Vraag

• Displayname
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:51
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag mijn eerste PC in elkaar gesleuteld, werkt bijna allemaal perfect. behalve de wifi kaart, deze wordt maar niet gedetecteerd.

Dit is mijn mobo. hij zit in de tweede m2 slot. ik begin langzaam te twijfelen of dit wel werkt op deze manier.

Ik heb al geprobeerd drivers te instaleren, verder heb ik vooral jullie advies nodig hoe ik dit kan fixen!

Alvast bedankt!

Edit:
Volledige build lijst

[Voor 7% gewijzigd door Displayname op 10-01-2020 22:55]

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-01 20:14
Gaat niet werken, de 2e slot is een SATA slot. 1e M.2 is een PCIe slot, dat zou in theorie moeten werken

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De M2 sloten zijn alleen voor opslag, niet voor wifi modules. Voor wifi heb je een PCI-e kaart als pricewatch: TP-Link AC1300 Draadloze Dual Band PCI Express Adapter Archer T6E of usb dongel nodig.

• johnkeates
Uszka schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:00:
De M2 sloten zijn alleen voor opslag, niet voor wifi modules. Voor wifi heb je een PCI-e kaart als pricewatch: TP-Link AC1300 Draadloze Dual Band PCI Express Adapter Archer T6E of usb dongel nodig.
M.2 slot 1 is gewoon PCIe. De Intel WiFi Kaart uit de link is ook M.2 specced (A en E).

[Voor 6% gewijzigd door johnkeates op 10-01-2020 22:01]

• Displayname
Bedankt voor de snelle reactie! beginners foutje dus.

De eerste M2 slot heb ik nodig voor ssd helaas.

[Voor 32% gewijzigd door Displayname op 10-01-2020 22:02]

• johnkeates
Displayname schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:01:
Bedankt voor de snelle reactie! beginners foutje dus.
Als je M.2 Slot 1 al in gebruik hebt voor storage kan je de kaart omruilen voor een 'volledige' PCIe kaart, of een PCIe naar M.2 kaart nemen, maar dan wel een die M.2. PCIe doet en niet M.2 SATA, want dan werkt het weer niet ;)

• Uszka
  • Nu online
johnkeates schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:01:
[...]

M.2 slot 1 is gewoon PCIe. De Intel WiFi Kaart uit de link is ook M.2 specced (A en E).
Klopt, echter alleen bedoeld voor opslag.

• Displayname
johnkeates schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:02:
[...]

Als je M.2 Slot 1 al in gebruik hebt voor storage kan je de kaart omruilen voor een 'volledige' PCIe kaart, of een PCIe naar M.2 kaart nemen, maar dan wel een die M.2. PCIe doet en niet M.2 SATA, want dan werkt het weer niet ;)
Ik ga hier naar kijken, heb je misschien een suggestie?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

deze sticks zijn eigenlijk voor laptops gemaakt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• johnkeates
Uszka schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:09:
[...]

Klopt, echter alleen bedoeld voor opslag.
Volgens wie? Jou? De PCI-SIG zegt dat het ooit voor een storage-opvolger van mSATA bedacht was maar eigenlijk ook miniPCIe (deels) vervangt. Je kan het zelf nalezen in "PCI Express M.2 Specification Revision 1.0" en dan hoef je geen statements te maken die niet kloppen.

• Displayname
Ik heb zelf het idee dat ik met pricewatch: Asus PCE-AC68 mijn probleem op kan lossen zonder te veel gedoe.

• Uszka
  • Nu online
Volgens Asrock. Zie de specs van het moederbord.
Displayname schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:22:
Ik heb zelf het idee dat ik met pricewatch: Asus PCE-AC68 mijn probleem op kan lossen zonder te veel gedoe.
Ik zou een paar tientjes minder uitgeven aan pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200

[Voor 55% gewijzigd door Uszka op 10-01-2020 22:23]

• johnkeates
Uszka schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:22:
[...]

