Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Iemand ervaring met SCSI 68PIN?

Pagina: 1
Acties:

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-11 15:41
Voor een retro computer (wat ik overigens niet dagelijks gebruik) heb ik voor een computer in opbouw (een Pentium 133) een Seagate cheetah scsi schijf gekocht.

Specs zover ik weet: 36GB of 36,7GB
10.000 RPM
68 pin scsi aansluiting (begrijp dat dit 16 bit betreft)
Voor de rest zie ik staan: Ultra 3 scsi 10k 36 GB.
Model nummer ST336706LW
Het is volgens mij en i.ig de handleiding een low differential schijf of aansluiting.

De schijf zal worden aangesloten met een 68 pin scsi kabel (zie overigens verschillende soorten)
De gebruikte controller is een Adaptec aha-2940uw.

Op de 68 pin aansluiting sluit ik de hdd erop aan en op de 50pin komt een scsi cdrom speler erop aangesloten.
Nou begrijp ik wel een beetje hoe die scsi IDs werken. En begrijp ook dat de laatste device op de aansluitband voorzien moet zijn van een terminator..
Neem aan dat dit zowel als op de controller als de laatste device dit moet zijn? Of is alleen op de laatste device op de interface kabel?

Nou zie ik ook termen als TP to bus. Neem aan dat dit Termination power to bus is) Heb overigens alleen geen idee wanneer je dit dient te gebruiken?
Daarnaast kan je ook gebruik maken van parity (alleen heb ik geen idee wanneer je dit gebruikt? is dit alleen special voor servers en heb ik dit nodig als normale desktop gebruiker? Of moet dit altijd aanstaan?

Daarnaast waarvoor is de delay motor start voor nodig.. (ik vermoed dat dit iets te maken heeft dat de controller dan een signaal naar de hdd geeft en dan mag opstarten?

En waarom is het zo dat er aan beiden kanten er mogelijkheden zijn om de ID van de schijf in te stellen? Dit kan aan de kant van de 68 pin interface connector als aan de achterkant van de schijf.

Weet iemand de maat van die kleine jumper caps die je nodig hebt om de schijf in te stellen? want de schijf kwam namelijk zonder deze caps.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:37
Zo.... dat is wel bijna antieke technology allemaal... ;)

Ik zeg bijna, mijn eerste privé server koste 23K gulden (10.5 euro) en had deze hardware. (staat al jaren uit, maar is nog steeds in mijn bezit)
Zal in de loop van het weekend wat opzoeken voor je als er (nog) geen antwoord is.

Wel weer eens een leuke reden om er weer in te duiken na al die jaren.

Dat ik met SCSI begon was dat met een HDD die je bij de buren op de bank hoorde draaien als er iemand de FTP server benaderde :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Robin4
Maar je weet er op dit moment er niks meer van?
Als er andere mensen zijn die wel mijn vragen kunnen / willen beantwoorden dan hoor ik dat graag.

[ Voor 51% gewijzigd door Robin4 op 11-01-2020 23:02 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

damm blast of the past :)

Beide kanten van de kabel moeten getermineerd worden. Maar mijn scsi kaart had toen een ingebouwde terminator die je met een jumper kon disablen. er was overigens geen harde eis dat de scsi kaart ook op het einde van de kabel moest zitten,

Delay motor start voorkomt dat er 10 disken in een raid array tegelijk opspinnen, aangezien de startstroom van die schijven hoog genoeg is om de psu in de problemen te brengen

[ Voor 52% gewijzigd door heuveltje op 11-01-2020 23:19 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:21

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Robin4 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:36:
Model nummer ST336706LW
De schijf zal worden aangesloten met een 68 pin scsi kabel (zie overigens verschillende soorten)
De gebruikte controller is een Adaptec aha-2940uw.
De disk is inderdaad een Ultra3 LVD SCSI disk, de Adapter (2940uw) is geen LVD maar SE (single ended).
Maar eventjes stapje terug doen.
Een SCSI bus heeft vier onderdelen:
- Controller/HBA/initiator
- bus/chain
- device/target
- terminator
Er zijn drie soorten bus: SE (single ended), HVD (Differentail en LVD (low voltage differential). Verder zijn er narrow (8 bits) en wide (16 bits) bussen.

