Monteurs met ipads

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-06 09:03
Goedenavond,

Graag zou ik met jullie mede tweakers eens brainstormen over het volgende.

Ik heb een eigen elektro bedrijf met 15 personen in dienst, allen met een eigen ipad.

Relevante apps die wij nu gebruiken:

Autodesk autocad (DWG Tekeningen)
Acrobat reader ( PDF)
Mail(iedere eigen mailadres O365)

Alle bestanden worden opgeslagen op een google drive.

Waar ik met jullie eens over wil discussiëren, alle ipads hebben nu 1 apple id en 1 google drive. Is dit verstandig? Zoja waar moet ik dan op letten etc.

Zijn er verder nog dingen waar jullie van denken dat het relevant of handig voor ons kan zijn?

De open post is misschien wat klein, maar voel je vrij om dingen te vragen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wil je dat de monteurs vrijheid hebben qua installatie van apps? Dan lekker ieder een eigen Apple ID.
Wil je dat iedere monteur exact dezelfde iPad heeft? Handig bij het uitwisselen onderling etc. Dan ga je aan het werk met Apple Configurator. Het voordeel hiervan is dat jij bepaalt wat er wel of niet op de iPad verschijnt aan apps. Ja, je spijkert de iPads dicht maar het blijft wel gereedschap van de baas.

Verder zou ik geen Google Drive doen wanneer je Office 365 hebt. Je kunt dan immers beter met OneDrive werken omdat je toch alles al bij Microsoft hebt staan. Hierdoor kun je een en ander ook veel beter managen qua rechten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-07 23:34
Ik denk dat het handig is dat je deelt waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Waarom zaken opslaan op een Google Drive en niet op OneDrive bijvoorbeeld? Dan kunnen wij met je bekijken waarom een andere keuze beter bij je kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
Volkan1984 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:49:
Ik denk dat het handig is dat je deelt waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Waarom zaken opslaan op een Google Drive en niet op OneDrive bijvoorbeeld? Dan kunnen wij met je bekijken waarom een andere keuze beter bij je kan passen.
Wij hebben destijds gekozen voor google drive omdat dit voor ons het makkelijkste was, aangezien we destijds nog een eigen exchange server hadden en dus geen onedrive. Maar dan opslaan in een persoonlijke onedrive of wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hoeft niet eens een persoonlijke OneDrive te hebben, je kunt ook 1 OneDrive gebruiken en daar een map in zetten en die met iedereen delen. Ruimte zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
sypie schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:57:
Je hoeft niet eens een persoonlijke OneDrive te hebben, je kunt ook 1 OneDrive gebruiken en daar een map in zetten en die met iedereen delen. Ruimte zat.
Maar mijn onedrive is bijvoorbeeld gekoppeld aan ieder zijn eigen account. Nu kan ik een map delen. Maar Autocad is bijvoorbeeld ook maar 1 inlogcode, waardoor als ik de mijn onedrive daar in zet. Iedereen die ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-07 23:34
sypie schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:57:
Precies het delen van 1 OneDrive met iedereen. Daarnaast kan je ervoor kiezen om Mobile Device Management te gebruiken zodat je alles makkelijker kan beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

wesleybouwens schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 21:02:
Maar mijn onedrive is bijvoorbeeld gekoppeld aan ieder zijn eigen account. Nu kan ik een map delen. Maar Autocad is bijvoorbeeld ook maar 1 inlogcode, waardoor als ik de mijn onedrive daar in zet. Iedereen die ziet.
Gezien alle personen een O365 EMail adres gebruiken, neem ik aan dat je een business account voor O365 gebruikt. Dat betekend dat iedereen dus ook een OneDrive business account heeft. Daarmee kun je heel eenvoudig ieder hun eigen OneDrive op de iPad configureren waar je vervolgens gezamelijke folders in kunt gebruiken.

