Oke als het verschil in opbrengst niet relevant is om te vergelijken, dan naar mijn situatie gekeken.
In mijn situatie voor de garage (6,2 meter x 3,2 meter) heb ik de volgende maten bekeken :
- 1,58 x 0,81 meter
- 1,65 x 1,00 meter
- 2,00 x 1,00 meter
Conclusie maximale oppervlakte door:
6 panelen van 1,65 x 1,00 meter
5 panelen van 2,00 x 1,00 meter
In beide configuraties houdt ik nog wat ruimte over op de garage, dus de kleine verschillen die in de panelen zitten is niet relevant voor deze situatie.
Ik heb gekozen voor de configuratie met panelen van 1,65 x 1,00 meter, omdat hier volgens mij meer panelen in te vinden zijn en meer mogelijkheden zijn voor een frame.
Als ik de volgende twee panelen vergelijk bij
https://www.solar-bouwmarkt.nl
- JA Solar JAM60S10-340PR 340WP Perc Silver Frame, prijs €149,00
- Panasonic HIT KURO N325K VBHN325KJ01 325WP Full Black, €209,00
Gekeken naar de Euro per Watt piek dan is het paneel van Panasonic bijna 50% duurder ten opzichte van JA Solar.
JA Solar 0.44 € / Wp
Panasonic 0,64 € / Wp
Op basis van dit zou ik de JA Solar kiezen.
Enkele andere punten die nog opvallen:
- Het panasonic paneel heeft echter wel een betere temperatuur coëfficiënt, heeft dit een grote bijdrage dat de prijsverschillen dichter bij elkaar komen?
- Het panasonic paneel heeft een veel hogere Vpm. Met deze eigenschap bepaal je denk ik hoe je de string opbouwt icm de omvormer?
- Beide hebben 25 jaar garantie op een lineaire output.
- Panasonic heeft 25 jaar garantie op product, waar JA Solar maar 12 jaar heeft.
- Panasonic heeft 4x bypass diode
Waar zit dit prijsverschil in? Is dit dan het merk waar je in dit geval voor betaalt en waarbij je een betere kwaliteit verwacht?