Maximale snelheden zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
naam       klok MHz   MB/s
SCSI-1       5         10
SCSI-2      10         20
Ultra       20         40
Ultra2      40         80
Ultra3      80        160
Ultra320   160        320

Je hebt een Ultra 3 disk met LVD aansluiting max 160 MB/s op de aansluiting. en een 2940UW, dus de bus gaat naar de maximale snelheid van de Adaptec. Dat is Ultra (wide), 40 MB/s. Suboptimaal dus, als je nog aan een vlotte LVD controller kunt komen geeft dat wat meer bandbreedte. Kijk bijv. naar de 2940U2W of 29160 van Adaptec.

Bekabeling en termination is cruciaal en altijd erg kritisch. Goede kabel is in de regel dure kabel, een goede terminator kost gelukkig wat minder. Neem wel het goede type, afhankelijk van de bussnelheid dus een LVD of UW merkje erop - geen Diff of narrow. Streef naar een duidelijk gekenmerkte Multimode LVD.
Oh, de disk is een LW type op het eind, dus geen ingebouwde terminator, die moet je inderdaad zelf aanschaffen.
IBM heeft heel ongelukkig een afwijkende terminator (FPT) voor hun eigen afwijkende bus, blijf daar vandaan. Fout in de termination geeft in de regel kruipend langzame transfer en foutmeldingen. Die IBM FPT (Forced Perfekt Termination) blaast de bus op.

Een slechte kabel of verbinding geeft weer andere haaruittrekkende problemen, bij aan- en afsluiten ook altijd alle pinnetjes GOED nakijken.
Een verbogen pinnetje in een terminator geeft veel ellende en je ziet het pas als je het er af trekt ...

Adaptec controllers hebben default SCSI-ID 7, devices met een laag ID hebben hogere prio op de bus. Zet de disk daarom op 0, de CD drive op 1. Het is een wide bus, ID's lopen daarom van 0 t/m 6 en van 8 t/m 15.
Termpower heb je nodig bij aansluiten van een actieve LVD terminator, de handleiding van de terminator meldt dat dan.

Ik kan hier nog uren over doorzeuren als het moet, lang geleden gaf ik trainingen bij een (niet meer bestaande) onderhoudsclub over SCSI - heel veel vrolijk stemmend leesvoer hierover is nog steeds te vinden op http://paralan.com/aboutscsi.html

Een oude wijsheid van Jerry Pournelle is dat fouten op de SCSI bus altijd veroorzaakt worden door ' cable abuse' - in de praktijk is dat vrijwel altijd inderdaad bewezen. Het is altijd de kabel.

Veel leesplezier!

[ Voor 3% gewijzigd door DeBolle op 12-01-2020 00:11 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Robin4
DeBolle schreef op zondag 12 januari 2020 @ 00:07:
[...]

De disk is inderdaad een Ultra3 LVD SCSI disk, de Adapter (2940uw) is geen LVD maar SE (single ended).
Maar eventjes stapje terug doen.
Een SCSI bus heeft vier onderdelen:
- Controller/HBA/initiator
- bus/chain
- device/target
- terminator
Er zijn drie soorten bus: SE (single ended), HVD (Differentail en LVD (low voltage differential). Verder zijn er narrow (8 bits) en wide (16 bits) bussen.

Maximale snelheden zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
naam       klok MHz   MB/s
SCSI-1       5         10
SCSI-2      10         20
Ultra       20         40
Ultra2      40         80
Ultra3      80        160
Ultra320   160        320

Je hebt een Ultra 3 disk met LVD aansluiting max 160 MB/s op de aansluiting. en een 2940UW, dus de bus gaat naar de maximale snelheid van de Adaptec. Dat is Ultra (wide), 40 MB/s. Suboptimaal dus, als je nog aan een vlotte LVD controller kunt komen geeft dat wat meer bandbreedte. Kijk bijv. naar de 2940U2W of 29160 van Adaptec.

Bekabeling en termination is cruciaal en altijd erg kritisch. Goede kabel is in de regel dure kabel, een goede terminator kost gelukkig wat minder. Neem wel het goede type, afhankelijk van de bussnelheid dus een LVD of UW merkje erop - geen Diff of narrow. Streef naar een duidelijk gekenmerkte Multimode LVD.
Oh, de disk is een LW type op het eind, dus geen ingebouwde terminator, die moet je inderdaad zelf aanschaffen.
IBM heeft heel ongelukkig een afwijkende terminator (FPT) voor hun eigen afwijkende bus, blijf daar vandaan. Fout in de termination geeft in de regel kruipend langzame transfer en foutmeldingen. Die IBM FPT (Forced Perfekt Termination) blaast de bus op.

Een slechte kabel of verbinding geeft weer andere haaruittrekkende problemen, bij aan- en afsluiten ook altijd alle pinnetjes GOED nakijken.
Een verbogen pinnetje in een terminator geeft veel ellende en je ziet het pas als je het er af trekt ...

Adaptec controllers hebben default SCSI-ID 7, devices met een laag ID hebben hogere prio op de bus. Zet de disk daarom op 0, de CD drive op 1. Het is een wide bus, ID's lopen daarom van 0 t/m 6 en van 8 t/m 15.
Termpower heb je nodig bij aansluiten van een actieve LVD terminator, de handleiding van de terminator meldt dat dan.

Ik kan hier nog uren over doorzeuren als het moet, lang geleden gaf ik trainingen bij een (niet meer bestaande) onderhoudsclub over SCSI - heel veel vrolijk stemmend leesvoer hierover is nog steeds te vinden op http://paralan.com/aboutscsi.html

Veel leesplezier!
De controller had ik eigenlijk op de gok gekocht.. (opzicht voldoende voor een Pentium 133) Alleen het word al vrij snel lastig als je ook nog een scsi disk erbij moet zoeken. En ik keek vooral naar de opslag hoeveelheid.. Want ik weet wel dat de oudere schijven al vrij klein waren kwa opslag..
Maar ik zal zeker eens kijken of er iets beters te vinden is.

Is het niet handiger om de cd-drive op scsi id 0 te plaatsen en de HDD op scsi 1 (dit misschien omdat je anders denk ik niet van de cd-rom kan booten? En dan overrite de HDD altijd de cd-rom speler omdat deze meer prioriteit krijgt.

Wat is trouwens de initiator? Zijn dat de drives die je aansluit op de controller?

En hoe weet je wanneer je een passive of active terminator nodig hebt? Ik las wel ergens dat je voor een LVD connectie, wel een LVD terminator nodig hebt en je dus geen LVD/SE terminator moet gebruiken omdat anders de snelheid om laag gaat.

Ik heb op de schijf aan twee kanten de mogelijkheid om scsi ID in te stellen.. Mag je beiden tegelijk gebruiken of moet je altijd kiezen tussen welke je gebruikt.

Klopt het dat RES bij de jumper opties betekend dat de schijf al een terminator aan board heeft.

Is er altijd terminator power nodig bij elke setup? En van welke apparaat moet deze terminator power vandaan komen? En mag dit op elke apparaat geactiveerd worden?

Bij een van de jumpers op de schijf zie ik 5+ staan en de andere is NC (not connected) Waar is dat voor bedoeld.

Kan een Pentium 1 133Mhz wel de snelheid van de 2940U2W eigenlijk aan?(160Mb/sec) Je mocht in die tijd al blij zijn als je 15Mb/sec kon halen over de IDE controller. :+

Er staat overigens wel LVD/SE op de sticker.. Weet niet of dat betekend dat het een mogelijkheid geeft om de hdd op SE te laten werken. Want er is wel een mogelijkheid via een 2.0mm jumper `force single ended` te activeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Robin4 op 12-01-2020 00:35 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Gebruik trouwens nog steeds SCSI hd's, heb er een hele berg van, zelfs de 10.000 rpm versies, retesnel en onverslijtbaar. Maar goed, ga eerst eens lezen over deze materie 😉 genoeg te vinden op google.
Daarna controller er in en de hd erop aansluiten, de pc aanzetten en zie je bios van de controller, ga er in en je ziet gelijk of hij de cdrom of/en hd vind. Met prutsen leer je het meeste 👍

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

CD kan gewoon op 1 staan. Boot HD moet je min of meer altijd op 0 hebben. Even ID aanpassen is er na installatie OS niet meer te doen omdat het arc pad dan niet meer klopt. Controller moet je altijd op ID 7 hebben.

Startup delay is bedoeld om je powersupply te beschermen. Wanneer je bijvoorbeeld 7 disks hebt kunnen deze behoorlijk wat stroom nodig hebben om te starten. Vandaar de mogelijkheid om een delay in te stellen.

[ Voor 33% gewijzigd door Wim-Bart op 12-01-2020 00:46 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Robin4
~Termpower heb je nodig bij aansluiten van een actieve LVD terminator, de handleiding van de terminator meldt dat dan.~

Het geschrevene is een quote van hierboven.

1. Tegenwoordig krijg je bij old stock geen handleiding meer bij de terminator. Dus dat vervalt.Dit moet je echter oplossen door eigen ervaring.

2. Dus als ik het goed begrijp is Term power alleen nodig op een active terminator, en heb je dit niet nodig bij een passive terminator.

3. Hoe weet ik dat ik een active of passive terminator nodig heb? Heb overigens alleen ervaring met IDE.. Maar ben wel in staat om SCSI te leren.
keur0000 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 00:36:
Gebruik trouwens nog steeds SCSI hd's, heb er een hele berg van, zelfs de 10.000 rpm versies, retesnel en onverslijtbaar. Maar goed, ga eerst eens lezen over deze materie 😉 genoeg te vinden op google.
Daarna controller er in en de hd erop aansluiten, de pc aanzetten en zie je bios van de controller, ga er in en je ziet gelijk of hij de cdrom of/en hd vind. Met prutsen leer je het meeste 👍
Heb al vaker gelezen op wikipedia, maar goed het staat er niet duidelijk genoeg voor mij om het te begrijpen. Maar als men kan uitleggen waar dingen voor nodig zijn en waar op te letten, dan word het wel wat duidelijker voor me.

Ik heb ook nog een extra vraag.

Nou begrijp ik wel dat de controller card altijd op ID 7 staat en dat het de laagste prio heeft..
Wat als ik 10 devices aan wil sluiten en ik configureer ze van ID 0 tot het nodige..

Moet ik ID7 voor de controller dan ook opgeven en deze dus naar beneden bij stellen.
Dus de devices komen dan op ID 0 t/m 9 en dan gewoon de controller dan op ID 10 instellen? Of werkt dat niet zo?
Wim-Bart schreef op zondag 12 januari 2020 @ 00:45:
CD kan gewoon op 1 staan. Boot HD moet je min of meer altijd op 0 hebben. Even ID aanpassen is er na installatie OS niet meer te doen omdat het arc pad dan niet meer klopt. Controller moet je altijd op ID 7 hebben.

Startup delay is bedoeld om je powersupply te beschermen. Wanneer je bijvoorbeeld 7 disks hebt kunnen deze behoorlijk wat stroom nodig hebben om te starten. Vandaar de mogelijkheid om een delay in te stellen.
Dus als ik je goed begrijp, kan je bij installatie van het OS de ID van de bootschijf niet meer veranderen, maar van de cd-rom dan nog wel??(cd-rom is uiteraard dan niet meer op ID0 in te stellen omdat die dan al gereserveerd is.)

Je zegt controller op ID7 altijd.. Maar wat als ik 10 device wil aansluiten? Moet de controller ID dan niet mee schalen naar beneden.. Of komt de rest na ID6 op ID 8 en verder?

Bij hoeveel schijven heb je die start delay voor nodig? Neem aan dat hiervoor ook een regel geld? Wat word teveel voor een PSU?

[ Voor 88% gewijzigd door Robin4 op 12-01-2020 01:09 ]

• Wim-Bart

Wim-Bart

Controller altijd op 7 range. CD kan je later altijd veranderen. Zelf deed ik altijd als volgt. Harddisks ID:0 t/m ID:5, CD op ID:6 tapes op ID 8 t/m 15. Het liefst heb je alles wat 8-bit wide is maar toch een 16-bit bus heeft op ID 8 of hoger hebben.

De reden om controller ID niet te veranderen van 7 naar iets anders is omdat heel veel software dan niet meer werkt omdat deze er van uit gaan dat de controller altijd 7 is. Maar het is het proberen waard. Hoe raar het ook is er zijn een aantal leuke combinaties. Wanneer je HDD snel is, dan is de volgende combinatie het beste, Controller op ID:6, HDD op ID:7. CD op ID:0.

Reden is dat de controller nu de kans heeft om de HDD te voorzien van commando's, heb je een trage drive, dan werkt het weer tegen je.