Wat je met Google Drive kunt, kun je ook met OneDrive maar dan uitgebreider en goedkoper (aangezien je er toch al voor betaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Je betaald niet automatisch voor OneDrive als je op (zakelijke) 365 zit. Er kan ook gekozen zijn voor Exchange Online.

Pas vanaf Office 365 Business zit er OneDrive in het pakket voor de user en vanaf Business Premium zit Exchange online daar weer bij.

[ Voor 14% gewijzigd door Donstil op 11-01-2020 21:44 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 12:21
Waarom wil je het veranderen? Loop je tegen issues aan of punten waar je zelf verbeteringen ziet?

Je kan alles naar “enterprise” niveau gaan tillen, maar als dit voor de 15 monteurs goed werkt, lekker zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:46
Denk ook Na over de opslag van gegevens. D’r AVG beheerst het verwerken van persoonsgegevens. Opslag in de Google Cloud is dan wellicht niet de beste optie, omdat ik vermoed dat de opslag dan buiten Europa zal plaatsvinden.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:12
Alles op 1 Apple ID vind ik een veel kwalijkere zaak. Als iedereen het wachtwoord weet, kan iemand dus bij kwade zin in 1 klap alle iPads gijzelen, op slot gooien, wissen, etc. :X

Voor bedrijfjes zou ik dat soort zaken toch liever beheerd zien door het bedrijf middels Mobile Device Management software...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-06 09:01
MS office heeft ook meer collaboration software, ben ondertussen wel een fan geworden van Teams. Bied alles wat je aangeeft plus meer plus onderdeel van O365.
Hoe ga je om met werk orders, planning, één opdracht per dag of meerdere, denk dan ook aan route planning. Ook voor crm zijn er wel aardige apps.
Hou er wel rekening mee dat automatisatie niet een kwestie van ff doen is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Je moet naar een wat hoger niveau tillen. Alles samen op een Google Drive is leuk maar het is echt vragen om problemen.

Ik snap ook niet dat je alle suggesties tot nu toe wegwuift of negeert. Wil je nou advies of niet?

Het wachten is op 1 monteur die ruzie met je krijgt en de hele Google Drive wegpleurt samen met de prullenbak. Dan ben jij mooi het bokje met je bedrijf en dan krokodillentranen zeker.

Investeer wat centen in een IT bedrijfje dat je kan helpen om dit beter op te zetten. Er staan genoeg tips in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
Croga schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 21:30:
[...]

Gezien alle personen een O365 EMail adres gebruiken, neem ik aan dat je een business account voor O365 gebruikt. Dat betekend dat iedereen dus ook een OneDrive business account heeft. Daarmee kun je heel eenvoudig ieder hun eigen OneDrive op de iPad configureren waar je vervolgens gezamelijke folders in kunt gebruiken.

Wat je met Google Drive kunt, kun je ook met OneDrive maar dan uitgebreider en goedkoper (aangezien je er toch al voor betaald).
Iedereen heeft een eigen onedrive business account dat klopt. Maar het is zo dat in autocad wordt ingelogd met 1 gebruikersnaam, waar door autocad dus maar 1 onedrive kan toevoegen. Maar dit is bijvoorbeeld dan wel op te lossen door een lege onedrive te gebruiken.
Geronimous schreef op zondag 12 januari 2020 @ 00:26:
Alles op 1 Apple ID vind ik een veel kwalijkere zaak. Als iedereen het wachtwoord weet, kan iemand dus bij kwade zin in 1 klap alle iPads gijzelen, op slot gooien, wissen, etc. :X

Voor bedrijfjes zou ik dat soort zaken toch liever beheerd zien door het bedrijf middels Mobile Device Management software...
Niemand heeft het wachtwoord, ipads worden geinstalleerd door ons en dat was het.

