Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollander29
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-01 22:03
Beste medetweakers,

Met jullie kennis kunnen jullie mij goed helpen.
Oke, informatie: Thuis hebben wij (ik) DSL van KPN en een Experia Box V10 in de woonkamer. Ook heb ik een KPN AP of router, bij de modem staan. (Dat moet, modem zendt geen wifi nu uit daar dat doet de router).
Ik leef sinds een jaartje op onze nieuwe zolder en heb de Devolo MAGIC adapters zodat ik wel wifi en internet hier heb.
Nou is het zo dat ik de andere router/AP van KPN op zolder wil plaatsen, ook omdat die adapters waarschijnlijk niet zo goed werken door de grote afstand en omdat ze via het stroomnet gaan, klopt dit?

Er zijn al leidingen gemaakt die naar de meterkast gaan voor de internetkabels.
De modem kan niet verplaatst worden dus ik moet een kabel naar de meterkast aanleggen.
Ik wil drie internetkabels van zolder aansluiten, waarvan er dus een in de AP op zolder gaat en een andere wil ik nog een keer splitten, kan dat met een rj45 wandcontactdoos die van 1 ingang naar 2 uitgangen gaat of werkt dat niet zo ?

Moet er in de meterkast dan een switch of router komen, die van de internetkabel van de modem naar drie internetkabels splitst? En gaat alles goed werken en geen problemen veroorzaken?

Het is al meerdere keren gevraagd en heb veel forums bezocht maar ik kon niet helemaal mijn vraag nog beantwoorden. Ik las problemen met de DHCP, NAT, DNS en dus het toewijzen van ip-adressen..?

Ik hoop dat dit genoeg informatie is, mijn vragen duidelijk zijn en ik straks een goede aankoop doe waar ik goed internet/wifi mee krijg.
Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het stroomnet is inderdaad onbetrouwbaar. Als je van één naar drie kabels wilt gaan, heb je een switch nodig. Een switch gebruikt stroom, dus dat kan niet zomaar in een wandcontactdoos. Ik zou één kabel van het modem via de meterkast naar boven laten gaan, en boven een switch plaatsen. Een switch in de meterkast kan ook, maar het zal niet zo makkelijk zijn om drie kabels naar boven te trekken.

Je hebt aan één router genoeg. Als je voor de rest zorgt dat je switches en AP's gebruikt, heb je geen last van DHCP issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1225620

Hollander29 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 00:00:
Oke, informatie: Thuis hebben wij (ik) DSL van KPN en een Experia Box V10 in de woonkamer.
De telefoonlijn komt dus binnen in de woonkamer, klopt?
Ook heb ik een KPN AP of router, bij de modem staan. (Dat moet, modem zendt geen wifi nu uit daar dat doet de router).
Hier wordt het voor mij verwarrend. Er zijn vier belangrijke elementen in dit netwerk:
- modem: vertaalt netwerkverkeer van/naar telefoonlijn
- router: verbindt netwerken en verzorgt firewall
- switch: verbindt netwerkkabels
- access point: verbindt draadloze apparaten (“draadloze switch”)

Een modem zou ik uit netwerkveiligheid altijd laten volgen door een router met firewall. Het aansluiten van andere apparaten op een modem kan resulteren in het openbaren van je apparatuur op internet. Persoonlijk zou ik apparaten (anders dan een router met firewall) die je per ongeluk aansluit op een modem als onveilig beschouwen.

De Experiabox is een gecombineerde router, access point en switch. De link verwijst naar een gecombineerde access point en switch, De Devolo is een gecombineerde PLC, access point en switch.
Ik leef sinds een jaartje op onze nieuwe zolder en heb de Devolo MAGIC adapters zodat ik wel wifi en internet hier heb.
Zoals ik dus begrijp zit het zo, klopt dit?