Leuk artikel: http://www.cs.uni.edu/~fi...ts_supervised/vollmer.htm

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:21

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Jouw vragen worden allemaal beantwoord in de FAQ van Paralan over SCSI op de URL die ik eerder gaf. Maar vooruit:
Robin4 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 00:26:
Wat is trouwens de initiator? Zijn dat de drives die je aansluit op de controller?
Het zijn specifieke SCSI termen, de controller of HBA is de initiator, dat device 'begint' met iets op de bus te zetten. Door de bus wordt dat naar de 'target' gestuurd. Beide termen zie je overigens ook terugkomen bij iSCSI.
En hoe weet je wanneer je een passive of active terminator nodig hebt? Ik las wel ergens dat je voor een LVD connectie, wel een LVD terminator nodig hebt en je dus geen LVD/SE terminator moet gebruiken omdat anders de snelheid om laag gaat.
Alleen op SE bus worden passieve terminators gebruikt, meestal in de vorm van een oude Centronics connector. Als je alleen 68p of VHDCI connectors op een wide bus hebt dan zijn de terminators active.
Ik heb op de schijf aan twee kanten de mogelijkheid om scsi ID in te stellen.. Mag je beiden tegelijk gebruiken of moet je altijd kiezen tussen welke je gebruikt.
Als je nu ST336706LW invult op Google, krijg je een link naar de manual bij Seagate: https://www.seagate.com/s...anuals/scsi/100141982.pdf Daar staat o.a. een volledige verhandeling in over SCSI, kabels en terminators. Lees het. Voor de jumpers moet je 8.1.2 op bladzij 41 hebben.
Terminators op blz 56:
"LC and LW model drives do not have onboard terminators. The Multimode signal lines (either SE or LVD) should be terminated with 110 ohm active terminator circuits at each end of the total cable."
Klopt het dat RES bij de jumper opties betekend dat de schijf al een terminator aan board heeft.
Zie blz 41 al genoemd:
"Reserved jumper position. Default is no RES jumper installed" Dat houdt in: afblijven. Heeft niet te maken met termination.
Overigens, blz 67: "These drives do not have onboard internal terminators."
Is er altijd terminator power nodig bij elke setup? En van welke apparaat moet deze terminator power vandaan komen? En mag dit op elke apparaat geactiveerd worden?
Ook hier staat dit gemeld in de Seagate manual: één van de devices moet power leveren, in de regel is dat de controller. De anderen staan dan uit. De spanning is nodig voor de actieve terminators. Zie blz. 67 wederom.
Bij een van de jumpers op de schijf zie ik 5+ staan en de andere is NC (not connected) Waar is dat voor bedoeld.
Lees blz. 40 van de manual.

Kan een Pentium 1 133Mhz wel de snelheid van de 2940U2W eigenlijk aan?(160Mb/sec) Je mocht in die tijd al blij zijn als je 15Mb/sec kon halen over de IDE controller. :+
Ja. Ook hier heeft de Seagate manual een mening over, elk device kan bursts leveren van 160MB/sec, de controller pakt dat op. Die regelt namelijk de bus.
Richting CPU gaat het over PCI, wat ook voldoende bandbreedte heeft om sustained de I/O goed te regelen.
Er staat overigens wel LVD/SE op de sticker.. Weet niet of dat betekend dat het een mogelijkheid geeft om de hdd op SE te laten werken. Want er is wel een mogelijkheid via een 2.0mm jumper `force single ended` te activeren.
Kan wel, wil je niet. Seagate manual raadt het af. Gebruik de bus alleen voor de snelheid waarvoor het is ontworpen. Dat houdt ook in dat je je even moet inlezen: dat er geen manuals bij oudere voorraad wordt geleverd kan zijn, je moet dus even verder zoeken. Ik vindt de nodige manuals echt met drie muisklikken.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Heb hier ooit wel mee gewerkt maar heb de kennis niet paraat meer dus @DeBolle bedankt voor de link naar paralan!

• Robin4
Het word al een stuk duidelijker zo..

Ik vraag me wel af waarom SE dan passive terminators gebruikt en LVD active..
Wat is daar de technische achtergrond van?

Doet de ene terminator meer demping (de active) van wege de hoge snelheid en de passive terminator minder demping geeft omdat er meer demping niet nodig is op de SE bus (wegens de lagere snelheid?)

