Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinSleeking
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-05 20:03
Enige tijd geleden was mijn videokaart aan het knetteren toen ik mijn computer opstartte.
Nu de garantie al lang en breed verlopen is ben ik op onderzoek uit gegaan en heb ik 'm opengemaakt.

Op het eerste oog niets aan de hand, tot ik een heatsink eraf schroef.
GTX 1070 board

De onderzijde van het bord is onbeschadigd maar de onderdelen zouden wel vervangen moeten worden.
Zelf ben ik een leek op dit gebied dus heb ik alle hulp hierbij nodig.

Heb je tips, schema's van dit bord of ben je een held met bord reparaties? Ik zoek jou!

Beste antwoord (via MelvinSleeking op 11-01-2020 15:19)

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:13
Kans op reparatie is nul comma nul als je het mij vraagt. Ten eerst zal je niet alleen de onderdelen zeer moeilijk in handen krijgen maar ten tweede is je pcb dermate beschadigd dat deze niet meer te redden is.
Ik denk dat je niet beseft hoeveel interne lijnen een gpu pcb heeft.
Deze zijn allemaal weg gebrand en daardoor simpelweg niet meer te herstellen.

Als het een enkel chipje betreft kan je met wat creatief knutselen het misschien nog aan de praat krijgen maar dat is hier zeer zeker niet het geval.

Tijd voor een nieuwe zou ik zeggen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Kans op reparatie is nul comma nul als je het mij vraagt. Ten eerst zal je niet alleen de onderdelen zeer moeilijk in handen krijgen maar ten tweede is je pcb dermate beschadigd dat deze niet meer te redden is.
Ik denk dat je niet beseft hoeveel interne lijnen een gpu pcb heeft.
Deze zijn allemaal weg gebrand en daardoor simpelweg niet meer te herstellen.

Als het een enkel chipje betreft kan je met wat creatief knutselen het misschien nog aan de praat krijgen maar dat is hier zeer zeker niet het geval.

Tijd voor een nieuwe zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinSleeking
Oei, toch vreemd dat een (destijds) high-end GPU het nog geen 3.5 jaar volhoudt.

Kan ik nog iets doen om andere componenten uit te sluiten, bijvoorbeeld de PSU?
Momenteel gebruik ik tijdelijk een GTX 1080 en werkt alles met de overige componenten prima, maar ik begin dan toch vragen te stellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:46

De Nelis

en anders maar niet...

MelvinSleeking schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:57:
Oei, toch vreemd dat een (destijds) high-end GPU het nog geen 3.5 jaar volhoudt.

Kan ik nog iets doen om andere componenten uit te sluiten, bijvoorbeeld de PSU?
Momenteel gebruik ik tijdelijk een GTX 1080 en werkt alles met de overige componenten prima, maar ik begin dan toch vragen te stellen..
De kaart is doorgebrand, dit kan veroorzaakt worden door o.a. kortsluiting, productiefout (slechte componenten), stof, vocht. Heeft vrij weinig met de leeftijd of met het feit dat het een high-end gpu is (geweest). Komt niet heel veel voor, maar kan gebeuren.

Als je huidige kaart het wel weer doet zal het niet zozeer in andere componenten zitten.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:31
Repareren zal niet zo maar gaan lukken, al helemaal niet zonder ervaring. De onderdelen zullen niet zo te krijgen zijn, en ook kunnen de connecties in het PCB doorgebrand zijn, en als je niet weet welke (er zijn verschillende lagen in het PCB aanwezig) is het onbegonnen werk.

Als je het toch gaat proberen en je weet niet wat je doet is kans op kortsluiting groot.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:44
MelvinSleeking schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:57:
Mijn ervaring is dat men juist bij de high-end kaarten de (thermische) limieten opzoekt wat ten koste gaat van de levensduur. Juist de goedkope, low-end kaarten (die hun leven lang ook niets te doen hebben) hebben een lang leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinSleeking
Bedankt voor de reacties, ik ga maar eens wat anders zoeken.

Mocht iemand dit voor zijn/haar hobby doen, stuur mij gerust een PB en je mag het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Het is vreemd maar toch ook niet.

Ik heb zelf ook een 1070 in mijn huidige build en recentelijk de paste vervangen. Als je ziet dat er een fail rate van misschien 0.01% is op een component dan zitten er alsnog honderden componenten op een kaart.

Helaas kan het gebeuren en een mini weerstandje zal niet zo veel schade veroorzaken als een deel van de power supply wat hier het geval lijkt.

Het verbaasd mij nog hoe betrouwbaar computers over het algemeen zijn gezien de grote aantallen onderdeeltjes waarvan er geen 1 defect mag raken.

Bad luck maar niets aan te doen.
Persoonlijk denk ik niet dat er verder iets met je pc aan de hand is dat had je meteen gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artur74
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-08-2020
Hallo.
Ik heet Arthur. Ik kom uit Oukraine naar Nederland verhuisd.
Ik heb een technische opleiding. In Oukraine ik elektronische apparaten
gerepareerd.
Ik kwam op deze site en zou graag willen weten, het is je gelukt om
een uitgebrande videokaart te repareren.
Aangezien woon ik pas recentelijk in uw land. Ik Leer dienovereenkomstig
de taal en heb ik veel vrije tijd.
Op basis van het voorgaande zou ik graag willen helpen met problemen zoals
die van u en ik zou kunnen proberen deze te repareren.
Terwijl ik dit als een hobby beschouw.
Na het lezen van de recensies, zag ik dat ze je aanraden het weg te gooien,
ik voeg een video bij van een vriend van mij.
YouTube: Прогорела видеокарта 1070TI от INNO3D
Als je het nog niet had weggegooid,
had ik ervan geleerd. Misschien ken je iemand anders met vergelijkbare problemen,
ik zou kaarten nemen om te studeren.

Sorry voor mijn slechte taal!
Pagina: 1