Volgens Asrock. Zie de specs van het moederbord.
ASRock is niet de baas of eigenaar van M.2. en de specs van het bord zeggen dat M.2 Slot 1 gewoon voor allerlei PCIe doeleinden gebruikt kan worden maar Slot 2 niet.
Displayname schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:22:
Jep, dat gaat gewoon werken. Wel even kijken of je genoeg ruimte hebt tussen die kaart en wat je er naast plaatst i.v.m die heatsink. Als alternatief als je die Intel kaart niet meer kan ruilen en je toch niet te veel wil uitgeven: pricewatch: Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter

Ook rekening houden met de antennes: als je die nu niet hebt bij je intel kaart gaat het sowieso niet werken ;-) dus dan moet je hem eigenlijk meteen al omwisselen.

[Voor 61% gewijzigd door johnkeates op 10-01-2020 22:25]

• Displayname
Nogmaals bedankt voor alle hulp tot nu toe, is het misschien ook een optie om mijn ssd pricewatch: Intel 660p 2TB en huidige wifi kaart om te wisselen? of ga ik dan heel erg inleveren op schrijfsnelheid?

• johnkeates
Displayname schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:27:
Nogmaals bedankt voor alle hulp tot nu toe, is het misschien ook een optie om mijn ssd pricewatch: Intel 660p 2TB en huidige wifi kaart om te wisselen? of ga ik dan heel erg inleveren op schrijfsnelheid?
Welke SSD heb je nu? En wat heb je in je M.2 Slot 1 en 2 zitten?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:43
Let er op dat je M.2 slot ook USB dient te ondersteunen mocht je gebruik willen maken van de Bluetooth functionaliteit van het kaartje.

• Displayname
johnkeates schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:29:
[...]

Welke SSD heb je nu? En wat heb je in je M.2 Slot 1 en 2 zitten?
M2 slot 1 is : pricewatch: Intel 660p 2TB
M2 slot 2 is : pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)

[Voor 6% gewijzigd door Displayname op 10-01-2020 22:32]

• Displayname
Nielson schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:30:
Let er op dat je M.2 slot ook USB dient te ondersteunen mocht je gebruik willen maken van de Bluetooth functionaliteit van het kaartje.
Goed om te weten, maar zonder bluetooth overleef ik het wel!

• johnkeates
Je Intel 660p is PCIe-only, die werkt dus niet in je SATA M.2 slot. Dus dat is helaas niet om te wisselen.
Als je je Intel WiFi+BT kaart nog kan terugsturen naar de winkel zou ik dat doen. (en had je die antennes nou wel of niet? :P )

• Displayname
johnkeates schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:36:
Je Intel 660p is PCIe-only, die werkt dus niet in je SATA M.2 slot. Dus dat is helaas niet om te wisselen.
Als je je Intel WiFi+BT kaart nog kan terugsturen naar de winkel zou ik dat doen. (en had je die antennes nou wel of niet? :P )
Nee de antennes ga ik dan bestellen en de M2 wifi kaart terug sturen!
Bedankt voor de hulp!

• johnkeates
Displayname schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:37:
[...]

Nee de antennes ga ik dan bestellen en de M2 wifi kaart terug sturen!
Bedankt voor de hulp!
Als je de M.2 kaart terugstuurt hoef je zelf geen Antennes meer te kopen! Als je nu namelijk een USB dongle of een PCIe full size kaart koopt zitten daar gewoon antennes bij.

• Uszka
  • Nu online
johnkeates schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:36:
Je Intel 660p is PCIe-only, die werkt dus niet in je SATA M.2 slot.
Waarom niet? M2_2 is sata of PCI-e3.0x2!

Ik zie de verwarring. Er zijn 2 verschillende mobo's gelinkt. pricewatch: ASRock B450 Pro4 en pricewatch: ASRock B450M Pro4. Welke heb je @Displayname ?

[Voor 40% gewijzigd door Uszka op 10-01-2020 22:41]

• johnkeates
Uszka schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:38:
[...]

Waarom niet? M2_2 is sata of PCI-e3.0x2!

Ik zie de verwarring. Er zijn 2 verschillende mobo's gelinkt. pricewatch: ASRock B450 Pro4 en pricewatch: ASRock B450M Pro4. Welke heb je @Displayname ?
Ik neem aan om dat de poort uitgezet is door z'n lanesharing/bus sharing, waardoor z'n WiFi kaart ook niet werkt.

• Displayname
johnkeates schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:44:
[...]