• Wim-Bart

Wim-Bart

Robin4 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 23:21:

Doet de ene terminator meer demping (de active) van wege de hoge snelheid en de passive terminator minder demping geeft omdat er meer demping niet nodig is op de SE bus (wegens de lagere snelheid?)
Passief is voor SCSI-1 en SCSI-2. Actief is voor SCSI-3 en hoger waaronder LVD o.a. valt. De reden is heel erg simpel, beide kanten hebben een active terminator nodig om de snelheid te kunnen halen. Bij SCSI-1 en SCSI-2 is de terminator op de SCSI controller vaak actief en voldoet het om het uiteinde van de kabel passief te termineren. Bij hogere snelheden is dat echter niet meer voldoende en moeten beide uiteinden actief getermineerd worden.

Communications along a SCSI bus is conducted via electrical pulses. When a signal reaches the end of an non-terminated bus, it reaches open air. Air has an exceptionally high impedance, thus causing the signal to reflect back into the bus creating an echo effect. Echo noise in the line will cause significant data errors. In order to prevent this, terminators are placed at both physical ends of the SCSI bus. These terminators produce an impedance which matches that of the cable. The presence of matching impedance effectively eliminates signal echo.

Passive termination utilizes a terminating resistor pack which reside on the bus to minimize reflections at the end of the cable. The terminator does not regulate the power for termination but relies on the interface card to provide consistent power. A resistor (passively) converts the supplied (+5 volts) to a corresponding amount of impedance. If there is a fluctuation in the voltage supplied to it, the resistor will consequently send a fluctuation in impedance. A passive terminator simply provides an impedance that's close to the impedance of the cable. If the impedance is not relatively constant, it is likely that data errors will occur.

Active termination works to control the impedance at the end of the SCSI bus by using a voltage regulator, not just the power supplied by the interface card. Because it is active, regulating the power that it gets from the interface card, active termination is more stable than passive termination. A voltage regulator has the ability to (actively maintain a constant amount of impedance regardless of fluctuations in the power supplied to it. Although Passive termination is suitable for a standard SCSI-1, or SCSI-2, Active termination was designed for use with a Fast SCSI-2 (10 Mhz) bus.

• Robin4
Ik heb nou zo`n adaptec AHA 2940u2w in huis en deze in het moederbord gestoken (betreft een chaintech 5idm2 105m socket 7 Intel FX chipset) Om even uit te lezen wat de kaart als maximale instelling geeft.

Zie dat de Sync Transfer rate op 80MB/sec maximaal staat en niet hoger ingesteld kan worden.
Op zicht is dat geen ramp omdat het om een oude pentium P54c gaat
Dacht gelezen te hebben dat LVD Ultra 3 toch zo`n goede 160MB/sec zou moeten halen.
Nou vraag ik mij af waarom dit niet hoger kan?

1. PCI specificatie? Weet niet welke specificatie een socket 7 bord heeft, maar ga er vanaf dat dit PCI 2.1 is.

2. Dit is gewoon de maximale wat de kaart kan halen omdat dit gecombineerd is met FAST / Ultra SE..

3. Misschien omdat de HDD en cable nog niet aangesloten is en dit hoger kan worden mits de hdd aangesloten is.

4. Kan het zijn omdat de kaart wellicht een te outdated SCSI select Utility gebruikt? Versie is 2.57.2 en het betreft een Dell kaart.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:49
Robin4 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:05:
Ik heb nou zo`n adaptec AHA 2940u2w in huis en deze in het moederbord gestoken (betreft een chaintech 5idm2 105m socket 7 Intel FX chipset) Om even uit te lezen wat de kaart als maximale instelling geeft.

Zie dat de Sync Transfer rate op 80MB/sec maximaal staat en niet hoger ingesteld kan worden.
Op zicht is dat geen ramp omdat het om een oude pentium P54c gaat
Dacht gelezen te hebben dat LVD Ultra 3 toch zo`n goede 160MB/sec zou moeten halen.
Nou vraag ik mij af waarom dit niet hoger kan?

