Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Pachango Boy
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08-04 12:45
Beste Tweakers,

Ik zit met grote twijfel over hoe ver ik mijn studies ga verderzetten.

Even over mezelf :
Ik ben momenteel 26 jaar en heb een job als magazijnier vlak bij huis. Ik doe dus de studies als middel voor een carrièrewissel naar mijn passie de IT.

Ik zit momenteel in mijn derde jaar avondonderwijs en rond daarmee dit jaar mijn graduaat programmeren af.

Volgend jaar staat dan mijn graduaat netwerken op de planning. Dat duurt dan een jaar studie en die twee graduaten samen maken één graduaat Informatica (Belgisch systeem HBO5).

Nu was het plan ook om voor een bachelor te gaan maar dit valt nog veel tijdrovender uit dan gedacht. Dit blijkt nog 1,5 jaar in voltijds onderwijs te zijn ofwel 3 jaar in avondonderwijs en dan ben ik al 30 jaar. Iets te oud naar mijn mening om deftig aan mijn carrière te beginnen.

Ik had misschien gehoopt om dit jaar al een stevige basis te hebben en al aan een job te kunnen geraken. Zodat ik als ik de weg van bachelor insla, ik gewoon mijn stage bij dat bedrijf kan doen. Maar de kennis laat voorlopig de wensen over. Overzicht programma programmeren
  • Programmeren 1: Javascript
  • Programmeren 2: Javascript vervolg
  • Programmeren 3: Freelance docent dat niets van les heeft gegeven.
  • Programmeren 4 Huidig: Kotlin
  • Programmeren 5: C#
Zoals je kunt zien hebben we geen taal tot in de detail gezien maar spijtig genoeg van alles de basis wat me zeer teleurgesteld maakt.

Maar programmeren was nooit echt mijn grote liefde, meer heb ik het voor Netwerken. Dus volgend jaar Netwerken graduaat en hopelijk in die zomer mijn CCNA binnenrijven.

Nu mijn vraagstuk voor al diegene die nog geïnteresseerd zijn:
Wat doe ik het best? Enkel graduaten afwerken of ook bachelor? Al een nieuwe job zoeken in IT of nog even wachten na de studies? Mogelijks een job vinden dat mjj de ruimte geeft om die studies af te ronden? (bestaan ze en waar te zoeken? )

Alvast hartelijk dank voor alle adviezen ;)

Alle reacties

• emdeejee
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 19:22
Ik heb geen ervaring met jouw programmeerplanning en met een graduate programma, maar dat "graduaat" klinkt een beetje als een onvolwaardig papiertje. Ik heb geen idee hoe werknemers hier tegen aan kijken en vat mij niet verkeerd op! Ik zou graag wat uitleg daarover zien.

Waar ik wel ervaring mee heb, is op latere leeftijd studeren.
Ikzelf ben van mijn 16e tot mijn 21e aan het werk geweest door jeugdige omstandigheden, en ben op mijn 21e begonnen aan HBO TBK en sinds dit jaar bezig met mijn pre-master en volgend jaar master. Dat resulteert in een leeftijd van bijna 28.

Persoonlijk denk ik - ongeacht hoe jammer ik het zelf vind - dat een leeftijd van 28 +-2 een prima basis is om hedendaags vanuit te starten. Je bent niet meer die erg jonge collega (21 oid.) en je hebt een stabiel pad doorlopen. Persoonlijk heb ik geen jaren weggegooid is alles goed te verantwoorden (ook op CV). Ik heb ook nog geen idee hoe werknemers hier tegenaan kijken.

Maar het allerbelangrijkste is, je doet het voor jezelf. Dus niet te veel bij nadenken of 28 of 30 nou zo'n groot verschil maakt. Wil je zelf die bachelor halen, haal je daar voldoening uit? Gewoon doen zou ik zeggen.

Je kunt het ook gewoon naast een baan doen, in de vorm van avond/weekend studie. Lijkt me goed te doen eerlijk gezegd.

Persoonlijk zou ik absoluut voor een bachelor gaan.

Edit: mijn leeftijd weerhoudt mij er niet van om straks serieus hard aan de weg te timmeren om carrière te maken; want dat is mijn ambitie.

[Voor 9% gewijzigd door emdeejee op 11-01-2020 10:57]

• Koja78
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 06-04 20:47
Graduaat is een oude Belgische term. Daar werden vroeger de hogere onderwijsvormen van 2j (lang geleden) en uiteindelijk 3j met stage mee aangeduid. Met het Bologna akkoord werden dat professional bachelors.

Het wordt blijkbaar nu nog gebruikt voor de avondonderwijs vorm HBO5. Waar heb je die trouwens gevolgd als ik zo indiscreet mag zijn?

Zelf heb ik een graduaats opleiding toegepaste informatica en volg ik momenteel via afstandsonderwijs nog een bachelor na bachelor.

Nu .. carriëregewijs was mijn oude opleiding een passe partout. Je leerde basiskwaliteiten en on the job zocht je dan verdieping in een topic. Wat ik al heel mijn carriëre doe was slechts een voetnoot in een cursus maar de basisprogrammeermethoden die ik aanleerde gebruik ik nog dagelijks. Als die in je opleiding voldoende werden aangehaald (OO principes, brekingsmethodes, sorteringsmethodes, enz) dan ben je "werkklaar".

In de huidige markt is nog steeds een tekort dus ik denk wel dat je aan de slag kunt. Gewoon je linkedin wat onderhouden.. wat netwerken.. En wanneer je enkele jaren ervaring onder de riem hebt heeft je diploma minder en minder belang. (behalve als officieel basisdocument)

Stel nu dat we binnenkort in een economische crisis geraken en je bent nog niet onder dak of je hebt je nog niet kunnen bewijzen.. dan sta je "misschien" met een HBO5 iets zwakker dan volwaardige professionele bachelors.

Wat ik zou doen in jouw geval is gewoon enkele leuke vacatures opzoeken op linkedin en beginnen solliciteren. Ook dat is een leerproces en als je gerichte vragen stelt op je interviews kom je wel te weten wat de bedrijven van je verwachten.

Veel succes!

• Pachango Boy
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08-04 12:45
@emdeejee Graduaat is zoals @Koja78 zegt een oud onderwijsstructuur. Valt tussenin secundair en bachelor diploma. Goed om te horen dat er nog mensen in een vergelijkbaar traject zitten en zo goed zijn geëvolueerd !
En ik zou zeer veel voldoening halen uit het feit dat ik uiteindelijk een bachelor heb kunnen halen, leek altijd een ver van mijn bed show.

@Koja78 Odisee Hogeschool Brussel. Hoedje af voor de Ba-na-Ba! Bedankt voor het advies, LinkedIn is iets dat al even op mijn todo lijst staat, dus zal daar nu eens werk van maken.

Hopelijk heb ik de gevraagde skills. Over een bepaalde tijd terug heb ik ook wat gesolliciteerd bij scholen als ICT Coördinator en daar wouden ze me ook aannemen maar hadden ze voorbeelden gegeven van projecten die ze snel afgerond wouden zien.Dat ging dan over een systeem waar de leerlingen met een identiteitskaart binnen komen en dan krijgen de ouders een berichtje dat de leerlingen op school waren toegekomen en hoe laat. Zelfs nu heb ik geen zicht hoe ik zoiets in elkaar zou moeten steken laat staan een jaar terug.

Zou ideaal zijn moest er een entry job bestaan waar ze een leergierige werkkracht bij willen. En dat ik dan zo ook extra ervaring op doe. Maar ik denk dat werkgevers liever een afgewerkt product aannemen.

• Koja78
Mijn graduaat was de 3 jarige dagopleiding dus wat nu de professionele bachelor is.

Id kaart om leerlingen in te badgen en dan de ouders op de hoogte brengen lijkt me privacy gewijs al tricky.

• Koja78
In China, waat ze met persoonlijke vrijheden geen rekening hoeven te houden, zou er een voorbeeld bestaan met facial recognition om toegang te geven tot de school en aanwezigheid te registreren.

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20:14
Pachango Boy schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:04:
Hopelijk heb ik de gevraagde skills. Over een bepaalde tijd terug heb ik ook wat gesolliciteerd bij scholen als ICT Coördinator en daar wouden ze me ook aannemen maar hadden ze voorbeelden gegeven van projecten die ze snel afgerond wouden zien.Dat ging dan over een systeem waar de leerlingen met een identiteitskaart binnen komen en dan krijgen de ouders een berichtje dat de leerlingen op school waren toegekomen en hoe laat. Zelfs nu heb ik geen zicht hoe ik zoiets in elkaar zou moeten steken laat staan een jaar terug.

Zou ideaal zijn moest er een entry job bestaan waar ze een leergierige werkkracht bij willen. En dat ik dan zo ook extra ervaring op doe. Maar ik denk dat werkgevers liever een afgewerkt product aannemen.
Tsja, wat is entry level. Het in jouw voorbeeld genoemde project is tenslotte ook weer niet dusdanig complex. En er zijn meerdere wegen die hierin naar Rome leiden.

Wil de school de leerlingen inchecken met hun eigen ID-kaart, as in gewoon de nationale ID kaarten / paspoorten? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een approach met gebruik van een camera waarbij je met packages als openCV en tesseract voor de OCR.

Gebruiken de studenten eigen ID kaarten van school, dan kun je het een en ander nog verder versimpelen door gebruik te maken van een nieuwe student ID kaart met NFC. Dit laatste nog wel eleganter ook, gezien de performance snelheid beter is dan de oplossing voor het gebruik van nationale ID kaarten.

Maar veel programmeren, waarbij jouw interesse niet ligt zoals in je openingspost al aangegeven. En op basis daarvan niet een ideale baan.

Als ik jou was zou ik dan ook gewoon wat groter solliciteren. Niet bij kleine bedrijven zoals bijv. een school waarbij een enkeling dan wel een handjevol mensen verantwoordelijk is voor alles gerelateerd tot computers en de digitale infrastructuur anderszins. Al snel zal van je verwacht worden dat je je op allerlei terreinen moet gaan begeven, bovendien is de kans klein dat je ergens echt meester in wordt.
emdeejee schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:54:Ik heb ook nog geen idee hoe werknemers hier tegenaan kijken.
Werkgevers vermoed ik dat je bedoeld?

Doorgaans maakt het ze vrij weinig uit wat je achtergrond is, mits je verder maar een prima CV hebt. Zo heb ik enkele collega's die de switch hebben gemaakt naar beroepen als software engineer of data analyst. En dan is het CV opgebouwd met geneeskunde, eventuele werkervaring als arts en/of een PhD in de geneeskunde. Switches vaak gedaan op een leeftijd van 30+.

Wat je daadwerkelijk tijdens je studie hebt geleerd is tenslotte vrij irrelevant. Zeker indien je redelijk auto-didactisch bent aangelegd en bovendien voldoende begrip hebt om een opleiding op een bepaald niveau af te ronden, lukt het wel.

Zie zo ook bijv. Gerlach Cerfontaine, oud-directeur van Schiphol, en Andre Kuipers, astronaut. Beide ook weinig van doen met die geneeskunde opleidingen op hun CV. Mensen die huiverig zijn een carriere switch te maken staan overwegend dan ook al snel alleen zichzelf in de weg dan dat het echt een probleem moet zijn.

Hetzelfde voor wat betreft leeftijd. Ook een relatief non-issue waarbij het met name door de werknemer zelf als groter probleem wordt gemaakt dan dat het uiteindelijk daadwerkelijk zal blijken te zijn.

• emdeejee
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 19:22
psychodude schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:28:
[...]

Werkgevers vermoed ik dat je bedoeld?

Doorgaans maakt het ze..... ........relatief non-issue waarbij het met name door de werknemer zelf als groter probleem wordt gemaakt dan dat het uiteindelijk daadwerkelijk zal blijken te zijn.
Ik snap dat een eventuele switch absoluut mogelijk is hoor, ik doelde meer hoe werkgevers aankijken tegen het diploma wat hij zojuist behaald heeft. Ik ben daar namelijk niet mee bekend.

• Koja78
Hoe groter het bedrijf, hoe meer tijd en plaats ze voor beginners hebben.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ik had mijn bachelor toen ik 29 was. Ik zie dat niet als een probleem, ook niet in jou geval. Je hebt tenslotte al een aantal jaren gewerkt met avondonderwijs. Ik denk dat veel werkgevers zitten te wachten op mensen die zo gemotiveerd zijn. Onafhankelijk van de leeftijd.

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:11

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat je zou kunnen doen, is zoeken naar vacatures die aansluiten bij je capaciteiten en interesses om een beeld te vormen van de markt. Op linkedin kan je bijvoorbeeld zien hoevaak daar (via linkedin) op gesolliciteerd is. Vind je zo een handjevol vacatures waar niet of nauwelijks animo voor is, dan kun je een stuk geruster zijn op je beoogde pad dan wanneer er nauwelijks vacatures zijn waar al tientallen reacties op zijn geweest.
Ik kwam zelf na 7 jaar bachelor en 2 jaar master op 29 jaar vrij makkelijk aan een goede baan. Het hoeft dus geen probleem te zijn. Dat is echter niet in de IT. Ik weet niet hoe die markt is op dit moment en op jouw niveau.

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• Koja78
Je kan je ook kijken naar de sap opleiding van flexso in samenwerking met de vdab.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True