Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 13:02
Ik heb recent de volgende NUC aangeschaft voor UHD playback.

Intel NUC7CJYH2 (UHD Graphics 600)
8gb DDR4
500GB SSD

Voor zover ik weet moet deze GPU probreemloos 2160p60 af kunnen spelen. Dit lukt mij dus helaas niet.

Even wat details,

Hardware:
- Philips 66PUS6401 (60hz UHD HDR panel) (Ultra 4K 4:4:4 op HDMI 1 en 2 geactiveerd)
- Intel NUC7CJYH2 (J4005 - UHD 600 integrated graphics)
- Geen receiver (NUC -> HDMI -> TV)

Software:
- Windows 10 Professional
- Potplayer (Hardware Acceleration aan, Prefer D3D11)

Nu heb ik het probleem dat in fullscreen ik ontzettende framedrops krijg (judder). De video info in potplayer geeft dan ook een verschuiving in fps aan.

Om maar te beginnen met de makkelijkste vraag (denk ik...),
Ondersteund de NUC (Celeron J4005 met UHD 600) 2160p60 d.m.v. hardware acceleration?

Als het antwoord hierop direct 'nee' is hoef ik jullie niet te belasten met bergen settings en screenshots.

Sorry voor de basale start van deze vraag, maar weet niet waar ik moet beginnen aangezien ik al 3 dagen zit te klooien (met verschillende players en honderden settings) zonder resultaat 8)7

Bedankt mensen!!!!

[ Voor 3% gewijzigd door keroner op 12-01-2020 11:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 11:37
Niet veel informatie over wat je afspeelt.
Wat ik gevonden heb op notebookcheck:

Positively, the updated video decoder can hardware decode and encode H.265, HEVC, and VP9 videos. It is worth noting that we could not get Netflix to play in 4K, but we could get YouTube to play in maximum resolution at 3840x2160 at 60 FPS.

Misschien wordt wat jij wil afspelen niet hardwarematig ondersteunt en dan wordt het snel moeilijk voor zo'n cpu.

Op videohelp heb je ook een topic hierover waar je aangeeft dat het wel probleemloos draait met kodi, daar beantwoord je de vraag al die je hier stelt. Probleem zit m dus in de software, vreemd dat alleen kodi probleemloos werkt.

Edit: Ik lees dat madvr een krachtige pc nodig heeft, ik zou het eens proberen zonder exotische codecs, dus klite and madvr verwijderen. Vlc voldoet zonder aparte codecs zover ik weet, al is het maar om te testen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sunrise op 12-01-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Hoi Sunrise,

Hey gaat inderdaad om hvec. Dit zou geen probleem moeten zijn. Ik zal inderdaad VLC eens proberen.

Ik heb inmiddels zoveel codecs en players geprobeerd dat ik na de poging met VLC èèn keer een nieuwe install van Windows die (om eventuele conflicten in codecs te elimineren).
Probeer dan nog 1 keer potplayer helemaal schoon. Lukt het dan nog niet kap ik ermee. Kijken we voorlopig nog maar 1080p.

-- UPDATE --

Zojuist een schone installatie van Windows 10 gedaan om alle mogelijke codec conflicten uit te sluiten. Ik heb alle Windows updates gedraaid en alle drivers ge-update via device manager (er is dus geen Intel Graphic meuk geïnstalleerd).

De framedrops zijn nu in ieder geval binnen de perken, maar heb nog steeds erg last van judder.
Hieronder 2 screenshots waaruit blijkt dat er iets misgaat met het aantal frames (in rood gemarkeerd).

Iemand een idee op basis van onderstaande informatie wat hier de oorzaak van kan zijn?

Screen 1 (2160p24)

Screen 2 (2160p60)

[ Voor 48% gewijzigd door keroner op 12-01-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@keroner, het afspelen moet theoretisch geen problemen geven, het apparaat (lees iGP) is daar zeker voor geschikt; https://nucblog.net/2018/...h-linux-htpc-conclusions/

HDR is echter een no go, maar dat wist je waarschijnlijk al?

Microsoft heeft tegenwoordig standaard de HEVC codec uit Windows 10 verwijderd, deze kun je via de store later toevoegen;

https://webwereld.nl/nieu...c-uit-windows-10-3773509/

https://mspoweruser.com/h...microsoft-store-for-free/

Je kunt ook de eigen Films & TV app proberen voor het afspelen van HEVC video, die zou het (als alles goed is geïnstalleerd), ook probleemloos moeten kunnen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 11:37
Kan je instellingen van de tv of de tv op zich uitsluiten door het even te testen met een monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
@hardware-lover
Dat hdr niet ondersteund wordt kwam ik al snel achter ja :S
Daar kan ik wel mee leven aangezien mijn scherm zo weinig nits heeft dat ik er met deze setup (slaapkamer) wel mee kan leven.

