Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Architectuur en gaming laptop ~1.300,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thumos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-11-2021
Goedenavond,

Ik ben momenteel opzoek naar een nieuwe laptop die ik voor mijn afstuderen en misschien wel vervolg opleiding nodig ga hebben.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal voornamelijk voor schoolwerk gebruikt worden. Voornamelijk met programma's als ArchiCAD, AutoCAD, Photoshop, illustrator, diverse render programma's, af en toe wat in Blender modeleren en een klein beetje gamen hier en daar.

Wat is je budget?
Tussen de 900,- en 1.300,- euro (mocht er echt iets zijn wat veel beter is en onder de 1500 valt zou dat misschien ook nog kunnen.)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal voornamelijk op school en in de trein gebruikt worden, dus met voorkeur een wat lichtere laptop. Zolang dat niet al te veel te koste gaat van prestaties.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen specifieke voorkeur naar bepaalde merken, in hoef in ieder geval geen Apple product.

Waar moet de laptop aan voldoen.
Minimaal 16 gb ram.
Minimaal 250+ SSD (meer is beter, mag combi zijn met HDD)
Een goed beeldscherm met heldere kleuren ivm met visualisaties die ik zal gaan maken.
Een 15,6" scherm. (13 is veel te klein en 17 is onnodig groot)

Wat betreft processoren is het mij nog niet helemaal duidelijk. Want een processor met goede single core performance is beter voor iets als ArchiCAD, maar een processor met meerdere cores is beter voor bijvoorbeeld renderen? Zelf zie ik steeds een i7 9750H voorbij komen die volgens mij prima is.

En verder heb ik liever niet zo afschuwelijke gaming laptop met een rare vormgeving en rgb, maar ik ben bijna bang dat ik daar niet onderuit kom.

Mogelijk keuzes
pricewatch: Asus ROG Zephyrus M GU502GU-AZ067T

pricewatch: Lenovo ideapad L340-15IRH Gaming (81LK0096MH)

pricewatch: Lenovo Yoga S740-15IRH (81NX002NMH)

maar wat denken jullie? :)

Alle reacties

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:23
Ik heb net de Zephyrus M gekocht. Overstag gegaan vanwege de prijsdaling.

Scherm is van goede kwaliteit en lijkt kleurecht. Toetsen zijn RGB maar natuurlijk ook als wit in te stellen. Laptop is licht, dun, en dus ook lawaaierig.

Wat mij vooral tegenvalt is het touchpad (stroef) en de ‘feel’ van de behuizing: het is metaal, maar voelt als stroef plastic.

Ik twijfel nog of ik m niet ga retourneren voor de Lenovo S740: langere accuduur, meer premium uitstraling en helderder scherm. Maar ik heb de videokaart dan ook maar beperkt nodig (alleen fotobewerking, geen rendering of gaming).

Heb je de 1660ti nodig dan is het een hele goede deal voor €1300.

De L340 heeft single channel ram en is dus af te raden voor je gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Pepper92 op 12-01-2020 01:37 ]

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:51
Uit ervaring weet ik dat Archicad juist profijt heeft bij meer cores. Ivm achtergrond taken als het opbouwen van een model. Hoe meer hoe liever zelfs. En idd renderen heeft ook meer cores nodig. Wij gebruiken archicad op mn werk niet op pc's met minder dan 6 cores. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de schaal projecten waar je aan werkt. Een dakkapel zou ik nog wel aan durven werken met een single core. 😉

• Pepper92
rutgerdrum123 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:16:
Uit ervaring weet ik dat Archicad juist profijt heeft bij meer cores. Ivm achtergrond taken als het opbouwen van een model. Hoe meer hoe liever zelfs. En idd renderen heeft ook meer cores nodig. Wij gebruiken archicad op mn werk niet op pc's met minder dan 6 cores. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de schaal projecten waar je aan werkt. Een dakkapel zou ik nog wel aan durven werken met een single core. 😉
Al de genoemde laptops hebben dezelfde 9750 hexacore.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Qua specs zou ik voor de Asus gaan, de lampjes zijn wel uit te zetten en om dat logo op de deksel te verbergen zou je een mooie laptopsticker kunnen gebruiken.

• Flobin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-11 09:28
Pepper92 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 01:35:
Ik heb net de Zephyrus M gekocht. Overstag gegaan vanwege de prijsdaling.

Scherm is van goede kwaliteit en lijkt kleurecht. Toetsen zijn RGB maar natuurlijk ook als wit in te stellen. Laptop is licht, dun, en dus ook lawaaierig.

Wat mij vooral tegenvalt is het touchpad (stroef) en de ‘feel’ van de behuizing: het is metaal, maar voelt als stroef plastic.

Ik twijfel nog of ik m niet ga retourneren voor de Lenovo S740: langere accuduur, meer premium uitstraling en helderder scherm. Maar ik heb de videokaart dan ook maar beperkt nodig (alleen fotobewerking, geen rendering of gaming).

Heb je de 1660ti nodig dan is het een hele goede deal voor €1300.

De L340 heeft single channel ram en is dus af te raden voor je gebruik.
Hoe retourneer je hem dan als je hem al hebt gebruikt?

• Pepper92
Flobin schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:25:
[...]

Hoe retourneer je hem dan als je hem al hebt gebruikt?
Volgens mij kan dat wel. Maar goed heb besloten ‘m te houden. Zal binnenkort is een review schrijven.

[ Voor 12% gewijzigd door Pepper92 op 12-01-2020 19:17 ]

• Thumos
Zoals het nu lijkt ga ik voor de Lenovo Yoga S740.

Intel Core i7-9750H Processor ( 2.60GHz 12MB )
Windows 10 Home 64
15,6"FHD IPS Glare LED Backlight Narrow Bezel 1920x1080
16.0GB PC4-21300 DDR4 SODIMM SODIMM 2666MHz
512GB SSD M.2 PCIe NVMe
GTX 1650 4GB GDDR5

Ik heb daar het beste gevoel bij kwa merk, uitstraling en specs. Ook kan daar wat studenten korting op krijgen x).

Bedankt.

EDIT: nvm, ik lees nu in reviews etc dat er een GTX 1650 MAX-Q inzit, weer jammer dat dit niet terug te vinden is op de website van lenovo.

toch maar even verder kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Thumos op 17-01-2020 18:20 ]

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
Thumos schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:33:

EDIT: nvm, ik lees nu in reviews etc dat er een GTX 1650 MAX-Q inzit, weer jammer dat dit niet terug te vinden is op de website van lenovo.

toch maar even verder kijken.
Wat is er mis met Max-Q? Zoveel scheelt dit niet qua prestaties. Wel veel qua hitte ontwikkeling

• Thumos
Nee klopt een MAX-Q is eigenlijk wel prima, momenteel laat ik de Yoga achterwege. Die laptops hebben blijkbaar een hoop problemen met een fans die continu draaien.

Nog maar even verder kijken... :<

Wat als ik het hele gaming aspect uit het raam gooi, wat zijn dan redelijke workstations laptops van rond de 1000/1300 euro??

[ Voor 24% gewijzigd door Thumos op 19-01-2020 19:25 ]

Pagina: 1