Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkrijnberg
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-01 10:02
Dag,

Ik wil mijn overwaarde na verkoop deels gebruiken voor het verbouwen van mijn nieuwe woning.

- Mijn overwaarde wordt denk ik gewoon op mijn bankrekening gestort?

- Moet ik dit fictief gaan beschouwen als een soort bouwdepot? Waar ik een subadmin moet bijhouden met bonnen en facturen voor bewijslast belasting dienst? Desnoods op een aparte rekening zetten?

- Ik wil eigenlijk in alle rust gaan verbouwen, nu lees ik dat ik 6 maand de tijd heb. (met oog op behoud op HRA) Iemand tips. Ik las dat met een reguliere bouwdepot tot 2 jaar heb?

- ik wil zelf de badkamer doen, maar staat niet in brand. Moet ik nu al het materiaal al gaan kopen met het oog op punt hierboven?

https://www.eigenhuis.nl/...aftrek-bewaar-je-bewijs#/

bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

De overwaarde wordt zeker niet op je rekening gestort. Hoe en wat kun je googlen.
Dit is onvriendelijk, niet onderbouwd en nog geen LMGT-linkje. SVP laten dus.

[ Voor 34% gewijzigd door Ardana op 12-01-2020 08:49 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:03
Sinds wanneer wordt overwaarde niet op je rekening gestort? Gebeurde bij ons wel gewoon hoor, een maand geleden. Je hebt je woning verkocht voor een X bedrag, de notaris maakt vervolgens een eindnota op en als dat bedrag ten gunste van verkoper is, zal dit binnen een aantal werkdagen voldaan worden (over het algemeen na controle van het Kadaster register).

Binnen 6 maanden gaat de Belastingdienst er inderdaad als vanzelf vanuit dat de kosten voor verbouwing al de bedoeling waren bij aankoop. Ofwel, er was even tijd nodig voor de realisatie. Als je een bouwdepot hebt icm overwaarde kun je wellicht betogen dat de 2 jaar redelijker is.

Het zal altijd liggen aan wat je laat doen, wat de omvang daarvan is, etc. Je zal inderdaad bonnen ed moeten bewaren in je bewijslast richting de Belastingdienst om je HRA te bewaren. Wij hebben een overzicht van alle gemaakte kosten aan woningverbouwing waarmee we voor onze overwaarde HRA behouden.

Mocht je vanuit je situatie meer tijd nodig hebben, dan zou ik je situatie gewoon even voorleggen bij de Belastingdienst. Wellicht dat je nu al een uitgebreide specificatie kan aanleveren van wat je in de komende X maanden gaat doen en dat je daar dan toestemming voor krijgt icm de overwaarde. Ze willen voorkomen dat je de overwaarde gebruikt om een auto te kopen en tegelijkertijd HRA volledig te behouden.

[ Voor 17% gewijzigd door Arjan90 op 11-01-2020 20:27 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10

Yucon

*broem*

.

[ Voor 99% gewijzigd door Yucon op 11-01-2020 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Begrijpelijke reactie, maar die dan een TR, dit is ook niet de bedoeling.

Overwaarde wordt gewoon overgemaakt. Notaris kijkt wat er nog openstaat bij de bank en maakt het deel dat overblijft gewoon over. Was bij ons zo en bij vele honderd duizenden anderen ook. Ik zou niet weten hoe het anders zou moeten eigenlijk.

[ Voor 45% gewijzigd door Ardana op 12-01-2020 08:51 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-08 00:13
Klopt - bonnetjes goed bewaren en zorgen dat de kosten te verantwoorden zijn. Had dit zelf ook, maar de BD heeft nooit om bewijs gevraagd.

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:18

CeesKees

I rest my Kees

Stop die overwaarde in je nieuwe hypotheek als bouwdepot.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 17:44
Wij hebben de overwaarde ook gewoon gestort gekregen (minus een storing in de hypotheek), hiermee hebben we alles bovenop het bouwdepot mee betaald (toch vloerverwarming nemen, halve meter meer uitbouwen dat soort kosten).

Bonnen bewaren moet genoeg zijn om de HRA te behouden begreep ik van de hypotheekadviseur.

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ipv de overwaarde te gebruiken voor de verbouw, kun je toch ook gewoon je hypotheek verminderen met de overwaarde, en voor het deel dat je nodig hebt voor de verbouwing een bouwdepot nemen? Netto lijkt me dit precies hetzelfde effect: Of X hypotheek + Y eigen geld / overwaarde voor verbouwing, of ( X - Y overwaarde ) hypotheek + Y hypotheek / bouwdepot.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 17:44
naitsoezn schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:35:
Ipv de overwaarde te gebruiken voor de verbouw, kun je toch ook gewoon je hypotheek verminderen met de overwaarde, en voor het deel dat je nodig hebt voor de verbouwing een bouwdepot nemen? Netto lijkt me dit precies hetzelfde effect: Of X hypotheek + Y eigen geld / overwaarde voor verbouwing, of ( X - Y overwaarde ) hypotheek + Y hypotheek / bouwdepot.
Een bouwdepot kost ook geld om op te zetten; extra taxatie kosten, kosten voor depot etc... Wij hebben beide gehad, overwaarde werd geadviseerd om op de rekening te krijgen om zo 'tegenvallers' met verbouwen op te vangen (wordt altijd wel duurder als verwacht... :X )

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:31
Excel bestandje aanmaken, bonnetjes erbij, klaar.

Zo heb ik het gedaan.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Pagina: 1