Ik neem aan om dat de poort uitgezet is door z'n lanesharing/bus sharing, waardoor z'n WiFi kaart ook niet werkt.
Shit, my bad het is pricewatch: ASRock B450M Pro4

Voor het overzicht:
gallery: Displayname

[Voor 12% gewijzigd door Displayname op 10-01-2020 22:47]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CAA, want dit gaat over een enkel product.

• Displayname
br00ky schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:48:
Schopje naar CAA, want dit gaat over een enkel product.
Excuus, ik twijfelde al of ik op de goede plek was.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit was eigenlijk toen je het topic opende ook niet de goede categorie geweest, want je had een wifiprobleem. Dat zou eerder in Netwerken passen. Aangezien het nu is uitgemond in aankoopadvies maar een schopje gedaan naar Componenten Aankoopadvies.

• Uszka
  • Nu online
Intel ssd gaat idd niet werken in M2_2. De wifi module overigens ook niet in M2_1.
Voor het overzicht:
gallery: Displayname
Zou er zeker een andere voeding in lepelen want de B700H is niet geschikt, heel erg ongeschikt zelfs voor een high-end systeem (en recente hardware in het algemeen) door het oeroude interne design van double forward met groepsregulatie. In een nieuw systeem wil je eigenlijk alleen maar een voeding met LLC resonant converter + SR + DC-DC. Die zijn al vanaf 4 tientjes te koop.

• Displayname
Uszka schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:55:
[...]

Intel ssd gaat idd niet werken in M2_2. De wifi module overigens ook niet in M2_1.

[...]

Zou er zeker een andere voeding in lepelen want de B700H is niet geschikt, heel erg ongeschikt zelfs voor een high-end systeem (en recente hardware in het algemeen) door het oeroude interne design van double forward met groepsregulatie. In een nieuw systeem wil je eigenlijk alleen maar een voeding met LLC resonant converter + SR + DC-DC. Die zijn al vanaf 4 tientjes te koop.
ooooooh shit. toch nog handig dat mijn wifi kaart niet werkt.
Ik wat zou je voor suggestie hebben?
Of hoe ik hier op kan zoeken?

• Uszka
  • Nu online
pricewatch: Cooler Master V550 Gold is een prima voeding voor €71 en als je qua prijs in de buurt van je huidige voeding wil blijven dan pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2. Maar eigenlijk verdient dit high-end systeem een high-end voeding dus de V550 Gold.

[Voor 49% gewijzigd door Uszka op 10-01-2020 23:06]

• johnkeates
Ah, een volledige lijst, da's wel wat handiger ;-) Zijn inderdaad wel wat dingen die je zou moeten aanpassen om het lekker te laten werken. En wat je M.2 betreft: op dat bord heb je geen keuze want NVMe boot werkt alleen op M2_1.

• Displayname
Dus met pricewatch: Cooler Master V550 Gold
En pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200
Heb ik mijn uitdaging opgelost?
Of heb ik nog meer fouten gemaakt. (behalve niet eerst hulp zoeken voor het bestellen dan)

• Uszka
  • Nu online
Voor de rest prima. Netwerkkaart gaat in het PCI-e slot boven de videokaart.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
pricewatch: TP-Link Archer T4U deze kan ook. Werkt bij mijn zus en zwager prima icm hetzelfde moederbord en (ik dacht) experiabox V10. De experiabox staat wel haast onder de computer kamer bij hen.

• Bart R
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-04 01:07
Ik heb een vergelijkbare vraag. Zojuist mijn Wifi 6 AX200 No-vPro met Bluetooth in de M.2 Key-E slot (gemarkeerd met WIFI) op mijn X570 Steel Legend geprikt en drivers van Intel geïnstalleerd. Nu wil de wifi-adapter niet zichtbaar worden in m'n device manager. Ik heb geen antennes aangesloten maar volgens mij zit daar niet het probleem. Kan iemand mij een tip geven?

Drivers: https://downloadcenter.in...s-Adapters?product=189347
Mobo: https://www.asrock.com/MB...0Steel%20Legend/index.asp

X570 Steel Legend - R5 3600 - ROG 5700 XT - LPX 2x8gb 3600 - MP600 1tb

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee