Games crashen/freezen, maar wat is het probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-05 15:42
Goedemorgen,

Ik zit al een tijd te zoeken waarom mijn games (CoD MW en Tom Clancy GR Breakpoint) vastlopen en crashen. Dat terwijl ik m.i. een best goede set-up heb. Afbeeldingen stuur ik mee.

https://ibb.co/tb58rRZ

Na van alles geprobeerd en getest te hebben, ben ik achter het volgende gekomen: Waar normaal de campaign van CoD onzettend freezed, doet hij dat niet wanneer ik taakbeheer op de voorgrond heb staan (zie afbeelding), maar wanneer ik alleen volledig het spel CoD campaign voor me heb staan (zonder taakbeheer met de optie 'altijd op voorgrond' heb staan) zit hij ontzettend te freezen en is de game onspeelbaar.

https://ibb.co/Jj7WqTV
https://ibb.co/kKrYZC7

Hopende dat iemand weet waar het wellicht aan kan liggen. Ik begin namelijk een beetje hopeloos te worden en te denken dat het ergens aan de componenten moet liggen. De PC is 3 weken geleden al opnieuw nagekeken door het bedrijf Azerty waar ik de PC heb laten samenstellen. Zij zeiden dat alles klopt. Ook als ik zelf benchmark testen doe, ziet alles er goed uit. Maar de games zijn niet speelbaar.

Ik hoor het heel graag.

Alvast bedankt.

Patrick :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Ik kan in ieder geval wel aangeven dat wanneer ik CoD Multiplayer speel, hij vastloopt en ik bij de gegevens zie dat CPU/ms en CPU op mijn AMD Radeon software in de 100% schiet. Dat zijn de momenten dat hij vastloopt.

Maar nogmaals: met taakbeheer open en op de voorgrond, totaal geen problemen. bizar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Aangezien Azerty alles voor je heeft geassembleerd en geïnstalleerd heb je daar ook garantie. Dus laat ze hetzelfde doen als wat jij doet. Dus laat ze de games testen die jij speelt i.p.v. een benchmark draaien.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

BCC

Als het bij Azerty niet voorkomt - is je pc geaard?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
[s]
-The_Mask- schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:57:
Aangezien Azerty alles voor je heeft geassembleerd en geïnstalleerd heb je daar ook garantie. Dus laat ze hetzelfde doen als wat jij doet. Dus laat ze de games testen die jij speelt i.p.v. een benchmark draaien.
Ik heb contact opgezocht met Azerty en wacht op hun antwoord. Maar toevallig een idee hoe het kan dat hij met taakbeheer op de voorgrond het wel doet, maar wanneer er geen taakbeheer in beeld is hij het totaal niet doet...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
BCC schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:02:
Als het bij Azerty niet voorkomt - is je pc geaard?
Hij is als het goed is wel geaard. Ik heb er een hoog kwaliteit verlengsnoer aanliggen en aangesloten op een kwalitatief stopcontact. Of heeft dat er niks mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

BCC

Trek voor de grap even een verlengsnoer naar een andere geaarde groep om het uit te sluiten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:06
Het kan zijn dat de cpu of de gpu niet goed genoeg gekoeld wordt. Bijvoorbeeld doordat koelsystemen tijdens transportschokken wat zijn verbogen.
Je kunt tijdens een gamesessie eens de temperatuur van de cpu en gpu loggen. Je kunt daarnaast ook de voltages checken tijdens het gamen.

In de bios kun je verder zien of er iets is overgeclocked. Sommige moederborden hebben allerlei auto-tune en turbo opties die wellicht aan staan. Of dat bepaalde opties simpelweg verkeerd staan.

Het kan zo zijn dat je oude gpu-drivers gebruikt die met een aantal moderne games niet lekker werken.

Ik weet niet hoe goed je kennis van bovenstaande zaken is, maar ik hou het eerst kort, dan kun je altijd vragen naar extra hulp.

[ Voor 6% gewijzigd door Playa del C. op 13-01-2020 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Draait de game in een windowed modus als je taakbeheer ervoor hebt? En dus op andere resolutie/refreshrate als fullscreen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 19:20
Ik heb soortgelijke problemen, maar dan voor een andere game, ooit 's opgelost door te spelen met de Affinity-instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:06
Ziegels schreef op zondag 12 januari 2020 @ 07:40:
Ik kan in ieder geval wel aangeven dat wanneer ik CoD Multiplayer speel, hij vastloopt en ik bij de gegevens zie dat CPU/ms en CPU op mijn AMD Radeon software in de 100% schiet. Dat zijn de momenten dat hij vastloopt.

Maar nogmaals: met taakbeheer open en op de voorgrond, totaal geen problemen. bizar.....
In navolging van mijn eerdere suggesties. Dat is op basis van dit stukje. CPU in de 100% en daarna een vastloper, duidt op oververhitting van de cpu => niet genoeg koeling door bijvoorbeeld onjuiste of onvolledige of beschadigde koelinstallatie.
Met taakbeheer op de voorgrond, draait je spel waarschijnlijk in windowed mode of iets dergelijks, waardoor de fps lager wordt en de cpu niet in de 100% schiet. Niet heel bizar dan. Wel goed dat je dat hebt gespot, maar dat betekent dus ook dat je weet waar je moet zoeken.

Bij hoge fps is het ook mogelijk dat andere delen op de videokaart vastlopen door oververhitting. Heb je meer fps of cpu/gpu-load in de campaign ten opzichte van online? Dan weet je waar je het moet zoeken.

Ik ben voor 90% zeker dat het een koelprobleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
BCC schreef op maandag 13 januari 2020 @ 06:53:
Trek voor de grap even een verlengsnoer naar een andere geaarde groep om het uit te sluiten.
Geprobeerd, maar geen verschil. Daar ligt het dus niet aan.
Falcon schreef op maandag 13 januari 2020 @ 07:27:
Draait de game in een windowed modus als je taakbeheer ervoor hebt? En dus op andere resolutie/refreshrate als fullscreen?
Denk dat het dan wat lager is inderdaad. De game draaide overigens in fullscreen borderless.
Playa del C. schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:08:
[...]

In navolging van mijn eerdere suggesties. Dat is op basis van dit stukje. CPU in de 100% en daarna een vastloper, duidt op oververhitting van de cpu => niet genoeg koeling door bijvoorbeeld onjuiste of onvolledige of beschadigde koelinstallatie.
Met taakbeheer op de voorgrond, draait je spel waarschijnlijk in windowed mode of iets dergelijks, waardoor de fps lager wordt en de cpu niet in de 100% schiet. Niet heel bizar dan. Wel goed dat je dat hebt gespot, maar dat betekent dus ook dat je weet waar je moet zoeken.

Bij hoge fps is het ook mogelijk dat andere delen op de videokaart vastlopen door oververhitting. Heb je meer fps of cpu/gpu-load in de campaign ten opzichte van online? Dan weet je waar je het moet zoeken.

Ik ben voor 90% zeker dat het een koelprobleem is.
Het is geen koelprobleem en ook geen PSU probleem. Tenminste dat geven ze bij Azerty aan.

Mijn vraag blijft nu of het te maken heeft met de PSU. Want ik heb er een van 550W, maar ze geven bij AMD aan de 650/700 is aanbevolen. Bij andere mensen heeft dit wel gewerkt. Kan dit kloppen? Moet ik er een 750W in gaan zetten?

Hoewel ik nu steeds meer ga denken dat het vooral een driver of kaart probleem is. Ik lees op diverse fora heel veel over problemen met de driver en/of kaart. Ik ga vanavond vroegere versies van de drivers er op testen. Kijken of dit verschil gaat maken... Is het uberhaupt niet aan te raden om voor een RTX 2070 Super te gaan, omdat deze meer stabiel lijken en ik niks kan met deze 5700 XT Pulse kaart?

Hoor het graag. Bedankt voor jullie feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 15:55
Ah wel nee, 550 watt lijkt mij genoeg. Je kan is een andere voeding proberen als je die hebt liggen om defecten uit te sluiten.

En, je wilt weten wat er aan de hand is maar als iemand voorsteld om de temp te checken is het ja maar azerty. Ga dan ook terug naar azerty ipv hier om hulp vragen.

[ Voor 39% gewijzigd door Jelle Brolnir op 15-01-2020 10:11 ]

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ziegels schreef op maandag 13 januari 2020 @ 02:38:
[s]
[...]

Ik heb contact opgezocht met Azerty en wacht op hun antwoord. Maar toevallig een idee hoe het kan dat hij met taakbeheer op de voorgrond het wel doet, maar wanneer er geen taakbeheer in beeld is hij het totaal niet doet...?
Dan zou je denken aan een videokaart probleem of software probleem. Maar je hebt dus betaald voor garantie dan zou ik daar ook gebruik van maken. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Ja. Azerty helpt goed, dus komt vast goed. Bedankt voor jullie hulp.

Topic mag dicht.

[ Voor 12% gewijzigd door Ziegels op 15-01-2020 12:03 ]

Pagina: 1