Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd voor eerste keer HTPC bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tweaker2020
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-11 10:46
Hoi,

Ik merk dat ik in deze materie nog totaal niet thuis ben. Ik heb me wat ingelezen op internet maar voel me nog steeds een noob. :9

De HTPC komt in een standaard ikea TV-meubel (de TV is het beeldscherm) en zal voornamelijk gebruikt worden voor het volgende:
- 1080p video afspelen/streamen
- Torrents downloaden via ethernet aansluiting
- Occasioneel webbrowsen/youtube op de bank, via draadloze muis/toetsenbordcombinatie

Vraagteken ivm meerprijs:
- Doorsturen van (semi)-hoogwaardige kwaliteit muziek (320 kbs/lossless) naar stereoinstallatie.
- spelen oudere computerspellen (t/m 2002) en SNES emulator (ik veronderstel dat dit geen extra meerprijs is)
- Netwerkopslag

Vereisten:
- Snel, stil en energiezuinig
- Zo compact mogelijke behuizing
- Ethernet, HDMI, en een paar USB-aansluitingen
- Moet Windows 10 kunnen draaien. Mijn ervaring met android devices voor Kodi was niet goed.
- Liefst zo goedkoop mogelijk

Mijn huidige lijst van onderdelen heb ik samengesteld op basis van een recente best buy guide:
- Processor: AMD 200GE: 50 euro
- SSD: Kingston A400 2,5" 240 GB: 30 euro
- Geheugen: heb ik nog liggen (8gb)
- Barebones: ASRock DeskMini A300 - 144 euro
- Koeler: Noctua NH-L9a-AM4 - 40 euro

Totaal: 264 euro.

Is dit iets, of kan het goedkoper zonder in te boeten aan de vereisten? Vergeet ik iets?

Kan ik een dergelijke device de hele dag laten aanstaan ikv brandgevaar? En ook niet onbelangrijk: wat met de stroomkosten? :P

Elk advies is welkom! _/-\o_

[ Voor 53% gewijzigd door Tweaker2020 op 11-01-2020 18:30 ]

Alle reacties

• Tweaker2020
Mijn excuses, ik zie dat ik het in het verkeerde deel heb gepost. Wil een mod deze verplaatsen? Bedankt!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Deskmini A300 is een prima oplossing.
Ipv de 200GE zou je de opvolger kunnen nemen. Mogelijk dat er dan wel een biosupdate nodig is om de cpu werkend te krijgen. Dit kan de winkel voor je doen.

Welk geheugen heb je, DDR4 sodimm?

• Tweaker2020
Uszka schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:25:
Deskmini A300 is een prima oplossing.
Ipv de 200GE zou je de opvolger kunnen nemen. Mogelijk dat er dan wel een biosupdate nodig is om de cpu werkend te krijgen. Dit kan de winkel voor je doen.

Welk geheugen heb je, DDR4 sodimm?
Bedankt voor je antwoord!
Ddr4 sodimm idd, ik heb nog een paar laptops hier liggen.

Kan ik zo'n update ook zelf doen, en hoe gaat dat juist in z'n werking; via USB oid? Kan dat ook als ik de bestelling doe via een webshop?

• Uszka
Om een biosupdate te doen heb je een werkende cpu nodig. Dus zelf te doen indien je er een werkende cpu bij koopt.
Sommige webshops kunnen, meestal tegen betaling, een biosupdate verzorgen. Alternate, Azerty, CDRomland, SiComputers oa.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Tweaker2020
De Intel variant (Desmini 310) is aanmerkelijk zuiniger dan de AMD variant van Deskmini. Je hebt voldoende aan een G5400. Daar zijn geen BIOS problemen mee.

In een kleine behuizing zal het niet helemaal stil zijn tenzij je de ventilator achterwege laat en een passieve koeling toepast. Maar daar is in een krappe behuizing weinig plaats voor en de luchtstroom van beneden naar boven ontbreekt waarschijnlijk. Daarom kun je het beste een stille zo groot mogelijke ventilator nemen op laag toerental (zie de uitgebreide meetgegevens van hardware.info). Altijd controleren of de koeling zal passen in lengte, breedte en hoogte.

Een Intel processor grijpt in als de temperatuur 100 graden wordt, dan gaat die trager werken. Het is erg moeilijk om met een flink koelblok zo'n temperatuur te bereiken met normale belastingen (geen stresstest tools), het is mede daardoor wel mogelijk om passieve koeling te gebruiken, ondanks een slechte natuurlijke koeling van de behuizing. Er is wel een niet al te hoog risico op veroudering en defecten op het moederbord.

• Uszka
Deskmini 310 is al een tijdje niet meer leverbaar.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Pagina: 1