Hoe gaat dat in zijn werk mobile device management?
flip75 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:42:
MS office heeft ook meer collaboration software, ben ondertussen wel een fan geworden van Teams. Bied alles wat je aangeeft plus meer plus onderdeel van O365.
Hoe ga je om met werk orders, planning, één opdracht per dag of meerdere, denk dan ook aan route planning. Ook voor crm zijn er wel aardige apps.
Hou er wel rekening mee dat automatisatie niet een kwestie van ff doen is.
Wij maken gebruik van het CRM programma Syntess atrium. Monteurs zitten veelal op vaste werken. Maar die gene wat werkorders hebben, kunnen via een site inloggen op syntess.
Anoniem: 1302638 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:46:
Je moet naar een wat hoger niveau tillen. Alles samen op een Google Drive is leuk maar het is echt vragen om problemen.

Ik snap ook niet dat je alle suggesties tot nu toe wegwuift of negeert. Wil je nou advies of niet?

Het wachten is op 1 monteur die ruzie met je krijgt en de hele Google Drive wegpleurt samen met de prullenbak. Dan ben jij mooi het bokje met je bedrijf en dan krokodillentranen zeker.

Investeer wat centen in een IT bedrijfje dat je kan helpen om dit beter op te zetten. Er staan genoeg tips in dit topic.
Google drive is eigenlijk voor ons gewoon een mapje voor de tekeningen op de ipads. Dus al zou iemand dit wissen, onze originele files staan op de servers. Het is dus weer een kwestie van kopieren en plakken om dit te herstellen. Maar ik snap je bedoeling is wel inderdaad iets om over na te denken. Voorkom ik dit als ik na onedrive ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:58

World Citizen

FreeReef.nl

Moet je voldoen aan bepaalde ISO normen of dergelijke?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
World Citizen schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:18:
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
World Citizen schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:18:
Edit: Antwoord gegeven al.

[ Voor 8% gewijzigd door Donstil op 12-01-2020 12:21 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Als dat ook in de toekomst niet het plan is (bepaalde aanbestedingen of klanten), dan heb ik ook niet zo veel te melden eigenlijk :D. Maar denk er wel over na. Het zou balen zijn als je straks alles moet omgooien omdat er ergens een eis op tafel word gelegd.

Met je huidige setup kom je daar niet doorheen denk ik.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
World Citizen schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:21:
[...]

Als dat ook in de toekomst niet het plan is (bepaalde aanbestedingen of klanten), dan heb ik ook niet zo veel te melden eigenlijk :D. Maar denk er wel over na. Het zou balen zijn als je straks alles moet omgooien omdat er ergens een eis op tafel word gelegd.

Met je huidige setup kom je daar niet doorheen denk ik.
Wat zou ik dan moeten verbeteren of wat zijn je tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

wesleybouwens schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:23:
[...]

Wat zou ik dan moeten verbeteren of wat zijn je tips?
Dat is een enorm groot onderwerp. Je gaat het dan niet enkel bekijken vanuit functioneel gemak dus dat gaat nogal impact hebben op je bedrijfsstructuur en werkwijze.

Je zult dan wat moeten gaan lezen over dit soort normen en bekijken of je toekomst daar wellicht zit. Het is bedrijfsbreed.

Maar een voorbeeld is het op afstand beheren van die apparaten. Stel iemand raakt er een kwijt, kun je die dan wissen via een overkoepelende beheer functie?

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:12
World Citizen schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:31:
[...]

Maar een voorbeeld is het op afstand beheren van die apparaten. Stel iemand raakt er een kwijt, kun je die dan wissen via een overkoepelende beheer functie?
Dat kan nu ook al in principe via iCloud (ervanuitgaande dat de iPads bij iCloud staan aagemeld en Zoek mijn aanstaat). Er zitten wel wat nadelen aan vast, zeker als alles op 1 Apple ID zit.
Zo kun je, als - Twee-Factor aanstaat voor dat Apple ID - het wachtwoord direct wijzigen op een van de iPads, en dus de rest meteen buiten sluiten. Vervolgens kun je op je gemak de iPads wissen, in verloren modus zetten, etc, waardoor je ze nooit meer vrijgegeven krijgt bij Apple.