1. PCI specificatie? Weet niet welke specificatie een socket 7 bord heeft, maar ga er vanaf dat dit PCI 2.1 is.

2. Dit is gewoon de maximale wat de kaart kan halen omdat dit gecombineerd is met FAST / Ultra SE..

3. Misschien omdat de HDD en cable nog niet aangesloten is en dit hoger kan worden mits de hdd aangesloten is.

4. Kan het zijn omdat de kaart wellicht een te outdated SCSI select Utility gebruikt? Versie is 2.57.2 en het betreft een Dell kaart.
80MB/sec * 2 bytes per transfer (want: 16 bit) = 160MB/sec dus dat klopt.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:49
Robin4 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 23:21:

Oudere SCSI systemen gebruikten eenvoudig weerstanden aan het einde van de lijn. Dat bleek onvoldoende voor de hogere snelheden, dus toen ging men over op actieve terminatoren. Overigens is bij SE gebruik telkens 1 datalijn per bit en bij LVD telkens twee lijnen tegelijk, waarvan de ene precies de tegenovergestelde polariteit heeft, dit om minder gevoelig voor stoorsignalen te zijn.

Terminators hebben altijd spanning nodig, passieve ook.

Wanneer je 8-bit apparaten aansluit zoals bijv. CD speler, dan kun je het beste een 68 pins --> 50 pins verloopsteker er tussen doen (zoiets als https://www.amazon.com/Be...apter-HD-68/dp/B0001I954I) en voor de bekabeling vanaf de SCSI controller één 68 pins kabel gebruiken.

Zowel de 50 pens als de 68 pens connector op de controller gebruiken is vragen om problemen, want beide kabels moeten dan termination hebben alleen heeft de 50 pins kabel maar 8 datalijnen en de overige 8 blijven dan zonder termination.

8-bits apparaten kunnen overigens alleen ID 0 t/m 7 herkennen. 16 bit apparaten kunnen tot ID=15. Daarbij kent SCSI ook prioriteiten, een lager ID nummer heeft meer prioriteit dan een hoger nummer. Gebruikelijk was altijd disken ID 0 t/m 4, CD speler op ID=5 en tape drive op ID=6.

Om het nog ingewikkelder te maken: SCSI kent ook LUN nummers. Elk SCSI ID kan meerdere sub-devices bevatten die met een LUN nummer worden aangesproken. Dat gaat op vergelijkbare manier als met het ID nummer. Een gewone harddisk heeft maar één LUN, namelijk nummer 0. In servers had je vaak ook meerdere SCSI controllers, dus kwam je een notatie tegen als C1:I5:L0 dan bedoelde men controller 1, ID nummer 5 en LUN 0.

[ Voor 10% gewijzigd door lazybones op 19-01-2020 23:31 ]

• Robin4
lazybones schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:15:
[...]

80MB/sec * 2 bytes per transfer (want: 16 bit) = 160MB/sec dus dat klopt.
Is dit misschien meetbaar met een benchmark of test programma?
Zo ja weet je misschien wat ik hier het beste voor kan gebruiken en wat ook op een pentium P54c kan draaien in dos of eventueel in windows 95

De terminator kwam bij de kabel. En volgens mij is het een goedkoop setje. Al word er wel beweerd dat het om een Super 320 kabel gaat.

Op de terminator staat LVD/SE neem aan dat het hier gaat om een prul ding en op ze minst er alleen LVD erop hoort te staan (althans dit las ik op wikipedia)

Neem aan dat de chipset ook een beperkte factor is??

[ Voor 30% gewijzigd door Robin4 op 19-01-2020 23:34 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:49
32bit PCI is 133MB/s in theorie. In de praktijk mag je blij zijn als je 100 haalt, dus zo belangrijk is die 160MB/s niet.
2940U2W is overigens 80MB/s, bij 16bit verdubbelt dat niet ineens.

430FX is PCI 2.0 overigens. Bedenk verder dat PCI een shared bus is, die 133MB/s deel je tussen SCSI, videokaart en de southbridge die toen nog via PCI aan de northbridge hing.

• Robin4
Het ging er ook niet om of ik hem op 160MB/s ging zetten en voor altijd zo ging gebruiken.. Het ging er mij alleen om of de kaart dat wel zou kunnen halen en of er iets verkeerd is gegaan (misschien oude bios erop of zo)

En waar dus de beperking op de configuratie zit.

Anders had ik hem toch al op 80MB/s gezet omdat die anders de hele pci bus zou over belasten.
160MB/sec was zoiezo al overkill geweest op dat moederbord.

