wachtwoord gelekt gegevenslek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-05 18:05
Hey, Ik logde zojuist in in tweakers.net en chrome gaf me deze melding:
Je wachtwoord wijzigen

Je wachtwoord is gelekt bij een gegevenslek op een site of in een app
Chrome raadt je aan om je wachtwoord op tweakers.net nu te veranderen.

Al mijn wachtwoorden zijn hetzelfde zou ik deze bij elke website veranderen?
Moet ik me zorgen maken?

Bedankt, Bert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BertDeDikkerd schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:14:
[...]
Moet ik me zorgen maken?
Als je die ook bij je Digid, je bankieren en je gemeente hetzelfde hebt, wellicht wel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Het is sowieso raadzaam om bij elke website een ander wachtwoord te hebben. Nog beter is om een wachtwoordmanager te hebben (zit bij chrome ingebouwd) en voor elk website een heel sterk wachtwoord te genereren. Dat kan je hier doen: https://passwordsgenerator.net.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
Maar hoezo kan dit gelekt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:21

Umbrah

The Incredible MapMan

(jarig!)
Kijk eens op een site als haveibeenpwned

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Umbrah schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:20:
Kijk eens op een site als haveibeenpwned
Of als je meer vertrouwen hebt in Mozilla: https://monitor.firefox.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 14:13
Ja, want overal hetzelfde wachtwoord hebben is een héél slecht idee.
Moet ik me zorgen maken?
Als je wachtwoord voor bijvoorbeeld je mail en je bank ook hetzelfde is, dan zou je je zeker zorgen moeten maken.
Als jij overal hetzelfde wachtwoord gebruikt, dan hoeft er maar één website te zijn die z'n beveiliging niet op orde heeft, en gehackt wordt, en je bent de pineut.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Datalekken en wachtwoordlekken zijn aan de orde van de dag. Soms hacks, meestal onvoorzichtigheid of ronduit stupiditeit aan de kant van de website beheerder. Het is dus ook zeer onverstandig om op meerdere websites hetzelfde wachtwoord te gebruiken.

Dat je nu op tweakers de melding krijgt, wil overigens niet zeggen dat het wachtwoord ook via tweakers is gelekt. Blijkbaar staat je naam+wachtwoord combinatie op een of andere lijst en heb je een plugin die dat signaleert en je waarschuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-05 14:29

DarkSide

theres no place like ::1

dat ligt er aan waar je allemaal je gegevens achterlaat.

Als je ergens op een forum voor bloemetjes inlogd en die draait oude rommel dan is er bv kans dat alle accounts en wachtwoorden daar gehacked/gelekt zijn.

Dan is het vaak simpel om die accounts ook te proberen op FB, Google, Linked in etc.

Dus gewoon een PW manager gebruiken.
Van 95% van de websites weet ik niet eens mijn wachtwoord. Dat laat ik gewoon genereren en mijn PWM logt dan in.
Verder. Waar kan overal MFA inrichten.
En vergeet niet backup-codes ergens goed op te slaan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Moet ik me zorgen maken?
Hoe zou je denken dat het kan ?

Hetzelfde wachtwoord op meerdere sites gebruiken is sowieso niet handig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
Okay mensen everything ok, alles aangepast :)

Bedankt iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 14:13
BertDeDikkerd schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:09:
Okay mensen everything ok, alles aangepast :)

Bedankt iedereen!
Dat heb je snel gedaan. Heb je nu alle websites een uniek eigen wachtwoord gegeven, of heb je alles aangepast naar weer 1 hetzelfde wachtwoord?

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BertDeDikkerd
Hahn schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:11:
[...]

Dat heb je snel gedaan. Heb je nu alle websites een uniek eigen wachtwoord gegeven, of heb je alles aangepast naar weer 1 hetzelfde wachtwoord?
Zoals jullie hebben gezegd heb ik een passwoord manager gebruikt, dit duurde niet lang en dus hebben ze nu ook allemaal een uniek passwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:38

jurroen

Security en privacy geek

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:10

Laguna

Connaisseur

Even inhakend op dit topic, ik heb ook zo'n melding gekregen vanuit Google Chrome. Echter wanneer ik het bewuste wachtwoord check op haveibeenpwned dan krijg ik de melding " no pwnage found". Ik vraag me dus af op basis van welke gegevens Google baseert dat mijn wachtwoord gelekt zou zijn. Haveibeenpwned meldt altijd bij welke breach je emailadres of wachtwoord betrokken is, Google doet dit echter niet.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Chrome vergelijkt de hash van het wachtwoord tegen een paar dingen
- bekend bij een breach - onveilig
- te makkelijk ( 12345 / dadada ) - onveilig
- vaker dan één keer in de eigen passwordmanager - onveilig ( zelfs als het dezelfde site is, maar met meer titels

Chrome kan je assisteren met het aanpassen van de wachtwoorden, dan zie je ook onder welke categorie 'onveilig' je valt

Als je een lokale server hebt draaien die geen externe ( internet ) acces heeft, is het alleen maar lastig.
Ik had een statuspagina voor mijn storage iets van qwerty123 staan, bij elke keer op die pagina, kwam Chrome met het verhaal dat het onveilig en breached was.
Toen ik het WW weghaalde ( geen login meer ) was het ineens oké :?

[ Voor 46% gewijzigd door FreshMaker op 27-02-2020 14:15 ]

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@FreshMaker Hmm volgens de analyse van Google password manager zou een wachtwoord dat ik gebruik betrokken zijn bij een breach, maar Google meldt hier vervolgens helaas geen details van. Dus of Google hanteert een andere database dan haveibeenpwned of wat de Google password manager meldt klopt simpelweg niet.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• FreshMaker
  • Niet online
Google heeft misschien meer/andere info dan HiBP ?

Ik kan het je niet vertellen ...

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
Laguna schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:37:
@FreshMaker Hmm volgens de analyse van Google password manager zou een wachtwoord dat ik gebruik betrokken zijn bij een breach, maar Google meldt hier vervolgens helaas geen details van. Dus of Google hanteert een andere database dan haveibeenpwned of wat de Google password manager meldt klopt simpelweg niet.
Niet perse. HaveIBeenPwned werkt natuurlijk net even anders dan wat google doet. Bij haveibeenpwned geef je een email-adres of accountnaam op, en wordt gekeken of die naam/dat adres voorkomt in verschillende databases.

Bij chromium wordt je password gehashed met enkele veelgebruikte hashing algoritmes, en gekeken of die hash voorkomt.

Dat jouw passwordhash bekend is, betekent niet perse dat een account van jou gehacked is. Het kan ook een andere accout zijn die het zelfde wachtwoord gebruikt. Of zelfs een compleet ander wachtwoord wat een hash collision heeft. Maar hoe dan ook is in zo'n geval de kans héél groot dat je wachtwoord gewoon niet deugt.

• RedHat
  • Laatst online: 21:15
mcDavid schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:10:
[...]

Of zelfs een compleet ander wachtwoord wat een hash collision heeft.
Als je alle databases samenvat is die kans ineens niet meer zo heel klein hoor. (of iig een stuk groter dan bij email/uname+pwd combinatie). Maar als je alle passworden loskoppelt dan denk ik dat er nog best wel een hoop hash collisions zijn.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@mcDavid bij haveibeenpwned is het ook mogelijk om op wachtwoorden te zoeken, dus je zal je reactie enigszins moeten herzien.

[ Voor 3% gewijzigd door Laguna op 27-02-2020 17:57 ]

Pagina: 1