Vloerbalken opklampen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:10
Beste mensen,

Ik ga een badkamer maken in een ruimte die eerder bedoelt was als slaapkamer.
De kamer heeft een wat aparte geometrie, maar op zich geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/92656_C4E6490C26F34DAC92FA2A28B08D7EDB_1.jpg

Ik wil op de vloerbalken een betonvloer maken mbv zwaluwstaartplaten, daar bovenop de riolering en een laag zandcement.
Zoals te zien op tekening zijn er 2 balken behoorlijk lang.
330 en 370 cm.
Met de gebruikte balkmaat (165x60) en de h.o.h. afstand voldoen de balken niet volgens de balkenschuif.

Nu heb ik gekeken om als oplossing een samenwerkende hout-betonvloer te maken dmv schroefnagels waarvan de nagelkoppen gelijk liggen met de bovenkant flens van de zwaluwstaartplaten. Hier mag alleen absoluut geen vloerverwarming toegepast worden volgens de fabrikant. Iets wat ik wel graag wil.

Daarnaast zijn de MAX4 platen nog een optie, maar deze zijn weer behoorlijk stevig geprijs tov de reguliere zwaluwstaartvloer.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar een ouderwetse vloer op basis van zwaluwstaartplaten.

Nu heb ik het idee om de achterste 2 balken op te klampen dmv multiplex stroken, bruislijm en een hele hoop schroeven.
Alleen als ik dit doe dan haal ik nog steeds geen geschikte maat volgens de balkenschuif, aangezien ik nog steeds maar op 165mm hoogte van de balk blijf.

Is het mogelijk om de balken dusdanig dik te maken dat de balkhoogte minder belangrijk wordt? Hoe denken jullie hierover?

Beste antwoord (via Extreme smell op 12-01-2020 18:04)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:07

Wuursj

want worst is al bezet

Als wat extra hoogte niet erg is: opdikken door hogere balken tegen bestaande balken bevestigingen. Hoogte telt tot de derde macht mee in vergelijking met breedte toevoegen. Speel maar eens met de balken schuif.
Extreme smell schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:34:

[...]

Dit was een hele mooie optie geweest alleen kom ik dan in de knoop met riolering. De douche komt linksboven in de kamer, en er ligt nu een 110mm leiding in rechts onderin. Dan zou ik een 50mm leiding door de balken moeten halen wat ook niet best is voor de sterkte, en ik kom in de knoop met mijn afschot.
Hoe ga je de riolering dan verleggen met een zwaluwstaart oplossing? Als dat in de dekcementvloer dikte gaat (zwaar!), kan dat ook in een even dikke maar veel lichtere wedi vloer.

Afschot en uitvlakken van een plaatvloer regel je in de balken laag (strookjes op de balken) en voor inloopdouche bestaan speciale platen die afschot al hebben, zowel voor putje als voor douchegoot. Die laatste zijn wel behoorlijk aan de prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 12-01-2020 12:21 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
Als je de riolering naar het plafond kan halen van de verdieping er onder kan je de vloer van de badkamer voorzien van een Voorgefreesde fermacel vloer of Wediplaat, voordeel is een lichte, dunne en droge /semi droge opbouw.
Balken opdikken of balken bij steken is ook een optie waarbij het opdikken rekenkundig wat lastig is om rond te rekenen maar meer een kwestie is van fingerspitzengefühl. Een kleine berekening door een constructeur zou soelaas kunnen bieden.

[ Voor 35% gewijzigd door D.deJong op 12-01-2020 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:39

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Hoe toegankelijk is die balkenlaag onder?

Is het b.v. mogelijk om daar gewoon naar 30 cm h.o.h. te gaan en er balken bij te leggen of een of meer balken te vervangen voor een stalen profiel?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Beton en dekcement... dat weegt nogal wat. Er zijn ook droge, lichtgewicht opties voor badkamer vloeren die minder moeite hebben met grotere overspanningen. Wedi, qboard of andere soortgelijke schuim oplossingen waar je ook een vloerverwarming in kan frezen. Maar voor de tegels moet je dan nog steeds beweging uit de vloer krijgen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Extreme smell schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:26:
Beste mensen,

Ik ga een badkamer maken in een ruimte die eerder bedoelt was als slaapkamer.
De kamer heeft een wat aparte geometrie, maar op zich geen probleem.

[Afbeelding]

Ik wil op de vloerbalken een betonvloer maken mbv zwaluwstaartplaten, daar bovenop de riolering en een laag zandcement.
Zoals te zien op tekening zijn er 2 balken behoorlijk lang.
330 en 370 cm.
Met de gebruikte balkmaat (165x60) en de h.o.h. afstand voldoen de balken niet volgens de balkenschuif.

Nu heb ik gekeken om als oplossing een samenwerkende hout-betonvloer te maken dmv schroefnagels waarvan de nagelkoppen gelijk liggen met de bovenkant flens van de zwaluwstaartplaten. Hier mag alleen absoluut geen vloerverwarming toegepast worden volgens de fabrikant. Iets wat ik wel graag wil.

