Aankoopadvies 3D printer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisgodderie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-06 16:14
Hallo allen,

Een 2 tal jaar geleden zijn wij begonnen met de ontwikkeling voor een nieuw product. Destijds een Creality CR10S5 aangekocht omdat die een groot bouwvolume had. Ons product is afgewerkt 36x45cm en we hadden eerst de intentie om er een volledig model eens mee te printen. Maar daar zijn we vanaf gestapt.

Omdat de CR10 te wensen over laat, zijn we op zoek naar een nieuwe, iets professionelere printer met wat meer opties. Hieronder enkele criteria of extra uitleg van de specs die we graag zouden willen, indien haalbaar uiteraard.
  • Budget: tot 4000/4500€
  • Build Volume: 1 zijde zou liefst +360mm moeten bevatten zodat we een "stuk" van ons product kunnen printen.
  • Auto bed leveling: liefst volledige automatisch of semi waarbij je wel manueel moet levelen, maar waarbij de printer een controle doet of het goed is. Maar niet meer volledig manueel zonder enige vorm van controle zoals nu bij de CR10
  • Extruders: indien haalbaar 2 zodat we met 1 oplosbaar PVA kunnen printen
  • Enclosed: een dichte enclosure zou een pluspunt zijn
Dit zijn zowat de grootste criteria en zelf ben ik onderstaande alvast tegen gekomen die bijna aan alles voldoen:
  • BCN3D SigmaX R19
  • Craftunique Craftbot 3 Dual
Zijn er nog andere die jullie kunnen aanraden die betrouwbaar zijn? Voor ons is het geen hobby, dit geen DYI kits, maar eerder een out-of-the-box solution.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 09:05
Je kan met 1 printer misschien 2 producten per week leveren als het zo groot is.

Is het niet veel handiger om je design aan te passen voor een Prusa MK3 bv en dan een printfarm op te zetten van een stuk of 10 printers?

Belangrijke extra vraag: Met welk materiaal word dit product geprint

*Ik zou me ook afvragen of FDM 3D printen de juiste productietechniek is.

[ Voor 11% gewijzigd door Jampot007 op 11-01-2020 17:05 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisgodderie
Dag Jampot007,

Bedoeling is niet om het afgewerkt product straks te leveren 3D-geprint. Het is vooral voor R&D en voor prototyping. We hebben een tekenaar die alles tekent, maar we hebben het ook graag eens in onze handen om het te voelen, te testen, het design in het echt te bekijken...

We printen meestal in PLA momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
dennisgodderie schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:07:
Dag Jampot007,

Bedoeling is niet om het afgewerkt product straks te leveren 3D-geprint. Het is vooral voor R&D en voor prototyping. We hebben een tekenaar die alles tekent, maar we hebben het ook graag eens in onze handen om het te voelen, te testen, het design in het echt te bekijken...

We printen meestal in PLA momenteel.
Aha dat veranderd de zaak, dacht dat het na 2 jaar wel klaar zou zijn :9

Als dit het enige product is dat je ontwikkeld ga je de kosten van zelf een capabele printer kopen er nooit uithalen dus ik zou uitbesteden. In Nederland hebben de meeste kleinere ontwerpbureaus nog nieteens zoiets omdat 3D printen nog niet heel gebruiksvriendelijk is, de meeste willen zich gewoon op productontwikkeling focussen en hebben een partner voor zulke dingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jampot007 op 11-01-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisgodderie
Ja maar als ik nu alle onderdelen die ik wil printen laat printen door een farm (bv. 3DHub) dan kost mij dit +300€. Na 10 keer printen ben ik ook 3000€ kwijt en heb ik geen printer. Dus ik weet dat het een kost is, maar we zijn van plan om nog producten te gaan ontwikkelen de komende paar jaar dus het is altijd handig om een deftige te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
300 lijkt mij hoog en eigenlijk moet je de tijd die je er zelf kwijt mee zou zijn ook meerekenen natuurlijk :p

Zelf heb ik geen ervaring met dit segment maar op Reddit waar ik je vraag toevallig nu ook zie zag ik wat goede dingen over de BCN3D Sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 22:46
Wat dacht je van een DDDrop van Raise3D, zijn goede printers. Auto bed leveling zit er standaard niet op volgens mij. Is ook wat boven het budget maar bedrijfsmatig zal dat niet het grootste probleem zijn.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisgodderie
Ben na wat zoekwerk nog eentje tegen gekomen, nl. de Craftbot Flow IDEX. Is bijna identiek aan de BCN3D Sigmax R19. Het gaat 1 van die 2 worden :)
Pagina: 1