Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• LukasVaartjes
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 11-03 22:44
Beste,

Laatst heb ik een nieuwe game pc zelf in elkaar gezet. Na alles geinstallerd te hebben en rainbow six siege opgestart te hebben, crashed het spel na 3 min. Nogmaals geprobeerd en weer crashed de game. Hierna heb ik de gehele computer gereset en de bios geüpdate. Maar nog steeds crashed de game. Garry's mod kan ik tot nu toe wel goed spelen. Vandaag probeerde ik rainbow six siege weer te spelen en het spel crashed na 4 min. Ook op google krijg ik constant foutmeldingen dat de site niet weergegeven kan worden. Hierna werd ik beloond met een bluescreen, wat eerder bij het gamen ook voorkwam na de crash.

Mijn broertje heeft een gelijksoort probleem gehad en na het vervangen van een kapotte ram-stickje was dit verholpen. Ik heb met deze reden de site van mijnn moederbord opgezocht en gekeken welke ram-sticks deze ondersteund.

moederbord: https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-doc
Pagina met ram:https://download.gigabyte.com/FileList/Memory/mb_memory_b450-aorus-elite_pinnacle.pdf

Ik zie hierin niet mijn ram staan die ik heb aangeschaft, dat is namelijk deze: https://azerty.nl/product...o-geheugen-16-gb-2-x-8-gb

Nu mijn vraag, kan dit de oorzaken zijn van de bluescreens en de crash bij rainbow six siege?

De sku's van dit type ram is: CMW16GX4M2C3200C16, deze staat niet in de lijst die opgesteld is door gigabyte. Mijn ram loopt wel op extreme memory speed om de 3200mhz te runnen, kan hier mogelijk een probleem in zitten?

[Voor 3% gewijzigd door LukasVaartjes op 12-01-2020 00:31]

Alle reacties

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 04:13

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ja, hoewel het niet altijd helemaal op gaat is het wel aan te bevelen om de ondersteunde ram kit te gebruiken. Dus een ander setje is halen. Wanneer het goed is kan je je setje gewoon ruilen voor een ander setje of deze retourneren en een nieuwe bestellen.

[Voor 29% gewijzigd door Wim-Bart op 12-01-2020 00:53]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• eltweako
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 02-04 12:52
De lijst van de fabrikant is eigenlijk niet meer als een lijst van wat hun "getest" hebben.
Ik heb zelf nog nooit naar die lijsten gekeken en nog nooit problemen gehad.
De kans dat het probleem dat je hebt veroorzaakt wordt door een compatibiliteitsprobleem acht ik gering.

Zonder testen kom je er eigenlijk niet achter, maar heb je al eens geprobeerd om op 1 bankje van 8GB te draaien? Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat je een slecht geheugenbankje hebt. Dus door om de beurt op 1 bankje te draaien kun je uitzoeken of een van de twee bankjes slecht is.

Probeer je geheugen ook eens op een lagere snelheid te draaien, eventueel even de verschillende profielen in je bios proberen. Volgens de specificaties zou de timing van het RAM 16-18-18-36 moeten zijn, staat dit ook goed?
Snelheid van het geheugen hebben echt weinig invloed op de daadwerkelijke prestaties van je systeem. Hoogstens dat je het bij benchmarks gaat meten, maar niet in dagelijks gebruik.

Als er iets niet goed staat (Bijv. de timing) dan kun je al problemen krijgen met je geheugen. Probeer daarom eerst maar eens een ander profiel of lagere snelheid. Daarna kun je de test met de losse modules doen. Werkt dit alles niet? Dan kun je een ander setje proberen.

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 25-02 13:40
V: Ik draai mijn geheugen op extreme speed. Zou het daardoor kunnen komen dat mijn spelletje steeds afsluit?
A: Ja.

• LukasVaartjes
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 11-03 22:44
Ik heb xmp uitgezet in de bios, en dit bleek het porblemen te zijn. Bedankt voor de hulp iig. Helaas loopt m'n ram nu wel op 2133mhz terwijl dit makkelijk 2933 of 3200 O.C. moet kunnen lopen. Hoe verhoog ik dit weer? Moet ik dan ook volt aanpassen?

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Ten eerste heb je het minst stabiele B450 bord gekocht. Je zult handmatig timing in moeten stellen om het geheel stabiel en op de gewenste snelheid te laten werken.
Ten tweede het Corsair LPX geheugen. Corsair gebruikt random chips van verschillende fabrikanten die niet allemaal even stabiel werken. Aan de buitenkant is niet te zien welke chips gebruikt zijn. Helaas komt jouw probleem vaak voor met Corsair LPX en met name icm Ryzen 3xxx. Crucial Ballistix Sport is veel beter compatibel met Ryzen want altijd Micron E-die. G.Skill Trident Z Neo F werkt ook goed.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 04:13

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Mijn ervaringen met Corsair is iets anders, hoewel je wel moet kijken welke revisie je hebt. Zo kan een 1.1 en een 1.0 inderdaad afwijken maar zouden deze identiek moeten werken mits je, net zoals andere merken, je maar aan de HCL van de MB fabrikant houdt. Zo had ik bijvoorbeeld issues met Intel CPU waarbij ik een SODIMM had van Kingston, en er een tweede identieke naast had gezet. Exact zelfde specs maar andere chips. Sinds dien is de HCL voor mij min of meer heilig.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LukasVaartjes schreef op zondag 12 januari 2020 @ 02:11:
Ik heb xmp uitgezet in de bios, en dit bleek het porblemen te zijn. Bedankt voor de hulp iig. Helaas loopt m'n ram nu wel op 2133mhz terwijl dit makkelijk 2933 of 3200 O.C. moet kunnen lopen. Hoe verhoog ik dit weer? Moet ik dan ook volt aanpassen?
Je hebt in ieder geval 100% bevestigd dat het probleem RAM-gerelateerd is.

- Het kan een compatiblity issue zijn; @eltweako geeft aan nooit gekeken te hebben en nooit problemen gehad te hebben. Helaas zijn er genoeg die er wel tegenaan lopen.
- het kan foute instellingen zijn. 'XMP' is niets anders dan kant-en-klaar OC. Je doet er beter aan exacte specs qua voltage en timings van het geheugen bij verschillende kloksnelheden op te zoeken en dan handmatig de juiste in te stellen.
- het kan de hoeveelheid RAM zijn. Ik lees nergens hoeveel van deze DIMMs je in gebruik hebt, maar als je twee per kanaal hebt, is het vrij normaal dat je minder hoge snelheden haalt dan met een enkele. Vaak kun je dat nog wat oprekken door meer voltage toe te voegen, maar als je 4 van die dingen hebt zou ik 2 eruit halen en kijken wat dan gebeurt. Als het dan wel prima werkt met XMP weet je dat dit aan de hand is.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True