MDM software is handig voor bedrijven omdat je de iPads centraal in beheer hebt: de software zet er profielen op waarin is vastgelegd wat er allemaal wel en niet kan en mag met de iPad. Iedere monteur zou bijvoorbeeld zijn eigen Apple ID daarop kunnen gebruiken. Voordeel is, dat - stel - een monteur komt op kwade voet te staan met het bedrijf, dan kan hij alleen die iPad op slot zetten (dat is er dan ook weer vanaf te halen, kom ik op terug)

MDM kan via Apple via Apple Business Manager. Het nadeel nu is dat daar wel eisen aan zitten: zo moeten de iPads zijn geleverd via een officiele VPP reseller (Volume Purchase Program). niet iedere Apple reseller is een VPP reseller. Dit kan niet meer achteraf dus, dus waarschijnlijk geen optie voor je bedrijf.
Voordeel is dan ook dat je bij Apple makkelijker kunt aantonen dat ze van het bedrijf zijn, en ze weer kunt laten vrijgeven mocht iemand dat op slot hebben gezet.

Er is natuurlijk ook 3rd party MDM software te krijgen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. je zou eventueel ook nog zelf profielen kunnen maken en op iedere iPad zetten via Apple Configurator.

info over profielen: https://developer.apple.c...ion-Profile-Reference.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door Geronimous op 12-01-2020 13:27 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 11:56
Je houdt nu een heleboel mensen bezig met gratis advies tav je commerciële bedrijfsvoering. Hoe zou je dit vinden als dit met jouw personeel gebeurt? Heb je geen IT bedrijf of wil je geen kosten maken? Deze bedrijven bestaan niet voor niets, net als jouw bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 247398

@pennywiser zelf de markt en mogelijkheden verkennen voor je kennis inkoopt is, wat mij betreft in ieder geval, prima! Zat bedrijven die weinig effectieve oplossingen aanbieden aan ‘gewillige slachtoffers’ - helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-07 17:32
VeeGee schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 23:59:
Denk ook Na over de opslag van gegevens. D’r AVG beheerst het verwerken van persoonsgegevens. Opslag in de Google Cloud is dan wellicht niet de beste optie, omdat ik vermoed dat de opslag dan buiten Europa zal plaatsvinden.
Dit is onjuist. Er kan per OU een regio worden ingesteld door de admin. (Let wel, dit geldt alleen voor de Enterprise versie van de Google suite, niet voor de consumenten versie).

@OP altijd lastig dit soort groeipijntjes. Wat mis je in de huidige setup? Als het even kan zou ik dit soort ongein uitbesteden bij een IT club aangezien het (ga ik even vanuit) geen onderdeel is van jullie core business. Kost een paar euro maar dan kan je alle functionele wensen over de heg gooien en wordt dat ook nog eens onderhouden. :)

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

pennywiser schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:25:
Je houdt nu een heleboel mensen bezig met gratis advies tav je commerciële bedrijfsvoering. Hoe zou je dit vinden als dit met jouw personeel gebeurt? Heb je geen IT bedrijf of wil je geen kosten maken? Deze bedrijven bestaan niet voor niets, net als jouw bedrijf.
Voor een bedrijf met deze omvang en deze vraag vind ik het absoluut acceptabel om hier wat vragen te stellen Als jij niet helpen wil doe je het gewoon niet (en is je reactie ook enigszins overbodig).

Op topic, wat je ook doet, op een Apple ID is echt geen goed idee. Hoe vreemd het ook klinkt maar je moet gewoon eens een Apple store binnen lopen en die vraag stellen. In mijn ervaring zeggen ze dan dat ze niet kunnen helpen maar vullen een formuliertje in en word je een paar uur later gebeld en krijg je prima advies. In mijn geval (het ging over 21 iPhones) kwam er zelfs iemand langs om te helpen. Zonder rekening. Probleem opgelost.

Vergeet ook niet om ze te bellen als je nieuwe hardware nodig hebt. Verleden week kreeg ik zonder veel gedoe 15% korting op een nieuwe bestelling.
Pagina: 1