Beste NAS voor thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 21.020 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prostagma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 16:55
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een NAS die geschikt is voor thuisgebruik. Het doel is dat ik mijn volledige iTunes bibliotheek (waarin voornamelijk films en series opgeslagen staan (zelf geïmporteerd)), erop op te slaan en vervolgens mijn Apple TV te gebruiken om de video’s daar vanaf af te spelen.

De ruimte die overblijft op de NAS wordt gevuld met backups van mijn PC en laptop.

Op dit moment heb ik de WD My Cloud EX2 Ultra op het oog, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Synology. Beste beveiliging en packages. Zodra je een NAS hebt ga je er meer mee doen. Ik draai er bijv Domoticz op, Radarr, Plex, Camera Bewaking etc etc.

En voor jou: https://www.synology.com/...y_NAS_music_on_iTunes_Mac

Niet voor mij want ik ben allergisch voor Apple. :+

NB: en neem een 4Bay in SHR. Kan je later altijd makkelijk uitbreiden.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 12-01-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prostagma
Raad je 4 bay aan met het oog op de toekomst? Voorlopig denk ik meer dan genoeg te hebben aan 2x 4TB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

jannestimmers schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:20:
Raad je 4 bay aan met het oog op de toekomst? Voorlopig denk ik meer dan genoeg te hebben aan 2x 4TB.
Ik weet niet hoeveel muziek, films, foto's etc je spaart. Ik heb er nu mijn vierde schijf a 3TB inzitten. Een NAS koop je niet voor 2 jaar. De mijne, een DS414 is nu zes jaar oud. Beetje lullig als je straks na 3 jaar een nieuwe moet kopen omdat je te weinig ruimte hebt en vergeet niet dat SHR, een soort Raid, ook ruimte in neemt. Je hebt dus geen 8TB beschikbaar als opslag. Of je moet geen SHR of Raid gaan draaien, maar dat is niet slim.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 12-01-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Neem een 4-bay en stop daar voor nu 2x4TB in. Wil je later meer, stop je er een 3e 4TB disk bij, en desnoods een 4e. Is altijd goedkoper dan je 2-bay weer verkopen en een nieuwe 4-bay met 4 disks kopen dus.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Microkid schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:46:
Neem een 4-bay en stop daar voor nu 2x4TB in. Wil je later meer, stop je er een 3e 4TB disk bij, en desnoods een 4e. Is altijd goedkoper dan je 2-bay weer verkopen en een nieuwe 4-bay met 4 disks kopen dus.
Waarom niet een 2bay met 1x8TB?
Kleiner, goedkoper, minder stroomverbuik, veiliger (tenzij raid 1, maar dat was vast niet de bedoeling).
Tegen de tijd dat je uitgebreid bent naar 2*8TB en dat niet meer voldoende is, wil je toch een nieuwe nas ivm CPU/RAM upgrade.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:44

FreakNL

Well do ya punk?

1x8tb is wel non-redundant.. Dus bij een diskfail moet je een 8tb op de plank hebben liggen (of kopen) en je backup terug gaan zetten.

Wat dat betreft is 2x4tb (of 2x8tb) iets gebruiksvriendelijker/minder tijdrovend bij een diskcrash.

Maak echter niet de fout om bij een RAID-1 geen backups meer te maken. RAID is geen backup. Raid zorgt voor gebruikersgemak en uptime van je data, niet voor backups.

Met betrekking tot de TS;
Met een QNAP of Synology 4-bas nas kun je bijna niet de mist ingaan.. Voor mij zit er weinig verschil tussen deze merken.. Ik heb ze allebei in gebruik en gebruikt (diverse modellen)... Ik neig iets meer naar QNAP, maar da's persoonlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 12-01-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-05 19:05
@jannestimmers
Wat is je budget?
Hoeveel data heb je nu?
Wat verwacht je qua groei?
Hoe belangrijk is je data?
Hoelang denk je met je NAS te gaan doen?

Het verschil tussen een 2-bay of 4-bay is voor de basis al 200 euro.

Wil je de NAS alleen gebruiken voor file storage of ben je van plan nog andere dingen te gaan doen ermee?