De igp moet inderdaad alles ondersteunen. Probleem zit hem dan ook waarschijnlijk in de software.
Ik heb trouwens de MS hevc codecs geïnstalleerd en de films&tv app geprobeerd.
Dit speelt stukken beter, maar heb nog steeds last van Judder in 2160p.

Als ik echter een zware demo (Sony swordsmith) draai loopt het nog steeds voor geen meter.
Thanks for the tip though ;)

@Sunrise
Had ik maar de luxe van een 2de 4k tv.
Moet er voor de woonkamer wel komen, maar wacht nog even tot oled iets zakt in prijs :P

Ik begin inderdaad wel steeds meer het gevoel te krijgen dat de tv het probleem kan zijn.
Op de een of andere manier heb ik ook maar een 8 bit verbinding met het scherm volgens Windows.
Begrijp er niets van want de HDMI ingang op de tv is ingesteld als ultra HD 4:4:4 en 4:2:2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:26
Als hij alleen maar voor in de slaapkamer is heb je dan windows nodig?
Ik heb op mijn NUC gewoon Libreelec staan, lekker snel en ondersteund ook alles.

Dan heb je ook geen probleem met drivers en players etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Equazor_ op 14-01-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

keroner schreef op maandag 13 januari 2020 @ 23:11:
@hardware-lover
Dat hdr niet ondersteund wordt kwam ik al snel achter ja :S
Daar kan ik wel mee leven aangezien mijn scherm zo weinig nits heeft dat ik er met deze setup (slaapkamer) wel mee kan leven.

De igp moet inderdaad alles ondersteunen. Probleem zit hem dan ook waarschijnlijk in de software.
Ik heb trouwens de MS hevc codecs geïnstalleerd en de films&tv app geprobeerd.
Dit speelt stukken beter, maar heb nog steeds last van Judder in 2160p.

Als ik echter een zware demo (Sony swordsmith) draai loopt het nog steeds voor geen meter.
Thanks for the tip though ;)

@Sunrise
Had ik maar de luxe van een 2de 4k tv.
Moet er voor de woonkamer wel komen, maar wacht nog even tot oled iets zakt in prijs :P

Ik begin inderdaad wel steeds meer het gevoel te krijgen dat de tv het probleem kan zijn.
Op de een of andere manier heb ik ook maar een 8 bit verbinding met het scherm volgens Windows.
Begrijp er niets van want de HDMI ingang op de tv is ingesteld als ultra HD 4:4:4 en 4:2:2.
Ik vraag me af of die HDMI instellingen wel van toepassing zijn zonder HDR mogelijkheden. Je zou daar nog eens mee kunnen spelen? Ik zet de Deep color optie op HDMI ook niet aan als er geen HDR apparaat aanhangt.

De juiste (auto) refreshrate moeten ook ingesteld zijn bij afspelen, je wilt dat je media tenslotte zo wordt afgespeeld zoals het is vastgelegd. Je zou Kodi eens kunnen proberen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Na uren klooien kreeg ik de heldere ingeving om mijn game pc van beneden (i3 - GTX 1060) op de tv boven aan te sluiten.
Plug and Play. Geen enkele vorm van judder, stutter, framedrops of wat dan ook.

Dit laat mij met 2 gedachten achter,
Of de nuc ondersteund 2160p60 gewoon niet (goed genoeg), of ik heb een maandagochtend product.

Ik denk dat het laatste aan de orde is. Aangezien ik tot 2 keer toe W10 opnieuw heb geinstalleerd en meerdere software players geprobeerd heb geprobeerd geloof ik niet dat het in de software kan zitten.
De zelfde software werkte op mijn game pc namelijk direct en daar staat al het nodige aan troep op.

Ik heb in ieder geval besloten om het NUC alss UHD mediaplayer hier af te sluiten. Is al genoeg tijd in gegaan om 10 films te kijken :)

De NUC gaat retour en ik houd het voorlopig nog wel bij 1080p24.

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

keroner schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:24:
[knip]
Of deze nuc ondersteund 2160p60 HDR gewoon niet [knip]
Geen HDR ondersteuning nee, 2160@60Hz echter wel.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
hardware-lover schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:02:
[...]

Geen HDR ondersteuning nee, 2160@60Hz echter wel.
HDR onterecht genoemd. Foutje. Echter 2160p24, 2160p30 en 2160p60 loopt ook niet.
Met mijn pc is alles strak op de native FPS van de video. Met de nuc gaat het echt alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@keroner, heb je de tijd genomen en Kodi ook nog een kans gegeven? Het zou werkelijk geen probleem mogen zijn, de GTX1060 en i3 is werkelijk overdone en beslist niet nodig.

Testing, one, two ...

Pagina: 1