Klopt het ook dat de controller geen terminator power leverd? Heb ook nog niks op de disk ingesteld.
Maar de verificatie van de schijf in scsi select bios ging zonder problemen.

[ Voor 37% gewijzigd door Robin4 op 20-01-2020 00:06 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:38
De SCSI UW is 80MB/s dit is de interne bussnelheid dat het een onafhankelijke bus dat was een enorm voordeel van SCSI tov IDE destijds.
Omdat SCSI apparaten interne eigen logica hebben konden bus-apparaten te gelijk communiceren.

IDE-apparaten:
De controller vraagt aan HDD1.
Controllert wacht op HDD1.
HDD1 antwoord.
Controller gaat wat anders doen.

SCSI
Controller vraagt aan HDD1
Controller vraagt aan HDD2
HDD1 antwoordt
HDD2 antwoordt
Bij de SCSI-buscontroller hoeft niet wachten totdat het de eerste aanvraag is afgehandeld wat IDE wel het geval is, waardoor in een systeem met meerdere SCSI-apparaten het voordeel enorm is tov IDE.

Voorbeeld
Bij het direct kopieren van CD-rom naar brander.
Bufferfouten bij het direct kopieren van CD's kwam met SCSI apparaten eigenlijk niet voor.
Ik had zelf een plextor CD-rom SCSI en plextor CD-RW SCSI (1000 gulden op de HCC-beurs en dat was een koopje 8)7) destijds lekker kopiëren zonder fouten.
Als je met ide-brander in de weer was raakte je hele pc helemaal niet aan tijdens het branden want dan had je zomaar fouten op de gebrande CD.
Daarnaast had ik nog Agfa-scanner die ook SCSI was.

Ik heb deze controller gehad normaal zet je de controller op ID7.
Het is lastig dat je SCSI-apparaten hebt met verschillende connectors dat sluit wat lastig aan, moet je allerlei converters hebben.
En LVD is niet te doen zonder actieve terminatie voor SE kabels had je passive terminators om de bus af te sluiten.
Het doel van de terminator is voorkomen dat op eind van kabel het elektrisch signaal weerkaatst en terug gaat op de kabel.
Deze controller heeft een ingebouwde terminator die je kan activeren daarvoor is wel vereist dat de controller op één van uiteinden van kabel zit.
http://download.adaptec.c...ion_guides/aha2940_ig.pdf

De controller hoeft namelijk niet op het uiteinde van kabel te zitten echter dan moet je een losse terminator op het uiteindes plaatsen.
Scoor ergens een SCSI-cdrom of DVD die apparaten hebben eigenlijk altijd wel een ingebouwde terminator die je kan activeren.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 20-01-2020 10:56 ]

• Robin4
Weet iemand misschien welke jumper caps ik nodig hebt voor aan de onderkant?
Want er moet een jumper op Termination Power to bus.. Want ik vermoed dat de scsi controller wel terminator heeft, maar zie nergens dat die de Termination power leverd. Dus eigenlijk moet ik dit dus instellen op de enigste hdd aan de ketting.

2mm jumper caps schijnt wel te passen voor de scsi ID jumpers, maar niet voor de nog kleinere jumper pins.

Iemand misschien ook bekend wat jumpers J4 en J6 doen op die aha-29402uw doen.

Heb ik een handleiding gekeken, maar daar staat het niet in.. Zelfs niet op stason.org.

[ Voor 16% gewijzigd door Robin4 op 24-01-2020 03:30 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:38
@Robin4
Ik kan mij niet herrineren dat het zo ingewikkeld allemaal was, je hoeft niks met jumpers is voor busactiviteit ledjes als je dat wil.

Ik had altijd interne flatcables die aan een kant standaard al een terminator had.
Het einde zonder terminator op controller want die heeft interne (te activeren in het bios, staat standaard op auto) op rest van tussenconnectors HDD's en CDrom's en klaar.

zoals deze
Afbeeldingslocatie: https://en.intos.de/media/image/thumbnail/0_362_0_1000x1000.jpg
of deze
Afbeeldingslocatie: http://www.scsi4me.com/images/Adaptec_1497616-00.jpg?osCsid=im844pnjkclpq6cnmt1qag9is1

https://www.hardwarewebwi...-68-pin-mini-sub-d-f.html

[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 24-01-2020 09:30 ]

Pagina: 1