Vraag

• saxx07
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:50
Hallo tipgevers,

Ook ik ga een nieuwe pc aanschaffen. Dit ter vervanging van mijn trouwe Alienware laptop(10+ jaar oud).Ik heb al aardig wat zitten vergelijken. Nu kom ik met de bbg van januari al aardig ver, maar heb ik nog wel een aantal twijfelgevallen met wat ik het beste kan nemen. Dus daar heb ik graag jullie advies in nodig.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc zal gebruikt gaan worden voor gamen en huis, tuin en keuken gebruik. Het gamen zal niet heel extreem worden denk ik..dus niet op hoge resoluties en hoge frs.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zelf kom ik nu rond de 700 euro uit...maar dit is eigenlijk al wel meer dan ik in eerste instantie in gedachten had. Dus dat is eigenlijk wel beetje de max...of jullie moeten een heel goed idee hebben...

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een monitor(eigenlijk 24 inch tv) die ik gebruik voor tweede scherm bij mij laptop. Dat is de pricewatch: Samsung T24C300EW Zwart. In de (nabije) toekomst zal die denk ik wel vervangen worden door een echte monitor. Maar eerst weer ff sparen :P Ohja en toestenbord en muis heb ik.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na veel aanpassingen en uitzoeken kom ik tot dit lijstje.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,99€ 74,99
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 180,-€ 180,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 48,90€ 48,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 73,90€ 73,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 64,74€ 64,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 690,35

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Toch wel een AMD en dan de Ryzen 5 3600. Voor de rest maakt het me niet zoveel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast zelf niet al te groot. De pc komt in de huiskamer te staan.

Ga je overklokken?
Als het kan en niet te ingewikkeld wordt lijkt het me wel leuk om me daar verder in te verdiepen. Maar geen must.

Wat verwacht je van ons?
Ik loop tegen een aantal dingen aan waar ik niet helemaal uitkom.En zou graag daarover jullie advies willen hebben..Mag natuurlijk ook over andere onderdelen gaan.

1) Het moederbord. Nu had ik gelezen dat alle moederborden van MSI die Max heten gelijk klaar zijn voor de Ryzen 5 3600. Maar hoe zit dat met andere moederborden? Zelf had ik gelezen dat de ASRock een goed moederbord is voor deze processor. Maar weet niet of deze er ook al klaar voor is.

2) Videokaart. Daarin is zoveel keus dat ik het lastig vind om te bepalen wat nou echt nodig is. Welk merk en type van een bepaalde kaart bijvoorbeeld.

3) Zelf bouwen. Ik heb ooit, 25 jaar gelden, pc's gebouwd en nu twijfel ik of ik het nu zelf ga doen en hem toch laat bouwen. Heb al youtube filmpjes gekeken en ziet er niet al te ingewikkeld uit...maar toch. Ben toch bang dat ik iets verkeerd doe en het kapot gaat of niet werkt oid. En is koelpasta altijd nodig? Ik lees dat eigenlijk ergens in terug, (misschien omdat het standaard is) Behalve in het koelpasta topic.

4) Windows. Nu heb ik nog een oude pc liggen waar Windows 7 op staat. Deze pc is nooit geupdate naar Windows 10. Nu had ik een artikel gelezen dat je die code dan zou kunnen gebruiken voor een nieuwe installatie van Windows 10...Weten jullie of dat gaat lukken? Of moet ik toch nieuwe licentie kopen.

En als jullie verder tips of ideeën hebben hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

p.s. Dit is mijn eerste post dus hoop dat ik het goed gedaan heb.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt goed uit met Ryzen2600 voor dit gewenste gebruik. pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed scheelt je toch €70,- verder ziet het er prima uit

[Voor 21% gewijzigd door Hackus op 11-01-2020 12:01]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• saxx07
Bedankt voor de tip. Ik had eigenlijk al de 3600 in hoofd zitten, maar ga me ook ff in 2600 verdiepen, de eerste dingen die ik er over gelezen heb zien er goed uit.

En misschien wel die 70 euro gebruiken om nog iets aan de setup te veranderen....

• Fabulous Gaming
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-02 13:40
Van die 70 euro zou ik voor deze videokaart gaan pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G

• saxx07
Als ik voor die GTX 1660 ga, heb ik dan nog genoeg aan die 400w voeding? Of moet die dan hoger?