@Illusion Als je een 1 bay nas wilt, kun je net zo goed zo iets nemen: https://www.friendlyarm.c...ct&path=86&product_id=185 of gewoon een simpele usb schijf en deze koppelen aan je router/interne netwerk. Zet er OVM op en je bent klaar.
pricewatch: Seagate Expansion Portable 5TB Zwart

Even als voorbeeld:

Ik heb hier een 2Bay DS218+ gekocht met de volgende redenen:
- puur nodig voor NFS storage voor mijn VM's die in mijn Homelab draait.
- 2tal camera's die hun storage weg kunnen schrijven.
- bovenstaande data heeft geen backups nodig. Is de data weg, jammer dan.
- Plex nodig? Nee, daar heb ik een aparte VM voor.
- Gebruikersgemak: Ja
- Geheugen uitbreidbaar: Ja is mogelijk indien nodig.
- Spare schijf mee bestellen (dus 3x 4TB aangeschaft)
- Schijf uitbreiding? tot 16TB per stuk worden ondersteund.
- Uitbreiding door extra schijven toevoegen? Niet nodig. Ik vind de aanschafprijs te duur daarvoor.

Probeer dus voor jezelf alles goed op een rij te zetten, vervolgens ga je dan in de pricewatch filteren en vergelijken. Dan kun je gericht vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreakNL schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:02:

Maak echter niet de fout om bij een RAID-1 geen backups meer te maken. RAID is geen backup. Raid zorgt voor gebruikersgemak en uptime van je data, niet voor backups.
Mag je mij eens vertellen waar ik dan een backup van zo'n 7TB wegzet. En nee, niet in de cloud (privacy) en nee wil niet elders een NAS wegzetten. Ik snap met 1TB dat ik er ff een externe HD aan kan hangen maar met mijn 7 wordt het allemaal niet makkelijk en betaalbaar.

Het risico van brand/diefstal (heb rookmelders en een hond, grrrrrrrrrr) neem ik voor lief dus vertrouw ik op SHR. Had laatst een bijna corrupte schijf. Nieuwe erin gestoken en herstelt. Geen centje pijn.

Ik vind dat gedoe van Raid/SHR is geen backup een beetje overtrokken. Maar dat zal aan mij liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Anoniem: 1294558 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:17:
[...]

Ik vind dat gedoe van Raid/SHR is geen backup een beetje overtrokken. Maar dat zal aan mij liggen.
Totdat je per ongeluk een map wegggooit.
Of iets aanpast wat niet de bedoeling is.
Of Crypto.

Raid 1 is gewoon 1:1 kopie van elkaar. Wat je op disk 1 doet synct naar disk 2.

Een backup zorgt dat je "terug in de tijd" kan.

Het belangrijkste is. Wat is je data waard. Maar het 3,2,1 principe voor waardevolle data is zeker aan te raden.

Terug ontopic.
Voor TS. goed bepalen wat je data is en hoe je die wilt beschermen.
En een beetje flexibiliteit vind ik zelf wel fijn.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DarkSide schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:24:
[...]

Totdat je per ongeluk een map wegggooit.
Of iets aanpast wat niet de bedoeling is.
Of Crypto.

Raid 1 is gewoon 1:1 kopie van elkaar. Wat je op disk 1 doet synct naar disk 2.

Een backup zorgt dat je "terug in de tijd" kan.

Het belangrijkste is. Wat is je data waard. Maar het 3,2,1 principe voor waardevolle data is zeker aan te raden.

Terug ontopic.
Voor TS. goed bepalen wat je data is en hoe je die wilt beschermen.
En een beetje flexibiliteit vind ik zelf wel fijn.
toon volledige bericht
Per ongeluk een map weggooien? Ik ben de enige hier thuis die zaken kan/mag verwijderen en mijn kinderen en vrouw dus niet. Verwijder ik al een map dat komt die eerst in de prullenbak en moet ik daar nog een keer op weggooien klikken. Je moet wel echt dom zijn als je dat dan overkomt. Ik heb eerder dat ik vergeet zo'n prullenbak te legen en dat dat dan veel ruimte inneemt. 8)

TS is een nieuweling en het is dus ontopic. Anders kan je hem net zo goed adviseren 2 nassen te kopen en er een bij familie te zetten om daar de backup te draaien. Hartstikke veilig maar het kost je wel een sloot duiten.

En cloud blijf ik weg. Never dat mijn data bij derden op een server komen. DE reden dat ik een NAS heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:53
[...]

Mag je mij eens vertellen waar ik dan een backup van zo'n 7TB wegzet. En nee, niet in de cloud (privacy) en nee wil niet elders een NAS wegzetten. Ik snap met 1TB dat ik er ff een externe HD aan kan hangen maar met mijn 7 wordt het allemaal niet makkelijk en betaalbaar.

Het risico van brand/diefstal (heb rookmelders en een hond, grrrrrrrrrr) neem ik voor lief dus vertrouw ik op SHR. Had laatst een bijna corrupte schijf. Nieuwe erin gestoken en herstelt. Geen centje pijn.

Anoniem: 1294558 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:33:
[...]
En cloud blijf ik weg. Never dat mijn data bij derden op een server komen. DE reden dat ik een NAS heb.
Het is een afweging om te maken. Als jij de foto's van je pasgeboren kind alleen maar digitaal opslaat op je disk en om wat voor reden verlies je de toegang tot beide disken verliest (brand, diefstal, disk crash etc). dan ben je die foto's kwijt.

Is het handig om geen backup te hebben? Wellicht niet, maar als je data je niet waard is dan maakt het niet uit.
Je moet het vergelijken met je zorgverzekering. Je zal het waarschijnlijk niet nodig hebben, totdat ....

Daarnaast heeft de persoon waarop je quote helemaal niks gezegd over een cloud oplossing. Hij geeft alleen aan wat een goede backup strategie is a.d.h.v. een 3-2-1 methode.

[ Voor 14% gewijzigd door CuBras op 12-01-2020 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

CuBras schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:34:
[...]

[...]

Het is een afweging om te maken. Als jij de foto's van je pasgeboren kind alleen maar digitaal opslaat op je disk en om wat voor reden verlies je de toegang tot beide disken verliest (brand, diefstal, disk crash etc). dan ben je die foto's kwijt.

Is het handig om geen backup te hebben? Wellicht niet, maar als je data je niet waard is dan maakt het niet uit.
Je moet het vergelijken met je zorgverzekering. Je zal het waarschijnlijk niet nodig hebben, totdat ....

Daarnaast heeft de persoon waarop je quote helemaal niks gezegd over een cloud oplossing. Hij geeft alleen aan wat een goede backup strategie is a.d.h.v. een 3-2-1 methode.
Denk dat de meeste mensen hun foto's zelfs alleen maar op hun telefoon hebben, helemaal geen backup hebben en er zoveel maken dat terug kijken zelfs onmogelijke opgave is. 8) Mijn foto's daarop worden bij mij gelijk bij thuiskomst met DS Photo gebackupd op mijn NAS.

Vergelijking met de zorgverzekering slaat kan nog wal want ik vertrouw op SHR als mijn acceptabele verzekering en de kans dat ik ziek wordt is vele malen groter dan dat als er bij mij een disk uitvalt ik hem niet kan herstellen. Ik heb overigens ook geen aanvullende en tandartsverzekering. ;) Maar als je voor mijn 7TB een betaalbare en praktische oplossing weet dan hoor ik het graag. Ik ken hem niet.

Aan TS: koop eerst een NAS en kijk wat voor jezelf een acceptabel risico is. Veel plezier met je eerste NAS!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:44

FreakNL

Well do ya punk?

De kans @Greenisthebest op enige moment al zijn data van de betreffende NAS kwijt raakt is aanwezig. . Als je data je iets waard is maakt je backups. Maar het kan gewoon een afweging zijn natuurlijk. Dan is het prima. Maar @Greenisthebest stelt dat hij die data nooit kwijt gaat raken en dat is onzin, die stelling kun je niet maken. Wat @Greenisthebest gedaan heeft is een risico-afweging. Daar is niks mis mee, maar (@Greenisthebest) erken dan wel dat het fout KAN gaan...

Geen backups maken is ook een bijzonder raar advies..

Ik maak ook geen volledige backup van mijn NAS, dat doe ik alleen met de belangrijke zaken die ik echt NOOIT kwijt wil raken. Denk aan foto's, documenten, etc.. Die ISO's en andere downloads enzo vind ik niet heel boeiend.. Vervelend, maar niet meer dan dat..
[...]
..

Is geen gedoe maar een feit. Kan alsnog een geaccepteerd risico zijn, maar feit blijft staan dat RAID geen backup is.

[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 13-01-2020 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-05 19:05
[...]

Bij deze: pricewatch: Seagate Expansion Desktop (v2) 8TB Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Top! Had me eerlijk gezegd al tijden niet verdiept in kosten van HD"S. Die dingen zijn echt goedkoop geworden. Dit kan een overweging worden. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:53
Anoniem: 1294558 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:39:
[...]

Denk dat de meeste mensen hun foto's zelfs alleen maar op hun telefoon hebben, helemaal geen backup hebben en er zoveel maken dat terug kijken zelfs onmogelijke opgave is. 8) Mijn foto's daarop worden bij mij gelijk bij thuiskomst met DS Photo gebackupd op mijn NAS.

Vergelijking met de zorgverzekering slaat kan nog wal want ik vertrouw op SHR als mijn acceptabele verzekering en de kans dat ik ziek wordt is vele malen groter dan dat als er bij mij een disk uitvalt ik hem niet kan herstellen. Ik heb overigens ook geen aanvullende en tandartsverzekering. ;) Maar als je voor mijn 7TB een betaalbare en praktische oplossing weet dan hoor ik het graag. Ik ken hem niet.

Aan TS: koop eerst een NAS en kijk wat voor jezelf een acceptabel risico is. Veel plezier met je eerste NAS!
De discussie gaat niet om een telefoon met ontelbare foto's. Maar goed dan gaan we die kant op; je geeft zelf aan dat je een backup maakt van je foto's naar de NAS. Dus blijkbaar is dat geen gedoe, terwijl een <insert vorm van backup> voor je NAS geen meerwaarde heeft...

Het slaat juist ergens op. Jouw SHR is jouw 'zorgverzekering'. Dat jij geen aanvullende tandartsverzekering hebt, is geheel aan jou. Je zorgverzekering is dynamisch en kan je aanpassen, net zo als een backup solution. Je kan het zo uitgebreid of duur maken als je wil.

Ik kan jou geen betaalbare of practische oplossing aanraden, want alle vorm van backup voor je NAS vind je nutteloos, behalve SHR (ondanks SHR != backup is).

Persoonlijk maak ik een backup met Hyper Backup Manager van Synology en laat ik dit via een script (2 regels code) naar een extene HDD kopiëren. Vervolgens laat ik via Hyper Backup een encrypted backup maken naar m'n zwager die ook een Synology heeft staan.
Kostte nog geen 15 minuten om in te richten. Qua kosten was het alleen de investering van m'n eigen NAS + schijven. Zo voldoe ik aan de 3-2-1 methode.

Daarnaast maak ik van 80% van mijn data geen backup, aangezien ik niet alles van mijn 16TB hoef te behouden in het geval van data verlies. Het is een nice to have om het gelijk bij de hand te hebben (iso's e.d.), maar mocht ik het kwijt zijn download ik het via de officiële kanalen.

@jannestimmers
In deze link kan je het verschil lezen welke type NAS van Synology beschikbaar is. Volgens het artikel zou een PLAY-serie NAS voor jou een mooi startpunt zijn. Afhankelijk hoeveel data je hebt zou je voor een 2-bay of 4-bay NAS kunnen gaan.
https://nascompares.com/2...ynology-nas-buyers-guide/

Wat betreft de SHR:

SHR is far more automatic RAID choice and designed for the less technically minded to protect their data from hardware failure, without having to delve to deeply into complex matters like parity and striping. It is also significantly easier to set up and considerably more scalable than traditional RAID.

en dan nu de voor en nadelen:

SHR Strengths

Faster to setup
Expandable
Ability to mix drives
Greater available capacity when mixing drives whilst still maintaining 1 disk of redundancy
If a drive fails, the Synology can still access the full volume data – though will operate much slower till a replacement drive is installed
Drives can be carrier over to a new SHR supported Synology and the new NAS will see the volume and the data

SHR Weaknesses

A little slower than traditional RAID but equal speed to RAID 5 and 6
You cannot remove the Drives in an SHR RAID and install them in a new non-SHR NAS, they will need to be formatted.

And now onto Traditional RAID
RAID Strengths

Broader options for deployment. More task specific RAID sets like RAID 10 or RAID 50 are possible
Better chance of Hard Drives being recognized in a new NAS/DAS enclosure if you install them in a new unit
Still scalable between RAIDs, but not as much as SHR
On the whole, better Read and Write speeds available
Not just limited to Synology

RAID Weaknesses

You cannot effectively mix drives and to increase the total capacity will in all likelihood only be possible by replacing ALL drives in the array
Cannot access the data after a drive failure until a new drive is installed (exception of RAID 1)
Takes noticeably longer to create a RAID array compared with likewise SHR

Bron

Als je nog niet in de wondere wereld van RAID bent gedoken dan kan je voor een SHR oplossing van Synology gaan. Het grootste voordeel is dat je maar minimaal twee disken nodig hebt. Deze hoeven dan niet eens van dezelfde grootte te zijn, wat bij RAID anders is.

Lees je goed in en veel plezier alvast!

[ Voor 36% gewijzigd door CuBras op 12-01-2020 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prostagma
Ik ben wat dieper in de Synology DS918+ gedoken. Lijkt me een toekomstbestendig NAS apparaat (alleen helaas geen 10Gbit LAN maar ach), maar voor dit moment zou het wel enigszins overkill zijn.

Mijn huidige bibliotheek bestaat voornamelijk uit gewoon foto’s, video’s en muziek en tot zover niks bijzonders. Daar kan in de toekomst echter nog wel veel bijkomen dus in die zin is het ook verstandig een toekomstbestendig apparaat te kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jannestimmers schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:04:
Ik ben wat dieper in de Synology DS918+ gedoken. Lijkt me een toekomstbestendig NAS apparaat (alleen helaas geen 10Gbit LAN maar ach), maar voor dit moment zou het wel enigszins overkill zijn.

Mijn huidige bibliotheek bestaat voornamelijk uit gewoon foto’s, video’s en muziek en tot zover niks bijzonders. Daar kan in de toekomst echter nog wel veel bijkomen dus in die zin is het ook verstandig een toekomstbestendig apparaat te kopen..
Deze doet alles wat je wil en goedkoper: pricewatch: Synology DiskStation DS418

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]

Huizen branden af, servers kunnen worden gestolen, mappen worden weggedonderd, cryptolockers versleutelen data en disks gaan kapot.

RAID is geen backup, nooit. Wil je het goed doen, MOET je je data buiten de deur plaatsen.

(En er zijn prima oplossingen voor 7T aan data, alleen kosten die wel geld. Mijn oplossing kost me €35,- per maand exclusief aanschaf en afschrijving hardware.)

@jannestimmers
Kijk ook eens naar de FreeNAS Mini.
https://www.freenas.org/freenas-mini/

FreeNAS, op door hen geleverde hardware.
Niet per-sé goedkoop maar FreeNAS is wel heel erg leuk.

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 12-01-2020 21:53 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prostagma
Die doet inderdaad precies wat ik wil. Maar bij deze denk ik dan: is hij wel toekomstbestendig? Zo bevat hij bijvoorbeeld geen m2 aansluitingen (hoewel het nut ervan voorlopig nog te betwisten valt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:37

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jannestimmers schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:59:
[...]

Die doet inderdaad precies wat ik wil. Maar bij deze denk ik dan: is hij wel toekomstbestendig? Zo bevat hij bijvoorbeeld geen m2 aansluitingen (hoewel het nut ervan voorlopig nog te betwisten valt).
Ik werk met een DS414 en die belast ik echt zwaar. Geen centje pijn. Waar doel je op naar de toekomst?

Voor de opslag van data heb je echt geen SSD nodig. Gewoon goede WD Reds erin en gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 13-01-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltre
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-02 15:26
Ik heb ook nog een vraag omtrent dit topic, als het nog kan?

Ik lees veel over de backup van je HD met Raid.
Maar hoe vaak gaat zo’n HD eigenlijk kapot, gaan deze überhaupt vaak kapot?

Ik wil mijn foto’s van al mijn losse externe harddisks op een toegankelijke HD zetten zodat ik deze kan inzien vanaf, laptop, smartphone iPad etc.

Ik zat zelf te denken na het lezen van dit topic en andere om een Synogie DS218 play te kopen en een 4TB schijf en dan zien hoe vol deze komt. Maar dan vind ik 368,- wel al gelijk een behoorlijke uitgave.

En als ik het goed doe lees ik dat ik eigenlijk een 2e 4TB 3e erbij zou moeten nemen om Raid1 te kunnen draaien.

Hoe groot is het risico dat een schijf kapot gaat. De nu losse externe schijven doen het ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

@deltre je moet zelf bepalen wat je data je waard is.
Ik heb disks gehad die jaren draaide en disk die snel stuk gingen.

Maar Raid is geen backup.
Raid maakt een copy van disk 1 naar disk 2.
Dus wat er gebeurt met disk1 (folder weg, crypto, etc) gaat ook naar disk 2.

Er kan simpelweg gewoon altijd wat gebeuren.
Je koopt vandaag een nieuwe NAS. En morgen slaat de bliksem in. En poef alle data weg bv.

Raid is simpel een redundantie om er voor te zorgen dat je data beschikbaar is.
Gaat 1 disk stuk. Dan kan je nog bij je data en kun je doorwerken.
Maar je kan er niet mee terug in de tijd. bv vorige week toen die map er nog wel was?

Een Ds218 (oid) is prima.
Die kan je prima met een 4TB disk vullen. En gebruiken als backup. Synology heeft daar prima software voor.

Dan weer terug naar de vraag hoe veel is je data je waard.
Het is verstandig om ook een backup buiten huis te hebben (geval van brand of bv de bliksem inslag).

Ik heb al mijn belangrijke data ook op de NAS staan. En draai geen Raid.
Als een disk stuk is, vind ik dat niet erg. Hoef niet direct bij de data.
De belangrijkste data heb ik een backup in de cloud. Die kan ik dan makkelijk restoren.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaten
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-04 15:18
Weet dat het een "oud" topic is maar toch even mijn cent.

Een raid-1 is idd geen backup maar heeft een paar voordelen:
1. het beschermd je tegen een defecte schijf, valt schijf 1 uit dan gaat schijf 2 verder en krijg je gewoon een melding, nieuwe schijf erin en na een synchronisatie gewoon door. En ja... dit komt voor. Heb zelf al meerdere keren meegemaakt dat een schijf opeens de geest gaf. Dat is overigens wel een reden om te zorgen dat je schijven niet uit dezelfde batch komen, dus nu een schijf kopen en over een paar maanden nog eentje.
2. Je snelheid gaat wat omhoog bij het gebruik door meerdere gebruikers. De NAS zal dan namelijk het lezen voor verschillende gebruikers efficienter doen door beide schijven onafhankelijk van elkaar te gebruiken.

Dan nog de backup: Je kunt cloud haten maar als je het goed inricht en een fatsoenlijke partij hebt kan cloud een prima oplossing zijn. Dit is natuurlijk niet van toepassing als je alleen maar rommel op je NAS zet maar de ervaring leert dat er toch snel spul op staat wat je niet kwijt wilt. Investeer dus even in een backup oplossing en laat je NAS dat lekker automatisch regelen.

Ben zelf ook op zoek naar een nieuwe NAS. Heb nu een synology 214+ en die werkt nog steeds perfect (8 jaar oud) maar wil graag wat meer power om bijvoorbeeld docker containers fatsoenlijk te kunnen draaien. Daarnaast wel alles wat ik nu ook doe (VPN van buiten, Medusa, Backup voor andere apparaten, private cloud en uiteraard fileshare over het netwerk.
Als iemand tips heeft.... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

beetje rare kick ;-)
Eerst een tip geven over Raid en Backup.
Dan een verkapte vraag voor een NAS. 8)

Je had een Syno. Waarom dan niet weer een Syno?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Slotje, want dit kan prima in een los topic. Zeker als een shortlist ontbreekt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.