Windows 10 installatie vanaf USB; kan stuurprog. niet vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommonImpact
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 31-07-2022
Mijn vraag

Ik heb, voor het eerst, een pc gebouwd. Nu wil ik Windows 10 Home 64bit installeren vanaf een USB stick, maar nu geeft ie een foutmelding bij stap 1 Informatie verzamelen.

Melding:
Stuurprog. laden
We kunnen geen apparaatstuurprogramma's vinden. Controleer of het installatiemenu de juiste stuurprogramma's bevat en klik op OK.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Computer is een AMD Ryzen 5 3600, met MSi B450 Tomahawk MAX moederbord, 16 GB RAM, 500GB SSD en een Geforce GTX 1660 videokaart.
De BIOS heeft de nieuwste software versie en werkt volgens mij goed.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gegoogled, maar daar kan ik geen wijs uit worden.

Wat mogelijk van belang kan zijn is dat ik de USB met Windows versie gemaakt heb op een iMac. Misschien is daar iets mis gegaan met het iso bestand (via het Terminal hulpprogramma) naar de stick kopieren.
Ik heb geen idee. Help.

Beste antwoord (via CommonImpact op 13-01-2020 20:52)

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Dat is het meest verstandige besluit, of even in de buurt of een kennis aanklampen. Windows pc's genoeg in de omgeving. Is een kwestie van 10 minuten , fluitend naar huis en het gaat vervolgens op rolletjes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:43

Umbrah

The Incredible MapMan

- Wanneer is de stick gemaakt? Is het een actuele Win10 versie zoals 1909/1903?
- Is de stick Fat32?
- Boot je UEFI of MBR? (note: gebruik MBR).
- Hoe is de SSD aangesloten, wat voor SSD is het?
- Indien S-ATA: Staat de controller niet op RAID, maar op AHCI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommonImpact
Dat is snel!

De stick is vandaag gemaakt met Win10 versie 1909.
Waar vind ik of de stick Fat32 is?
Ik had UEFI geboot. Maar da's dus niet goed (in een YT video zeiden ze juist UEFI).
SSD is een m.2, aangesloten op het moederbord en herkent door het moederbord in de BIOS.

Edit: had de SSD in de BIOS op RAID gezet, maar dit heeft niet geholpen, blijf dezelfde foutmelding krijgen.
Hij geeft overigens wel een iets andere foutmelding nu:

Stuurprog. laden
Er ontbreekt een vereist mediastuurprogramma. Dit kan een stuurprogramma voor dvd, USB of een harde schijf zijn. Als u een cd, dvd of USB-flashstation met het stuurprogramma hebt, plaatst u dit nu.

Opmerking: als het installatiemedium voor Windows zich in het dvd-station of op een USB-station bevindt, kunt u dit voor deze stap zonder problemen verwijderen.

[ Voor 49% gewijzigd door CommonImpact op 11-01-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Is het M.2 S-ATA of NVME? Raid moet juist uit staan. De Windows UEFI Boot Manager gebruiken. Kom je overigens wel tot disk selectie? Fat32/NTFS zie je door in een Windows PC in diskmgmt te kijken. Deze guide geeft een goed beeld van de stappen: https://www.windowscentra...otable-media-uefi-support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommonImpact
Het is M.2 NVME. Maakt dat verschil?

Ik heb geen Windows pc (althans, geen werkende), alleen een iMac. Ik kan dat "Media Creation Tool" ding dus niet gebruiken...

Edit: op een Mac download je alleen het iso bestand, welke je via een aantal omwegen (het Terminal hulpprogramma) op een lege USB stick zit (die nieuw uit de verpakking komt in dit geval).

Als ik de stick in de nieuwe pc steek, dan begint de Windows installatie wel, maar hij blijft dus steken nadat je de Taal/Land etc. hebt aangeklikt, op installeren hebt geduwd en dan piept ie dus direct over dat stuurprogramma.

Heb ook geprobeerd om 'm in een andere USB poort te steken, maar dat maakt geen verschil.

Heb de instellingen trouwens weer terug gezet op AHCI.

Dit is wat er op de stick staat:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3dthgee5x.08.39.png

[ Voor 69% gewijzigd door CommonImpact op 11-01-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je USB media is incompleet. Je moet echt eerst een stick maken met media creation tool of je usb stick met fat32 formateren en dan de complete inhoud van de Windows 10 ISO er op zetten.

Nadeel is dat je met een beetje pech een install.wim bestand hebt van boven de 4GB waardoor je dus een Windows systeem nodig hebt om dit bestand vanaf de iso te splitten.

De Media Creation tool doet meer dan alleen even fat32 formateren. wat je zou kunnen proberen is het volgende:

1. Download de Windows 10 ISO
2. Formateer je USB device in fat32
3. Kopieer de inhoud van de ISO in de volgende volgorde: bootmgr, bootmg.efi - daarna de volders boot en efi. daarna de overige bestanden en folders
4. Zet in je BIOS CSM uit (dus zorg er voor dat je (U)EFI boot
5. Boot van de stick (in EFI modus)

Daarna zou alles goed moeten gaan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 21:45

mvz

muziek verslaafde

En als je de stick in een usb 2.0 poort stopt en dan nog eens boot? Soms wil installatie vanaf 3.0 niet ivm usb drivers die missen

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommonImpact
Die Media Creation Tool kan ik niet gebruiken, want ik heb geen werkende Windows computer. Op Mac gaat dat niet.

Ik zag wel dat de usb stick een USB 3.0 is. Ik ga nog 1 poging doen met een USB 2.0 in een 2.0 poort. Mocht dat niet werken, dan vraag ik maandag aan de afd. ICT op 't werk of ze zo lief willen zijn om een Windows 10 stick voor me te maken met die Media Creation Tool. Denk dat dat dan de enige optie is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Dat is het meest verstandige besluit, of even in de buurt of een kennis aanklampen. Windows pc's genoeg in de omgeving. Is een kwestie van 10 minuten , fluitend naar huis en het gaat vervolgens op rolletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommonImpact
Sa.Tan schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:44:
Dat laatste hopen we dan maar :') Mijn vertrouwen in Windows is momenteel niet zo groot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06 21:45

mvz

muziek verslaafde

CommonImpact schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 19:16:
Die Media Creation Tool kan ik niet gebruiken, want ik heb geen werkende Windows computer. Op Mac gaat dat niet.

Ik zag wel dat de usb stick een USB 3.0 is. Ik ga nog 1 poging doen met een USB 2.0 in een 2.0 poort. Mocht dat niet werken, dan vraag ik maandag aan de afd. ICT op 't werk of ze zo lief willen zijn om een Windows 10 stick voor me te maken met die Media Creation Tool. Denk dat dat dan de enige optie is.
Wat gebeurt er als je de usb 3.0 stick in een 2.0 poort gebruikt?

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommonImpact
mvz schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:57:
[...]

Wat gebeurt er als je de usb 3.0 stick in een 2.0 poort gebruikt?
Zelfde foutmelding. Heb geloof ik wel 10 verschillende manieren geprobeerd, maar geeneen werkt.

Inmiddels doet ie het! Iemand anders heeft op een Windows pc met de Media Creation Tool een installatie stick voor me gemaakt. Installeren was daarna een fluitje van een cent!
Pagina: 1