Daarnaast zijn de MAX4 platen nog een optie, maar deze zijn weer behoorlijk stevig geprijs tov de reguliere zwaluwstaartvloer.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar een ouderwetse vloer op basis van zwaluwstaartplaten.

Nu heb ik het idee om de achterste 2 balken op te klampen dmv multiplex stroken, bruislijm en een hele hoop schroeven.
Alleen als ik dit doe dan haal ik nog steeds geen geschikte maat volgens de balkenschuif, aangezien ik nog steeds maar op 165mm hoogte van de balk blijf.

Is het mogelijk om de balken dusdanig dik te maken dat de balkhoogte minder belangrijk wordt? Hoe denken jullie hierover?
Ik zou er overal 1 balk tussen leggen, dan weet je zeker dat het goed is, multiplex lijmen schiet niet echt op imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
D.deJong schreef op zondag 12 januari 2020 @ 07:59:
Als je de riolering naar het plafond kan halen van de verdieping er onder kan je de vloer van de badkamer voorzien van een Voorgefreesde fermacel vloer of Wediplaat, voordeel is een lichte, dunne en droge /semi droge opbouw.
Balken opdikken of balken bij steken is ook een optie waarbij het opdikken rekenkundig wat lastig is om rond te rekenen maar meer een kwestie is van fingerspitzengefühl. Een kleine berekening door een constructeur zou soelaas kunnen bieden.
Helaas hangt er beneden al een superstrak gipsplafond aan de balken, dan zou ik de hele woonkamer moeten verlagen of moeten werken met een koof. Geen optie wat mij betreft.
Wuursj schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:38:
Beton en dekcement... dat weegt nogal wat. Er zijn ook droge, lichtgewicht opties voor badkamer vloeren die minder moeite hebben met grotere overspanningen. Wedi, qboard of andere soortgelijke schuim oplossingen waar je ook een vloerverwarming in kan frezen. Maar voor de tegels moet je dan nog steeds beweging uit de vloer krijgen.
Dit was een hele mooie optie geweest alleen kom ik dan in de knoop met riolering. De douche komt linksboven in de kamer, en er ligt nu een 110mm leiding in rechts onderin. Dan zou ik een 50mm leiding door de balken moeten halen wat ook niet best is voor de sterkte, en ik kom in de knoop met mijn afschot.
thunder7 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:28:
Hoe toegankelijk is die balkenlaag onder?

Is het b.v. mogelijk om daar gewoon naar 30 cm h.o.h. te gaan en er balken bij te leggen of een of meer balken te vervangen voor een stalen profiel?
Van bovenaf kan je er wel bij, balken weghalen lukt niet omdat er al een gipsplafond aan hangt, maar toevoegen zou een optie kunnen zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:24
Waar ga je het bad plaatsen? Neem aan bij het raam, dat is weer een extra belasting van 200 kg water/50? kg bad zelf + een persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Helox-in-a-box schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:30:
Waar ga je het bad plaatsen? Neem aan bij het raam, dat is weer een extra belasting van 200 kg water/50? kg bad zelf + een persoon.
Er komt geen bad, alleen een douche, toilet en wandmeubel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:53
Treedt in overleg met een constructeur en vraag of hij mogelijkheden ziet. Mogelijk dat met bijplaatsen van (dwars)balken het e.e.a. mogelijk is.
Opdikken kan ook aan de bovenzijde maar dan krijg je dus wel een verhoging voor je je badkamer inloopt, ook niet gewenst neem ik aan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Als wat extra hoogte niet erg is: opdikken door hogere balken tegen bestaande balken bevestigingen. Hoogte telt tot de derde macht mee in vergelijking met breedte toevoegen. Speel maar eens met de balken schuif.
Extreme smell schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:34:

[...]

Hoe ga je de riolering dan verleggen met een zwaluwstaart oplossing? Als dat in de dekcementvloer dikte gaat (zwaar!), kan dat ook in een even dikke maar veel lichtere wedi vloer.

Afschot en uitvlakken van een plaatvloer regel je in de balken laag (strookjes op de balken) en voor inloopdouche bestaan speciale platen die afschot al hebben, zowel voor putje als voor douchegoot. Die laatste zijn wel behoorlijk aan de prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 12-01-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
Systeem van kedi schijnt geweldig goed te zijn, isolatieplaten waarin vv kan, dunne laag chappe erbovenop die gestabiliseerd wordt door de platen, ontkoppelingsmat en tegelen.
Kost ook wel wat, maar denk dat goedkope opties niet bij je wensen passen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Het plan is idd om de riolering in de zandcementvloer te verleggen.

Dat wedi systeem is zeker erg mooi, maar ook heel erg aan de prijs. Vooral die douche elementen...

Aangezien het vooral om de langste balken gaat waar de vereisten net niet/net wel voldoen, is het niet mogelijk om ter plaatse van die balken wedi elementen te gebruiken, en aan de linkerkant waar de balken een stuk korter zijn, maar wel ruim voldoen wel een zandcementvloer te storten?