0. KPN
!
!
- - - woonkamer - - -
1. modem
|
2. Experiabox >> WiFi >> draadloze apparaten
| | 3. access point (aangesloten?) >> WiFi2 (?) >> draadloze apparaten
|
4. Devolo A
+
-
- - - zolder - - -
+
-
5. Devolo B >> WiFi Zolder >> draadloze apparaten
|
apparaten zolder
Nou is het zo dat ik de andere router/AP van KPN op zolder wil plaatsen,
Welke andere router/AP? Je noemt er maar één, namelijk de Experiabox. Maar die staat in de woonkamer.
De modem kan niet verplaatst worden dus ik moet een kabel naar de meterkast aanleggen.
Het kan theoretisch wel, maar dat kost meestal geld. In jouw geval zie ik ook niet meteen een voordeel.
Ik wil drie internetkabels van zolder aansluiten, waarvan er dus een in de AP op zolder gaat en een andere wil ik nog een keer splitten,
Het aanleggen van 3 netwerkkabels van de zolder naar de meterkast is waarschijnlijk niet nodig. Als de Experiabox (de router) in de woonkamer blijft, dan hoeft er maar één kabel via de meterkast naar zolder. Over welke afstand hebben we het?

Een “tussenstop” met een losse switch in de meterkast is een optie, maar alleen zinnig als je ook naar andere verdiepingen kabels gaat leggen. Zijn er extra verdiepingen? Het plaatsen van een switch kan overigens later ook nog.
kan dat met een rj45 wandcontactdoos die van 1 ingang naar 2 uitgangen gaat of werkt dat niet zo
Nee, dat zijn alleen contacten. Kabels moeten worden verbonden met een switch.
Moet er in de meterkast dan een switch of router komen, die van de internetkabel van de modem naar drie internetkabels splitst? En gaat alles goed werken en geen problemen veroorzaken?
Het aansluiten van andere apparaten aan de modem dan de Experiabox met standaard KPN instellingen raadt ik om veiligheidsredenen af. Zie de opmerking daarover hierboven.
Het is al meerdere keren gevraagd en heb veel forums bezocht maar ik kon niet helemaal mijn vraag nog beantwoorden. Ik las problemen met de DHCP, NAT, DNS en dus het toewijzen van ip-adressen..?
Als je maar één router gebruikt in je netwerk en die als enige via de WAN (internet) poort aansluit op de modem, heb je daarvan geen last.
Ik hoop dat dit genoeg informatie is
Nee dus: welk “extra” apparaat wil je op zolder gaan aansluiten? Bedoel je het access point? Want dat lijkt mij logisch. De Experiabox zendt dan een WiFi signaal uit in de woonkamer en de kabel uit de Experiabox loopt dus naar zolder t.b.v. het access point op zolder.

Het access point heeft volgens de productpagina een ingebouwde switch, waardoor je de netwerkkabel van beneden kan “doorlussen” naar een nieuwe switch als je daar behoefte aan hebt. Een alternatief is om een nieuwe switch te plaatsen en daar het access point op aan te sluiten. Het ziet er dan zo uit:

Experiabox
|
meterkast
|
- - - zolder - - -
|
switch — access point >> WiFi Zolder >> draadloze apparaten
|
andere apparaten

Mijn advies is verder om 5 GHz te gebruiken met draadloze apparaten waar mogelijk. Dat werkt waarschijnlijk het meest zekere door de 5GHz band een eigen WiFi naam (SSID) te geven naast de 2.4 GHz naam (bijvoorbeeld Hollander5 en Hollander2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollander29
Een switch gebruikt stroom, dus dat kan niet zomaar in een wandcontactdoos. Ik zou één kabel van het modem via de meterkast naar boven laten gaan, en boven een switch plaatsen. Een switch in de meterkast kan ook, maar het zal niet zo makkelijk zijn om drie kabels naar boven te trekken.
Ik bedoel niet dat de switch in zo'n wandcontactdoos komt. Ik bedoelde dat er een internetkabel in zo een doos gaat en dat ik er twee internetkabels in kan doen. De leidingen zijn al gemaakt in de drie kamers op zolder, dus de kabels kan ik zo naar de meterkast halen.
De telefoonlijn komt dus binnen in de woonkamer, klopt?
Ja, dat klopt.
Zoals ik dus begrijp zit het zo, klopt dit?
Hier even schematisch nog een keer, je hebt het wel goed denk ik:
0.KPN -> ISRA2 -> Modem. (in woonkamer)
Op de modem zitten aangesloten:
Persoonlijk zou ik apparaten (anders dan een router met firewall) die je per ongeluk aansluit op een modem als onveilig beschouwen.
Oke, ik kan inderdaad één apparaat doorlussen met de router/AP van KPN. Zoals hierboven staat zitten de iTV en Devolo adapter op de modem aangesloten. Ik weet dat de ene router/AP van KPN bij de modem moet, die geeft wifi. De modem is zoals je zei een router, ap en switch. Dan werkt die 'firewall' van de modem op de aangesloten apparaten nog steeds toch? Er is geen pc of iets aangesloten.
Welke andere router/AP? Je noemt er maar één, namelijk de Experiabox. Maar die staat in de woonkamer.
Dezelfde router/AP van KPN die nu bij de modem staat. We hebben totaal twee daarvan. Eentje moet naar zolder als vervanging van de devolo wifi en voor beter bereik.
Het aanleggen van 3 netwerkkabels van de zolder naar de meterkast is waarschijnlijk niet nodig. Als de Experiabox (de router) in de woonkamer blijft, dan hoeft er maar één kabel via de meterkast naar zolder. Over welke afstand hebben we het?

Een “tussenstop” met een losse switch in de meterkast is een optie, maar alleen zinnig als je ook naar andere verdiepingen kabels gaat leggen. Zijn er extra verdiepingen? Het plaatsen van een switch kan overigens later ook nog.
Mijn bedoeling is dus dat ik in drie kamers op zolder internetkabels heb. In kamer 1 moet de tweede router/AP van KPN die dus nu als alleen een AP gaat werken(?). In kamer 2 hoeft niet per se een internetkabel maar in kamer 3 (mijn kamer) wil ik minstens twee internetkabels hebben. Dan moet ik dus twee internetkabels trekken naar mijn kamer. (?)
Zoals ik zei zijn bij de opbouw de leidingen voor internetkabels al gemaakt die uitkomen in de meterkast.
Als je maar één router gebruikt in je netwerk en die als enige via de WAN (internet) poort aansluit op de modem, heb je daarvan geen last.
Oke, voor de grap heb ik via de KPN app opnieuw modem en router aangesloten stapsgewijs, ze werken allebei. De router/AP die bij de mdoem staat heb ik echter in de eerste eth poort aangesloten, en niet in de oranje poort waar WAN naast staat. Zou dat wel moeten? (WAN is toch 4g etc..?)
Nee dus: welk “extra” apparaat wil je op zolder gaan aansluiten? Bedoel je het access point? Want dat lijkt mij logisch. De Experiabox zendt dan een WiFi signaal uit in de woonkamer en de kabel uit de Experiabox loopt dus naar zolder t.b.v. het access point op zolder.
Het extra apparaat is dus dezelfde tweede router/AP van KPN die dan als het goed is als enkel AP gaat werken. De router/AP bij de modem zorgt voor wifi, de router/AP op zolder ook.
Mijn advies is verder om 5 GHz te gebruiken met draadloze apparaten waar mogelijk. Dat werkt waarschijnlijk het meest zekere door de 5GHz band een eigen WiFi naam (SSID) te geven naast de 2.4 GHz naam
Als het goed is zorgen de apparaten van devolo en kpn ervoor dat apparaten die op de 5ghz kunnen, daarop gaan ookal is de ssid hetzelfde.
Het ziet er dan zo uit:
Ik was niet zo duidelijk, dit is de bedoeling:

KPN -> ISRA2 -> Modem
________________| -> Router/AP van KPN
________________| -> iTV ontvanger van KPN
________________| -> Devolo MAGIC Adapter 1*
________________| -> Switch in meterkast.
_______________________| --> Internetkabels voor mijn kamer op zolder, naar pc etc.
_______________________| --> Tweede router/AP van KPN op zolder voor betere wifi/bereik.

*= De Devolo adapters gaan weg als de AP van KPN op zolder staat en ik internetkabels in mijn kamer heb.

Als dat bovengenoemde gaat werken, qua beveiliging, storingen etc. met een switch in de meterkast, ben ik tevreden. Met zo'n switch dus ook geen problemen met het toewijzen van IP-adressen?
Ik had als router/switch deze van Ubiquiti gevonden en als switch deze van NetGear.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1225620

Hollander29 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:22:
Op de modem zitten aangesloten:
Een modem doet niks anders dan het internetsignaal van KPN ophalen en van de telefoonlijn overzetten naar een netwerkkabel. Verder heeft een modem geen firewall of andere voorzieningen. Is het wel een modem, of is het een modem/router+firewall combinatie?

De Devolo rechtstreeks op een modem aansluiten is dus geen goed idee, want de apparaten achter de Devolo zijn dan rechtstreeks verbonden met het internet. Het hangt er o.a. vanaf welk apparaat je aansluit of derden daardoor toegang hebben (gehad) tot die apparaten, maar persoonlijk vertrouw ik geen apparaat meer dat zonder firewall verbonden is geweest.
Ik weet dat de ene router/AP van KPN bij de modem moet, die geeft wifi. De modem is zoals je zei een router, ap en switch.
In dit forum worden modem en router nogal eens door elkaar gebruikt. Dat is niet altijd een probleem, maar nu wordt het verwarrend. De modem is niet hetzelfde als een router, maar een kastje van KPN zou best een combinatie van modem/router/switch/AP kunnen zijn. In zo’n combinatiekastje (met een router) is vrijwel altijd ook een firewall actief.
Dan werkt die 'firewall' van de modem op de aangesloten apparaten nog steeds toch? Er is geen pc of iets aangesloten.
Een kastje dat alleen een modem is heeft dus geen firewall.
Dezelfde router/AP van KPN die nu bij de modem staat. We hebben totaal twee daarvan. Eentje moet naar zolder als vervanging van de devolo wifi en voor beter bereik.
Aha, waarom zoveel? Een oude router met AP kun je gebruiken als access point, maar dan kan je inderdaad rekenen op complexiteit. Meerdere routers in een netwerk zijn meestal niet nodig en niet gewenst. Sommige routers kun je wel software-matig omzetten naar een stand waardoor deze zich gaat gedragen als access point. De firewall en routing worden dan uitgeschakeld. Die omgezette apparaten moet je daarna dus niet meer gebruiken als gateway (de router direct achter je modem).

Er loopt in dit forum een jarenlang topic over het onderwerp router als AP.
Dan moet ik dus twee internetkabels trekken naar mijn kamer. (?)
Zoals ik zei zijn bij de opbouw de leidingen voor internetkabels al gemaakt die uitkomen in de meterkast.
Dat laatste had je wel, maar dat eerste had je niet beschreven. Het is niet “fout” om een switch in je meterkast te plaatsen, maar de zolder leek logischer o.b.v. je 1e informatie. Als je minder hoeft te verbouwen met kabels naar de meterkast kan dat natuurlijk.
De router/AP die bij de mdoem staat heb ik echter in de eerste eth poort aangesloten, en niet in de oranje poort waar WAN naast staat. Zou dat wel moeten? (WAN is toch 4g etc..?)
Geen idee, ik zou vooral doen wat KPN voorschrijft. WAN staat voor wide area network, en verwijst hier naar internet.

Zoals je het nu beschrijft klinkt net alsof “de modem” meer is dan een modem, maar ook een router. Hoe zit het nu?
Het extra apparaat is dus dezelfde tweede router/AP van KPN die dan als het goed is als enkel AP gaat werken. De router/AP bij de modem zorgt voor wifi, de router/AP op zolder ook.
Als je dus een apparaat softwarematig configureert als AP zal dat wel werken, maar reken op problemen als je de routerfunctie laat werken.

Maar ik ben ondertussen de draad kwijt, want je had toch ook een access point, waarvan je de productpagina plaatste? Dat is geen router volgens mij. Waarom zou je die niet op zolder plaatsen?
Als het goed is zorgen de apparaten van devolo en kpn ervoor dat apparaten die op de 5ghz kunnen, daarop gaan ookal is de ssid hetzelfde.
Dat heet band steering, en kan werken. Maar sommige apparaten hebben de neiging om vrij snel naar 2.4 GHz te schakelen zonder dat jij dat door hebt. De keuze voor een access point en de band kun je dus zeker afdwingen in een mobiel apparaat door selectief SSIDs te maken voor beide banden. Je weet dan zeker dat je altijd op 5 GHz zit.

5 GHz is veel sneller en stabieler, maar het bereik is korter. Mocht je met de access points op te weinig plekjen een adequate ontvangst hebben, dan kun je met band steering een pseudo-oplossing creëeren. In mijn ogen zijn voldoende access points dus beter.
Ik was niet zo duidelijk, dit is de bedoeling:
Je sluit dan nog steeds een switch op een modem aan en dat is dus niet veilig. Zoals hierboven gevraagd, is het wel alleen een modem?
Als dat bovengenoemde gaat werken, qua beveiliging, storingen etc. met een switch in de meterkast, ben ik tevreden. Met zo'n switch dus ook geen problemen met het toewijzen van IP-adressen?
Een “unmanaged” switch doet meestal niks anders dan netwerkverkeer van de ene naar de andere kabel doorsturen.

Het toewijzen van IP-adressen gebeurt door de DHCP server in je router. Zorg er dus voor dat je het echt geperkt tot één router, dan moet het goed gaan.
Ik had als router/switch deze van Ubiquiti gevonden
Je hebt al twee of drie routers als ik het goed tel. Waarom wil je een EdgerouterX?

Voor de duidelijkheid: deze kleine behuisde router is weliswaar wat ouder, maar voor de prijs zeker geen gek ding. Je kunt ze eenvoudig omzetten van router naar switch, dus het is te overwegen om 2x een EdgerouterX te kopen als je zowel een nieuwe router als switch nodig hebt.

Let op dat de Edgerouter niet voor iedereen een gemakkelijk consumentenapparaat is. Meestal lukt het wel, maar hou er rekening met een steile(re) leercurve van dit apparaat. Het heeft wel veel functies zoals VLAN, DPI, firewall etc. Hoe lang Ubiquiti het apparaat blijft onderhouden met firmware weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:27

FreakNL

Well do ya punk?

Wat basisdingen;

- Internetkabels bestaan niet, dat zijn netwerkkabels.
- Netwerkabels splits je niet fysiek, dat doe je met een switch
- Je hebt in je huis maar 1 modem en 1 router.. De rest zijn ofwel switches ofwel AccessPoints.. En combinatie bestaat ook, in 99% van de gevallen is dat een router die omgebouwd is tot AP;
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point
- Modems en routers worden bij bijvoorbeeld Ziggo gecombineerd tot 1 device.
- Powerline moet branden in de open haard

Als je deze basis dingen begrijpt is het niet meer zo moeilijk.

Meterkast/Woonkamer (waar je Ziggo/KPN/Etc dan ook binnenkomt ) -> Modem -> -> Router ->
(in geval van losse modem en router).
of
Meterkast/Woonkamer (waar je Ziggo/KPN/Etc dan ook binnenkomt ) -> Modem/Router ->
(bijvoorbeeld bij Ziggo is de modem en router gecombineerd tot 1 kastje).

Na je router (die meestal 4 LAN poorten heeft) ga je met lange netwerkkabels door je huis. Als je meer dan 4 poorten wilt vanuit de meterkast moet je daar al een switch neerzetten.

Je kunt ook switches neerzetten op de plekken waar je uitkomt met je netwerkkabels;

Bijvoorbeeld dit is een prima setup voor een standaard huis (3 verdiepingen) met Ziggo modem/router in de meterkast;

Modem/Router -> Lan poort 2 -> Kabel naar woonkamer -> Switch -> Diverse devices inclusief een Access Point
Modem/Router -> Lan poort 3 -> Kabel naar studeerkamer op 1e verdieping -> Switch -> Diverse devices inclusief een Access Point
Modem/Router -> Lan poort 1 -> Kabel naar zolder -> Switch -> Diverse devices inclusief een Access Point

Simpel gezegd ga je gewoon vanuit je router (wherever deze staat) kabels trekken door je huis heen en aan het eind van die kabels zet je switches neer. En op die switches mag je aansluiten wat je wilt...

[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 12-01-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollander29
Oké, ik heb uit jullie reacties goede antwoorden kunnen vinden.
Voor jullie duidelijkheid: de Experia Box V10 is een wifi-modem. Volgens KPN moet ik de eerste router plaatsen bij het modem en daarop aansluiten. De tweede router moet ik ergens op zolder plaatsen zodat ook daar wifi is. Dan dient die router denk ik enkel als AP. Aangezien het een router/AP is.

Mijn plan is dus nu om drie netwerkkabels van zolder naar de meterkast te trekken. Die drie sluit ik aan op een switch en die switch ga ik aansluiten op de router (die heeft 1 poort die je kan gebruiken) die achter de modem staat. Devolo gaat vervolgens helemaal weg.
De modem heeft 4 LAN poorten, de router/AP heeft er één. Ik denk dat de modem ook een gedeelde router is.
De modem heeft ook WPA beveiligingen en een DHCP functie.

Dan denk ik dat mijn vragen zijn opgelost en ik weer verder kan, hopelijk zonder problemen.
Bedankt.

KPN -> modem; LAN 1 -> Router/AP -> Switch -> router/AP en PC op zolder.
LAN 2 -> iTV
LAN3 en LAN4 over.

PowerLine ga ik dan gewoon verkopen voor 80 euro. Ik had het een keer gewonnen van Alternate. Ik heb daarnaast ook geen open haard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-07 00:49

WPN

De experiabox is dus je modem/router/wifi in 1 device. Er hoeft niet perse nog een extra router tussen nmi.

Vanaf dit device kan je dus alles laten krijgen zoals je wilt.

Misschien handig als je vanaf de woonkamer (de experiabox) een netwerkkabel kabel kan trekken naar de meterkast. Daar een switch hangen om de rest van het netwerk te kunnen voorzien, waaronder dus 3 kabels naar zolder (waarom heb je er drie nodig, meer dan alleen wifi daar nodig?)

Die KPN Experia AP die je linkt is blijkbaar ter verbetering van de wifi op verschillende verdiepingen maar vervangt de wifi van de experiabox zelf. Dan heb je er dus minimaal 2 nodig, een in de woonkamer en een op zolder. Als je op de tussenverdieping ook nog wifi wilt kan je ook daar nog zo een AP plaatsen. Hoewel ik wel verwacht dat het signaal van de AP in de woonkamer en vanaf zolder ook op de tussenverdieping goed ontvangen kan worden.

- KPN > Experiabox + KPN Experia AP - woonkamer
- kabel van experiabox naar meterkast
- switch in meterkast waar kabel van experiabox op wordt aangesloten
- 3 kabels op switch die naar zolder gaan
- KPN Experia AP op 1 kabel vanaf de switch uit de meterkast

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:57
Volgens mij is er een terminologie probleempje tussen @Hollander29 en de rest ;)

@Hollander29 Heeft bij z'n ISRA2 zijn experiabox V10(a) staan.
Daarop aangesloten zit het KPN Experia AP, het grote nadeel van dit AP i.c.m. de Experiabox is dat het aansluiten van deze AP de Wifi van de Experiabox uitschakelt (bij mijn weten).
Oftewel daarom moet de TS deze AP bij z'n experiabox (modem/router) houden.

@Hollander29 Het is allemaal niet zo heel moeilijk maar je moet even goed letten op de terminologie, doe je dat niet ontstaat er een beetje verwarring.

Schematisch zou ik het zo aansluiten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
KPN/WWW (ISRA2 aansluitpunt) 
|
Experiabox   --> [LAN 1] KPN AP1
             --> [LAN 2] iTV ontvanger woonkamer
             --> [LAN 3] leeg?
             --> [LAN 4] kabel naar meterkast  --> Switch --> Kabel(s) naar kamer 1 --> 2e KPN AP
                                                          --> Kabel(s) naar kamer 2
                                                          --> Kabel(s) naar kamer 3

@Hollander29 Je linkt trouwens zelf de pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E maar ik zou direct voor z'n iets grotere broer gaan (de 8 poorts) pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3 voor ongeveer €10,- meer.
Als je nu toch bezig bent trek dan naar iedere kamer boven direct 2 kabels door de buis heen, en werk deze netjes af, je koopt nu 1x in, hebt 1x werk en je bent klaar en je kunt direct "overal" gebruik van maken, als je om deze of gene reden iets wisselt van kamer ofzo kan je makkelijk inprikken en ben je klaar.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1