Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1322834

Topicstarter
Recent heb ik mezelf op maat gemaakte oordoppen aangeschaft om gehoorschade verder te voorkomen. Ik ben muzikant en speel in verschillend muziekverenigingen. Doordat ik meestal net voor de trompetten zit, heb ik dus die oordoppen aangeschaft.

Ik heb nu echter wel een probleem waar ik dus jullie raad over wil te weten komen.
Deze oordoppen hadden een 20 db filter, is ondertussen gewisseld voor een 15 db filter. Wanneer ik deze nu in steek hoor ik mezelf boven de rest van het orkest uit. Dus de feedback van mezelf die ik krijg overheerst de feedback die ik doorkrijg van het orkest. Zacht of hard spelen maakt weinig uit, ik hoor mezelf boven al de rest uit. Is uiteraard het effect van een stop in je oren waardoor je jezelf zelfs kan horen ademen.

Mijn vraag is nu echter bestaan er in ears die onafhankelijk van een pa systeem kunnen werken en toch een goede bescherming bieden tegen overmatig geluid en de nodige filtering hebben om de eigen feedback te verminderen zonder de rest van het orkest ook nog weg te filteren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ongetwijfeld. Volgens mij zoek je naar iets als otoplastieken :)
Ik weet dat er een tweaker is die hier veel van weet, en zelfs zijn eigen winkel in had. Weet alleen niet wie :/
@FeaR @S1NN3D f @teacher weten jullie wellicht wie ik bedoel?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59
Herkenbaar probleem, ik speel zelf bastuba en heb ook op maat gemaakte oordoppen met lineaire demping (20dB) maar ik gebruik ze zelden. Het probleem is dat je via botgeleiding dusdanig goed hoort wat er in het mondstuk gebeurd dat je de rest van het orkest niet meer hoort.

Met in ear monitors neem je dat probleem niet echt weg lijkt me , of je moet het volume dusdanig omhoog gooien dat het ook weer schadelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die bedoelde ik idd, dus bij deze een tag @paQ of ie er meer over kan roepen :)
Overigens gebruik ik zelf IEM's (KZ ZS10 pro) als oordopjes op het werk en die dingen dempen serieus goed.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:43

paQ

@Anoniem: 1322834 Wat speel je?
Ik ga voor het gemak even uit van een blaasinstrument.

Gehoorbeschermers op maat voor blazers werken in de basis maar zelden echt goed. Je hebt al behoorlijk wat druk en resonantie vanuit je hoofd, en je oren afsluiten werkt dan averechts. Er zal geluid moeten terug komen om die druk (of occlusie) te verminderen / in balans te brengen, of althans minder te ervaren.

In ears lossen dat veelal op omdat je vrij bent in volumeregeling, EN samenstelling van hetgeen je terugkrijgt. Nu zijn persoonlijke monitorsystemen in dergelijke orkesten niet gebruikelijk, al was het alleen al om de enorme kosten die daarmee gemoeid zouden zijn. 30 - 75 man voorzien van elk hun persoonlijke mix, vergt meerdere monitor engineers en de nodige rekken aan gear. heel soms zie ik het nog wel eens bij producties als night of the proms, maar ook dan zul je veelal mono-mixen moeten delen met je buurman/vrouw.
Ergo, de beperking zit eigenlijk altijd in de beschikbare apparatuur.
Daarbij komt, als de mix niet dik dik in orde is, vervliegt al snel de hele dynamiek van zo'n orkest.

Dan is het toch vaak roeien met de riemen die je hebt. Gehoorbeschermers op maat is op ich een goede stap, maar dat levert dus ook weer andere zaken op zoals je zelf ervaart.
Welke filters heb je nu? (merk) Mijn ervaring met blazers is, dat ze het best af zijn met een 12dB SPL filter (kleur ocean van Dynamic Ear)
Die dempt 8 dB in het laag, en 15 dB in het hoog. ('half-lineair')

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

paQ schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:57:
@Anoniem: 1322834 Wat speel je?
Ik ga voor het gemak even uit van een blaasinstrument.
Als je voor een koperblazer zit, speel je een houtblazer. :Y

Wise enough to play the fool

Pagina: 1