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:09
Koelpasta is nodig, als je een koeler bij de processor krijgt zit de koelpasta er bij. En anders kan je er altijd nog een tube mx4 bij bestellen oid. Je windows vraag, geen idee. Als je weet hoe je moet zoeken kost een licentie je niet veel. 400 watt voeding zou genoeg moeten zijn.

Een blockfunctie zou leuk zijn

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

saxx07 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:51:
Als ik voor die GTX 1660 ga, heb ik dan nog genoeg aan die 400w voeding? Of moet die dan hoger?
gekozen voeding is voldoende.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• saxx07
Wederom bedankt voor de adviezen.

Nu is het zo dat de Fractal Design Focus G Mini niet of slecht leverbaar is bij het bedrijf waar ik alles zou willen bestellen. Wat zijn eventueel de alternatieven? Zijn er bepaalde merken wat je beter echt niet kan doen. Of is het een kwestie van smaak?

• Thehope
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik heb zelf een maand geleden een pc gebouwd (voor het eerst) en dat ging goed! Bij de ryzen 5 3600 zit een koeler meegelverd die al koelpasta heeft. Eigenlijk vond ik alleen de front panel connectors moelijk maar dat komt ook nog wel goed. Ik weet alleen niet of jouw moederbord de goede bios heeft voor deze processor. Succes met je build!!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:16

br00ky

Moderator Harde Waren
saxx07 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:26:
Nu is het zo dat de Fractal Design Focus G Mini niet of slecht leverbaar is bij het bedrijf waar ik alles zou willen bestellen. Wat zijn eventueel de alternatieven? Zijn er bepaalde merken wat je beter echt niet kan doen. Of is het een kwestie van smaak?
Het blijft grotendeels smaak, maar over het algemeen kan je voor 50 euro weinig miskopen doen. Over het algemeen wordt een merk als Sharkoon vaak als cheap weggezet. Tussen de 40 en 60 euro zijn de volgende behuizingen prima keus: pricewatch: Fractal Design CORE 2500, pricewatch: Fractal Design Focus G Zwart (die groter is dan de FD Focus G Mini), pricewatch: Cooler Master NR400 (without ODD), pricewatch: Antec P5.

Of je die ook mooi vindt, is natuurlijk een tweede ;).

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-01-2022
saxx07 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:25:

1) Het moederbord. Nu had ik gelezen dat alle moederborden van MSI die Max heten gelijk klaar zijn voor de Ryzen 5 3600. Maar hoe zit dat met andere moederborden? Zelf had ik gelezen dat de ASRock een goed moederbord is voor deze processor. Maar weet niet of deze er ook al klaar voor is.
Klopt! Alleen het jammere is dat de ASRock mobo die je gekozen hebt geen ondersteuning heeft voor Ryzen 3000 series.

Zoals je zelf zegt is MSI lekker slim en zet er MAX achter als hij Ryzen 3000 ondersteunt net zoals de pricewatch: MSI B450M PRO-VDH Max
Ik zou die ook overwegen in plaats van de ASRock

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

saxx07 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:26:
Wederom bedankt voor de adviezen.

Ondertussen weer volop leverbaar ;)
Zal er wel ff een exhaust fan bij kopen (achter)

• saxx07
Wel grappig, ik dacht mijn topic is aan zijn einde gekomen... Kijk je even niet heb je ineens 4 nieuwe reacties. Echt leuk!

En ik denk dat mijn laptop het mailtje wat ik gestuurd heb voor een offerte voor een nieuwe pc niet leuk vond... Hij is er per direct mee gestopt. 😂

Maar hoe langer ik wacht hoe meer je weer gaat twijfel.. Nu had ik weer een andere voeding gezien. De BitFenix Formula Gold 450W. (weet ff niet hoe ik de verwijzing naar pricewatch moet maken, en via foon al helemaal niet).

Dus... Ik blijf nog ff puzzelen.

En thnx voor de support.

p.s. @Hackus maakt het dan nog uit welk fan je koopt?

[Voor 4% gewijzigd door saxx07 op 15-01-2020 09:29]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-01 20:50
@saxx07 ja die voeding is ook goed.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee