7-segment LED display aansturen met rpi (via python)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Didius
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07-2024
Voor mijn lokale jogclub zou ik een LED-timer willen maken. Je kan die dingen kopen, maar die zijn toch vrij duur. Vandaar ik dacht, dan maak ik het gewoon zelf. (+ mogelijkheden om het uit te breiden en aan te passen).

Ik vond iemand die hiervoor het volgende materiaal gebruikte:
https://www.thebackshed.com/forum/ViewTopic.php?TID=10521
en met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uVOxAF0.png

Precies hetgeen ik wil, maar terwijl die user een Micromite gebruikt zou ik deze display liever aansturen via een python script op rpi.
Verder worden de verschillende LED segmenten aangesloten op een driver bord:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rvDKXx3.jpg

Ik bestelde de onderdelen op Ali, en zoals steeds een gans eind later, nu ik alles in mijn bezit heb kan ik aan de slag. Het probleem is nu echter dat ik niet meteen weet hoe ik er best aan begin. Ik heb wel ervaring met rpi en kleine elektronica projectjes, maar dit is wel een project van een andere orde.
  • Dat driver bord wordt geconnecteerd met de rpi via een ethernet kabel. Mij is het wel niet duidelijk hoe ik vanuit python op de rpi data kan doorsturen via die kabel. Volgens Viscomjim "So your sending the clk, latch and data signals over the ethernet cable." Hoe kan ik data doorsturen via de eth0 met python? Want de rpi krijgt natuurlijk geen ip-adres? Of is het omdat ik een huist-tuin-en-keuken ethernet kabel gebruik (en geen crossover)?
  • Iemand enige tips over hoe ik die gegevens moet doorsturen in Python indien de connectie gemaakt? Volgens die ene user " The driver board uses basically the same control as the TLC5916 shift registers/drivers from the original post." Iemand ervaring met TLC5916 in python?
Ik zoek wat sturing in de juiste richting, eenmaal op weg kan ik beginnen met experimenteren :). Doel is via het project ook heel wat bij te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
So your sending the clk, latch and data signals over the ethernet cable
Bedoeld wordt dat de signalen elk rechtstreeks op een ader van de 8-polige RJ45 en kabel wordt gezet.

Over deze RJ45 connectors loopt dus GEEN IP/ethernet netwerk!
Je kunt de signalen dan ook niet over een eth0 interface van de RPi sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Didius
Simba schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 23:52:
[...]

Bedoeld wordt dat de signalen elk rechtstreeks op een ader van de 8-polige RJ45 en kabel wordt gezet.

Over deze RJ45 connectors loopt dus GEEN IP/ethernet netwerk!
Je kunt de signalen dan ook niet over een eth0 interface van de RPi sturen.
Klinkt ook wel veel logischer, enig idee hoe ik zoiets doe met python?
Of bedoel je dat ik de RJ45 op mijn RPi hier niet voor kan gebruiken? En eerder moet kijken voor een ethernet shield + arduino ofzo?

*edit, nog wat verder zitten nalezen
Het probleem is dus waarschijnlijk dat de RJ45 poort op de rpi gekoppeld is als ethernet poort en ik dus niet zomaar signalen erdoor kan sturen. Waarschijnlijk heb ik een UART -> RJ45 koppeling nodig om de data te versturen via de UART pins. (?)
(Of zou het mogelijk zijn de RJ45 poort los te koppelen van eth0 en toch data te versturen versturen?)
(Ik zeg maar wat ik denk te begrijpen van de dingen die ik lees, volledige nieuw op dit vlak :) )

[ Voor 43% gewijzigd door Didius op 11-01-2020 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Didius schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 00:45:
[...]

(Of zou het mogelijk zijn de RJ45 poort los te koppelen van eth0 en toch data te versturen versturen?)
(Ik zeg maar wat ik denk te begrijpen van de dingen die ik lees, volledige nieuw op dit vlak :) )
Nee, kan niet. Althans je zou dan het rj45 chassisdeel moeten lossolderen van de rpi en de aansluitingen aan de gpio pinnen verbinden. Zo'n chassisdeel kost ongeveer één €uro, daar zou ik al die moeite niet voor doen.
Houd er ook rekening mee dat het signaal niet door swichtes (en/of routers) heen kan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09 16:53
https://forum.digikey.com...through-raspberry-pi/3653

Was niet zo lastig googlen, maar als je niet weet wat je zoekt dan is het lastig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Didius
Bedankt iedereen, bordje aangesloten op een RJ45 die op 8 GPIO pins aangesloten is. Nu aan het onderzoeken wat elke output precies regelt :)
Pagina: 1