Ik zit helaas wel aan een budget gebonden dus een volledige wedi vloer gaat hem niet worden ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Hmm beton op zwaluwstaart plus pak hem beet 60-70mm dekcementvloer (in de riolering moet ook nog wat afschot en afschot in hele vloer dus met alleen de 50mm ben je er nog niet): is dat niet een beetje zwaar voor de balken? Alleen die dekvloer zit al op 150 kilo (of nog meer) per M2. Heb je gewichten kunnen invoeren in de balkenschuif?

Als ik hier kijk, wordt het zonder de dekcementvloer al lastig.

Er bestaan ook goedkopere wedi alternatieven (qboard, blauwplaat etc) voor het vlakke werk.

[ Voor 40% gewijzigd door Wuursj op 12-01-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Wuursj schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:57:
Hmm beton op zwaluwstaart plus pak hem beet 60-70mm dekcementvloer (in de riolering moet ook nog wat afschot en afschot in hele vloer dus met alleen de 50mm ben je er nog niet): is dat niet een beetje zwaar voor de balken? Alleen die dekvloer zit al op 150 kilo (of nog meer) per M2. Heb je gewichten kunnen invoeren in de balkenschuif?

Als ik hier kijk, wordt het zonder de dekcementvloer al lastig.

Er bestaan ook goedkopere wedi alternatieven (qboard, blauwplaat etc) voor het vlakke werk.
Ik heb in de balkenschuif een zware dekvloer gekozen. Maar wat nou zwaar en licht is, is nogal subjectief :p

Ik heb nog eens wat gerekend naar de vierkante meterprijs van een zwaluwstaartplaat+beton+zandcement+vloerbalken, en die ligt hoger dan de vierkante meterprijs van Qboard, met douche element!
Dit zou dus de oplossing kunnen zijn.

Het enige nadeel is dat het doucherooster in het douche element RVS is, en de douchegoot die ik op het oog heb is zwart. Maar die zou ik nog zwart kunnen spuiten of laten poedercoaten.

Kan ik dat Qboard gewoon rechtstreeks op de vloerdelen lijmen die er nu nog inliggen?

Het scheelt me zo ook nog eens enorm veel werk, aangezien ik geen 70 zakken beton en zandcement naar boven hoef te tillen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die overspanning met die balken was 80 jaar geleden heel normaal, maar je kunt de doorbuiging al voelen als je er overheen loopt...

Lijkt me nou totaal niet geschikt om nog een zware betonvloer bovenop te leggen.

In moderne houtskeletbouw worden dunnere balken gebruik die veel hoger zijn. Die extra hoogte is enorm belangrijk voor de sterkte.

Je blijft alsmaar terugkomen met je heilige gipsplafond... maar dat is nog wel een van de simpelere dingen om te vervangen. Als je dat loslaat kun je gaan kijken naar wat stalen balken, dan ben je snel verlost van een hoop gekraak en gebuig.
Extreme smell schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:19:
[...]
Het scheelt me zo ook nog eens enorm veel werk, aangezien ik geen 70 zakken beton en zandcement naar boven hoef te tillen 8)7
Dat moest je dan sowieso al niet doen :+

Je kunt ook een extra balk aan elke bestaande balk bevestigen. Dik in de polyurethaanlijm zetten, balk er op en en dan nog wat bouten + moeren + ringen er door en eerst uur een stel lijmklemmen. Maar het blijft dan alsnog een houten vloer. :+

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-01-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:58:
Die overspanning met die balken was 80 jaar geleden heel normaal, maar je kunt de doorbuiging al voelen als je er overheen loopt...

Lijkt me nou totaal niet geschikt om nog een zware betonvloer bovenop te leggen.

In moderne houtskeletbouw worden dunnere balken gebruik die veel hoger zijn. Die extra hoogte is enorm belangrijk voor de sterkte.

Je blijft alsmaar terugkomen met je heilige gipsplafond... maar dat is nog wel een van de simpelere dingen om te vervangen. Als je dat loslaat kun je gaan kijken naar wat stalen balken, dan ben je snel verlost van een hoop gekraak en gebuig.

[...]

Dat moest je dan sowieso al niet doen :+

Je kunt ook een extra balk aan elke bestaande balk bevestigen. Dik in de polyurethaanlijm zetten, balk er op en en dan nog wat bouten + moeren + ringen er door en eerst uur een stel lijmklemmen. Maar het blijft dan alsnog een houten vloer. :+
Waarom zou je de balken aan elkaar bevestigen?

Ik zou er gewoon een balk tussen leggen, zodat de hoh afstand de helft wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ernemmer schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:04:
[...]

Waarom zou je de balken aan elkaar bevestigen?

Ik zou er gewoon een balk tussen leggen, zodat de hoh afstand de helft wordt.
Omdat je dan geen gaten in de muur hoeft te maken om de balken op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48

BCC

Als je wil tegelen op hout kun je gewoon met wedi omtkoppelmatten aan de slag. Dan wordt het ook niet zo idioot zwaar

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1