Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

warmtepomp op ventilatielucht maar dan lucht/lucht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:38

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een ventilatiewarmtepomp lucht/lucht.

Eigenlijk net als de boilerwarmtepomp maar dan eentje die de inkomende lucht kan opwarmen.
Wij hebben namelijk nu een afzuigsysteem die 250 m3/uur afzuigt.

De boilerwarmtepomp zuigt hiervan 130 m3/h af.

Nu had ik het idee als ik een ventilatiewarmtepomp neem die ook 130 m3/h afzuigt en die afkoelt in de winter en dan de inkomende lucht 150-180 m3/h kan opwarmen.

De opgewarmde lucht blaas ik dan in het trapgat op zolder en kan vanuit daar worden verspreid naar de diverse ruimten.

Ik kan het niet vinden, is er zoiets, en als het er niet is waarom niet. Het lijkt mij het ei van Columbus.
Voordeel is dat als het omkeerbaar is kan ik ook koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn v o op 11-01-2020 16:52 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Alle reacties

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Hoe veel uur zal de boiler-warmtepomp per dag draaien denk je?
In mijn 1 persoon huishouden zal dat maximaal een paar uurtjes zijn, peanuts.
De WP voor verwarming zal in de zomer bij mij met vacatie kunnen, zal denk ik van begin mei tot oktober uit staan.

[ Voor 28% gewijzigd door frisianstar op 11-01-2020 17:26 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Bij ons draait de WPB per dag 8 uur de vaatwasser en de wasmachine zitten er ook op. We verbruiken veel water en ik ga de 90 liter nog uitbreiden met een extra boiler van 90 liter.
De WP hoeft in de zomer niet met vakantie als je hem kan omkeren dus de uitgaande lucht kan verwarmen en de ingaande lucht kan koelen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Topicstarter
Wat wel mogelijk is, maar dat is ook wel wat gedoe is het volgende:

Ik maak een aanvulling met een extra 80 liter boiler op de bestaande warmtepomp boiler.
Dan neem ik twee luchtverwarmers die ik kan voeden met het water uit de twee boilers.
Daarvoor moet het water van bad en douche dan opgewarmd worden door een andere WPB.

Daarmee is het mogelijk om als het buiten -10 is (en dat is het bijna nooit) de inkomende lucht op te warmen tot 30 graden. Echter met 160 liter van 60 graden kun je dat maar een uurtje doen. Vervolgens is de compressor van de boiler weer 12 uur bezig met opladen naar 60 graden.

Verhouding laden/ontladen is daarmee 1:12 (ik heb nu een Ferroli aqua+ 90). Met een andere of extra WPB kan dat wel naar 1:6.

Toch even kijken bij een koelbedrijf of we niet een verdamper-compressor-condensor unit kunnen maken die dat rechtstreeks doet.

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
Als je een 'gewone' Lucht/water wp neemt kan je het water van je CV installatie opwarmen, of water in een buffervat wat je aan je CV afgeeft. Dan heb je hetzelfde effect en kan je gebruikmaken van een standaard ventilatielucht wp.