Cat5E kabel haalt maar 100mbit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:15

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Ik heb een cat5e kabel van 13 meter naar mijn meterkast liggen, ik moest aan 1 kant een nieuw RJ45 stekkerplaatsen ivm inkorten kabel. Nu zag ik dat aan de kant waar de stekker erop is blijven zitten dat de beide bruine draden aan de rechterkant omgedraaid zijn (is dus altijd verkeerd geweest).

Nu dacht ik dat maakt niet uit, ik knijp er aan de andere kant een nieuwe stekker op waarbij ik de beide bruine draden ook omwissel. Nu steekt de ene kant in mijn router en de andere kant in mijn switch en de switch geeft aan dat de lijn maar 100mbit is.

Nu heb ik een Fluke tester van mijn werk geleend, en die geeft wel aan dat 1000mbit mogelijk is, de aders komen dus 1:1 overheen. Alleen de 2 rechter aders, bruin en witbruin, zijn omgewisseld ten opzichte van het standaard schema.

Ik had niet verwacht dat dit zoveel invloed zou hebben? maar kan dat het probleem zijn dat de verbinding maar 100mbit is?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:21
Als ze aan beide kanten gelijk zijn dan zou dat inderdaad niks uit moeten maken. Zit je zelf geknepen connector wel 100% goed? Ik heb wel eens eerder gehad dat een kabel tester zegt prima joh en een switch moeilijk doet.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Heb beide kanten nog eens flink geknepen maar geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-10 15:49

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@Chaoss en welk type router heb je? Dat mis ik nog even. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
@Equator Is een TPlink TL-SG108e op een ziggo router, beide apparaten zijn gigabit.

Het duurt ook vrij lang voordat de verbinding gemaakt is, andere goed werkende gbit kabels geven na een paar seconde groen lampje, terwijl deze pas na langer wachten op oranje gaat. Er is vervolgens wel data overdracht. Kabel loopt dus van Ziggo router in woonkamer naar de TPLink switch in de meterkast.

Ook als ik mijn laptop aan de kabel hang, heb ik verbinding maar op slechts 100mbit, wanneer ik de poort op gigabit forceer valt de verbinding weg,

[ Voor 29% gewijzigd door Chaoss op 11-01-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-10 15:49

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@Chaoss Dus uiteindelijk faalt de auto negotiation. Tja, hoe lang is de kabel? Bij een korte kabel kan je nog wel eens wegkomen met kleine foutjes, maar bij een langere niet.

Wat je natuurlijk kan doen is aan beide kanten de stekker opnieuw aanknijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
volgens de Fluke ongeveer 11 meter meter, denk dat ik inderdaad nog maar eens aan beide kanten een nieuwe ga knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Beide kanten niew stekker geknipt volgens de standaard, werkt nu prima!

Pagina: 1