Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dakraam zit los?

Pagina: 1
Acties:

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Vandaag merkte ik dat het frame waar het raam van dakraam in draait niet helemaal vast lijkt te zitten:

Hopelijk heb ik echter helemaal fout en is dit onderdeel van het design.

Ik heb twee filmpjes waarin te zien is wat ik bedoel:

https://1drv.ms/v/s!AsGtNP_xx1pCho5nXZNiAGzCnQhoOw?e=PBK7ex
https://1drv.ms/v/s!AsGtNP_xx1pCho5myWzmgEZeekISnA?e=ml93RJ

Kunnen jullie zien of dit zo hoort?

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 16:09
Zit het glas los?
Want je dakraam kun je helemaal omdraaien om te wassen. Het ziet er ook uit als een wat ouder model, dus dat hij wat krakerig werkt zou best kunnen.
Wellicht kun je er hier en daar wat vet in spuiten?

• osmosis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 31-03 19:26
Wat lastig te zien door reflectie van raam. Maar het lijkt alsof de buitenste frame los zit
En dat hoort niet zo nee

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Gezien de staat van de lak en het feit dat de ene helft los ligt (duidelijk te zien op het eerste filmpje!) denk ik dat het hele raam zo'n beetje aan vervanging toe is.

Nu weet ik wel dat hout opnieuw te lakken is maar wanneer je er niks aan doet en het ziet er zo uit zegt dat wel iets over de leeftijd.

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:15
Basekid schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:40:
Vandaag merkte ik dat het frame waar het raam van dakraam in draait niet helemaal vast lijkt te zitten:

Hopelijk heb ik echter helemaal fout en is dit onderdeel van het design.

Ik heb twee filmpjes waarin te zien is wat ik bedoel:

https://1drv.ms/v/s!AsGtNP_xx1pCho5nXZNiAGzCnQhoOw?e=PBK7ex
https://1drv.ms/v/s!AsGtNP_xx1pCho5myWzmgEZeekISnA?e=ml93RJ

Kunnen jullie zien of dit zo hoort?
Is dit geen nood uitgang?
Mijn huis heeft ook zo iets die gaan net wat anders open maar na dat je het raam open klikt kan je hem in zijn geheel open gooien recht omhoog.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• rickerd01
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 31-03 11:04
Onderdeel dan design, je hebt een uitzettuimelvenster.

Je moet wel de scharnieren even smeren omdat hij wat zwaarder gaat draai het uitzetgedeelte ligt mee met het draaien van het tuimelgedeelte

https://www.velux.nl/prod...raam/uitzettuimelvensters

[Voor 14% gewijzigd door rickerd01 op 11-01-2020 18:06]

• Basekid
  • Nu online
Shunt schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:15:
[...]

Mijn huis heeft ook zo iets die gaan net wat anders open maar na dat je het raam open klikt kan je hem in zijn geheel open gooien recht omhoog.
Nee is gewoon standaard zolderraam in rijtjeshuis.
rickerd01 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:04:
Onderdeel dan design, je hebt een uitzettuimelvenster.

Je moet wel de scharnieren even smeren omdat hij wat zwaarder gaat draai het uitzetgedeelte ligt mee met het draaien van het tuimelgedeelte

https://www.velux.nl/prod...raam/uitzettuimelvensters
Thanks! Will try

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14:30

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Had het zelfde probleem met mijn Velux, probleem is dat hij ook niet makkelijk meer sluit. Bij mij zat hij los en was hij wat verzakt. Even naar laten kijken of wanneer je handig bent zelf weer vast zetten. Ik heb het laten doen.

Compleet vervangen is echter niet nodig wanneer er niks afgebroken is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11:27
Shunt schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:15:
[...]

Het lijkt inderdaad wel erg veel op zo’n verhuis- veluxraam. Je kan de hendel in 2 standen open klikken, stand 1 is tuimelen, stand 2 helemaal open scharnieren. Het typenr zou genoeg moeten zeggen.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14:30

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

D.deJong schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:24:
[...]

Het lijkt inderdaad wel erg veel op zo’n verhuis- veluxraam. Je kan de hendel in 2 standen open klikken, stand 1 is tuimelen, stand 2 helemaal open scharnieren. Het typenr zou genoeg moeten zeggen.
Klopt, ik heb de zelfde. Bij mij kreeg ik hem niet meer op slot. Bleek dus los te zitten en wat verzakt te zijn. Niet gek na 20 jaar :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Basekid
  • Nu online
Bedankt allen, ga eens kijken met wat smeer en anders iemand ff laten kijken of alles nog goed op z'n plaats zit.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 11:10
Beetje regelmatig (1x per 1-2 jaar) smeren en je hebt veel minder problemen.
Hier Velux uit 1982, na het smeren kan ik hem met 1 vinger heen en weer laten bewegen, dat beetje onderhoud doet al veel positiefs. Ik moet van de lente/zomer het hour ook weer doen, wordt erg schraal..

Het lijkt dat je in het 1e filmpje het bovenstuk los wrikt doordat het kantelpunt te zwaar gaat.
Imho hoort het bovenstuk waarin ook het kantelpunt v/h draaipunt in zit echt vast te zitten?
Tis meer dan 20 jaar geleden dat ik samen met iemand een andere geplaatst heb, dus weet het niet meer zeker, maar is er een schroef los (of meerdere?) of is het er onder het hout rot dar links/rechts boven?

[Voor 11% gewijzigd door route99 op 12-01-2020 11:59]

• Basekid
  • Nu online
Even een update en misschien handig voor mensen die dit ook ervaren:

Er is iemand van Velux langsgekomen en het bleek dat de veren loszaten. Onduidelijk of ze zijn losgeschoten of nooit goed zijn vastgemaakt. Monteur heeft de veren vastgezet en aangespannen. Verder zijn ook de scharnieren ingevet.

Bij een ander dakraam heeft hij ook de veren wat aangespannen.

Totale kosten waren 86 euro (15min werk en voorrijkosten).
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True