 12-01-2020 12:46 ]